








Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Ik wil mijn veerbollen achter van de break vervangen maar na het nodige beitelwerk blijven ze muurvast zitten. Systeem is drukloos, ze staat op stutten en de leidingen liggen nu los.
Ik weet dat ik zuinig moet zijn op de veerpoten van een break dus zijn er tips die meer geweld kunnen voorkomen?
hoor graag!
Zijn de veercilinders van een break anders dan van berline?
Met een goede bollentang en iemand die de veercilinder kan vasthouden moet het toch lukken…
(alhoewel ik wel eens bij een sloper de snijbrander heb gebruikt om de veercilinder met bol los te krijgen.)
Veel gemaakte vergissing is het eerst drukloos maken en dan de bollen lostikken.
Als de bollen onder druk staan, is de veercylinder veel beter gefixeerd en komen de klappen met de hamer en bijtel veel beter aan. Als de bol 1/4 slag los is, dan pas drukloos maken.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












Totaal aantal Berichten: 1203
Geregistreerd: 11-08-2009
- GS/GSA Break Cottage
- Xsara Picasso 2.0 16v automaat
Een grote oliefiltertang met ketting doet wonderen.
Persoonlijk hou ik niet zo van dat geweld. Als het op deze zachtaardige manier kan heeft dat mijn voorkeur.
Wel, zoals hierboven beschreven, het systeem onder druk laten om de bol het eerste zetje te geven.
Heb geen ervaring met DS maar gebruik dit gereedschap bij het losdraaien van de bollen van mijn GSA en BX
Ik heb er al eens een oliefiltertang met ketting op gesloopt en helaas heb ik mijn echte kettingtang voor het fitten van grote gasbuizen weggegeven. Dus moest ik een stuk gereedschap maken van bandijzer met een bout en moer en een stuk duims pijp er aan gelast. Dat klem ik om de bol, zet de moer vast en met een stukje halfduims pijp in die duims pijp krijg je elke bol los zonder hem te beschadigen.



Totaal aantal Berichten: 133
Geregistreerd: 20-10-2006
- 2CV club
- CX GTI TURBO 2
- ID/DS Dsuper 4
- SM 2.7 carb
- 2CV Club
Geef met een beitel en klap op deveercilinder vlak onder de bol. Dit om het draad te laten schrikken.
Jammer dat de auto drukloos is, dit maakt het inderdaad veel moeilijker









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
H@ns schreef:Zijn de veercilinders van een break anders dan van berline?
Met een goede bollentang en iemand die de veercilinder kan vasthouden moet het toch lukken…
(alhoewel ik wel eens bij een sloper de snijbrander heb gebruikt om de veercilinder met bol los te krijgen.)
de veerpoten van een break hebben een grotere diameter (40mm) ten opzichte van de berline (35mm). Doordat ze bij sloop meestal op de auto bleven zitten en er minder breaks zijn gemaakt zijn er een stuk minder in omloop.
Zo te zien zal ik de zaak maar weer eens op druk gaan brengen












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
En warm maken!!
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Toch is het mogelijk zonder eerst de wagen op druk te brengen.
Wat je nodig hebt zijn vier handen. En twee grote tangen. Twee houden een grotere dan standaard waterpomptang vast, die je gebruikt om de veercylinder vast te houden. Hier bestaat ook een speciaal stuk gereedschap voor (zie Citroworld/Geert Bukkems). Met de andere twee handen hou je een groot formaat pijpentang vast (loodgietersgereedschap, lengte minimaal 65 cm), die je gebruikt om grip op de bol te krijgen en los te draaien.
Dit zou ook moeten lukken met een originele bollentang, door Citroen geleverd.
Beschik je niet over de gereedschappen, probeer dan je vaste onderdelenleverancier of ds-garage, misschien dat je het gereedschap bij hen kunt lenen.














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
En als ie dan los is; de nieuwe/gevulde bol gewoon handvast (dus zonder gereedschap) terugzetten met een nieuw o-ringetje
Bij mij kwamen ze -drukloos- vrij makkelijk los met een speciale bollentang die ik -gelukkig!- kon lenen. Overigens na het nodige klopwerk rondom op de veerbol dat nodig was om de veercilinders alvast uit hun behuizing los te schrikken, want die cilinders zaten muurvast. Je benut dan eerst de bollen als aambeeld voor het loskloppen, waarna de bol automatisch al makkelijker losgaat. Ik heb de veercilinder nog even geblokkeerd met het plaatje en boutje. Dat bleek voldoende. Zo’n speciale tang werkt wel erg fijn. En zeker zo fijn was ook het advies dat ik bij deze klus van een doorgewinterd DS-kenner kreeg…
Aan de voorzijde lukte het met de hand. Succes!
Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
gelukt! Althans een voorbijkomende vriend met meer citroenkennis. Moet nu wel de stomerijkosten betalen voor een schoon overhemd betalen , ik had de ontluchtingsnippel nog niet vast gedraaid.
Het systeem op druk brengen en de bollen eerst te laten schrikken bleek goed te werken.
thnx