Hallo,
ik heb net op 2-en-een-halve seconde tijd beslist om een DS te kopen. Dat was namelijk de tijd die m’n ogen nodig hadden om haar te ontdekken in de donkere schuur waar ze de laatste 16 jaar heeft doorgebracht. Het is een ‘74 DS 2.0 Pallas halfautomaat. We hebben met de fietspomp de bandjes opgepompt, haar in neutraal gezet en heel voorzichtig weggesleept naar een veiligere stalling 50m verder.
Maar, nu moet ze daar ook weg, en dus vroeg ik me af: hoe krijg je een DS op een sleepwagen als ie laag hangt? Of misschien ook: hoe veilig/verstandig is het om te proberen de motor te laten lopen als ie 16 jaar heeft stilgestaan? De benzine kunnen we eruit pompen langs boven, dat is geen probleem. Maar de olie, daar kan ik niet aan. En of het nou verstandig is om te gaan draaien met oude olie, zelfs al ziet en ruikt die dan nog ‘ok’... LHM ziet nog keurig helder groen.
Iemand met ervaring? Nuttige tips? Helpende hand? Zin in een biertje?
Ik kijk er al naar uit!
beste groet,
Dietrich Peeters
Welkom hier
Helaas kan ik je daarmee niet helpen
Daarvoor moet je bij de experts zijn hierop het forum
Jou DS lijkt sprekend op de mijne (zonder 16jaar stof ) alleen is die van mij een “verpallaste” Dsuper
Dus ik ben even een klein beetje jalours op je
Ik kijk uit naar meer foto’s
Veel succes met je aanwinst
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
Hoi Chris,
thx voor je reactie.
Ik weet niet in welk avontuur ik me gestort heb, maar het wordt in ieder geval een boeiende reis
Ik tracht nog wat stoffige pics te posten, en hopelijk… op een dag… wordt ze zo mooi als die van jou!
grtn,
Dietrich
Hogedrukpomp even lossen, snaar er af halen, boormachine pakken, snaar om pomp en boorkop draaien tot de auto stijgt.
Als je hem wilt laten vervoeren kan dat ook in de lage stand, moet je Nees bellen. Die heeft een kanteloplegger met vlakke bodem.

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gefeliciteerd
Wat is het plan? Technisch wat fixen APK en rijden?
Of volledige restauratie?

Totaal aantal Berichten: 10589
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Waar staat dat biertje?
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Inderdaad: waar staat dat biertje ???
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
DSdiet schreef:Hoi Chris,
thx voor je reactie.
Ik weet niet in welk avontuur ik me gestort heb, maar het wordt in ieder geval een boeiende reis
Ik tracht nog wat stoffige pics te posten, en hopelijk… op een dag… wordt ze zo mooi als die van jou!
grtn,
Dietrich
Met een DS weet je nooit van te voren waar je aan begint…
Nu ja dat heb je met eender welke oldtimer
Maar nu ik de foto’s zie ben ik toch wel heel blij met mijn Supertje
Lijkt me nog een hoop werk maar een sdie van jou klaar is is ze wel veel mooier en meer waard dan de mijne
En euhh, mocht je de mijne van dichtbij kunnen bekijken…
Nu mocht je ooit denken ik maak het interieur helemaal zoals ie hoort met de zwarte lederen zetels
Ik ben wel kandidaat voor alle blauwe interieurstukken
Maar heel veel succes met de dame

Totaal aantal Berichten: 3198
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Als de motor nog los zit , en er voldoende olie en koelwater in zit , zie ik geen probleem om hem te laten draaien en omhoog komen om op transport te kunnen .
Oude benzine kan je ook opvangen door een voorlopige tankje ( bus ) aan te sluiten op de benzinepomp .
Er echt mee rijden is misschien niet zo verstandig gezien de half automaat .
Succes , Walter
Meten is weten , gissen is missen
héhé,
ik wist wel dat het bier-lokkertje wat reacties zou uitlokken
bij deze geldt het aanbod nog steeds, feit is wel dat er voor naar Antwerpen dient gezweefd te worden…
heb je wél Belgisch bier natuurlijk!
Dat van die boormachine gaat mijn technische pet wat te boven, maar ik neem het mee naar mensen die wél over 2 rechterhanden beschikken.
Verder schijnt de motor wel los te zitten, dus mits drainage van de oude benzine, het opkuisen/vervangen van de bougies en nazicht van stroomverdeler/platines (of meteen een 123 erin, iemand?) zou ter plaatse opstarten wel tot de mogelijkheden kunnen behoren.
In het kort Het Verhaal:
Belgische Citroënist koopt DS - laat deze in de jaren ‘90 voor (omgerekend) een goede 3000 euro opmaken (heb een lijst van maar liefst vier A4 pagina’s over welk onderdeel vervangen is/welke delen gelast werden/enz) - rijdt er nauwelijks een paar duizend km mee en komt dan te overlijden. DS belandt in de garage waar er vervolgens 16 jaar niet naar werd omgekeken en letterlijk onder wat zooi bedolven werd. Totdat de garage aan renovatie toe blijkt te zijn en dus dient leeggemaakt te worden. Komt daar een auto te voorschijn die iedereen vergeten was, en waar niemand echt wist wat ze er mee moesten aanvangen. En ze hadden nog 24u tijd om er vanaf te geraken… Impulsaankoop dus, maar met een berekend risico: de auto lijkt hard, de lijst van herstellingen is een feit en de aankoopprijs kostte me geen half ledemaat. Het interieur bevat geen enkele kras of scheur. Goed, de banken werden vervangen door echt lederen exemplaren en daar zou je als purist wel eens niet van kunnen houden. Maar ik vind ze prachtig. En ja, op de voorspatborden zit wat roest, evenals op de onderkant van de deuren, maar daar dient cosmetica toch voor?
Even wachten tot ze een grondige poetsbeurt achter de rug heeft…
gewoon starten die handel!
olie en KVS nakijken, tankje met benzine aansluiten op de benzinepomp, ontsteking op orde zetten. je kunt eerst met de manivelle de motor laten ronddraaie, dan krijgt die smering. Indien je in kleppendeksel olie ziet, batterij erin en starten. Starter niet te lang laten doordraaien, pauzeren en terug starten.
La Bombe Qui Tue : Noblesse oblige
Het Belgen aandeel wordt hier steeds groter
Mocht je ooit in Belgisch Limburg zijn…
Passeert gerust
Lijkt me een prachtig beeld om de 2 bleu delta’s naast mekaar te zien
Hay Diet
Hoe ver staat het met je dame?
Hoera, Ze Leeft!
with a little help van autodokter Pieter duurde het nauwelijks 20 minuten en toen kwam ze bedeesd kuchend tot leven.
Ok, in het begin had ze nog wat last van flatulentie en liet ze wat meer gassen ontsnappen dan dat je zou willen,
maar daar had de dokter wel een pilletje voor.
Nu laat ze nog een ienemiene klein groen plasje achter, maar verder is ze zindelijk als wat.
Ondertussen staat ze bij mij thuis, weliswaar nog steeds in haar stoffige jas.
Ik probeer een filmpje mee up te loaden, maar vrees dat dat niet gaat lukken.
Iemand die weet hoe het moet?

Totaal aantal Berichten: 27973
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Goed nieuws
Het filmpje kan je op YouTube zetten, dan kan je hier gewoon een link er naar toe neerzetten.
Ze zijn de keuren van een Godin waardig, maar het zijn wel taaie tantes
Benieuwd naar het filmpje