1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Schokken C3 e-hdi 2011
hgiessen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-11-2012

Gepost: 13 november 2012 11:43 AM

Goedemorgen,

Graag zou ik willen weten of er anderen zijn die dezelfde ervaringen hebben met een schokkende C3.

Mijn auto komt uit mei 2011. Het is een C3 e-hdi. Op zich erg fijne auto met wel een mankement als het gaat om het motorgedrag. Tussen de 1500 en 2000 toeren is het zeer merkbaar dat de auto continu schokt. Vooral als je rijdt in een lagere versnelling en je een weg omhoog rijft. In z’n 4e versnelling vooral rond 72km/h schokt de auto het meeste. Zodra je de koppeling indrukt is het helemaal weg. Dus geen issue met uitlijning en balancering.

De garage zegt dat dit een motor eigenschap is en dat ze er niets aan kunnen doen. Nu vraag ik me af of dit een algemeen probleem is van de C3 e-hdi en dat alle C3 e-hdi’s ditzelfde probleem zouden hebben. Het verbaasd mij dat een nieuwe auto, waar dit vanaf het begin al het geval was, deze eigenschap zou hebben.

Voor mij houdt het op de bij de garage en het schijnt nu eenmaal bij deze auto te horen. Inmiddels 4x bij de garage geweest. Probleem wordt en blijft de de koper van de auto liggen.

Graag zou ik willen weten of er anderen zijn die mogelijk hetzelfde probleem hebben en of er een oplossing is die ik momenteel niet weet.

Alvast bedankt voor jullie reactie!

Groet,

Hans

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 14 november 2012 09:15 AM
  [ # 1 ]

Wat je omschrijft lijkt wel een beetje op het Bonanza effect.

http://de.wikipedia.org/wiki/Bonanza-Effekt

Overigens in tegenstelling tot hetgeen het artikel stelt treedt het ook op bij andere merken, heb er bij een Mazda 323 diesel uit jaren negetig (lesauto) en Citroën ZX diesel ook zelf last van gehad.

Paar dingen om te testen: als je bij de beschreven snelheid de cruise control aanzet, blijft het schokken dan ook? Zo nee,dan veroorzaak je kennelijk zelf met je rechtervoet het probleem.

Ander punt: wanneer je het schokken ervaart, schakel dan naar lagere versnelling, hou snelheid vast en kijk dan of ‘t schokken blijft. Zo nee, dan rij je kennelijk in een te lage versnelling.

Laat je weten wat er uit bovenstaande twee tests komt? Succes!

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
ronama
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 3660
Geregistreerd: 27-02-2005

Gepost: 14 november 2012 10:17 AM
  [ # 2 ]

ik neem aan dat zo’n e-hdi een fap heeft???

rij je veel korte stukjes???
tank je bij de witte pomp of merk diesel?

als hij een roetfilter heeft is het raadzaam om toch min 1x per week een flink stuk even sneller dan 70 te rijden..
dan gaat het FAP zich regeneren..
het “nieuwe” rijden is ook wel funest voor het FAP.

wat betreft de diesel..
ik had dat met mijn 1ste C5 ook…
tankte altijd bij dezelfde pomp.. en ook bovenstaande problemen..
tijdens mijn vakantie eens bij mijn plaatselijke Q8 getankt..
en het probleem was een stuk minder, daar nog een paar tank beurten gedaan en probleem was weg,,
als test weer eens bij die andere pomp gaan tanken.. en het begon weer…

plus nog een tip..
het is triest maar wel vaak genoeg gelezen en gehoord..
de eerste les die citroendealers krijgen..
komt een klant met een probleem zeg dan gewoon, ow dat is normaal en als ze dat niet geloven..
ow u bent de eerste met dit probleem..
dus eens informeren bij een andere dealer kan nooit kwaad…

Profiel  
 
hgiessen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-11-2012

Gepost: 14 november 2012 12:02 PM
  [ # 3 ]

Bedankt voor jullie reacties!

@NeufegliseThierry:

Bedankt voor de link, het zou inderdaad kunnen. Ik heb echt al veel getest. Sterker nog zet je de cruiscontrol aan op 72km/h in de 4e versnelling dan zie je je broekspijp gewoon schudden zeg maar..;-( Het is altijd hetzelfde zodra je tussen de 1500 en 200 toeren rijdt. Het is geen lage versnelling issue daar dit probleem alleen optreedt bij dit toerental. Zodra je uit deze range komt gaat het weg. Als ik bij de 72 km/h de koppeling intrap dan is het meteen weg.

Dit is wat ik je kan mededelen qua tests. Het nare grappige hieraan is dat dit standaard aanwezig is te allen tijde. Een stabiel probleem. Koud of warme motor het maakt niet uit.

Thanks

Hans

Profiel  
 
hgiessen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-11-2012

Gepost: 14 november 2012 12:37 PM
  [ # 4 ]

@Ronama

Bedankt voor je reactie!

Ik rijd zowel korte als lange stukken. De garage heeft mij vanaf het begin toen ik nog geen 1000km had gereden om eens te tanken bij een andere pomp. Heb een drietal pompen geprobeerd en er is geen verschil. Een andere Citroen garage vond dit vreemd dat dit mij werd gezegd met een auto van nog geen 1000km op de teller. Zij hadden toen een software update doorgevoerd en alles zou moeten zijn opgelost, echter dit heeft geen resultaat gegeven.

Het klopt wel dat ik vaker korte stukjes rijd, maar ik ga ook geregeld naar Duitsland en rij ik toch wel gedurende een lang tijd tussen de 120 en 140 km/h.

Wat je aan het einde van je reactie schrijft is wel heel herkenbaar. De dealer zei in het begin dat ze het nog niet eerder hadden meegemaakt, daarna zeiden ze dat ze zelf ook een C3 hebben die dat doet, maar dat dit niet echt ligt in het kruissnelheid gebied…??...maar 1500 en 200 toeren rijd je al vaak wel op elke provinciale weg. Uiteindelijk houdt het op bij de dealer en kunnen ze niets voor mij betekenen. Het is een standaard motoreigenschap, dit gebaseerd op een enkele C3 die ze zelf hebben. Wat voor mij tegenvalt is dat ze niet mijn belangen beter willen behartigen bij Citroen Nederland. Eindstation is de dealer.

Ik heb toen gezegd dat het misschien wel netjes zou zijn als ze bij de verkoop dit even zouden zeggen als extra ‘optie’ van de auto, natuurlijk een rare aanname dat ze dat zouden doen..;-(( Ik heb tevens gezegd dat als ik dit had geweten dat ik deze, overigens erg leuke auto, nooit aangeschaft zou hebben. Ze keken me een beetje stoïcijns aan en lieten het daarbij en ze lieten mij dus uiteindelijk gefrustreerd de garage uitlopen. Wat jammer is dat na de verkoop je geregeld vragen krijgt van Citroen Nederland hoe de service is etc. Maar na een aantal maanden en met meerdere bezoeken aan de garage hoor je niemand meer.

Tja, en wat nu…raak er moedeloos van om dit steeds weer op te pakken….enige suggesties nog? Bedankt voor de input!

Groet,

Hans

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 15 november 2012 09:15 AM
  [ # 5 ]

1) dealer schriftelijk (aangetekend) informeren dat je uitleg niet accepteert en ze laatste keer in staat stelt om probleem op te lossen;
2) werkt dit niet dan rechtsbijstandsverzekeraar inschakelen.

is wat formeel, maar als het zo moet dan maar zo. Het is ook echt geen producteigenschap, dit is mijn 2e 1.6 ehdi, mijn broer rijdt er 1 en twee zakenrelaties ook. Gierende vernsellingsbakken zijn een bekend probleem net als wel eens het vermogensdipje als je het gaspedaal diep intrapt. Maar wat jij beschrijft is echt anders.

Succes!

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
hgiessen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-11-2012

Gepost: 15 november 2012 12:14 PM
  [ # 6 ]

Thanks!

Je input helpt mij inderdaad de juiste weg te bewandelen. Ook goed om te horen dat dit dus niet een algemeen issue is die elke C3 heeft, hetzij in meer of mindere mate.

Ik neem je aanbeveling ter harte en ik ga me er even over buigen..Wink

Nogmaals bedankt voor de moeite die je hebt genomen om hierover je reactie te sturen!

Groet,

Hans

Profiel  
 
boeman
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 803
Geregistreerd: 08-05-2005

- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Gepost: 21 november 2012 08:42 PM
  [ # 7 ]

Ik rij ook met veel plezier in een C3 e-hdi zonder de eigenschappen die jij beschrijft. Als je wilt mag je wel eens meerijden om het verschil te ervaren, omgeving Noord-Holland.

ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!

Profiel  
 
hgiessen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-11-2012

Gepost: 22 november 2012 11:27 AM
  [ # 8 ]

Bedankt voor je reactie.

Leuk dat je me dit aanbiedt, ik heb zelf ook het idee dat de garage het zich wel erg gemakkelijk maakt. IK begreep al niet dat ze zeiden dat dit een motoreigenschap is en dat dus iedereen die een C3 e-hdi rijdt dit zou hebben. Een google check leverde ook al weinig resultaten op. Dus ik twijfelde al of dit een algemeen probleem zou zijn. Daarbij zou er veel meer bekend zijn daar het best wel irritant is als je auto kort schokkend rijdt…

Ik woon zelf in midden Nederland, dus het is wat ver weg. Overigens wil ik je wel bedankt voor je aanbod. Super attent!

Groet,

Hans

Profiel  
 
Nelis66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 16-01-2013

Gepost: 16 januari 2013 11:57 PM
  [ # 9 ]

Hallo Hans,
Ik heb hetzelfde probleem met mijn C3 E-HDI (bouwjaar 2011 Oktober).
Bij mij houd het motor in in zijn 4e versnelling 70 kmh tijdens koud weer.
Vorig jaar had ik dit probleem ook (km stand stond op 15 duizend), toen had de dealer brandstoffilter vernieuwd en probleem was opgelost.
Nu staat de km stand op 35duizend en weer het zelfde probleem. Morgen weer naar de dealer, ze zeggen dat het weer brandstoffilter probleem kan zijn. Heb jij nog steeds hetzelfde probleem?

Groet,
Nelis

Profiel  
 
hgiessen
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 9
Geregistreerd: 13-11-2012

Gepost: 17 januari 2013 10:59 AM
  [ # 10 ]

Goedemorgen Nelis,

De C3 is terug naar de garage geweest en het leek grotendeels weg te zijn. Echter het is weer helemaal terug. De auto gaat voor de 4e of 5e keer terug naar de dealer. Met de dealer overlegd dat zij alsnog gaan kijken of zij er iets aan kunnen doen, lukt dat niet dan wordt dit doorgezet naar Citroen Nederland.

Maar heb jij ook precies hetzelfde probleem. Bij 72km/h inde 4e versnelling schokt de auto. Van inhouden wil ik niet spreken. Het is niet zo als ik dan gas geef dat de C3 gaat inhouden. Het is puur een continu schokken tussen de 1500 en 2000 toeren. Heb jij hier wat aan?

Groet,

Hans

Profiel  
 
Nelis66
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 16-01-2013

Gepost: 19 januari 2013 08:03 PM
  [ # 11 ]

Hallo Hans,
Bedankt voor je reactie. Drie dagen geleden ben ik naar mijn Citroen dealer geweest voor deze probleem.
Eerst dachten ze dat het brandstoffilter vervuild was maar na onderzoek was het brandstoffilter nog schoon. Ze hebben een software update gedaan. Ik rij nu al drie dagen met mijn C3 en geen shokkende motor meer met koude motor. Het lijkt dat dit probleem opgelost is. Mischien moeten ze met uw C3 ook een software update uitvoeren. Veel succes.

Groet,
Nelis

Profiel  
 
Randy_S
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 32
Geregistreerd: 04-03-2012

- C3 e-HDi Selection 2
Gepost: 24 januari 2013 12:36 PM
  [ # 12 ]

Echt laag in de toeren schokt mijn c3 ook, en behoorlijk. Wel heeft hij dan géén vermogen meer (niet zo gek). Dit is volgens mij inherrent aan een diesel, ik heb meerdere diesels gereden die hetzelfde hebben. Ik weet niet hoe erg het bij jou is, maar je zegt dat je in midden nederland woont. Ik woon in Harderwijk, misschien is dat dicht bij jou in de buurt?

Ik heb overigens de 1.6 eHDI 92pk, neem aan jij ook?

Profiel  
 
DagSchotel3
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 31-01-2013

Gepost: 06 februari 2013 11:35 AM
  [ # 13 ]

Hallo Hans,

Hier in het bezit van een eHDI DS3, maar omdat hetzelfde euvel opdook en ik weinig kon met de reactie van de dealer, het internet en het forum maar even afgezocht…

Heb er alleen last van bij temperaturen onder nul…kwestie van gas geven door het nukkige punt heen en de cruise control aan in de vierde versnelling bij 80 tot 90 km/u. Dan maakt hij iets meer dan 2000 toeren. Nu 16.000 km gereden, straks bij de eerste beurt is het buiten denk ik te warm om te ontdekken of het vervangen van het brandstoffilter effect heeft gehad Smile

Groet!

Profiel  
 
bx19trsaircoautlpg
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 30-01-2011

Gepost: 06 februari 2013 07:57 PM
  [ # 14 ]

Beste mede schokkers,

Ook ik ben een schok slachtoffer…..
Hier mijn relaas ;
C3 e-hdi nu 42.000 km, rijstijl rustig, ca 25.000 km\jaar. Gemiddeld verbruik volgens de boardcomputer 3.6\100km na 9999km blijft ie hierop hangen.
Echt verbruik ligt ca 10% hoger.

Onderhoud;  2 beurten laten doen, de laatste bij 36.000km met nieuw brandstoffilter.
Onder garantie is er (gezien het schokken) bij 10.000 km een nieuwe luchtdebiet meter (Hitachi, was indertijd de veroorzaker van de ellenlange levertijden van de eHDI na de Japanse tsunami) opgezet, maar dit gaf geen enkele verandering.

Rij elke dag WW 2 maal 26 km. bebouwde kom 2 km, dan 80 p\u over 5 km, dan snelweg 15 km lang 100 km\u, dan 70 p\u over 3km, dan bebouwde kom, klaar.

De auto gekocht in mei 2011, nergens last van totdat het koud werd, kreeg na ca 5 km rijden trillingen die op mij (als technisch geïnteresseerde leek) overkwamen als op 3 a 3,5 cylinder lopen, en na ca 1 a 1,5 kilometer was het weg.
Bijna altijd op dezelfde plek bij een militair vliegveld (RIJEN) dus ik ging aan straling denken Smile
Maar op een weekend de andere kant op en na 5 km hetzelfde dus geen aardstralen gelukkig!

Wat dan wel? Bij dealer gemeld, uitgelezen en een nieuwe LMM geplaatst, gaf geen verandering.
Omdat ik de fout niet altijd heb en niet kan reproduceren bij de dealer heb ik het erbij gelaten.
Het weer werd minder koud en het verschijnsel verdween…. tot november 2012, het begon weer dus het houdt waarschijnlijk verband met de kou dat begint wel duidelijk te worden.

De onregelmatige loop is dus weer terug, maar toch niet goed voorspelbaar want soms wel soms niet , want er zijn ook koude ochtenden zonder deze storing geweest, kortom niet geheel consequent.

Een enkele keer is het zelfs midden tijdens een lange rit (met temperaturen van minus 2) geweest bij 100 km\u en zo erg dat het eerder 2 cylinders waren die uitvielen dan 1 want de auto ging erg trillen en kon niet harder dan 100,en ging erg trillen als je veel gas bijgaf zo erg dat ik het ergste vreesde voor het dubbelmassa vliegwiel die dit allemaal voor zijn kiezen krijgt. Dit verdween weer na ca 1 a 1,5 km en kwam tijdens deze rit (van 120 km) nog enkele keren (in mildere vorm) voor.
Natuurlijk weer geen lampje dat gaat branden dus de computer vindt het blijkbaar maar gewoon.

Ik heb nu een eenvoudige EOBD uitlezer gekocht (Autel A319) in de hoop wat meer van de verschillende sensor waardes te kunnen doorgronden.

Ik heb hiermee ontdekt dat het blauwe lampje uitgaat bij 40 graden en bij de huidige buiten temperaturen is de koelvloeistof pas na 9 kilometer (dus na 2 km op de snelweg)op 80 graden , de olietemperatuur leest ie helaas niet uit.

Ik wil (als ik wat tijd heb) een ouderwets scherm (denk aan mijn oude ami super)voor de grote gril maken want ik heb het gevoel dat de motor maar (te)langzaam op temperatuur komt en ik hoop dat het schokken dan misschien verdwijnt.

Ik heb op mijn werk 6 collega’s met dezelfde motor (met of DS3 of C3 eromheen), daar heeft “helaas”  maar 1 collega dezelfde klachten en de dealer (Emerpark Breda) kwam met de oude truc, u bent de eerste meneer! nooit van gehoord.
Dus dat stemt niet hoopvol,

Het vreemde gedrag doet me (nogmaals ik ben leek) denken aan een EGR die op dat moment teveel uitlaatgas bijmengt, of een injector die even niet aangestuurd wordt, wie het weet die mag het zeggen.
De suggestie van de asverbranding in de FAP acht ik minder waarschijnlijk, omdat de motor en dus ook de FAP op deze momenten nog te koud is voor deze ingreep.
Ik hoop wat bij te dragen aan de klachtoplossing voor wat het waard is… en hoe meer berijders met deze klacht dit ook melden, des te groter de kans dat er iets gevonden wordt!

Verder een fijn wagentje hoor, op de te grote stappen tussen de 5 versnellingen na dan en de te forse stuurbekrachtiging, maar niets is perfect toch?

groet van gj.

Profiel  
 
Erwin van Bussel
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 81
Geregistreerd: 17-01-2013

Gepost: 11 februari 2013 11:30 AM
  [ # 15 ]

Wij rijden ook een C3 1.6 eHDI uit 2011. Staat intussen 51000km op en waar jullie het over schokken hebben,kunnen wij hiervan niks vinden. Rijdt zeer prettig zelfs en ja bij te weinig toeren wil ie wel eens schokken. Ik bedoel te lage snelheid bij te hoge versnelling. Best lastig als je op CC wil rijden. Vooral in de stad want dan moet je moet je hem in de 4e versnelling zetten en dan is 50km/h eigenlijk net te langzaam. Was beter geweest als de CC ook in de 3e versnelling zou werken.

C4 1.4 16V Coupe Ligne Seduction 2007 (verkocht)
C3 1.6eHDI Airdream Dynamique 2011   (verkocht)

C3 1.0 puretech 68 2014
DS3 1.6BlueHdi 100 2015

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook