Totaal aantal Berichten: 1929
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Item op RTV Noord:
http://www.youtube.com/watch?v=pwhNmvejuk8
en nog een petitie:
http://www.amklassiek.nl/vrijstelling-motorrijtuigenbelasting-oldtimers-en-klassiekers/

Totaal aantal Berichten: 9071
- Xantia 1.8i SX
- BX 16 TZI
- Xantia 2.0i SX Automatic
http://www.autoweek.nl/autonieuws/21229/financien-wil-oldtimers-toch-ontzien-van-mrb
Mijn Citroen foto’s & gespotte Citroen’s & miniaturen etc. Facebook
BX 16 TZI 1991 wit
Xantia 2.0i SX Automatic 1993 blauw
Xantia 1.8i SX 1993 blauw
Ex: Verschillende BXen (1.4, 1.6, GTi), Xantia’s (1.8, 2.0), XM 2.0i Ambiance.
“Als je wat met die bollen krijgt, nou, dan weet je het wel.”

Totaal aantal Berichten: 1929
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Zou ik vanuit mijn situatie, en voor het behoud van de klassiekers mee kunnen leven.
Maar dit zal niet voor iedereen gelden denk ik.
JW

Totaal aantal Berichten: 8165
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
Je kon erop wachten, op dit soort alternatieve plannen, in dit draadje ook al meerdere keren geopperd. Afwachten dus hoe het plan verder wordt uitgewerkt. Ik hoop dat de belangenverenigingen daarbij hun zegje kunnen doen. Hoe het voor veelrijders uitpakt blijft nog spannend. Maar als je veel rijdt kan je ook de MRB betalen.
Patrick
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 1626
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Tja, dus een dagelijkse rijder kan geen echte liefhebber zijn? Dus om het hele jaar te rijden moet ik 365/60=6 klassiekers kopen.
Ik zat even op de site van de Rijksoverheid,
Reactie van de staatssecretaris naar aanleiding van een suggestie over vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers.
zie deze link,

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ree schreef:Ik kan het even niet laten om nog een stapje terug te doen.
bogaard77 schreef:Aan de berekeningen is niks fout.
Nou…
Waarom mag je die effectieve bijdrage aan de totale vermindering (zie tabel) bij elkaar optellen? Het zijn spreekwoordelijk appels en peren, tenzij ze exact dezelfde impact op het milieu hebben.
Maar de redenatie die daarop volgt is gewoon foutief. Een klassieker die 3000 km rijdt wordt vergeleken met een moderne auto die 12000 km rijdt. Bij deze kilometrages vervuilt een klassieker 55% meer dan een moderne auto. Vervolgens wordt gesteld dat dat “Auto’s van na 1990 zijn gemiddeld (dus) iets meer dan de helft schoner geworden in vergelijking met auto’s van voor 1990”. Dat is niet waar. Moderne auto’s stoten 55% minder uit, ondanks dat er véél meer mee gereden wordt. Een klassieker waarmee 13000 km/jaar mee gereden wordt, stoot (volgens diezelfde tabel, som van de vijfde rij) 262% meer uit dan een moderne auto die evenveel kilometers rijdt. Foutieve conclusie, dus, maar hier borduurt de rest van de redenatie wel op voort.
In het vervolg wordt er impliciet vanuit gegaan dat een eigenaar van een klassieker minder rijdt en dit niet compenseert met kilometers met een moderne auto. Je rijdt óf 12000 met een moderne auto, óf 3000 met een klassieker. De gemiddelde klassiekerrijder rijdt 3000 met zijn klassieker en daarbovenop nog 10000 met de moderne auto. Die laatste 10000 worden voor het gemak niet meegenomen, maar die horen ook bij het verbruik van iemand die klassiek rijdt want die zijn direct gecorrelleerd.
Getalletjes kunnen altijd misbruikt worden om je gelijk te halen en vaak is degene die het meest subtiel zijn aannames weet te verdoezelen degene die uiteindelijk gelijk krijgt
.
De extra kilometers die met een moderne auto gereden wordt, zitten bij de bulk die iedereen met een moderne auto rijdt. Indien de oldtimer wordt weggedaan, is de milieu-belasting verminderd met het verschil tussen oude en nieuwe auto omdat dezelfde kilometers vaak toch wel gereden worden.
Het verschil van vóór 1990 en daarna is niet helemaal helder aangezien ook de brandstoffen schoner zijn geworden (bio-toevoegingen). Hierdoor rijdt een oude auto ook schoner met deze brandstoffen, dit is niet meegenomen in de berekening, wat dus uiteindelijk gunstiger uitpakt voor de vervuiling van de oldtimer.
Als er geen hele grote rekenfout instaat, is het wel een illustratie dat oldtimers niet significant vervuilen tov. moderne auto’s. Heeft iemand wel eens doorgerekend wat voor vervuiling bijvoorbeeld een Prius oplevert van 0 tot dat ie in de showroom staat ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Totaal aantal Berichten: 8165
- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- (Grand) C4 Picasso 1.6 e-HDi
lucky schreef:Ik zat even op de site van de Rijksoverheid,
Reactie van de staatssecretaris naar aanleiding van een suggestie over vrijstelling motorrijtuigenbelasting voor oldtimers.
zie deze link,
dit is het bestaande beleid, wat wil je hiermee precies zeggen? puur ter informatie
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Totaal aantal Berichten: 1452
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Kon het even niet laten:
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Totaal aantal Berichten: 2779
- Dyane 6
- GS/GSA Break Club
- CX Familiale ex-ambulance
Gaan ze verdorie zitten ouwehoeren over zo’n 60-dagenkaart en doen alsof iedereen daar blij mee is.
Zo’n regeling is leuk voor poetsliefhebbers, niet voor rijdende liefhebbers.
Ik wil m’n autootjes kunnen gebruiken wanneer ik dat wil. Als het dan toch zo nodig moet, laat ze dan maar belasten als ik meer dan 5000 kilometer rijd.
Van de regeling afblijven is en blijft de beste ‘oplossing’ voor dit gedoe.
Ouwe meuk is leuk!
—
Exen:
Elsie, Dyane Commerciale 92-06-EL
Geeskje, GSA Special 24-GJ-LT
Liesje, GSA X1 LL-28-GD
Draakje, GSA Special GY-33-ZV
Pekeltje, GSA Pallas C-Matic GZ-63-PX
Bea, BX Deauville GF-LV-30

Totaal aantal Berichten: 3000
- C5 Break 2.0i 16v Exclusive
Lekker een stempel halen bij het postkantoor of bij AH als je een dagje de weg op wilt. De Bovag heeft dus de prijsvraag voor meest idiote oplossingen gewonnen….

Totaal aantal Berichten: 11826
- Xantia TD SX
Intussen gaat het PBL gewoon met de bestaande en volstrekt uit de lucht gegrepen cijfers aan de haal om te becijferen dat wij met zijn allen de luchtkwaliteit lokaal gaan verbeteren door minder met oldtimers te gaan rijden:
http://www.nu.nl/politiek/2954904/regeerakkoord-veroorzaakt-minder-ov-gebruik.html
Hoewel er gezegd moet worden dat dit ook alleen maar van nu.nl komt natuurlijk.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!

Totaal aantal Berichten: 27954
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ik hoop echt niet op een 60 dagen kaart…
Als je alleen even 2 km verderop je auto wil wassen mag je zeker 1 volledige dag inleveren
Ik heb al diverse keren gezien de oplossing “belast de brandstof maar extra, dat is eerlijk voor iedereen”
Dat zie je hier voorbij komen en ook op andere plaatsen.
Volgens mij heeft Nederland deze regel al lang…
We zitten hier met 1 van de hoogste benzineprijzen ter wereld.
De brandstof is al lang extra belast (kwartje van Kok, kennen we die nog?), wij betalen als extra ook nog een een hoge MRB. Volgens mij is ook die in veel landen nog goedkoper als hier.
De 60 dagenkaart is een stap terug naar voor 1994, beter dan MRB betalen, maar achterhaald. Er moet wat beters te bedenken zijn en de brandstofprijs omhoog gebeurt evengoed wel. Leuk als je dicht bij de grens woont, dat is feest als je de tank volgooit met 114 liter benzine in mijn geval.

Totaal aantal Berichten: 1173
- CX 25 GTi Turbo
- XM 2.1 TD automaat vsx
- 2CV club
- XM 2.0 16V Aut.
114 liter? Wow.
Maar in elk geval zal ik uit principe, nu even, echt bij mijn volgende aanstaande bezoekje aan Nederland, de Nederlandse pompen mijden.
Ik denk overigens dat de soep niet zo heet gegeten gaat worden als het is opgediend en ik bedoel dit POSITIEF.
Dingen die simpel(er) kunnen, moeten gewoon geweigerd worden om zo intens ingewikkeld te laten maken. Kan dus wel, blijkt vandaag.
Dat super ingewikkelde, als dingen ook simpeler kunnen, ervaar ik nu als iets typisch Nederlands (als expat dus).
Als je in het buitenland gewoond hebt, zie je dingen soms meer in perspectief.
Een oplossing voor het probleem moet te vinden zijn.
Wolfman is op het goede spoor denk ik.