Ik heb enkele 6 volt metertjes die nieuw zijn en mijn vraag is of deze in een 12 volts installatie kunnen worden gebruikt en zo niet welke aanpassing is er dan nodig?













Totaal aantal Berichten: 1230
Geregistreerd: 18-08-2010
- XM 2.5 TD Break
- C6 (2005-2012) 2.7 HDIF Exclusive
- XM 2.5TD Break
Ja dat kan wel, wat wil je er precies mee meten? Het is een beetje afhankelijk van wat voor ingangssignaal er komt en wat je wil meten. Heb je specificaties van de metertjes en van het ingangssignaal?
het gaat om oliedruk, benzine en watertemperatuur
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Mijn 6v benzinemeter slaat maar voor 50% uit op 12v. Hier zou ik ook wel war aan willen doen, volgens mij moet ik hiervoor ergens weerstand verminderen…
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Teveel voltage is nooit goed.
Wat je kunt doen is 2 meters in serie zetten, maar een voltmeter in serie heeft geen nut. Dus alleen oliedrukmeters en toerentellers e.d. die een aparte ´sensor´ hebben voor hetgeen wat ze meten, kan.




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
De meters zullen op 12V nooit een goede waarde aangeven (zie post Ree) en je zult ze dus op 6V aan moeten sluiten. De meters in serie te zetten of een serieweerstand gebruiken werkt niet omdat de Ohmse weerstand van de meters afhankelijk is van de weerstand van de aangesloten sensoren (en dus niet constant is). Een tankvlotter in een lege benzinetank heeft een hele andere weerstand dan in een volle tank.
Waarschijnlijk hebben de meters 3 aansluitpinnen: +6V, sense en gnd (-). Een mooie oplossing is het gebruiken van een DC/DC down convertor die van 12V naar 6V gaat. Hier een link naar een mogelijke oplossing:
http://www.nitionindustries.eu/p-19-retropower-12v-6v.aspx
De omvormer sluit je aan op 12V, de meters sluit je aan op de +6V uitgang van de omvormer. De sensoren op de sense aansluiting werken dan op 6V en dat is zoals het hoort. Volgens de handleiding levert de omvormer 20W dus dat is meer dan voldoende.
Succes, Matthijs
Dank, Mathijs. Ik zie op ebay ook omvormers die 15 w leveren en maar een fractie van de prijs zijn van die op de site die je doorstuurde. Zou dat ook voldoende zijn?
























Totaal aantal Berichten: 5165
Geregistreerd: 29-06-2004
- HY H78 1600
- Dyane Akadyane
- Traction Avant 15
Bedankt voor de tip, Matthijs! Ik moet toch op zoek naar een nieuw instrumentenpaneel, dan kan ik meteen zo’n omvormer achterop zetten zodat mijn meters goed werken.
Forget safety.
Live where you fear to live.
Destroy your reputation.
Be notorious.
― Rumi
Je kunt als je handig bent met elektronica ook een schakeling met een LM7806 maken. Daar is genoeg over te vinden, en hier staat de complete uitleg zelfs.
http://www.circuitsonline.net/schakelingen/30/voedingen/78xx-voeding.html
@ Matthijs,
Ik heb een ‘nieuwe’ oliethemp sensor en die heeft een schakelingetje intern, voor onder andere de verlichting. Zou die dan ook een andere weerstand hebben




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi,
Het lastige van de meeste down converters is dat ze dissipatief werken - in gewoon Nederlands: de te hoge spanning wordt omgezet in warmte. Nou lijkt 10W warmte niet veel maar om de electronica onder de 125C te houden heb je een flinke koeling nodig. Daarbij ligt er achter je dashboard een erg hete omvormer en dat vind ik zelf geen fijn idee. De tip van Maus met de LM werkt op die manier. De omvormer op eBay weet ik niet, heb ik niet bekeken maar de prijs doet vermoeden dat die ook dissipatief werkt.
De omvormer in de link is een echte DC/DC omzetter en die wordt niet warm. Daarom is dat ding ook zo klein. Ik ben er erg tevreden over. Is wel duurder en dat is een nadeel.
Maus, een temperatuursensor werkt met een temperatuursgevoelige weerstand (NTC of PTC). Dus ook daarbij verandert de weerstand van de meter bij verandering van temp.
Groeten, Matthijs












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De 7806 werkt perfect. Om vermogen te krijgen zet je er een aantal paralel..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Dat maakt niet uit Bogaard, je zult het verlies weg moeten stoken en het totaal blijft hetzelfde. Het enige dat je wint is dat je meerdere kleine heatsinks kunt gebruiken. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de LM oplossing niet werkt, het is alleen technisch niet de meest mooie oplossing.
Groeten, Matthijs
Gewoon 12 Volts meters gebruiken, bespaar je een hoop werk en typewerk




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Ja Han, daar heb je weer een sterk punt!!












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Matthijs164 schreef:Dat maakt niet uit Bogaard, je zult het verlies weg moeten stoken en het totaal blijft hetzelfde. Het enige dat je wint is dat je meerdere kleine heatsinks kunt gebruiken. Daarmee wil ik overigens niet zeggen dat de LM oplossing niet werkt, het is alleen technisch niet de meest mooie oplossing.
Groeten, Matthijs
jawel, want elke LMheeft het nu niet zwaar en heeft geen heat sink nodig..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Ik heb mijn vraag voorgelegd aan een deskundige die gewerkt heeft als technisch specialist bij VDO. Onderstaand zijn antwoord.
Als je het veilig wil doen moet je per instrument het stroomverbruik meten in operationele toestand.
Vervolgens moet je de spanningsval uitrekenen die nodig is om van 12 naar 6 volt te gaan.
Wanneer je dat weet kan je in de plus draad per instrument een weerstand zetten, meestal is dat tussen de 68 ohm en 100 ohm.
De weerstand kan je in het huisje van een zweefzekering zetten, dan zit hij veilig opgeborgen en het ziet er nog professioneel uit.
De DC - DC omvormer kan natuurlijk ook, dat is een gestabiliseerde spanning die voldoende stroom geeft (meestal 1 a 2 ampère ) om de meters aan te sturen.