Ton,
Nu ga ik wat vragen stellen:
- Zit de aandrijfas geschroefd of geperst in het wiellagerblok.
- Ik zie je stuk gereedschap geklemd staan op de as bij het wiellagerblok, waarschijnlijk via de club verkregen?
- Ik ben nog niet toe aan deze actie, maar dan weet ik het in elk geval te halen.
Egbert schreef:Het hulpstuurhuis kan je doorsmeren: de onderste van de 2 M7 gaten die het stuurhuis vasthoudt loopt door tot in het hulpstuurhuis. M7 smeernippel er op en volpompen maar weer. Hier hoef je weer niet bang te zijn dat je de keerringen er uit perst. Hulpstuurhuis kan natuurlijk ook vrij eenvoudig uit elkaar: borging bovenste ringmoer losslijpen met dremel, moer er af en de rest wijst zich zelf.
rubber moet nodig vervangen worden en de behuizing gestraald, gelakt en hard ge-soldeerd op 1 plek die gebarsten is
SPAM schreef:Ton,
Hou die ringetjes die onder je bout (lees: tussen chassis en hulpstuurhuis) zitten van het hulpstuurhuis bij elkaar, dit is de hoogte-afstelling van je hulpstuurhuis. Ik zag ze namelijk los op je balk liggen ( op de foto).
I know…daar kwamen ze ook vandaan tussen al die bagger
SPAM schreef:Ton,
Nu ga ik wat vragen stellen:
![]()
- Zit de aandrijfas geschroefd of geperst in het wiellagerblok.
- Ik zie je stuk gereedschap geklemd staan op de as bij het wiellagerblok, waarschijnlijk via de club verkregen?
- Ik ben nog niet toe aan deze actie, maar dan weet ik het in elk geval te halen.
Hehe ben ik eefe blij…;-)
Antwoorden:
Geschroefd, je kunt de speciale sleutel (club idd, toffe mensen!) zien op de fotos….er is een speciaal hulpstuk ook die de grote zeskant van de buitenzijde kan vasthouden in de bankschroef…eerst het ingeslagen centerpuntborgje van het borgschroefje uitboren met een boor van 2 mm, borgschroef uitdraaien… (geen idee waar dat ding toe dient want as wordt al door 4 punten geborgd)...dan de rubber keerring (stofafdichting) weghalen (bakkant) voor je de sleutel plaatst (stofafdichting is nog verkrijgbaar) As verwijderen.
Dan omdraaien…speciaal gereedschap bestaat uit een stalen blok dat je in de bankschroef zet, wiellagerblok eroverheen plaatsen met die grote zeskant naar boven. Het geheel borgt zich op de nokken die ook de as blokkeren, Grote sleutel plaatsen, moer en ring erop om het geheel op z’n plek te houden. Als je alleen bent een stuk steigerpijp van 2-3m en je 108 kg. Let op: 1 kant draait links los, de andere rechtsom. Deze kant losdraaien verwijdert ook de cirkelvormige stalen afdekplaat, waarmee je dus stoot op het keerring rubber. Daaronder heb ik weer 2 dunne ringen weggepeuterd en een veerachtig ijzerdraadje…. als ik nu het rubber opzij haal zie ik kogels maar kom niet verder dan dat. Aan bakzijde wiel zit die stalen afdichtring over het rubber er nog en kom ik geen streep verder.
Denk als je nu de fotos er even bijpakt het wel helder is.
Zover ben ik en ik wacht op WATERMAN!
Bedankt voor de snelle service
Hey man….
En met dank aan Albert-Jan van de club die me dit haarfijn heeft uitgelegd.
Stap 2 to come hahaha…
Ik leer elke dag alleen vandaag even niet….
En dat is ook niet waar want Dickesse heeft mn claxon denk ik gered, alhowel ik het Flaminio (hd19.net) wel helemaal uit elkaar zie halen en stralen…. episode 25
PS ben een xls aan het maken met korte indicatie van de hoofdstukken van zijn restauratie….je zoekt je rot nu…bijna klaar en zet ik online of deel ik met wie er behoefte aan heeft
Ton,
Bij deze belangstelling voor je bestandje…..
komt goed
En op het najaarsevenement 2013 of 2014 allemaal 58ers bij elkaar…
Ik kom ook wel even met mezelf…
Omdat ik de tripoides/homokineten met koudontvetter heb schoongemaakt ( niet gedompeld) maak ik me enigszins zorgen om de smering van de naaldlagers.
Is het een idee om te proberen met een combinatie van injectienaald en spuitvet deze van sap te voorzien? Er is een klein spleetje zichtbaar.
Of komt dat vanzelf goed met nieuw vet en draaiende assen?
H@ns schreef:En op het najaarsevenement 2013 of 2014 allemaal 58ers bij elkaar…
Ik kom ook wel even met mezelf…
Ik hoop dat ik mijn dame uit 58 voor mijn 58ste afgerond zal hebben Wordt dit jaar 54 en zal dus nog wel wat tijd hebben
ouwe l..len…;-)
wel stoer hans…2 trailers met ouwe dames…;-)
Het is haast niet te geloven dat die oude dames er zo bij kunnen staan.
http://www.youtube.com/watch?v=UwZVBa76Lo0
Dit is echt mooi