1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Waterpomp draadeinden losmaken
Ivo ID19B
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 02-07-2012

Gepost: 25 augustus 2012 10:42 AM

Hallo,

Ik probeer de waterpomp te vervangen, maar krijg hem niet los. Ik kan hem wel naar achteren schuiven, maar de draadeinden waarmee hij vast zit aan de waterpompdeksel krijg ik niet los. Kunnen deze vastroesten of zitten die ook in de waterpompdeksel vastgedraait?

Is doorzagen en uitboren de enige optie?

Alcast bedankt!

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 augustus 2012 11:01 AM
  [ # 1 ]

Deze variant al geprobeerd ??? 2 moertjes erop draaien (tegen elkaar in) zodat deze goed vast zitten.
En dan dan nog eens proberen. desnoods deze moeren fff vast lassen en dan het tapeind vervangen.
Maar je kunt toch ook de radiateur verwijderen en dan de waterpomp eraf schuiven ??? (gaat nog altijd sneller dan afzagen en vervolgens uitboren…......).

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Ivo ID19B
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 02-07-2012

Gepost: 25 augustus 2012 12:00 PM
  [ # 2 ]

Ja, dat dacht ik ook, radiateur al verwijderd, maar er zit een groot ‘vlieg’wiel in de weg, die de aandrijving voor waterpomp en dynamo levert.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 augustus 2012 12:05 PM
  [ # 3 ]

Als ik mij goed herinder kan die pomp eraf zonder dat wiel te verwijderen…..

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 augustus 2012 12:21 PM
  [ # 4 ]

Soms is dab een tapeind net iets te lang. Er zijn tapeindverwijderaars te koop bij een goede gereedschapszaak. Dan lukt het zonder beschadigen. Maar een stalen tapeind in aluminium is altijd een moeilijk verhaal…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 augustus 2012 12:24 PM
  [ # 5 ]

Anders kun je nog altijd dat “vliegwiel” losmaken. De radiateur is eruit dus kun je er makkelijk bij.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Ivo ID19B
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 02-07-2012

Gepost: 25 augustus 2012 03:12 PM
  [ # 6 ]

Dank jantje1948, voor de tip.

Is zo’n stuk gereedschap ook ergens te huur? Of lenen bij een garage?

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 25 augustus 2012 04:46 PM
  [ # 7 ]

Hi Ivo,

Als de draadeinden niet afgebroken zijn, is de tip van Citroen23 eigenlijk de beste en goedkoopste manier. Gewoon twee moertjes tegen elkaar vastdraaien en met steek- of ringsleutel de achterste gebruiken om het tapeind eruit te draaien. Simpel en werkt gegarandeerd. Boren is pas een optie wanneer het draadeind is afgebroken.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 25 augustus 2012 07:37 PM
  [ # 8 ]

Beste,

Misschien kan dit je ook nog helpen… Smile

http://www.SPAM/@ds/fr_2april2011.html

Succes

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 25 augustus 2012 09:06 PM
  [ # 9 ]

Om de waterpomp ter plaatse te vervangen moeten er twee draadeinden uit !

Met de twee moeren methode zoals beschreven .

Anders een tijd laten inwerken met een echte anti-roest , geen WD 40

Lukt dit niet moet de poulie er af , maar dan moet ook het stuurhuis los .

Uitboren is niet echt een optie , want dat gaat steevast mis ,

metalen bout uitboren in een aluminium huis ahh

En draadeinden van M7 moet je ook wel wat achter zoeken ....

Succes , Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 25 augustus 2012 09:10 PM
  [ # 10 ]

Ook het heetstoken van de genoemde tapeinden kan goed helpen als ze vast gerot zijn..

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Ivo ID19B
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 02-07-2012

Gepost: 26 augustus 2012 11:17 AM
  [ # 11 ]

Dank voor de reactie, ik ga de truc met de moertjes proberen. Prettige foto’s trouwens SPAM! Daar help je vast veel anderen ook mee;-)

Profiel  
 
Ivo ID19B
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 34
Geregistreerd: 02-07-2012

Gepost: 05 september 2012 06:53 PM
  [ # 12 ]

Met de truc van twee moertjes, heb ik er twee losgekregen. Één wil nog niet. Het draait is ook duidelijk versleten, dus er heeft al een koekebakker zich uitgeleefd. Nu heb ik geen lasapparaat tot mijn beschikking, dus vastlassen van een moertje, zal niet gaan. Iemand andere tips? Krombuigen?

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 05 september 2012 06:56 PM
  [ # 13 ]

2 platte vlakjes op maken met flex.Dan heetstoken vervolgens losdraaien met een steeksleutel.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 05 september 2012 07:36 PM
  [ # 14 ]

Twee moertjes methode met heetstoken en met klein hamertje axiaal op kloppen. Het tapeindje zit vastgerot en de keiharde oxide tussen de schroefdraad moet je zien te vergruizen. Is echt een werkje wat je met beleid en geduld moet uitvoeren. Als ie een beetje loskomt dan voorzichtig in pelgrims pas (twee vooruit een achteruit) eruit draaien.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
Diesel Rinus
> 900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006

- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Gepost: 05 september 2012 07:44 PM
  [ # 15 ]

Als je geen brander hebt, kan je dit soort zaken ook prima heet stoken op het gasfornuis!
Wel zorgen dat er niemand meekijkt Wink

waar rook is, is…


LHM only!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook