



Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Ok, goed om te weten. Lijkt er op dat druklager nog prima is (lager draait niet licht), maar zal controle volgens methode Boogaard doen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Afgelopen weekend de BDP meting nog eens langsgelopen en over gedaan. De meting en mijn markering op het vliegwiel klopt, maar ik had de vorige keer in de gauwigheid een rekenfoutje gemaakt: het gat in het vliegwiel zit bij mij op 9.7 graden (=(25/(pi*295))*360) voor het BDP.
Dus niet de 5 graden die ik eerder noemde.
Ik zal er met mijn merkteken niet meer dan een paar mm naast zitten, dus de fout in de BDP meting zou ook niet meer dan een graad mogen zijn.
Ik heb nu een gradenboogje onder de waterpomp gemonteerd en het BDP op de nokkenaspoulie gemarkeerd, zodat later de ontsteking goed afgesteld kan worden met een stroboscooplamp.
Het lastige bij een 5BVH is dat het tornen van de motor wat moeilijker kan zijn: de slinger kun je niet meer gebruiken en om te tornen met bak in 4de of 5de versnelling heb je druk op het hydraulisch systeem nodig. Bij mij viel die druk nog al snel weg, waardoor de bak weer uit de versnelling schiet. Zie ook Frequent aanslaan hydrauliek Hydro.
Dus een goed merkteken op de nokkenaspoulie is belangrijk om straks makkelijk te kunnen werken.
Koppeling: nog eens goed gekeken wat er op het koppelingshuis staat: er staat “BREVET VERTO”.
Hydro
Elle va comme les pompiers!












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Brevet Verto is een prima merk.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Is origineel.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Vraagje: moet ik nog iets speciaal doen met de nieuwe kurkpakking van het distributiedeksel?
Ik heb pakking nu droog gemonteerd en de bouten en moeren met het voorgeschreven koppel aangedraaid. Of had ik de pakking eerst nog in olie moeten weken of iets dergelijks?
Hydro
Elle va comme les pompiers!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Niemand?
Hydro
Elle va comme les pompiers!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Beetje dik vet er aan, of hitte bestendige vloeibare pakking.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Dank. Gewoon universeel vet dat ook gebruikt wordt voor doorsmeren voldoet, neem ik aan?
Hydro
Elle va comme les pompiers!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja hoor.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Eem kurken pakking die al geplaatst is niet weer los maken. Het kurk is door het aandraaien van de bouten vervormd en ingedeukt. De kracht is er uit als je hem los maakt. Zelfde als met teflon tape bij kranen, kan je ook maar 1 keer gebruiken.
In een eerdere discussie heb ik al geuit dat mijn advies zeker bij een kurken pakking is om die altijd met vloeibare pakking te monteren (maar de meningen over vlb pakking waren verdeeld). Kurken pakkingen zijn krengen die makkelijk gaan lekken.
In jou situatie: of er niets aan doen, of een nwe pakking kopen en dan met vlb pakking plaatsen.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Goed punt Egbert.
Ik zat me al af te vragen of nieuwe kurkpakking flexibel genoeg zou zijn om opnieuw te gebruiken. Niet dus.
Ik ga er van uit dat nieuwe kurkpakking goed dicht zou moeten zitten. Moet even zien of ik huidige pakking zou kunnen testen door b.v. motor paar keer kort te kantelen om olie in distributie ruimte te krijgen.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Met koude, dikke olie gaat ‘ie echt niet lekken. Dat gaat pas gebeuren bij warme motor als de olie lekker dun is.
Gezien de onbereikbare plek van het distributiedeksel zou ik het zekere voor het onzekere nemen. Nwe pakking en op de eerder gemelde wijze monteren.




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
De nieuwe kurkpakking is besteld. Inderdaad wil je het risico niet lopen en de kosten zijn het ook niet.
Waterman, Egbert en Eric, bedankt voor de tips en het meedenken.
Hydro
Elle va comme les pompiers!




Totaal aantal Berichten: 323
Geregistreerd: 25-01-2010
- ID/DS DS 21 5 bvh
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Vandaag de uitlaatspruitstukken met hittebestendige verf mooi aluminiumkleurig gespoten. Voornaamste doel is de warmteafgifte iets te verminderen (glanzend aluminium zou minder warmte moeten uitstralen dan roodbruin roestkleur). En nu het motorblok weer een fris kleurtje heeft, zie verven motorblok, is het ook wel zo fraai als het uitlaatspruitstuk er ook weer netjes uit ziet.
Met staalborstel eerst de meeste roest weggehaald, daarna de resterende roest met Fertan behandeld. Ik had een roestomvormer nodig die een hittebestendige laag achterlaat en Fertan is bestand tot 420 graden. Daarna hittebestendige lak van ‘t Stilleven, kleur zilver gebruikt. Zie fotos voor originele situatie en het resultaat.
Hydro
Elle va comme les pompiers!
Ziet er weer keurig uit, is er ook al een foto van het geheel….