Ivm diverse lekkages ben ik de meeste pakkingen aan het vervangen. Vraagje over de kurkpakking van de carterpan, deze is nogal lang moet je deze op lengte knippen?









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Hoi,
Even in het onderdelenboek zitten snuffelen, gek genoeg zie ik daar geen carterpanpakking aangegeven.
Vloeibaar wellicht?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een ds motor heeft inderdaad geen carterpakking.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
kom hem ook niet tegen in de standaard pakkingset
waterman was mij te snel af
De kurkeren pakking (onderdeelnr. 1D 5 413 618 Z) vind je in het onderdelenboek op pag. 1-114/1.
Je plaatst hem aan de voorzijde, in de ronding, daar waar de krukas op de carterpan aansluit. Er zijn leveranciers die pakkingen leveren die te iets te lang zijn. Eenvoudig op maat te maken. Zeker wel monteren. Ik vind het raadzaam vloeibare pakking te gebruiken bij montage van carterpan op onderblok, over het gehele pasvlak.
Thanx, gaan we doen.
In het wph praten ze over insmeren met Masti Joint HD37 ik neem aan dat dit ook gewoon met standaard vloeibare pakking kan?
Olie- en benzinebestendige pakking gebruiken. Bijvoorbeeld Wynn’s extra high temp Red instant gasket. Succes!
Na een discussie gelezen te hebben dat kurkpakking eerst in de olie gedrenkt moet worden voor montage wilde ik zeker weten dat de mijne lekvrij gemonteerd is (niet in olie gedrenkt). Omdat het blok nog niet ingebouwd is kon ik het gevuld met olie kantellen zodat de olie tegen de kurk pakking aan staat. Afijn geen lekage bij de pakking maar wel bij de uitgaande as (op de polie waar het vliegwiel gemonteerd zit). (Zie plaatje).
Is deze uitgaande as (krukas) voorzien van een wormwiel dus als hij rondraait loopt de olie weer naar binnen of heb ik hier een probleempje? Voor zover ik weet zit daar geen oliekering… Ik wil toch redelijk overtuigd zijn dat het lekdicht is voordat ik het blok weer monteer.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, er zit een wormachtige vertanding op de krukas. Lekkage komt vooral voor bij versleten hoofdlagers trouwens.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Perfect, denk ik….
Ik kwam in de carter pan een dikke brei tegen van aluminium en olie oja ook een boutje waar de kleppen mee gesteld worden.
De auto heeft al wat meegemaakt in zijn 43 jaartjes. Maar een complete revisie daar wil/durf ik me nog niet aan te wagen














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Als ik dat zou aantreffen zou ik zeker de lagerschalen demonteren voor inspectie.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Jammer genoeg heb je helemaal gelijk…...














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gewoon doen. Het werkplaatshandboek geeft genoeg bruikbare info en hier kan je al je vragen stellen. Lagerschalen kosten niet veel en het enige wat je moet hebben is een goede momentsleutel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En een schroefmaat (micrometer) om te meten of de kruktappen nog binnen de toleranties zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.