23 van de 29
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
   
zekeringen ds19 1958
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 18 maart 2013 08:13 AM
  [ # 331 ]

Grappig heb ik ook aan gedacht, maar wat is dat puntvormige vormpje onder dat fusee-kommetje?

En waarom heeft de onderste fusee kogel geen smeernippel?

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 23 maart 2013 03:00 PM
  [ # 332 ]

Omdat ik het wiellagerblok in de koudontvetter heb gehad heb ik besloten het wiellagerblok te demonteren. Een smeernippel is een mooie oplossing maar je brengt nieuw vet bij oud vet en je belast ook de keerringen (waar ik nu dus mee in gevecht ben) Ik kom met het speciale gereedschap van de club een heel eind maar zit nu vast…heb as los van huis en voorste beschermkap (aan de moerzijde) is eraf (want dat is tevens de moer)...dan zie je een rubber waaronderuit ik voorzichtig 2 metalen ringen en een borgveer heb gehaald. Als ik het rubber optil zie ik kogels maar ik durf de rubber ring niet eruit te halen.
Hoe ga ik verder? En hoe zit het met de binnenkant van het wiellagerblok? Moet die afdichtkap er ook af en hoe gaat dat dan?

Advies en wijsheid welkom

meer fotos

https://plus.google.com/photos/107438370753668618277/albums/5858524486469932737?banner=pwa

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 23 maart 2013 05:48 PM
  [ # 333 ]
jantje1948 schreef:

Egbert, nog even de doorsnede bekeken. Is het geen optie om een van de 2 fusees volledig te demonteren, dus ook onderste lagerschaal, en dan vanuit de bodem hiervan te boren? Lang doorsmeren van de betreffende fusee zou dan ook het lager smeren.

Die optie heb ik ook aan gedacht. Risico is dat de weerstand voor het vet naar het lager veel lager is dan naar het lager, dus dat je voortaan de fusee niet meer goed doorsmeert.

Draagarm lagers:
je voegt de bakolie toe. Doorsmeren lukt niet met vet, dat komt niet ver genoeg omdat de keeringen goed zijn. Olie loopt wel richting de lagers. Bakolie kleeft goed en blijft lekker zitten. Is natuurlijk niet de ideale oplossing. Beter is uit elkaar halen, schoon maken en met nw vet weer monteren.

Gewaagd om de fusee uit elkaar te halen, heb ik geen ervaring mee. Je moet een forse hydraulische pers hebben om de naaf er uit te persen.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 23 maart 2013 09:49 PM
  [ # 334 ]

Ton,

Ik heb ook geen ervaring met het demonteren van het wiellagerblok, helaas kan ik je hier niet mee helpen.  Rolling Eyes

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 23 maart 2013 09:51 PM
  [ # 335 ]

tsjoh….Wink gaat goedkomen en is de beste optie

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 23 maart 2013 09:56 PM
  [ # 336 ]

wph biedt ook geen uitkomst helaas
weet dat Citrotech het doet maar doe het het liefst zelf

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 25 maart 2013 12:40 PM
  [ # 337 ]

Niemand die weet hoe het moet met dat wiellager?

Paar kleine dingen gedaan

Hulpstuurhuis aan 2 kanten gedemonteerd

https://plus.google.com/photos/107438370753668618277/albums/5859225952310513905?banner=pwa


Claxon gedemonteerd en gestraald

https://plus.google.com/photos/107438370753668618277/albums/5859225498422851649?banner=pwa

Profiel  
 
dickesse
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 362
Geregistreerd: 03-01-2007

- ID/DS 23ei
- ID/DS ID 19P
Gepost: 25 maart 2013 12:57 PM
  [ # 338 ]

Ik kan je niet helpen met het wiellagerblok, ik hoop straks de kunst af te kijken Smile
Heb je bij het demonteren van de hulpstuurhuizen de stelringen bij elkaar gehouden of opgemeten? Dat is belangrijk voor de afstelling.
Verder een tip bij de claxon: ik heb ze ook gestraald, en om het heel mooi te doen toen ook de rand van het metalen membraan gestraald. Dat trok meteen krom. En de claxon was met geen mogelijkheid meer tot geluid te krijgen. Uiteindelijk heb ik een andere gekocht.

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 25 maart 2013 01:04 PM
  [ # 339 ]

Inderdaad ringetjes bij elkaar gehouden…

Ik heb alleen de voorkant gestraald, wilde de achterkant gaan oen door het op een houten plaatje te schroeven en dan te stralen…ik ga dus nu niet het membraan doen, dank voor de tip. En ik moet nieuwe cirkeltjes pakking snijden denk ik….mooi dingetje wel met die electromagneetjes…;-)

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 25 maart 2013 01:06 PM
  [ # 340 ]

Ik wil de hulpstuurhuisjes van nieuwe rubbertjes voorzien en stralen…speciaal gereedschap voor nodig…er zit geen speling op, dus denk in orde.

De kogelgewrichten in de armpjes vertonen ook geen speling maar zeker 1 van de rubber manchetjes is kapot. Is het mogelijk dat rubber in warm water te doen en om de as heen te trekken?

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 maart 2013 02:30 PM
  [ # 341 ]

Je kan eens met je wiel lager naar Chyparse. Die zijn vast bereid om je een en ander uit te leggen. Ik weet in ieder geval dat ze een hele zware pers hebben om de naaf eruit te krijgen en ze zetten de moer vast met twee pijpen van 2 meter..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4961
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 25 maart 2013 02:37 PM
  [ # 342 ]

Maar ik las dat die moer vast zit met 400 Nm, dat is stevig, maar dat red je met een kortere pijp ook wel. Flinke momentsleutel nodig.

Profiel  
 
TonW
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 449
Geregistreerd: 03-01-2011

Gepost: 25 maart 2013 02:42 PM
  [ # 343 ]

As is los en moer buitenzijde ook, speciale sleutels en inderdaad met een paar flinke verlengstukken…..vraag is hoe verder, moet dat lager eruit of kan ik het rubber verwijderen en dan schoonmaken, nieuw vet klaar. Achterzijde (binnenkant dus) zit nog een metalen plaat over het rubber. Aan de buitenzijde zit die vast aan de grote moer, maar aan de binnen zijde niet dus kan ik niet bij het rubber etc.

Alles is te zien op de fotos

https://plus.google.com/photos/107438370753668618277/albums/5858524486469932737?banner=pwa

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2981
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 25 maart 2013 08:34 PM
  [ # 344 ]

Het hulpstuurhuis kan je doorsmeren: de onderste van de 2 M7 gaten die het stuurhuis vasthoudt loopt door tot in het hulpstuurhuis. M7 smeernippel er op en volpompen maar weer. Hier hoef je weer niet bang te zijn dat je de keerringen er uit perst. Hulpstuurhuis kan natuurlijk ook vrij eenvoudig uit elkaar: borging bovenste ringmoer losslijpen met dremel, moer er af en de rest wijst zich zelf.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 25 maart 2013 08:53 PM
  [ # 345 ]

Ton,

Hou die ringetjes die onder je bout (lees: tussen chassis en hulpstuurhuis)  zitten van het hulpstuurhuis bij elkaar, dit is de hoogte-afstelling van je hulpstuurhuis. Ik zag ze namelijk los op je balk liggen ( op de foto).

Profiel  
 
 
23 van de 29
« Eerste  < Vorige 21 22 23 24 25 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook