



























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede avond.
Ik zal me eerst hier effe voorstellen,voor zo ver jullie mij niet kennen.
Ben verwoed CX rijder en ben er ook 1 tje aan het opknappen.
Nu heeft mijn vader een DS pallas 1967 opgeknapt.
Helaas is mijn vader niet meer in levende lijve onder ons maar de DS des te meer.
Nu wou ik vanavond de dame mee uit rijden nemen,maar helaas…...
Andere accu en ze starte weer maar zo gauw ik de accu los nam stopte ze onmiddellijk.
Dus mijn conclusie dynamo ook overleden?
Maar ik kon wel gewoon rijden?
Maar de verlichting en dergelijke deed het weer niet ra ra wat is hier aan de hand?
vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Hallo
Wat zonde dat je vader zelf niet meer van zijn DS kan genieten.
Mijn deelneming
Wat een mooie auto’s zeg!!!
Die CX van je is nog al een slagschip
Aan plaats niks te kort, neem ik aan
Nu zie ik dat je CX een Diesel is, je weet toch dat een benzine-motor de accu nodig heeft voor de ontsteking van de bougies
Dat is toch wat ik altijd als waar aangenomen heb
Veel succes met je auto’s, zijn zijn echt prachtig
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Wat je kunt doen is het volgende: je zet er een goede accu in of bij met startkabels en je neemt een multimetertje. Meet de spanning van de onbelaste accu, die zal rond 12.6 volt zijn. Start nu de auto en laat hem versneld draaien, accu gewoon aangesloten houden. Meet nu de spanning, die moet tussen 13 en 14 volt zijn. Als dat zo is dan laadt de dynamo en heb je alleen een goede of nieuwe accu nodig.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Frank,
Haal bij een draaiende motor NOOIT, ik herhaal: NOOIT, de accu los. Op het moment dat je de accu los neemt, kan de dynamo zijn energie niet meer kwijt en krijg je een zogenaamde ‘loaddump’ op je electrische systeem. De laadspanning van de dynamo loopt enorm op en kan gemakkelijk richting de 100V gaan. Bij een DS zijn de overlevingskansen van de meeste analoge componenten redelijk goed. Doe je dit bij een auto met electronica aan boord, dan kan het leiden tot zeer forse schade.
Een diepontladen accu kun je het beste uitbouwen en aan een intelligente acculader hangen. Die zal een laadtest uitvoeren en vervolgens voorzichtig proberen de accu op te laden. Lomp geweld met startkabels etc leidt makkelijk tot beschadiging van de accu of van de auto.
Gr, Matthijs
Matthijs,
ik ben het HELEMAAL niet met je eens.
Bij een auto zonder elektronika kan je straffeloos de accu los halen met draaiende motor. Elke monteur ( incl ik) deed dat geregeld in de jaren 70. Anders is het inderdaad zoals je schrijft bij moderne auto’s met elektonika aan boord. MAAR we zitten hier in het DS forum.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Eens met Egbert zijn stelling!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Tenzij je een 123-ontsteking hebt, toch een beetje elektronica…...
XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
En die 123 overlijdt als je pech hebt. Of je moderne radio. Load dumps wil je niet in je auto, zelfs niet in je DS. En bovendien, wat is het nut van het loshalen van de accu? Iedere test die je zou willen doen, kun je met een multimeter en aangesloten accu prima doen.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Dit geldt tevens voor alles waar een spoel in zit. De inductiespanning zet zich om in een hoge spanning die een vonk kan trekken als je deze afkoppelt. Hier kan (nog wel aangesloten) micro-electronica ook niet goed tegen is mijn ervaring.
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
Volgens mij mag je NOOIT de massakabel losmaken met draaiende motor. Slecht voor de diodes dacht ik.
De pluspool losmaken lijkt mij bij oude electra niet zo’n probleem bij stationair draaien.
Ik ga het overigens niet proberen, maar ik heb in het verleden een monteur hetzelfde zien doen om de dynamo te testen.
Blijft ie lopen dan is de dynamo goed.
Er is trouwens wel verschil tussen gelijkstroomdynamo’s en wisselstroomdynamo’s. In ‘67 werd de wisselstroomdynamo geintroduceerd, volgens mij met de nieuwe neus.
Een gelijkstroomdynamo levert bij stationair draaien te weinig vermogen om de ontsteking te voeden.
Wat voor dynamo heb jij?
Het beste kan je de tip van Han S (bijna naamgenoot) proberen, meten is weten…
Groet,
Hans




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Goede avond ,
Weekje vakantie zit erop.
Lekker met de DS naar Texel geweest.
Afgelopen maandag ( ik kon het echt niet vinden) naar de garage geweest.
Onderweg nog een keer de DS weer aan de startkabels gehad,
En daarna precies bij de garage viel ze stil.
Eerst effe een andere accu erin en vroemmmm daar deed ze weer.
Daarna de dynamo testen,lade echt niet bij.
Toen effe in de DS lampje ( van de dynamo) er uit en er weer in.
DAT IK DAAR ZELF NIET AAN GEDACHT HEB dom dom dom enz.
En alles was weer als vanouds.
Daarna lekker duizend kilometer gezweefd door Nederland.
Vriendelijke groet frank
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Ik begrijp er niets van.




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Hoezo niet?
Accu was stuk/ of echt leeg.( 2 jaar oud)
En het lampje op het dashbord maakte geen contact.
Dus de dynamo kon niet bij laden.
VgF.
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.





















Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006
- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Wil je zeggen dat als je accu lampje in je dashboard stuk is de dynamo de accu niet bijlaadt?
Edit: blijkbaar wel dus….
Werkt dat echt zo?




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Ja, dat kan denk ik. Frank, heeft je DS een wisselstroomdynamo?
Ik vermoed dat het veld van de dynamo wordt opgestart door de stroom door het dynamocontrolelampje bij het inschakelen van het contact. Dat is niet zo heel erg gebruikelijk maar deze schakeling ben ik tegen gekomen in klassiekers. Een draaiende (wisselstroom)dynamo voedt zelf de veldwikkeling uit een hulpwikkeling parallel aan de hoofdwikkeling. Dit proces moet op gang geholpen worden omdat bij niet draaiende motor er uiteraard geen stroom opgewerkt wordt in de hoofdwikkeling. Het lijkt uit bovenstaande waarschijnlijk dat het opstarten van het veld gebeurd door een lampje in serie met het veld.
Daarmee sla je 2 vliegen in 1 klap; de aanloopstroom wordt begrenst door het lampje en het lampje fungeert als indicatie van een werkende dynamo. Immers, bij het starten loopt er stroom door het lampje (en dus ook veld) en brandt het lampje. Als daarna de motor loopt en de hoofdstroom op gang komt, staat er aan beide kanten van het lampje 12V en brandt het lampje niet.
Dus, als het werkt zoals ik denk dat het werkt, was in principe alles in orde bij de auto van Frank maar kwam de dynamo gewoon niet op gang. Vervangen van het lampje en dan de oplossing, hoe suf dat ook lijkt.
Gr, Matthijs