Citroën Jumper: Nieuw Modeljaar
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 05 mei 2004 03:14 PM

Vanaf de meiproductie zal de Citroën Jumper, de grootste bedrijfswagen van het merk, wijzigingen ondergaan. Modeljaar 2004 brengt nieuwe versies, nieuwe kleuren, bekledingen en uitrustingsspecificaties. Het grootste nieuws zit onder de kap met een uitbreiding van het motorenaanbod: de nieuwe 2.8 HDi 146 pk.

Het bedrijfswagensegment speelt voor Citroën de laatste jaren een voortdurende prominente rol. Wereldwijd bereikte Citroën een marktaandeel van ruim 7% en in Nederland doet Citroën het eveneens prima met een marktaandeel dat inmiddels 6,4% bedraagt. Op dit moment is Citroën met diverse modellen in talrijke uitvoeringen actief in dit segment: de Citroën Berlingo, Jumpy en Jumper worden vergezeld van de grijskentekenversies van de Citroën Xsara Break, C5 Break en C8.

Nieuwe 2.8 HDi
Het modeljaar 2004 brengt als voornaamste toevoeging de nieuwe common rail dieselmotor, de 2.8 HDi. Deze motor levert 107 kW/146 pk bij 3.600 tpm. Dit betekent een aanzienlijke vermogenswinst ten opzichte van de huidige motor met dezelfde inhoud, die een vermogen levert van 93 kW/127 pk. Het maximale koppel neemt eveneens toe, tot 310 Nm bij slechts 1.500 tpm (het was 300 Nm bij 1.800 tpm). Met deze motor haalt de Citroën Jumper, afhankelijk van de gekozen uitvoering, een topsnelheid van om en nabij 159 km/h. De progressie van vermogen en koppel werd bereikt door toepassing van een variabele turbo op de reeds bekende 2.8 HDi. De nieuwe motor wordt leverbaar in vrijwel alle versies van de Citroën Jumper, slechts in de versies bestemd voor het personenvervoer wordt deze nieuwe motor niet leverbaar.

Uiterlijke wijzigingen
Ook zijn er in het nieuwe modeljaar nieuwe carrosseriekleuren en bekledingsmaterialen. Bovendien zijn enkele specificaties gewijzigd. Van de Citroën Jumper Chassis Dubbele Cabine wordt een versie met extra lange wielbasis(4,05 m.) leverbaar.

bron: Citroen Nederland B.V.

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 05 mei 2004 04:40 PM
  [ # 1 ]

Was de 2.8 HDi nog niet leverbaar in Nederland?
welke motoren zaten er dan in?

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 05 mei 2004 08:04 PM
  [ # 2 ]
rocco schreef:

Was de 2.8 HDi nog niet leverbaar in Nederland?
welke motoren zaten er dan in?

Blijkbaar niet, anders geven ze geen pers bericht.
De volgende motoren waren al wel leverbaar:
[list]2.0i benzine
2.0 HDi  
2.2 HDi
[/list:u]

Nu komt de 2.8 HDi er nog bij dus ..

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 05 mei 2004 09:21 PM
  [ # 3 ]

Zijn die 2.0-motoren niet vrij licht voor in een bestelwagen zoals de jumper??

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 05 mei 2004 11:12 PM
  [ # 4 ]
rocco schreef:

Zijn die 2.0-motoren niet vrij licht voor in een bestelwagen zoals de jumper??

I think so ..
heeft maar 80 pk’s dat is niet zo veel voor een auto die heel veel kilo’s weegt (gewicht staat niet vermeld op citroen site)

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 06 mei 2004 04:19 PM
  [ # 5 ]

Nouja dat hangt ervan af hoe je het bekijkt he….


De jumpy had (bij het vorige model) een 1.9d motor met 47/51 KW.
Dat is echt niet veel maar dat is toch wel diegene die het best verkocht was.
Probeer maar eens de turbo versie te vinden in de jumpy….

En tsja de 2.0HDi levert 90/110 pk(afhankelijk van wel of geen intercooler) dat is voor een basisuitvoering wel voldoende denk ik…
Als je van te voren weet dat je zware dingen gaat vervoeren dan neem je zowizo een grotere/sterkere motor…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
erik wijngaarden
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5830
Geregistreerd: 27-07-2003

- ID/DS D-Super
Gepost: 08 mei 2004 06:43 PM
  [ # 6 ]

dat kom door die zuinige werkgevers die hun werknemers een slome versie geven om mee te werken denk ik.
minder verbruik en minder boetes en schades zullen ze wel denken

Profiel  
 
rocco
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2516
Geregistreerd: 30-07-2003

Gepost: 08 mei 2004 06:53 PM
  [ # 7 ]

en later op bestemming -> tijdverlies -> geldverlies.

dus : de jumpy motorisatie is een der mysteries die de wereld rijk is.

Profiel  
 
erwt
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1890
Geregistreerd: 19-04-2004

- Xantia 1.6 Allure
Gepost: 09 mei 2004 07:35 PM
  [ # 8 ]
rocco schreef:

en later op bestemming -> tijdverlies -> geldverlies.

dus : de jumpy motorisatie is een der mysteries die de wereld rijk is.

Je kunt hier in Nederland toch niet zo hard rijden en de helft van de tijd sta je in de file. Dus snelheid maakt niet echt uit. Een dikkere motor is met inhalen trouwens wel makkelijk ..

Profiel  
 
Simpele Ziel
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7097
Geregistreerd: 29-07-2003

Gepost: 10 mei 2004 10:49 PM
  [ # 9 ]

Voldoende vermogen is zeker belangrijk..
Nou lees ik net in een advertentie dat de JUMPER ook met de 1.9d gelevert is….

Nou moet ik ook zeggen dat kleine motoren in de “sjonnie racebussen” een averechtse werking heeft doordat die jochies nou constant met het gaspedaal gevloerd rijden, wat ook niet echt gezond is voor de motoren…

Even een voorbeeld:
Mijn pa heeft een Chrysler Voyager(grijs kenteken) en daar ligt een 2.5 liter Turbo diesel motor in met 116 pk…
Dat is voor die auto genoeg, vlot wegtrekken bij het stoplicht is mogelijk en ook een inhaalactie kan…. maar het is geen racewagen.
Doorrijden kan maar hoeft niet…

BMW E46 320d Touring
Ex BX 16v, Ex AX GTI

Profiel  
 
cocico
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 690
Geregistreerd: 03-12-2003

Gepost: 13 augustus 2004 09:55 PM
  [ # 10 ]

Mijn vader stond destijds voor de keus om in de Jumper een 2.5 D / 2.5 TDI te monteren en heeft op aanraden van de dealer de D genomen, omdat die volgens hem betrouwbaarder is.
Onze ‘camion’ wordt nl. nogal regelmatig overbeladen Surprisedops:  en dan zei de dealer dat de turbo daar onder zou kunnen lijden, de gewone D zou daar geen probelmen mee hebben. En zie, 7 jaar later (‘97) nog altijd geen enkele kost gehad aan de Jumper!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook