Gevraagd deelname DS club in wetenschappelijk eindwerk
mdutre
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 24

Gepost: 10 februari 2013 08:10 PM

Goeiemiddag allemaal,
Beste Ds vrienden,

Mezelf kort even voorstellen. Ik ben Mathieu Dutré wonend in Brugge en lid van de Nederlandse club. Ik heb al enkele workshops bij de club gevolgd en de workshop rond motorrevisie - gepland in april - staat ook met stip aangekruist op mijn agenda. Sinds vorig jaar ben ik eigenaar van een Citroen DS 21IE BVH maar door kapotte lagers heeft die nog niet tevéél gereden. Na de revisie zou hij eindelijk de weg op moeten. Eerst nog even de workshop afwachten voor tips. Hopelijk nog najaar 2013 sur la route!

Op dit moment werk ik voor BRACE Automotive; een bedrijf dat projecten loopt in de automotive sector, vnl Benelux. We werken bijvoorbeeld erg vaak samen met DAF. In het kader van een wetenschappelijk project dat we willen opstarten samen met universiteiten zou ik de hulp van de club kunnen gebruiken. Sinds de geweldige hydraulique cursus van Herman Huis in’t Veld vorig jaar droom ik ervan om iets met al die hydraulische componenten en testbank te doen.

DOEL v/h wetenschappelijk project: Jonge ingenieurs vormen in het modelleren van complexe systemen. Kort gezegd houdt dit in dat we laatstejaars ingenieurs in hun opleiding willen laten kennis maken met softwarepakketten die tot in detail het gedrag van mechanische,hydraulische of elektrische modellen kunnen simuleren. Het softwarepakket AMESim (ontwikkeld door LMS) of Matlab-Simulink zijn de meest gebruikte pakketen hiervoor. Dit wordt gebruikt door Citroen en vélé andere constructeurs ter ondersteuning van hun nieuwe modellen. Door gebruik te maken van deze tools kunnen productiekosten sterk worden gereduceerd en fouten sneller in het ontwikkelingsproces worden opgespoord doordat je alles véél sneller kan uittesten. Wat gebeurt er bijvoorbeeld als je andere leidingen gebruikt voor het hydraulisch circuit van de versnellingsbak,... blijf je goed schakelen? Met deze softwarepakketten kan je dit uittesten zonder steeds weer dure prototypes te bouwen.

Het project moet aantonen dat software je een pak kan leren en je minder praktisch moet testen en dit willen we uittesten op een technische case. Natuurlijk kunnen we geen splinternieuwe auto kiezen want dan zou de neutraliteit van de onderwijsinstelling in het gedrang kunnen komen. Daarom wil ik de DS als voorbeeld te nemen! De wagen was superinnovatief in zijn tijd, iedereen kent het model en een DS met hydraulische bak vormt voor techneuten een mooie uitdaging om er een computermodel van te maken. In eerste instantie zouden de hydropneumatische vering en het primaire circuit worden gemodelleerd/gesimuleerd. Daarna zouden ook de stuurinrichting,remcircuit en de hydraulische bak meegenomen worden.

Natuurlijk is de theorie maar 1 ding dus de echte toegevoegde waarde zou zitten in het opmeten van een aantal zaken en zo de link te leggen tussen het virtuele computermodel en de echte testbank. Nu zag ik op de cursus hydraulique dat de DS Club Nederland een volledige testbank heeft gemaakt die het gedrag van de DS toont. Een enorme kans om zo het simulatiewerk te evalueren tov hetgeen op de testbank gebeurt. Verder zou de DS club enorm kunnen helpen om de juiste parameters (afmetingen veren,...) voor het virtuele model aan te leveren. Door de verschillende opgenwerkte demonstratieonderdelen op te meten zouden we gegevens kunnen verzamelen die we gebruiken om het computermodel zo nauwkeurig mogelijk te maken. Wanneer, waar en hoe de meetprocedures zouden lopen kunnen natuurlijk later besproken worden.

Wanneer we een virtueel computermodel hebben dat ongeveer hetzelfde gedrag aantoont als de meetresultaten vanop de testbank kunnen we een stap verdergaan met het computermodel. We zouden dan bijvoorbeeld kunnen onderzoeken wat het effect zou zijn van andere olie, andere voorlaaddrukken op de veerbollen, andere hydraulische leidingen,... We zouden ook het energieverbruik in kaart kunnen brengen of de effecten van een lekkende hoogteregelaar onderzoeken. Erg véél mogelijkheden zijn hier te rapen. Mss. dat jullie hierin ook een rol kunnen spelen? Wat willen jullie weten van de auto?

Wat denken jullie van het idee? Zou de DS club hieraan graag meewerken?  Natuurlijk is dit niet zo toegangkelijk op papier maar met plezier kom ik het jullie persoonlijk nog wat toelichten. Voor eind februari moeten de universiteit en ik samen een dossier indienen dus graag ergens komende week een reactie of jullie niet of wel gevonden zijn voor het idee. Concretiseren kunnen we dan doen bij een Belgisch pintje bier.

Kort gezegd zou het project dus 4 partners hebben.
LMS (softwareprovider) levert een AMESim licentie (onder strikte voorwaarden)
Howest of HAN levert een thesisstudent en mogelijke hardware (druksensoren,...) voor metingen te doen
Brace Automotive levert via mij begeleiding aan thesisstudent
DS club Nederland leent een proefstand uit die voor validatietoestanden kan worden gebruikt en leent componenten die opgemeten kunnen worden

Natuurlijk is al het materiaal dat uit het onderzoek komt te gebruiken voor educatief gebruik binnen de DS club of voor in La Bombe,...

Groeten!

Tot op een volgende activiteit en vele veilige kilometers met je DS!

PS1: Ik had deze mail gericht aan herman huis in’t veld, leon gelauff en cees berkvens maar nog geen reactie ontvangen. Mss. zijn de e-mailadressen niet up to date of zijn ze er even tussenuit. Daarom trek ik het nu iets breder op hoop ik langs deze weg contact te kunnen leggen met mensen die me dichter bij de testopstelling kunnen brengen.
Indien je me wil helpen laat gerust seintje hieronder of via persoonlijk bericht. Ik heb ook geprobeerd om dit bericht te posten op het forum van de dsclub.nl maar lukt precies niet vanuit Belgie. iemand mag gerust dit bericht posten in mijn naam indien het vanuit Nederland wel gaat.

Mathieu Dutré
Lid DS club // Vehicle Systems Control Engineer
Brace Automotive
Steenovenweg 1 Helmond (Automotive Campus)

Profiel  

Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 27985

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 10 februari 2013 08:43 PM
  [ # 1 ]

Ik weet niet precies wie de eigenaar van de testopstelling was, maar ik had het idee dat het hele spul van Herman Huis in ´t Veld zelf was Wink

Profiel  

Mark Hidding
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108

- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Gepost: 10 februari 2013 11:48 PM
  [ # 2 ]

Dag Mathieu,
Leuk projectvoorstel. Ik meen dat Driver D docent is aan de HAN. Vanwege zijn contacten in de Regio Arnhem van de DS-Club kan hij mogelijk iets voor je betekenen (richting bijvoorbeeld Herman Huis in ‘t Veld). Mocht je componenten nodig hebben om zelf een proefopstelling te bouwen dan heb ik wel het e.e.a. liggen dat je mag gebruiken.

vriendelijke groet,
Mark

ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96

Profiel  

Mark Hidding
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 108

- ID/DS ds 20 hydraulique
- ID/DS ID19f
- HY H72 oprijwagen
Gepost: 10 februari 2013 11:48 PM
  [ # 3 ]

Dag Mathieu,
Leuk projectvoorstel. Ik meen dat Driver D docent is aan de HAN. Vanwege zijn contacten in de Regio Arnhem van de DS-Club kan hij mogelijk iets voor je betekenen (richting bijvoorbeeld Herman Huis in ‘t Veld). Mocht je componenten nodig hebben om zelf een proefopstelling te bouwen dan heb ik wel het e.e.a. liggen dat je mag gebruiken.

vriendelijke groet,
Mark

ex: ID19 Break 1961 SL-71-PK, DSpecial5 1973 12-YB-42, DS19 Pallas 1965 FN-44-96

Profiel  

IDealist
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2128

Gepost: 10 februari 2013 11:49 PM
  [ # 4 ]

Toevallig vanuit Belgie: mooi voorstel. Lijkt me een mooie kans voor de DS club, ben erg benieuwd naar het vervolg! Succes alvast.

Citroen ID20 F Break Luxe ‘74, 2CV4 ‘74, Ami 8 berline ‘69 pret a remettre en route

Profiel  

mdutre
< 100 berichten
Rank

Gepost: 28 maart 2013 12:23 AM
  [ # 5 ]

Hallo allemaal!
Een dikke maand geleden heb ik jullie een eerste keer gecontacteerd om ondersteuning te vragen voor het wetenschappelijke project dat we willen opstarten.
Toen was het allemaal niet echt tastbaar en dat maakte dat het niet evident was om jullie te overtuigen. Ondertussen zijn we een dikke maand verder heb ik niet stilgezeten.
In het bijgaande -hopelijk niet te lijvige - document heb ik me toegelegd op 1 van de DS raadsels. Hoe werkt de hogedrukregelaar en waarom slaat die nu precies af bij 175bar en slaat ie aan bij 135bar?
Het document is echter 3.5MB waardoor ik het niet kan uploaden bij deze boodschap. Ik het op volgende site geplaatst http://tbf.me/a/CBUTuc waarbij het 5 dagen beschikbaar is.
(Iemand die weet hoe ik dit kan omzeilen, mag me dit gerust laten weten)

In het bijgevoegde document tracht ik een antwoord te geven op deze vraag en heb ik ook in kaart gebracht hoe het primaire circuit werkt. Ik hoop dat jullie geboeid dit document lezen!

Verder hoop ik dat het document jullie intresse wekt om een aantal versleten componenten in bruikleen te geven zodat ik deze kan opmeten en de data in de modellen kan gebruiken en zelfs in de toekomst componenten kan ontvangen om een proefstand te bouwen om deze modellen nog te verfijnen. Ik heb de DS club al benaderd met de vraag of ik de testopstelling van Herman Huis in’t Veld zou mogen gebruiken.

Ik ben héél erg benieuwd naar jullie reactie!!! Indien intresse in dit soort informatie probeer ik op regelmatig tijdstip iets te brengen rond een component van het hydraulische systeem of de aandrijflijn in het algemeen.

Ik heb ook nog gewerkt aan een model van het veersysteem. Het model werkt en geeft goede resultaten maar het document is nog niet af. Wss. binnen 2 weken hoor je daar iets van.

Vriendelijke groeten en voor sommigen tot binenkort op de workshop motorrevisie! (Mijn DS staat nog steeds stil zonder Belgische papieren en met kapotte motor)

Vriendelijke groeten!

Mathieu

Profiel  

MWH.C
> 1800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1806

- BX 19 GT
- Traction Avant 11BL
Gepost: 28 maart 2013 12:35 AM
  [ # 6 ]

Ik heb je document even doorgescrolld en hem direct op mijn laptop opgeslagen om later nader te bekijken. Aan mij heb je verder niets, maar ik wil even zeggen dat ik het stuk nu al erg kan waarderen. Als student werktuigbouwkunde komt veel theorie me bekend voor, en vind ik het erg interessant eens dieper in de specifieke Citroën-toepassing te kunnen duiken. Bedankt!

Profiel  

Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1351

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 28 maart 2013 08:47 AM
  [ # 7 ]

Mooi gedaan!

Ik zie alleen dat je een klein foutje hebt gemaakt; de druk in de accumulator is 60 bar, maar de druk op je hydraulische systeem kan dan nog gewoon 0 bar zijn. Dit is het geval wanneer je de ds een tijd hebt laten staan of wanneer je de ontlastschroef indraait. Normaal gesproken is bij het starten van je DS het systeem drukloos. De 135 bar is gekozen als onderdruk omdat dit nog steeds ruim boven de normale druk van je vering zit. Gebruik je een onderdruk die zeer dicht bij je veerdruk zit en je gaat een gebruiker inschakelen (remmen of sturen) dan zakt je vering. Bij vliegtuigen lossen ze dit wat mooier op door een drukreduceer klep te zetten tussen primaire en secundaire systeem. Wanneer een gebruiker in het secundaire systeem wordt ingeschakeld daalt alleen de druk in het (hogere) primaire systeem, niet in het secundaire systeem. Met andere woorden; wanneer je landingsgestel uitklapt gaat het sturen niet in een keer zwaarder.

Wanneer je bij een wat mindere ds de hele tijd aan het stuur slingert hoor je de hele tijd de pomp ratelen, dit betekent dat het systeem de hele tijd onder de 135 bar is (uitgaande van een juist afgestelde drukregelaar).

Profiel  

Leeuwis
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 522

- ID/DS D Special
Gepost: 28 maart 2013 07:07 PM
  [ # 8 ]

Ik zal met document wel voor je hosten, blijft het tenminste beschikbaar.

CitroenDSPrimaireCircuit

Ik hoop het weekend tijd te hebben om het te lezen

Niels

Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas

Profiel  

Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 2986

Gepost: 28 maart 2013 09:19 PM
  [ # 9 ]

Ziet er interessant uit.
Ik heb meerdere gebruikte HD regelaars liggen, dus daar mag je er wel een van hebben.
Ook kan ik je van veel andere onderdelen wel een gebruikt exemplaar leveren als daar behoefte aan is.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  

mdutre
< 100 berichten
Rank

Gepost: 01 april 2013 11:23 PM
  [ # 10 ]

@Egbert: Erg fijn dat je me een aantal gebruikte onderdelen ter beschikking wil stellen. Als je me via deze weg of via een persoonlijk bericht je contactgegevens kan doorgeven dan zoek ik verder contact met je! Ik stel het al enorm op prijs dat je wil meehelpen. Het maakt het er voor mij een pak gemakkelijker op.

@Stef Sep: Je opmerking over de begindruk van het hydraulische systeem is correct. Het hydraulisch systeem is inderdaad drukloos bij aanvang. Het heeft geen invloed op de princpiële werking van de hogedrukregelaar maar ik neem het mee en pas het aan in het model komend weekend. Het op zich geen grote moeilijkheid om dit ook mee te nemen. Ik zal dan een update van het document via het forum verspreiden. Bedankt dat je de tijd hebt genomen om dit document even door te haspelen!

Mathieu

Profiel  

© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook