Hallo,
Ik probeer de waterpomp te vervangen, maar krijg hem niet los. Ik kan hem wel naar achteren schuiven, maar de draadeinden waarmee hij vast zit aan de waterpompdeksel krijg ik niet los. Kunnen deze vastroesten of zitten die ook in de waterpompdeksel vastgedraait?
Is doorzagen en uitboren de enige optie?
Alcast bedankt!
Deze variant al geprobeerd ??? 2 moertjes erop draaien (tegen elkaar in) zodat deze goed vast zitten.
En dan dan nog eens proberen. desnoods deze moeren fff vast lassen en dan het tapeind vervangen.
Maar je kunt toch ook de radiateur verwijderen en dan de waterpomp eraf schuiven ??? (gaat nog altijd sneller dan afzagen en vervolgens uitboren…......).
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Ja, dat dacht ik ook, radiateur al verwijderd, maar er zit een groot ‘vlieg’wiel in de weg, die de aandrijving voor waterpomp en dynamo levert.
Als ik mij goed herinder kan die pomp eraf zonder dat wiel te verwijderen…..
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Soms is dab een tapeind net iets te lang. Er zijn tapeindverwijderaars te koop bij een goede gereedschapszaak. Dan lukt het zonder beschadigen. Maar een stalen tapeind in aluminium is altijd een moeilijk verhaal…
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Anders kun je nog altijd dat “vliegwiel” losmaken. De radiateur is eruit dus kun je er makkelijk bij.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dank jantje1948, voor de tip.
Is zo’n stuk gereedschap ook ergens te huur? Of lenen bij een garage?




Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011
- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Hi Ivo,
Als de draadeinden niet afgebroken zijn, is de tip van Citroen23 eigenlijk de beste en goedkoopste manier. Gewoon twee moertjes tegen elkaar vastdraaien en met steek- of ringsleutel de achterste gebruiken om het tapeind eruit te draaien. Simpel en werkt gegarandeerd. Boren is pas een optie wanneer het draadeind is afgebroken.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Om de waterpomp ter plaatse te vervangen moeten er twee draadeinden uit !
Met de twee moeren methode zoals beschreven .
Anders een tijd laten inwerken met een echte anti-roest , geen WD 40
Lukt dit niet moet de poulie er af , maar dan moet ook het stuurhuis los .
Uitboren is niet echt een optie , want dat gaat steevast mis ,
metalen bout uitboren in een aluminium huis
En draadeinden van M7 moet je ook wel wat achter zoeken ....
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook het heetstoken van de genoemde tapeinden kan goed helpen als ze vast gerot zijn..
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dank voor de reactie, ik ga de truc met de moertjes proberen. Prettige foto’s trouwens SPAM! Daar help je vast veel anderen ook mee;-)
Met de truc van twee moertjes, heb ik er twee losgekregen. Één wil nog niet. Het draait is ook duidelijk versleten, dus er heeft al een koekebakker zich uitgeleefd. Nu heb ik geen lasapparaat tot mijn beschikking, dus vastlassen van een moertje, zal niet gaan. Iemand andere tips? Krombuigen?
2 platte vlakjes op maken met flex.Dan heetstoken vervolgens losdraaien met een steeksleutel.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Twee moertjes methode met heetstoken en met klein hamertje axiaal op kloppen. Het tapeindje zit vastgerot en de keiharde oxide tussen de schroefdraad moet je zien te vergruizen. Is echt een werkje wat je met beleid en geduld moet uitvoeren. Als ie een beetje loskomt dan voorzichtig in pelgrims pas (twee vooruit een achteruit) eruit draaien.
Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.










Totaal aantal Berichten: 920
Geregistreerd: 12-07-2006
- 2CV 250
- C35 C32 diesel kampeer MPV
- Overig U23 50 MOD
Als je geen brander hebt, kan je dit soort zaken ook prima heet stoken op het gasfornuis!
Wel zorgen dat er niemand meekijkt
waar rook is, is…
LHM only!