V snaren
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 17 juni 2012 05:09 PM

Ik wil graag de dubbele v snaar die de waterpomp aandrijft in een uitvoering zonder ribbels.
Dit omdat het dan volgens mij veel mooier over de spanrol loopt.
Weet iemand of deze nog ergens te krijgen zijn?

Verder heb ik twee types v snaar wielen die op de aangedreven as zitten.
Een is met rubber dempingsnokken.
Daar staat skf op.
Lijkt mij wel een goed ding, maar is dit origineel? En zo ja, zijn er nieuwe rubber nokken voor te krijgen?
Anders wordt het gewoon de simpele set.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Gepost: 17 juni 2012 11:46 PM
  [ # 1 ]

De Gates 6213 MC is overal te koop. Die hebben ribbels, maar dat werkt echt prima, loopt prima over de spanrol. Zonder ribbels zou ik werkelijk niet weten, die zie ik eigenlijk nergens meer.

erikkuiper schreef:

Verder heb ik twee types v snaar wielen die op de aangedreven as zitten. Een is met rubber dempingsnokken.
Daar staat skf op.
Lijkt mij wel een goed ding, maar is dit origineel? En zo ja, zijn er nieuwe rubber nokken voor te krijgen?
Anders wordt het gewoon de simpele set.

Dat SKF silent bloc is voor uitvoeringen met airco. Die moet tussen de as die in dat geval de HD-pomp direct aandrijft. Als jouw auto geen airco geeft zit de HD-pomp meer naast de waterpomp en wordt hij door een riem aangedreven (de 6205 MC).


Heeft jouw auto airco, dan MOET je dat silent bloc monteren, anders kost het je op den duur je nokkenas.
Nieuw rubber erin laten maken is niet mogelijk en nieuw (indien nog vindbaar) kosten die dingen € 400. Wees er dus zuinig op!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 18 juni 2012 12:15 AM
  [ # 2 ]

Duidelijk verhaal, dank je.
Het wordt dus de simpele set.

Komt de skf set op de plank voor later.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 827
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 18 juni 2012 12:51 AM
  [ # 3 ]
La Léo schreef:

De Gates 6213 MC is overal te koop. Die hebben ribbels, maar dat werkt echt prima, loopt prima over de spanrol. Zonder ribbels zou ik werkelijk niet weten, die zie ik eigenlijk nergens meer.

Gert de Jong heeft mij in het verleden anders geadviseerd:
Je moet een set hebben zonder vertanding omdat:
1)ze mogen geen tanden hebben omdat ze over een wieltje heen lopen wat de evt. tandjes plat zou drukken.
2)ze moeten exact even lang zijn; in de originele set (nummer 128031) zijn de riemen op lengte gesorteerd bij de fabrikant

CX Basis verkoopt nog sets.

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 18 juni 2012 11:08 AM
  [ # 4 ]

Gert de Jong heeft mij in het verleden anders geadviseerd:
Je moet een set hebben zonder vertanding omdat:
1)ze mogen geen tanden hebben omdat ze over een wieltje heen lopen wat de evt. tandjes plat zou drukken.
2)ze moeten exact even lang zijn; in de originele set (nummer 128031) zijn de riemen op lengte gesorteerd bij de fabrikant

Heb ik ook begrepen.

Ps. Ik heb ook geribbelde riemen, die zijn er ooit bij een onderhoudsbeurt in gekomen.
Wil nog esteeds weer terug naar ongetande.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 18 juni 2012 11:43 AM
  [ # 5 ]

Maar waaruit leiden jullie dan af dat dit niet zou werken?
Als ze even strak zitten worden ze ook beide net zo strak aangedrukt door dat wieltje, lijkt mij.

Dat ze exact even lang moeten zijn is waar, maar wil je gaan rijden met een set riemen uit 1986? Of sorteert de fabrikant ze nog steeds op lengte?  Ik heb geen idee zelf, maar ik monteer liever verse Gates riemen dan NOS die vele jaren oud zijn.

Persoonlijk
heb ik nog nooit gemerkt dat getande riemen nadelig(er) zijn. Waarmee ik absoluut niet wil zeggen dat het advies van Gert de Jong verkeerd of onzinnig is!!!!

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 18 juni 2012 11:49 AM
  [ # 6 ]

Persoonlijk heb ik nog nooit gemerkt dat getandje riemen nadelig zijn.

Ook dat is waar. Ik heb mijn wijsheid ook maar ‘uit een boekje’: bij spanrollen geen getande riemen gebruiken.

Mijn grasmaaier (ja hoor, daar is ie weer ....) heeft ook spanrollen voor de aandrijving van de messen.
Getande riemen waren daar snel kapot. Of dat nou aan de kwaliteit van de riemen lag of aan het feit dat ze getand waren weet ik niet. Ik heb alleen deze ervaring (+ mijn boekjeskennis) om ooit weer eens ongetande riemen in de CX te zetten.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
Gepost: 18 juni 2012 12:04 PM
  [ # 7 ]

Hahahaha, die grasmaaier is echt een onuitputtelijke bron!  Laughing

Ik denk wel dat de messen van een grasmaaier meer geweld te verduren krijgen dan een waterpomp. Meer weerstand bedoel ik. Misschien vandaar?

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
maartens
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1039
Geregistreerd: 03-11-2006

- CX 25ie Prestige
- BX 16 TZI Automaat
Gepost: 18 juni 2012 12:49 PM
  [ # 8 ]

die grasmaaier is echt een onuitputtelijke bron

Ja, ik moet er ook wel om lachen….

Vraag me af wat het voordeel is van tanden in een riem als de poulies geen tanden hebben?? Buigzamer??
M.i. hebben V-snaren zelden tanden. Althans niet in mijn ‘oude blik’.

mijn Prestige: http://www.mijnalbum.nl/Album=DQOIQAKQ
ex: BX 16TRS, BX 16TRI, XM 2.0, DSuper 5, Xantia 1.8 16v, BX 16TZI

Profiel  
 
erikkuiper
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2243
Geregistreerd: 13-09-2006

Gepost: 18 juni 2012 01:09 PM
  [ # 9 ]

Het idee achter die ribbels is minder weerstand en soepeler draaien.
De reden waarom ik ze graag zonder zou willen is dat ik me kan voorstellen dat de ribbels een trilling in het lager van de rol veroorzaken.
Die zou dan sneller kunnen slijten lijkt me.

Maar het is inderdaad waar dat die rollen niet heel erg vaak stuk gaan, het zal dus wel meevallen.

CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

Profiel  
 
Gepost: 18 juni 2012 01:13 PM
  [ # 10 ]

Ze gaan heus weleens stuk, maar dat is gewoon slijtage van het lager doordat ze al 25 jaar ronddraaien. Meestal zijn het nog de originele. Dan mag het weleens.

Overigens niet goedkoop, die spanrol, maar gelukkig nog wel leverbaar. Test dus eerst even op overmatige speling voordat je de riemen monteert.

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
freek
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 827
Geregistreerd: 02-02-2005

- CX GTI turbo 2
Gepost: 18 juni 2012 10:00 PM
  [ # 11 ]

mijn interpretatie: bij een spanrol is de onderzijde van de riem het contactvlak; bij een nornmale poelie raakt de onderkant van de riem de poelie niet maar vormen de v-vormige zijkanten van de poelie het contactvlak. Als je een vertande riem op spanning brengt bij een spanrol zijn de tanden minder belast dan bij een draaiende motor. En dus lijkt de riem op spanning maar als bij normaal bedrijf de tanden worden platgedrukt (tegen de draairichting in) neemt de binnenomtrek van de riem toe en dus de spanning af (in ieder geval krijgen de tanden het flink voor hun kiezen Smile). Kortom: een getande riem kan je bij een spanrol niet goed op spanning brengen. Het is maar een idee en misschien is het idee van Erik Kuiper wel het juiste antwoord.
Ik heb via Gert een ‘nieuw’ setje gescoord. En bij controle vorige week waren ze nog als nieuw itt de vertande dynamoriem die even oud maar versleten was. Geen idee wat de productiedatum is. 1986 zal wel meevallen; ik schat ik dat Citroen ze in ieder geval tot 2000 heeft laten produceren.

Profiel  
 
Gepost: 19 juni 2012 12:33 AM
  [ # 12 ]

O dus minimaal 12 jaar oud. Laughing

Wat mij in zekere mate intrigeert, is hoe een sluiptol opereert! ©2D  Cool

Profiel  
 
PHoskam
> 1100 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003

- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
Gepost: 18 december 2019 10:38 AM
  [ # 13 ]

Ik zat wat te zoeken op vsnaar op het forum en vond dit topic.

Weet niet of het bekend is maar Gates verkoopt onder 6213LM niet getande riemen per setje van
2.

Wat is Citroën rijden toch formidabel !

Profiel  
 
Prowl
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 763
Geregistreerd: 11-09-2010

- CX Break 2500 D Super
- BX 16TRS
- BX Sport
- Dyane 6
- BX BX GTi 16 Soupapes
Gepost: 18 december 2019 12:24 PM
  [ # 14 ]

4 euro p/s splintertje nieuw

de “dealer” wou ze mij voor 65 euro als setje verkopen vorig jaar (die als 10 jaar op de plank lagen)

Ex: (tel kwijt) Xantia & BX & CX - divers Japans spul - Volvo 440 en een slOpel Astra….

Profiel  
 
Gepost: 18 december 2019 12:53 PM
  [ # 15 ]

Citroen heeft de oorspronkelijke riemen vervangen door getande bij modeljaar 1978
om de resonanties te verminderen die tot allerlei breuken leiden bij de dynamo ophanging.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook