21 van de 29
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende >  Laatste »

zekeringen ds19 1958
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449

Gepost: 16 maart 2013 10:42 PM
  [ # 301 ]
SPAM schreef:

Ton,

Hou bij het eruit takelen goed de tapeinden van je hydraulique-blok bij je stuurkolom in de gaten. Je blok tikt hier namelijk snel tegenaan, met als gevolg een krom tapeinde of afgebroken tapeind (ik spreek uit ervaring)

Je motorsteunen dienen ook aan de onderzijde te worden losgemaakt. Zie ook http://www.SPAM.nl/3jan2013.html

Dat snap ik niet, je takelt die steun toch zo van dat draadeind?

Die van die tapeindjes begrijp ik…bedankt voor de tip

Profiel  

TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 16 maart 2013 10:45 PM
  [ # 302 ]

Ben er nog niet aan toe hoor, maar takelen? 1 lus om de waterpomp tapeinden, en 1 om elke motorsteun? Ik heb een levelaar gekocht ook en een kettingtakeltje

Profiel  

TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 16 maart 2013 10:48 PM
  [ # 303 ]

En Han..zou ik best willen dat ik elke dag kon rommelen…;-)

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961

Gepost: 16 maart 2013 11:06 PM
  [ # 304 ]

Ton, je zit toch in Zaandam? Ik heb een motortakel, zo’n rijdende hydraulische die twee ton tilt. Half uur rijden van Zaandam.

Profiel  

TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 16 maart 2013 11:09 PM
  [ # 305 ]
Han S schreef:

Ton, je zit toch in Zaandam? Ik heb een motortakel, zo’n rijdende hydraulische die twee ton tilt. Half uur rijden van Zaandam.

Bedankt voor het aanbod Han, maar ik wilde dat kraantje toch al een keer maken…drie loopkatjes en een kettingtakeltje besteld…kan ik de halve garage door…je bent overigens van harte welkom natuurlijk…ben ook wel benieuwd waar jij mee bezig bent!

Profiel  

TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 16 maart 2013 11:10 PM
  [ # 306 ]

Dit bedoelde Jantje denk ik met 400Nm

Dank aan HD19 Flaminio

Profiel  

Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961

Gepost: 16 maart 2013 11:54 PM
  [ # 307 ]

Zo’n enorm koppel is het nou ook weer niet hoor. De asmoer op de voorwielophanging van de XM heeft een sleutelmaat 36 en heeft een aantrekkoppel van 320 Nm. Dat is erg vast voor zo’n relatief kleine moer.

400Nm is ongeveer 40 kgm, dus een arm van een meter met een gewicht van 40 kg aan het eind. Als jij 80 kg weegt is een halve meter genoeg.

Waar ik mee bezig ben Ton? De voorganger in restauratie van mijn DS had het chassis gerepareerd en het zag er prachtig uit aan de buitenkant, maar niet volgens de regels van hoe het zou moeten en dus heb ik heel rigorues de slijptol er op gezet en alles wat enigszins aangetast was onder de nieuwe beplating er uit geslepen en er nieuw in gelast. Ik ben bijna klaar.

Profiel  

Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938

Gepost: 16 maart 2013 11:54 PM
  [ # 308 ]
TonW schreef:

Ton,

Ton,

Ik had het geluk dat de bovenste moeren niet meer van het tapeind kwamen, bij het losdraaien begon het hele draadeinde mee te draaien. Ik kon ook niet meer onder de motorsteun komen om daar de moer tegen te houden. Hiervoor is een stukje speciaal gereedschap om het geheel van onderaf te benaderen. Met de vastzittende moeren kon ik het blok alleen naar voren wrikken om het uit de steun te krijgen.

Profiel  

TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 17 maart 2013 12:00 AM
  [ # 309 ]
Han S schreef:

Zo’n enorm koppel is het nou ook weer niet hoor. De asmoer op de voorwielophanging van de XM heeft een sleutelmaat 36 en heeft een aantrekkoppel van 320 Nm. Dat is erg vast voor zo’n relatief kleine moer.

400Nm is ongeveer 40 kgm, dus een arm van een meter met een gewicht van 40 kg aan het eind. Als jij 80 kg weegt is een halve meter genoeg.

Waar ik mee bezig ben Ton? De voorganger in restauratie van mijn DS had het chassis gerepareerd en het zag er prachtig uit aan de buitenkant, maar niet volgens de regels van hoe het zou moeten en dus heb ik heel rigorues de slijptol er op gezet en alles wat enigszins aangetast was onder de nieuwe beplating er uit geslepen en er nieuw in gelast. Ik ben bijna klaar.

nou lijkt me leuk om eens te zien Han…..lassen is voor mij zowieso nog een dicht boek

Profiel  

TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 17 maart 2013 12:02 AM
  [ # 310 ]
SPAM schreef:
TonW schreef:

Ton,

Ton,

Ik had het geluk dat de bovenste moeren niet meer van het tapeind kwamen, bij het losdraaien begon het hele draadeinde mee te draaien. Ik kon ook niet meer onder de motorsteun komen om daar de moer tegen te houden. Hiervoor is een stukje speciaal gereedschap om het geheel van onderaf te benaderen. Met de vastzittende moeren kon ik het blok alleen naar voren wrikken om het uit de steun te krijgen.

Nu begrijp ik het helemaal niet meer Hans, met name dat wrikken, heb je de steun aan de zijkanten losgehaald dan of zo?

Profiel  

TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 17 maart 2013 01:01 AM
  [ # 311 ]

morgen wat delen stralen en primeren….welkom voor een wijntje eind vd dag….welterusten

Profiel  

Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten

Gepost: 17 maart 2013 09:40 AM
  [ # 312 ]
TonW schreef:
SPAM schreef:
TonW schreef:

Ton,

Nu begrijp ik het helemaal niet meer Hans, met name dat wrikken, heb je de steun aan de zijkanten losgehaald dan of zo?

Bij het nieuwe type motorsteun kan je alleen de zijkanten losschroeven, dan kan je het blok gewoon eruit takelen (de motorsteunen komen dan mee) . Echter bij het oude type zit de as van de motorsteun “door en door”, met andere woorden die loopt door naar onderen en daar zit ook een moer op.

Dus als (zowel) de onderste en bovenste moer niet meer mee willen werken….. is er een probleempje dat je blok er niet meer uit wil (kan).

Profiel  

TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 17 maart 2013 11:09 AM
  [ # 313 ]

Ah ik zie dat de steunen een open oog hebben

Profiel  

TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank

Gepost: 17 maart 2013 08:30 PM
  [ # 314 ]

Hoi Hans,

vandaag wat aan het stralen geweest, jouw idee gevolgd en wat Hammerite gekocht. Ik heb heb nr 1 roestprimer er eerst op gesmeerd met kwast en roller. Vind jij Hammerite fijn werken? Ik vind het stug/stroperig, niet mooi vloeien zeg maar. Of hoort dat zo?

Ik denk btw dat de meeste kleine onderdelen zijdeglans zwart zijn geweest en het chassis hoogglans, klopt dat?

Profiel  

Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten

Gepost: 17 maart 2013 08:38 PM
  [ # 315 ]

Ton,

Hammerite is inderdaad wat stroperig, echter als je de zwarte lak gebruikt is het wat beter “smeerbaar”. Ik zet meestal eerst een dunne laag op het ijzerwerk en na vier uur ( conform gebruiksvoorschrift) zet ik er een tweede laag op.

Bij de latere DS-modellen zitten er ook bruin gelakte onderdelen op, ik heb echter nog geen onderzoek/navraag gedaan naar de kleuren van onze oude dametjes. Voor zover ik het kan zien is alles zwart.

In elk geval ben je goed bezig, vooral doorgaan Laughing

Profiel  

21 van de 29
« Eerste  < Vorige 19 20 21 22 23 Volgende >  Laatste »

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook