Sprong gewaagd/ds5 gekocht
Burlat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 24-08-2007

- DS 5 HDI 163 Sport Chic BVM6
Gepost: 03 februari 2012 10:28 AM

Even voorstellen:

Ik ben Ard Leemhuis, 42 jaar en al heel lang verstokt Citroen-rijder. Via BX, ZX, Xsara, Xantia en diverse C5’en inmiddels aanbeland in een C5 III THP Automaat. Na een eerste kennismaking met de DS5 tijdens een show bij een Citroengarage onmiddellijk onder de indruk geraakt, maar eerste conclusie was ‘erg mooi, maar praktisch gezien niet al te handig.’

Blijkbaar bleef er toch iets knagen en toen ik de kans kreeg om met een DS5 te kunnen rijden heb ik deze kans natuurlijk niet laten schieten. Conclusie: Hij is praktischer dan gedacht en rijdt, ondanks de ultralage banden van de auto, niet oncomfortabel. Het is weliswaar geen C5 (tja….) en vooral dwarsrichels worden duidelijk doorgegeven, maar al in al niet slecht. Ik denk echter dat een setje 17 inch wielen en banden i.p.v. 18 inch hoepels voor duidelijk meer (afrol)comfort zullen zorgen.

Voeg daarbij dat als verslaafd dieselrijder het uitstapje naar een THP niet naar tevredenheid verloopt (auto is niets mis mee, maar ik mis het koppel van de 2.0 HDI) en de twijfel slaat toe.

Gisteren dus na lang beraad besteld: DS5 Sport Chic 2.0 HDI Blanc nacré. Geen automaat i.v.m. forse meerprijs en dito CO2 uitstoot (je weet nooit wat de regering nog van plan is) en geen hybride door de dan wel erg kleine kofferbak (los van de prijs). Leverdatum: ca. half april.

Nu geduld hebben…..

Profiel  
 
jhvink
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 632
Geregistreerd: 03-11-2007

- C5 C5 Aircross Benzine 130 EAT8 Business
Gepost: 03 februari 2012 11:18 AM
  [ # 1 ]

Zo, da’s nog eens durven! Gefeliciteerd! Ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen. Hou ons op de hoogte!

Sinds 3-7-2020: C5 Aircross Business, benzine 130 EAT8
Vorige Citroëns: Grand C4 Picasso BlueHDi 120 EAT6 Business (2015-2020), C4 1.6 eHDi (2011-2015) en C4GP op lpg (2008-2011)

Profiel  
 
daniell
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 94
Geregistreerd: 29-09-2007

- C4 (2004-heden) Cactus BlueHDi 100 Shine L.E.
Gepost: 03 februari 2012 01:37 PM
  [ # 2 ]

Naar Belgische polieke normen lijkt de 2.0 hdi mij ook de beste oplossing, hier draait ook de wetgeving rond taksen en belastingen voor wagens behoorlijk in de soep.

Zelf heb ik ook de DS5 2.0 hdi gereden weliswaar met automaat en zou hem zo bestellen maar helaas ik doe het maar niet vind hem iets te lang en past nog nauwelijks in de garage bij een andere wagen

vermogen is hoe hard je de muur raakt! koppel is hoever je de muur meeneemt!!

Profiel  
 
Burlat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 24-08-2007

- DS 5 HDI 163 Sport Chic BVM6
Gepost: 03 februari 2012 05:30 PM
  [ # 3 ]

Ik woon (voor wat belastingzaken betreft dan) helaas in Nederland. De keuze voor diesel is in mijn geval een luxe beslissing; qua jaarkilometrage is het eigenlijk niet verantwoord. Maar dat geldt eigenlijk sowieso voor deze wagen: rationeel is er eigenlijk geen enkele reden om voor een DS5 in plaats van voor een C5 Tourer te gaan… Maar wat is tie mooi !

Profiel  
 
tilanus
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5999
Geregistreerd: 03-01-2007

- C4 (2004-heden) berline Image
- C5 X Shine Hybrid 225
Gepost: 03 februari 2012 05:35 PM
  [ # 4 ]

Welkom hier Ard! Smile

Gefeliciteerd met je keuze! Als ik op dit moment zou mogen kiezen, zou ik misschien ook wel voor de DS5 gekozen hebben ipv de Tourer. Cool

Profiel  
 
R2fm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 03 februari 2012 07:10 PM
  [ # 5 ]

Nou Ard,

Welkom bij de club van pre-bestellers. Van harte hoor!
Je hoeft maar 2 maanden te wachten, mazzelaar. Volgens opgave van de dealer zou de mijne ongeveer nu door de productie moeten lopen en dan gelijk tijdig met de demo-exemplaren voor de dealer moeten gaan komen.  Daar heb ik dan ook al vanaf oktober op moeten wachten.
Het meest vreemde is wel dat ik dark-chrome wilde, maar dan had ik mogelijk enkele maanden langer moeten wachten. Zelfs in de configurator is deze tijdelijk niet beschikbaar geweest. Of het nu nog is, weet ik even niet, maar toen was dat ook het geval in Belgie en la France. De kwaliteit van de donkere chromen elementen zouden blijkbaar niet OK zijn.

Al met al: Van harte met je fijne keuze ! Ik zal naar je zwaaien (;-)

R2FM

Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.

Profiel  
 
Thomas Bol
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 23
Geregistreerd: 06-08-2009

- Saxo 1.6 VTS 16V
- DS 4 THP 200 Sport Chic
- DS 3 VTI120 So Chic
Gepost: 06 februari 2012 01:04 PM
  [ # 6 ]

@R2FM
Het DarkChrome zal vanaf april geleverd worden Wink

@Burlat
Wauw, erg fraai! Wat voor interieur heeft je nieuwe auto?

Dromen mag altijd:
C5-3 Sedan 3.0HDiF AUT6 Exclusive met 19 inch, leer Claudia, Pack Business 2 en Pack Intégral

Profiel  
 
R2fm
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 06-03-2007

Gepost: 06 februari 2012 09:30 PM
  [ # 7 ]

Thomas,

Dank voor je antwoord, maar toen ik moest kiezen, was het lang niet zeker wanneer ze wel zouden gaan leveren…..
ik bestelde al eind oktober en vernam dit ergens rond de jaarwisseling.

Toen een nieuw uurtje door de configurator en wat kleine aanpassingen doorgevoerd. Al met al hoop ik snel na de introductie te mogen rijden…. De leasemaatschappij was nog gekker dan gek; die gaven aan dat de auto er nog voor de introductie zou zijn…dat zou toch wat zijn (hahaha). De dealer (en ik ook hoor) zou toch raar op zijn neus kijken.

Deze maand productie en dan weer ff verder wachten…. Ach, als je al wacht sinds 2005 (frankfurt) stellen weken niets meer voor !

R2fm.

Geinjecteerd met Citroen en DS. Na heel wat jaren LHM en C4GP (luchtvering), 2 x DS5 (klassiek geveerd) nu een DS7 E-tense 4x4 300 Opera met 20” velgen en actieve vering.

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 06 februari 2012 09:34 PM
  [ # 8 ]

Mooi, mooi, mooi de keuze die je gemaakt hebt, ik heb de Ds5 eens in detail gaan bekijken en betasten en echt TOP die Ds5. Ik denk dat hij het relatief goed gaat doen ook op de leasingmarkt toch bij ons in België waar Co-norm en katalogusprijs meer en meer gaan meetellen.
Wel zou ik aboluut voor de 18” velgen kiezen, 17” is echt klein voor zo’n supermooie wagen en zou zonde Confused  zijn. Ik denk trouwens dat het comfort daar niet al te erg gaat onder achteruit gaan ze leveren zelfs 19” en 20”, en de Continentals (SportContact 3) waar ze de Ds5 mee leveren zijn best comfortabel en niet al te lawaaierig. Heb ze gehad onder de C5 ph3 en vond ze wat beter als de Michelins die er af-fabriek onder stonden.
Voor binnenkort wens ik je alvast veel fijne en veilige kilometers Wink .

Profiel  
 
V-zesserke
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 416
Geregistreerd: 27-08-2010

- DS 3 Sport Chic 1,6 e-Hdi 112
- DS 7 Crossback E-tense 4x4 Grand Chic
Gepost: 06 februari 2012 09:41 PM
  [ # 9 ]
daniell schreef:

Naar Belgische polieke normen lijkt de 2.0 hdi mij ook de beste oplossing, hier draait ook de wetgeving rond taksen en belastingen voor wagens behoorlijk in de soep.

Hoe komt ge er bij Laughing  Mr. Green .

(een andere Belg)

Profiel  
 
Burlat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 24-08-2007

- DS 5 HDI 163 Sport Chic BVM6
Gepost: 07 februari 2012 10:17 AM
  [ # 10 ]

@ V-zesserke:

Standaard wordt de Sport Chic (in Nederland i.i.g.) op 18 inch geleverd. Ik heb met een 1.6 THP Automaat gereden die op 18 inch velgen stond. Op (hollands) vlak asfalt is het comfort heel acceptabel; op klinkers en vooral dwarsrichels wordt e.e.a. toch marginaal, waarbij een extra portie rubber zeker zal helpen. Maar we wachten af….

@ Thomas,

Interieur is het standaard leer van de Sport Chic. Ik heb serieus zitten te dubben over het nappaleer; weliswaar heel erg mooi maar ik vond het persoonlijk de meerprijs niet waard. De 2000 euro kun je ook besteden aan winterbanden en velgen plus een dakkoffer voor de bagage want qua laadruim lever je natuurlijk stevig in t.o.v. de Tourer…..

Profiel  
 
Burlat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 24-08-2007

- DS 5 HDI 163 Sport Chic BVM6
Gepost: 20 februari 2012 05:13 PM
  [ # 11 ]

Even een heads-up voor alle smachtende aspirantrijders:

Ik was vandaag eventjes bij de dealer en zag er twee (2!) DS5-en staan:
vermoedelijk een So Chic EGS HDi 110 in Bleu Philae en een Sport Chic Automaat (THP of HDI) in Hickory.

Weliswaar nog netjes verpakt en bestickerd maar blijkbaar is de levering (ook al zijn dit vermoedelijk
de demo’s) op gang gekomen. (introductie in maart, dus tot zover volgens schema !)

Trouwens, Hickory staat hem fantastisch. Vooral het contrast met de chromen accenten smoelt goed.

Profiel  
 
Burlat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 24-08-2007

- DS 5 HDI 163 Sport Chic BVM6
Gepost: 04 april 2012 03:14 PM
  [ # 12 ]

Elle est arrivée !

Levering wegens paasdagen en overige hectiek bij de dealer vermoedelijk pas einde van de week van 16 t/m 20 april, wat overigens precies volgens planning is.

Eerste indruk: ik denk dat de 18” blijven zitten. Het staat toch aanmerkelijk beter dan de kleinere wielen.
(kon dit mooi vergelijken met de demo, die op 17” staat.)

Nog een paar weken zweven met de Tourer dus….

Profiel  
 
Burlat
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 16
Geregistreerd: 24-08-2007

- DS 5 HDI 163 Sport Chic BVM6
Gepost: 07 mei 2012 06:25 PM
  [ # 13 ]

Hallo Allemaal !

Sinds ruim een week is de wagen in gebruik !

Eerste indrukken:
Heerlijke motor (stil en altijd koppel in overvloed)
Versnellingsbak is soepel en trefzeker
Interieur heeft een prachtige uitstraling en is prima afgewerkt (tot nu rammelt en kraakt er niets)
Stoelen zitten heerlijk (bijna op XM-nivo)
Rijcomfort valt mij enorm mee. Ik heb op de Duitse A30 tussen Bad Bentheim en de grens bij De Lutte zo’n beetje het slechts mogelijke asfalt onder de wielen gehad maar geen centje pijn. Wiel- en windgeruis zijn goed gedempt.

De auto trekt verder veel aandacht. Tot nu toe alleen maar positieve reacties gehad en veel vragen welk merk dit toch is…..

Geen enkele kanttekening ?
Mwa, inderdaad zijn de opbergmogelijkheden (behoudens het megavak in de middenconsole) beperkt.
Door de brede banden wil de wagen bij (sterke) spoorvorming nog wel eens een stapje opzij zetten.
Maar overwegend is het een fantastisch voiture !

Enkele foto’s:

Profiel  
 
MC070
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 6
Geregistreerd: 07-11-2012

- DS 5 so chic THP200
Gepost: 07 november 2012 10:52 AM
  [ # 14 ]

Na wat proefritten met diverse merken is het voor mij een DS5 so chic 200 pk met 19” geworden. Citroen is er naar mijn mening in geslaagd een design auto te ontwkikelen met een hoog afwerkingsnivo. Na 2 maanden ben ik nog steeds zeer enthousiast en ook over de thp motor (RCZ en Mini) die hoge prestaties levert tegen een bescheiden verbruik. Inderdaad is het onderstel op matige wegen wat hard maar daarentegen op snelwegen weer echt top. Misschien dat de bandenkeuze hier iets mee te maken heeft.
Voor lange mensen is het achterin krap en de overzichtelijkheid naar achteren is echt matig daar moet je even aan wennen. De auto is niet goedkoop maar beschikt over een prachtig lounge interieur en heeft een buiten architectuur die je zelden tegenkomt.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook