SPAM schreef:Ton,
Hou bij het eruit takelen goed de tapeinden van je hydraulique-blok bij je stuurkolom in de gaten. Je blok tikt hier namelijk snel tegenaan, met als gevolg een krom tapeinde of afgebroken tapeind (ik spreek uit ervaring)
Je motorsteunen dienen ook aan de onderzijde te worden losgemaakt. Zie ook http://www.SPAM.nl/3jan2013.html
Dat snap ik niet, je takelt die steun toch zo van dat draadeind?
Die van die tapeindjes begrijp ik…bedankt voor de tip
Ben er nog niet aan toe hoor, maar takelen? 1 lus om de waterpomp tapeinden, en 1 om elke motorsteun? Ik heb een levelaar gekocht ook en een kettingtakeltje
En Han..zou ik best willen dat ik elke dag kon rommelen…;-)
Ton, je zit toch in Zaandam? Ik heb een motortakel, zo’n rijdende hydraulische die twee ton tilt. Half uur rijden van Zaandam.
Han S schreef:Ton, je zit toch in Zaandam? Ik heb een motortakel, zo’n rijdende hydraulische die twee ton tilt. Half uur rijden van Zaandam.
Bedankt voor het aanbod Han, maar ik wilde dat kraantje toch al een keer maken…drie loopkatjes en een kettingtakeltje besteld…kan ik de halve garage door…je bent overigens van harte welkom natuurlijk…ben ook wel benieuwd waar jij mee bezig bent!
Dit bedoelde Jantje denk ik met 400Nm
Dank aan HD19 Flaminio
Zo’n enorm koppel is het nou ook weer niet hoor. De asmoer op de voorwielophanging van de XM heeft een sleutelmaat 36 en heeft een aantrekkoppel van 320 Nm. Dat is erg vast voor zo’n relatief kleine moer.
400Nm is ongeveer 40 kgm, dus een arm van een meter met een gewicht van 40 kg aan het eind. Als jij 80 kg weegt is een halve meter genoeg.
Waar ik mee bezig ben Ton? De voorganger in restauratie van mijn DS had het chassis gerepareerd en het zag er prachtig uit aan de buitenkant, maar niet volgens de regels van hoe het zou moeten en dus heb ik heel rigorues de slijptol er op gezet en alles wat enigszins aangetast was onder de nieuwe beplating er uit geslepen en er nieuw in gelast. Ik ben bijna klaar.
TonW schreef:Ton,
Dat snap ik niet, je takelt die steun toch zo van dat draadeind?
Ton,
Ik had het geluk dat de bovenste moeren niet meer van het tapeind kwamen, bij het losdraaien begon het hele draadeinde mee te draaien. Ik kon ook niet meer onder de motorsteun komen om daar de moer tegen te houden. Hiervoor is een stukje speciaal gereedschap om het geheel van onderaf te benaderen. Met de vastzittende moeren kon ik het blok alleen naar voren wrikken om het uit de steun te krijgen.
Han S schreef:Zo’n enorm koppel is het nou ook weer niet hoor. De asmoer op de voorwielophanging van de XM heeft een sleutelmaat 36 en heeft een aantrekkoppel van 320 Nm. Dat is erg vast voor zo’n relatief kleine moer.
400Nm is ongeveer 40 kgm, dus een arm van een meter met een gewicht van 40 kg aan het eind. Als jij 80 kg weegt is een halve meter genoeg.
Waar ik mee bezig ben Ton? De voorganger in restauratie van mijn DS had het chassis gerepareerd en het zag er prachtig uit aan de buitenkant, maar niet volgens de regels van hoe het zou moeten en dus heb ik heel rigorues de slijptol er op gezet en alles wat enigszins aangetast was onder de nieuwe beplating er uit geslepen en er nieuw in gelast. Ik ben bijna klaar.
nou lijkt me leuk om eens te zien Han…..lassen is voor mij zowieso nog een dicht boek
SPAM schreef:TonW schreef:Ton,
Dat snap ik niet, je takelt die steun toch zo van dat draadeind?
Ton,
Ik had het geluk dat de bovenste moeren niet meer van het tapeind kwamen, bij het losdraaien begon het hele draadeinde mee te draaien. Ik kon ook niet meer onder de motorsteun komen om daar de moer tegen te houden. Hiervoor is een stukje speciaal gereedschap om het geheel van onderaf te benaderen. Met de vastzittende moeren kon ik het blok alleen naar voren wrikken om het uit de steun te krijgen.
Nu begrijp ik het helemaal niet meer Hans, met name dat wrikken, heb je de steun aan de zijkanten losgehaald dan of zo?
morgen wat delen stralen en primeren….welkom voor een wijntje eind vd dag….welterusten
TonW schreef:SPAM schreef:TonW schreef:Ton,
Dat snap ik niet, je takelt die steun toch zo van dat draadeind?
Nu begrijp ik het helemaal niet meer Hans, met name dat wrikken, heb je de steun aan de zijkanten losgehaald dan of zo?
Bij het nieuwe type motorsteun kan je alleen de zijkanten losschroeven, dan kan je het blok gewoon eruit takelen (de motorsteunen komen dan mee) . Echter bij het oude type zit de as van de motorsteun “door en door”, met andere woorden die loopt door naar onderen en daar zit ook een moer op.
Dus als (zowel) de onderste en bovenste moer niet meer mee willen werken….. is er een probleempje dat je blok er niet meer uit wil (kan).
Ah ik zie dat de steunen een open oog hebben
Hoi Hans,
vandaag wat aan het stralen geweest, jouw idee gevolgd en wat Hammerite gekocht. Ik heb heb nr 1 roestprimer er eerst op gesmeerd met kwast en roller. Vind jij Hammerite fijn werken? Ik vind het stug/stroperig, niet mooi vloeien zeg maar. Of hoort dat zo?
Ik denk btw dat de meeste kleine onderdelen zijdeglans zwart zijn geweest en het chassis hoogglans, klopt dat?
Ton,
Hammerite is inderdaad wat stroperig, echter als je de zwarte lak gebruikt is het wat beter “smeerbaar”. Ik zet meestal eerst een dunne laag op het ijzerwerk en na vier uur ( conform gebruiksvoorschrift) zet ik er een tweede laag op.
Bij de latere DS-modellen zitten er ook bruin gelakte onderdelen op, ik heb echter nog geen onderzoek/navraag gedaan naar de kleuren van onze oude dametjes. Voor zover ik het kan zien is alles zwart.
In elk geval ben je goed bezig, vooral doorgaan