SPAM schreef:
Alleen schorsen helpt bij APK, rest is allemaal broodje aap verhaal.
Bron, http://www.ibki.nl/smartsite.shtml?ch=BKI&id=1908 , Artikelen keurmeesterblad 1 t/m 55
of het keurmeesterblad PDF link, zie pagina 48, Rijden na afkeur mag dat ?.
http://www.ibki.nl/IBKI/APK/Artikelen_uit_keurmeesterblad_nrs_1_tm_55_versie_29012012.pdf
.
Een keuringsbewijs is geldig voor de duur van één jaar. Dat wil zeggen: oude vervaldatum plus 1 jaar of datum ingang keuringsplicht plus 1 jaar. Omdat een auto al twee maanden voor de vervaldatum of datum ingang keuringsplicht mag worden gekeurd (met behoud van de datum), kan de totale periodelengte tussen de keuringsdatum en de vervaldatum maximaal 14 maanden bedragen.
Nee, rijden mag dus niet.
Als een auto bij een volgende APK-keuring wordt afgekeurd en er een nieuw keuringsrapport (dat heet geen keuringsbewijs) wordt afgegeven, vervalt de geldigheid van het oude keuringsbewijs dus niet!
Mag er dan gewoon met een auto – die niet aan de eisen voldoet – doorgereden worden, omdat er nog een geldig keuringsbewijs bij aanwezig is? Het antwoord is: ‘Nee’. In de wet wordt namelijk gesteld dat het verboden is om met een voertuig te rijden of te laten rijden wanneer het niet aan de permanente eisen voldoet.
Dat verbod om te rijden geldt uiteraard niet alleen nadat er een afkeuring heeft plaatsgevonden, maar geldt voor alle situaties waarin de auto niet (meer) aan de eisen voldoet. Dus bijvoorbeeld wanneer er gebreken optreden, terwijl de auto nog maar kort geleden is goedgekeurd en ook wanneer dat het geval is en de auto nog helemaal niet APK-keuringsplichtig is.
Dat na een afkeur de ‘oude’ vervaldatum gewoon in het APK keuringsregister blijft staan is belangrijk. Want een auto die niet aan de eisen voldoet mag tot twee maanden na de vervaldatum van de laatste goedkeuring ongekeurd langs de weg staan (en dus niet rijden).
In het kader van de houderschapsverplichting (boete op basis van registercontrole) is het dus van belang dat de juiste vervaldatum in het systeem bekend is. Zolang er niet met de auto wordt gereden kan er pas na de vervaldatum + 2 maanden worden beboet voor het overtreden van de keuringsplicht. Als wordt geconstateerd dat er met de auto wordt gereden, kan dit echter meteen na het vervallen van de goedkeuring. Dus ook vanaf elk moment dat niet meer aan de keuringseisen wordt voldaan. Om helemaal volledig te zijn, dit geldt dus tevens voor voertuigen die niet APK-keuringsplichtig zijn!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ik wens jullie alleen erg veel succes bij het aanvechten van de eventuele boete. Ik kan je melden dat je het NIET gaat redden.
En nu weer ON-TOPIC!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Vrijdag heb ik een klusdag ingepland. Dit vergt altijd planning, omdat ik zelf in een flat woon. Klussen doe ik bij mijn broer in de garage (met Brug!). Hopelijk kan ik eind van de dag de DS dan nog voor de apk wegbrengen.
Ik ben me aan het orienteren op een lasapparaat. Vanwege de DS, maar ook omdat altijd wel andere oldtimers heb. Ik moet toch een keer zo’n ding.
de cebora 160 evo lijkt me wel wat, maar is ook nog best prijzig.
Iemand nog tips?
Minimaal amperage moet wel 30 zijn, zodat ik lekker plaatwerk kan lassen. En ik wil wat gereedschap betreft altijd wel kwaliteit.
(misschien is dit een wat raar bericht. Geen geld voor de DS, wel denken aan een lasapparaat van over de 500. Klopt. Ik heb nog geen zin geld in de DS te stoppen, voordat die zich ‘bewezen’ heeft. Dus eerst een half jaar rijden. Reden: ding kostte maar 500 euro, dus kans is groot dat het niet veel is. Voorlopig rijdt ie heerlijk. Maar ik wil liever niet geld in een auto stoppen, waar ik na een half jaar achter kom dat ie rijp is voor de sloop. Ik wil de DS graag op de weg houden, maar niet als ik er meteen meer in moet stoppen dan aanschaf kostte.)














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Die Cebora 160 is misschien wat aan de prijs, het is een geweldig apparaat en wordt niet voor niets heel erg veel aan autobeunen verkocht
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Dat is toch zo’n gasloos apparaat met een gevulde draad? Ik heb er een van mijn zwager hier staan, van Kinzo en die kostte 100 euro. Heb ik het laswerk mee gedaan en dat werkt ook gewoon goed. Heeft ook zo’n gevuld draadje. Een echte met gasfles werkt beter en schoner, maar dan heb je het over een andere prijs.
Gasgevulde draad kan misschien, dat weet ik niet. MAar dat was ik niet van plan, daar ben ik niet zo over te spreken. Ik wil gewoon een gasfles erbij.
En hij kost rond de 650 euries. Dus ik denk dat het een iets andere categorie is dan de kinzo van 100
Je hebt ook van die apparaten met een klein flesje gas, maar dat is volgens mij relatief duur. Er staat wel eens een gasfles te koop op MP en die kun je gewoon laten vullen.
Beste,
Zoals altijd moet je hier ook door schade en schande wijs worden, na een tweetal lasapparaten met een gevulde draad heb ik mezelf destijds maar eens wakker geschud
Ik ben terecht gekomen op een lasapp. met glasfles en rol draad, had dit veel eerder moeten. Laswerk ziet er stukken beter uit, wijze van lassen is perfect, en je kan op een fatsoenlijke wijze proplasen, etc. Je werk ziet er stukken schoner uit, in plaats van al die spetters met een gevulde draad.
Ik heb hem hier gekocht: http://link.marktplaats.nl/1000937364
Is kwalitatief even goed als de cebora…
Even aanvullen, als je krachtstroom hebt in je werkplaats kies dan voor een krachtstroomapparaat, werkt net even stabieler als een 220V apparaat. Koop je er een met een gasfles geef dan een paar centen extra uit en koop een 20 liter fles, bij omruilen betalen wij ca 55 euro voor een 20 liter vulling en ca 45 euro voor een 10 liter vulling dus die kosten heb je er zo uit.
Tenslotte kijk eens op de website van BVA auctions,daar staan regelmatig MIG apparaten uit faillissementen die voor weinig weg gaan, niet nieuw maar wel professionele kwaliteit.
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas












































Totaal aantal Berichten: 25738
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Ik heb een Cebora Revolution (met gas) en die voldoet prima, is ook iets goedkoper dan de EVO 160.
En ik heb hem hier gekocht: http://www.rustbuster.nl/Aanbiedingen/Las_apparaten.htm
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Ik heb al een poosje de Cebora Bravo 155 van Rustbuster en die bevalt erg goed. Nu overigens niet meer leverbaar zie ik.
Voor 25 Euro thuis laten bezorgen.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
de cebora 160 wordt gezien als opvolger van de bravo 155.
Het valt me op de cebora en contiweld niet (veel) tweedehands op internet staan.