turbo plaatsen op bx 19d
Sigmund
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 225
Geregistreerd: 09-01-2006

Gepost: 09 januari 2006 06:11 PM

Ik heb gehoord dat je een turbo kit kunt installeren op een gewone diesel , is dit een goed idee ? en kost dit veel ?

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 09 januari 2006 06:35 PM
  [ # 1 ]

In principe is een turbo op een gewone diesel instaleren gemakkelijker dan er een instaleren op een gewone benzine, omdat je in principe niet aan de compressie hoeft te zitten… maar…. een turbo zorgt ervoor dat er naar verhouding erg veel specifieke warmte gegenereerd wordt, en een standaard ongeblazen blok is daar natuurlijk niet helemaal op berekend - oftewel, gevaar voor de koppakking…

Maar goed, wat de BX diesel betreft, als de inlaat/uitlaat spruitstukken, turbo en intercooler van een bx turbodiesel afsloopt kan het misschien wel (ik weet niet of je uitlaat dan nog aansluit alleen). Alleen ja…. misschien is het dan makkelijker om een BX TRD/TZD Turbo te kopen, waar Bram je denk ik beter over kan informeren dan dat ik dat kan.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
Thijsvandebles
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2963
Geregistreerd: 10-01-2005

Gepost: 09 januari 2006 06:40 PM
  [ # 2 ]

Had een Turbo blok toch niet stiekem wat minder compressie? Een iets andere kop, zwaardere oliepomp. Misschien ook wel andere zuigers. Wordt een heel gepiel dus. Of ander blok erin hangen, of andere auto kopen gok ik.

Test

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 januari 2006 06:43 PM
  [ # 3 ]
sans-pareil schreef:

In principe is een turbo op een gewone diesel instaleren gemakkelijker dan er een instaleren op een gewone benzine, omdat je in principe niet aan de compressie hoeft te zitten… maar…. een turbo zorgt ervoor dat er naar verhouding erg veel specifieke warmte gegenereerd wordt, en een standaard ongeblazen blok is daar natuurlijk niet helemaal op berekend - oftewel, gevaar voor de koppakking…

Maar goed, wat de BX diesel betreft, als de inlaat/uitlaat spruitstukken, turbo en intercooler van een bx turbodiesel afsloopt kan het misschien wel (ik weet niet of je uitlaat dan nog aansluit alleen). Alleen ja…. misschien is het dan makkelijker om een BX TRD/TZD Turbo te kopen, waar Bram je denk ik beter over kan informeren dan dat ik dat kan.

Een turbodiesel blok heeft best veel wijzigingen t.ov. standaard blok

- oliesproeiers tbv zuigerbodemkoeling
- grotere oliepomp voor de turbo.
- grotere waterpomp

Extern

- brandstofpomp met turbodrukcompensatie
- intercooler
- andere spruitstukken (met turbo), dikkere uitlaat
- zwaardere koeling (radiateur, expansietank, slangen, dubbele koelfans)
- andere versnellingsbak met zwaardere vliegwiel en koppeling

PS. Een BX turbodiesel is altijd een 1769 motor.  Een 19 d hefet een grotere cilinderinhoud. Maar goed, de 1905 cc is op de ZX en Xantia ook geleverd als turbodiesel en voor zover ik weet is daar qua principe niet gek veel anders dan de 1769 cc turbo variant.

Zoals je ziet is er nogal wat aangepast.

De brandstofpomp, spruitstukken en turbo moet je beslist hebben om het uberhaupt aan de gang te krijgen. Intercooler is ook wel wenselijk voor het rendement.

De overige interne zaken in het blok zorgen dat het ook op de lange termijn heel kan blijven.

Comprssie van turbodiesel en niet turbodiesel is hetzelfde.

Dit zijn OF leuke hobbyprojectjes als betrouwbaarheid geen hot issue is. Wil je serieus meer power, ga dan voor een kant en klaar 19 TD blok uit een sloper, met een goeie staat van dienst.

Profiel  
 
***
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 5671
Geregistreerd: 24-04-2004

Gepost: 09 januari 2006 07:13 PM
  [ # 4 ]
mpostma schreef:

Compressie van turbodiesel en niet turbodiesel is hetzelfde.
...........

Ehh…..volgens mij niet hoor, Marten Cool

Scheelt 1 bar druk…..22 (turbo-D) om 23 (gewone D) dus. Wink

Maar je kunt het verwaarloosbaar noemen.

Profiel  
 
mpostma
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 9231
Geregistreerd: 03-01-2004

Gepost: 09 januari 2006 07:22 PM
  [ # 5 ]
Bram schreef:
mpostma schreef:

Compressie van turbodiesel en niet turbodiesel is hetzelfde.
...........

Ehh…..volgens mij niet hoor, Marten Cool

Scheelt 1 bar druk…..22 (turbo-D) om 23 (gewone D) dus. Wink

Maar je kunt het verwaarloosbaar noemen.

Ok. Maar het verschil is idd wel redelijk gering. Voor zover ik weet zijn de koppen allebei volkomen vlak. Wellicht iets diepere zuigers bij de turbodiesel of een iets grotere wervelkamer.

Profiel  
 
sans-pareil
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7071
Geregistreerd: 08-08-2004

- CX reflex ie break turbo 2
- C6 (2005-2012) 3.0HDI Exclusive
Gepost: 09 januari 2006 07:35 PM
  [ # 6 ]

Het verschil is idd erg klein… vraag me af of dat iets met de turbo te maken heeft of dat het een andere overweging was. In principe gaat diesel niet pingelen, dus 1:23 zou ook geen probleem moeten zijn… nouja, misschien was er een andere technische reden voor.

“If at first the idea is not absurd, there is no hope for it.” - Albert Einstein
“According to Einstein’s theory of relativity, the faster you travel, the slower time passes… ergo… the faster I drive, the longer I live.”
Doneer om het forum draaiende te houden!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook