Lassen aan plaatwerk: wel of niet accu los?
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9116
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 13 september 2011 10:56 PM

In verband met wat plaatschade achter de achterbumper van onze Pluriel ben ik van plan dit plaatwerkdeel te vervangen.
Is het verstandig om tijdens het laswerk de minpool van de accu los te nemen?
Ik doe dit normaal gesproken wel, ook het dealer-WPH vermeldt dit, maar bijvoorbeeld Rustbuster geeft aan om een speciaal filter tussen + en - aan te sluiten om te voorkomen dat je bepaalde zaken weer moet instellen dan wel laten “inleren”.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
matdb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 28-05-2011

- Xsara Picasso 1.6i
- BX SPORT
- Evasion 1.9td sx
Gepost: 14 september 2011 06:42 PM
  [ # 1 ]

losleggen is het veiligste!

het enige dat je misschien moet herinleren is het klokje en de radio. Als de centrale vergrendeling achteraf niet meer werkt, sleutel in het contactslot, de vergrendelknop ingedrukt houden en contact aanleggen en 10 sec aanhouden met ingedrukte knop.

bij het lassen heb je altijd zwerf- en piekstromen: zeer slecht voor je batterij en moordend voor de elektronica. liefst zelfs beide accupolen losleggen. zo’n ‘filter’ is niet altijd een garantie, het moets maar eens defect zijn…

succes met de herstelling!

sm ie 1973, ds23 H pallas 1974, 2cv6 club 1985, 2cv6 special 1986, bx sport 1986, evasion 1.9td 1997, xsara picasso 1.6i 2004, ex xantia 1.9td break hydractive, ex ax sport, ex ax 1.1 image, ex zx 1.9d

Profiel  
 
René Jongejan
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9116
Geregistreerd: 27-09-2007

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Gepost: 14 september 2011 10:53 PM
  [ # 2 ]

Bij een Pluriel is het iets meer werk, volgens het dealer-WPH zijn ook het dak en de achterruit, welke elektrisch ontgrendeld wordt, gevoelig voor spanningsloosheid.

Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986

Profiel  
 
matdb
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 41
Geregistreerd: 28-05-2011

- Xsara Picasso 1.6i
- BX SPORT
- Evasion 1.9td sx
Gepost: 15 september 2011 08:34 PM
  [ # 3 ]

gewoon na de batterij terug te hebben aangesloten, 1 voor 1 alle standen van het dak selecteren. En dan terug volledig dicht, ook de ramen eens openen en sluiten.

sm ie 1973, ds23 H pallas 1974, 2cv6 club 1985, 2cv6 special 1986, bx sport 1986, evasion 1.9td 1997, xsara picasso 1.6i 2004, ex xantia 1.9td break hydractive, ex ax sport, ex ax 1.1 image, ex zx 1.9d

Profiel  
 
HobbyBob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 31 augustus 2012 07:07 PM
  [ # 4 ]

Ik weet dat dit al een oud draadje is, maar omdat ik zelf ook op zoek ben geweest naar deze informatie wil ik toch wat toevoegen.

Het beste is om een speciaal voor het lassen ontwikkelde overspanningsbeveiliging te gebruiken.

Vroeger haalde ik ook altijd de massaklem van de accu los, maar eigenlijk is dat juist hardstikke fout.
Een goede en goed geladen accu werkt ook als buffer en dus als bescherming voor je elektronica.
Dus altijd de accuklemmen laten zitten en als het kan een overspanningsbeveiliging gebruiken.

ZX 1.4i Reflex Break 1994

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 31 augustus 2012 07:45 PM
  [ # 5 ]

Bij lassen altijd een overspanningsfilter gebruiken of anders de stroomkring van de auto onderbreken door een accupool los te halen. Je accu kan wel tegen die zwerfstromen van het lassen maar je dynamo (diodes) geeft zeker de geest.

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
HobbyBob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 31 augustus 2012 08:23 PM
  [ # 6 ]
samuel schreef:

Bij lassen altijd een overspanningsfilter gebruiken…....Je accu kan wel tegen die zwerfstromen van het lassen…....

En juist omdat je accu daar wel tegen kan, NIET je accuklemmen loshalen!

ZX 1.4i Reflex Break 1994

Profiel  
 
samuel
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 573
Geregistreerd: 07-12-2009

Gepost: 31 augustus 2012 09:08 PM
  [ # 7 ]

Och in al die jaren dat ik zo af en toe aan een auto las is het me meer dan een keer overkomen dat ik vergeten was de accu los te halen. Dat ik dan haast altijd aansluitend de dynamo kon repareren, andere electronica bestond nog niet, was vast toeval (brakke zooi). Moderne auto’s vol electronica is een ander verhaal gebruik dan altijd een piekfilter Zo’n ding gebruik ik nu altijd en nooit een probleem!

midlock

Ik ben niet de beste, maar wel arrogant
CX22trs (4x) ; CX24IE ; CX25GTI prestige; BX 19GTI (2x); 2cv 1960 ; VW Buggy ; AX (2x) ; Renault 4
War is peace, freedom is slavery, ignorance is strength.

Profiel  
 
HobbyBob
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 23-01-2006

Gepost: 31 augustus 2012 09:25 PM
  [ # 8 ]

Dat is dus het allerbeste, en voor de prijs hoef je het niet te laten.

ZX 1.4i Reflex Break 1994

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook