Ik moet het doorschuiven, ben zo ziek als een hond. Ga nu mijn bed weer in.
Ik vind het nogal erg demotiverend om iemand onnodig bang te maken. Gewoon dat kreng op bokjes dus en die as eronder uit trekken!
Het werkt juist demotiverend als het niet lukt,heb genoeg cx-en door mijn handen gehad waar het beslist niet zo lukken als de auto op bokjes had gestaan.
Trouwens wat mij altijd wel opvalt is dat de assen vooral vastzitten bij de GTI(turbo’s) en de diesel(turbo’s)




























Totaal aantal Berichten: 9529
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
cxj schreef:Had je de rest al gedemonteerd, of heb je eerst gekeken of hij los ging?
Ja, rest was al los en wielnaaf was al volledig gedemonteerd.
Dus de as zat alleen nog in de bak vast.
Van bovenaf, langs de schakelstangen, kan je een koevoet tussen tripoïdehuis en bak steken.
In mijn geval hoefde ik niets eens echt kracht te zetten.
En bij een serie 2 hoeven de reactie-armpjes naar de stabilisatorstang niet los, het tripoïdehuis kan er gewoon langs.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986
En bij een serie 2 hoeven de reactie-armpjes naar de stabilisatorstang niet los, het tripoïdehuis kan er gewoon langs.
Niet altijd hoor laatst een TRS bij mij op de brug en ging echt niet lukken hoor.
Trouwens TS heeft een diesel serie 1 en moeten ze gewoon los anders gaat het niet lukken.




























Totaal aantal Berichten: 9529
Geregistreerd: 27-09-2007
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- (Grand) C4 Picasso PT130 EAT8 Shine
- C3 Picasso 1.6 VTi Exclusive
Begreep dat van een “serie 2”-as het tripoïdehuis kleiner van diameter is dan bij een “serie 1”-as.
Mogelijk een “serie 1”-as op een serie 2 gemonteerd?
Ik kon ze in ieder geval er zo langs trekken.
Citroën en stock: DS23 Break Confort 1973, DS23IE Pallas bvm 1974, CX25TGD Turbo 2 ambulance 1990
Autres véhicules: 2x Moto Guzzi Le Mans II 1980, Peugeot 205 Accent 1.1 1993
Possédé et conduit: Honda CB500F 1974, 2CV6 1972, Renault 4F6 1977, CX2400 Super Break 1979, GSA1300 Service Tolée 1983, BX14RE 1983, BX19TRD Turbo Break 1989, XM2.1TD Break Ambiance 1994, AX1.4TGS 1993, AX1.1TGE 1995, CX25TRD Turbo 1 berline 1986




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
cxj schreef:Ik moet het doorschuiven, ben zo ziek als een hond. Ga nu mijn bed weer in.
Beterschap
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












Totaal aantal Berichten: 1130
Geregistreerd: 20-10-2003
- CX CX 25 GTI Turbo
- C5 C5 2.0 16v exclusive break ph2
beterschap.
En een brug is handig voor dit soort klussen, maar niet noodzakelijk, heb zelf nog nooit een brug gebruikt voor werkzaamheden aan mn auto’s.
En op deze manier al 2 eenden, 2 dssen en 2 cxen gerestaureerd.
Mensen met een brug zijn gewoon te verwend
Al heb ik diverse malen gedacht…..Wat zou een brug nu ideaal zijn….
Wat is Citroën rijden toch formidabel !
Tijd voor een update,
Vanmiddag begonnen aan het klusje. Na een half uurtje kreeg ik hulp van Frank, en met zijn tweeën stelde het niet veel voor. De as zat wel vast maar toen ik er een taps vorkstuk tussen stak en er een klap met een hamer op gaf kwam hij direct los.
Ik moet wel zeggen dat ik me af vraag of het zo makkelijk was gegaan zonder het goede stuk gereedschap. Deze had ik ook gebruikt voor de stabilisatorstang en dat gaf ook geen problemen.
De As voorzien van een nieuwe ashoes, keerring en O-ring en hem weer terug gestoken. Dat ging in mijn eentje lastiger dan het demonteren.
Voor ik alles ga aandraaien heb ik nog een vraag; moet de spiebaan van de as ingevet worden? Ik heb hem er schoongemaakt weer ingestoken en er geen acht op geslagen.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Beetje vet eraan kan nooit geen kwaad.
En is het rubber van het verbindingsstangetje nog heel?
Anders heb ik die volgens mij nog wel
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Dan tik ik hem er weer uit. In mijn enthousasme om de as er voor schemer weer in te krijgen was ik vergeten hem in te vetten. Ten onrechte was ik er trouwens steeds van uit gegaan dat het uiteinde van de as in de bakolie staat. Vandaar ook de vergissing.
Rubbertje is trouwens nog heel geloof ik, ik zal voor de zekerheid hem even kritisch bekijken.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
succes
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
As er uit. As er in. As er uit. As er in. As er uit. As er in.
Nu mag ik mezelf ervaringsdeskundige noemen. Maar het is gelukt en het viel zoals gezegd alleszins mee gezien het voor mij de eerste keer was.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Waarom drie keer?
Mooi dat het gelukt is,nu de andere kant nog
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Hallo,
Wat is nu precies de juiste volgorde? Heb ik niet meer gelezen in de stukje.
Het is er natuurlijk afgevallen bij het verwijderen en nu kan ik het niet meer zien.
-
De lange as behoort 4 “ringen te hebben.
1 keerring
2 O ring
3 nog een “ring"of nylon bus?
4 de grote ring.
-
Alvast dank,
Ps bij mijn serie 1 kon ik de assen eruit schuiven zonder verdere stangetjes los te halen.




























Totaal aantal Berichten: 9365
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Jou volgorde is correct
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.