3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
   
Teruglopend toerental
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 02 januari 2006 10:29 PM
  [ # 31 ]
DriverD schreef:

Het kapje voor de gril helpt iets, maar als het echt koud is (onder nul) wordt je motor niet warm. Hoe weet ik dat? Ik heb een olietemp. meter in mijn GSA, en bij vorst op de snelweg komt de olietemp. niet boven de 40’C Crying or Very sad Ook met hoesje dus…

Weet je zeker dat de temp. sensor niet ook gekoeld wordt door de rijwind? Dan geeft ‘ie wel iets lager aan natuurlijk.

Maar als het echt 40 graden in de motor is, wat zou je daar dan aan kunnen doen? Nog meer afdekken dan alleen het wintergrilletje doet bijvoorbeeld? Scheelt natuurlijk enorm in het verbruik, en misschien nog wel belangrijker, slijtage.

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 02 januari 2006 10:30 PM
  [ # 32 ]
Alcyone schreef:

Ik vind dat we zo’n temperatuurmeter moeten koppelen aan een systeem van lamellen, aangedreven door een servomotor, gemonteerd net voor de ventilator. Zul je zien dat het verbruik daalt.

Zit in sommige Panhards volgens mij…  Cool

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 06 januari 2006 05:29 PM
  [ # 33 ]
swiersma schreef:
DriverD schreef:

Het kapje voor de gril helpt iets, maar als het echt koud is (onder nul) wordt je motor niet warm. Hoe weet ik dat? Ik heb een olietemp. meter in mijn GSA, en bij vorst op de snelweg komt de olietemp. niet boven de 40’C Crying or Very sad Ook met hoesje dus…

Weet je zeker dat de temp. sensor niet ook gekoeld wordt door de rijwind? Dan geeft ‘ie wel iets lager aan natuurlijk.

Maar als het echt 40 graden in de motor is, wat zou je daar dan aan kunnen doen? Nog meer afdekken dan alleen het wintergrilletje doet bijvoorbeeld? Scheelt natuurlijk enorm in het verbruik, en misschien nog wel belangrijker, slijtage.

De sensor zit echt in de motorolie en geeft dus de olietemp aan. Het beste zou een thermostaat zijn, die de olie alleen door de koeler laat lopen als de olietemp boven de 100’C is. Grilletje geheel afdekken helpt weinig (heb ik al geprobeerd, bij vorst) en is gevaarlijk: koeling bij stilstand komt in gevaar.

Citroen!

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 06 januari 2006 05:41 PM
  [ # 34 ]
DriverD schreef:

Het beste zou een thermostaat zijn, die de olie alleen door de koeler laat lopen als de olietemp boven de 100’C is. Grilletje geheel afdekken helpt weinig (heb ik al geprobeerd, bij vorst) en is gevaarlijk: koeling bij stilstand komt in gevaar.

Oei, heb ik ook weleens geprobeerd bij een GSA, de gaten in de wintergrill dichttapen, beter niet meer doen dus.  Confused

Hoe heet werd ‘ie bij jou als je stilstond?

Profiel  
 
DriverD
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10298
Geregistreerd: 22-03-2005

- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Gepost: 09 januari 2006 11:04 AM
  [ # 35 ]

Heel afhankelijk van de buitentemperatuur en de snelheid van de GSA. Op de snelweg kan je bij -10’C gerust je hele gril afdekken. Stilstaand bij 0’C kan de olietemp dan naar 80’C gaan (dat is goed). Filerijden: olietemp kan flink stijgen (heb 130’C olietemp gemeten, kan nog net).

Citroen!

Profiel  
 
swiersma
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 213
Geregistreerd: 17-07-2005

- Ami Citroën Ami 8 Break
- C15 C15E 1.1
- GS/GSA GSpécial Break 1015
Gepost: 09 januari 2006 07:45 PM
  [ # 36 ]
DriverD schreef:

Filerijden: olietemp kan flink stijgen (heb 130’C olietemp gemeten, kan nog net).

Da’s wel op het randje inderdaad.  Wink Iets hoger en je kunt op z’n minst de olie weggooien. Bij mij was het geen filerijden en ook hartje winter, dus zal wel geen schade zijn, maar ben niet zeker of ik het weer zou doen.

Profiel  
 
 
3 van de 3
 < Vorige 1 2 3
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook