Onze DS staat op stal in de pekelperiode. Op blokjes en zo. Dan laat ik hem een keer per maand even een tijdje lopen. De accu ligt aan de druppellader.
Een maand geleden startte ze nog zonder problemen. Vanochtend wil ik starten, maar meer dan het horen van de brandstofpomp en dan een simpele klik als je probeert te starten volgt er niet. Kortom, de startmotor gaat niet draaien.
Dus, dan denk ik aanslingeren. Heb ik nog nooit moeten doen. Ik weet niet eens of ik wel een geschikte slinger heb en hoe die er uit zou moeten zien. Kan iemand me vertellen wat ik daarvoor nodig heb of verwijzen naar een instructie (liefst met plaatje)?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Een BW kan je niet aanslingeren of aanslepen. Helaas. Eerst maar eens een klap(je) op de startmotor geven met een hamer een stalen pen om er bij te komen.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Of je accu is toch op sterven na dood…
Even dim- of grootlicht aanzetten, als dat wegvalt dan moet je een nieuwe accu aanschaffen.
Als de verlichting goed blijft branden dan is de tik tegen de startmotor een goeie tip.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Kan ook een eenvoudig massa-probleem zijn.
Schoonmaken van accupolen en -klemmen, en bevestiging van massa-kabel op de waterpomp idemdito.
waterman schreef:Een BW kan je niet aanslingeren of aanslepen. Helaas. Eerst maar eens een klap(je) op de startmotor geven met een hamer een stalen pen om er bij te komen.
Aanslepen kan inderdaad niet (vanwege de koppelomvormer). Maar aangezien het aanslingeren puur een motorkwestie is (bak in vrijloop) zou dat wel moeten kunnen, toch?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat zou kunnen als de slinger aan de distributiekant zou zitten. Een beetje weinig ruimte daar….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
gctwnl schreef:aangezien het aanslingeren puur een motorkwestie is (bak in vrijloop) zou dat wel moeten kunnen, toch?
Nee, om dezelfde reden als dat aanslepen niet kan. Daarbij heeft de BW-bak geen aansluiting voor een slinger hé Zoals Jantje al zegt zou je hem alleen kunnen aanslingeren als je de slinger direct op de motor zet, aan de achterzijde dus, bij het schutbord.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Een BW kan je niet aanslingeren of aanslepen. Helaas. Eerst maar eens een klap(je) op de startmotor geven met een hamer een stalen pen om er bij te komen.
De accu is prima. Ik kan het groot licht aanzetten en dat blijft gemakkelijk langer branden.
Wel, die startmotor zit achter zo’n schermpje en achter het uitlaatspruitstuk. Ik heb een draadeind op het uiteinde gezet en er wat klappen (niet extreem hard) op gegeven, maar zonder resultaat.
waterman schreef:gctwnl schreef:aangezien het aanslingeren puur een motorkwestie is (bak in vrijloop) zou dat wel moeten kunnen, toch?
Nee, om dezelfde reden als dat aanslepen niet kan. Daarbij heeft de BW-bak geen aansluiting voor een slinger hé
Zoals Jantje al zegt zou je hem alleen kunnen aanslingeren als je de slinger direct op de motor zet, aan de achterzijde dus, bij het schutbord.
Ach ja natuurlijk, waar zat ik met mijn gedachten.
Heel vaak proberen wil soms wel eens helpen…
Ook even alle contacten wiebelen.
Anders klinkt het toch een beetje als defecte startmotor.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
en, slaan terwijl een ander de sleutel op “starten” houdt natuurlijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Ik heb een extra draadje lopen zodat ik de startmotor een zetje kan geven. Ik geloof dat bij normale DS-en de mogelijkheid is om vanaf de accu te starten. Een hele enkele keer heb ik dat zetje nodig om te kunnen starten. Het lijkt voor mij alsof het relais het desbetreffende tandwiel wel naar voren probeert te krijgen, maar niet de aansluiting vindt met de starterkrans.
Waarschijnlijk een vaag verhaal van mijn kant, maar ik zou proberen de startmotor even een zetje te geven zodat deze wel de aansluiting vind. Of de motor een zetje geven, zodat het vliegwiel net even anders staat en de startmotor de aansluiting vindt.
Succes, grt Peter














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Afhangende van de startmotor zit er en zwart rubber dopje aan het startrelais aan de voorkant, daar kun je makkelijk bij. Als je dat dopje eraf wipt kun je zien of het relais de starterkrans uittrekt (boutje achter het zwarte dopje verdwijnt)
Je kunt hem anders even een handje helpen.
Bij mij was uiteindelijk de koolborstel versleten en het anker aangeslagen waardoor de stroom door de spoel moelijk naar massa kon;
Zie draadje;
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1670240/
Succes!
En wat was het nu? Kapot contactslot. Hier wreekte zich weer mijn gebrek aan kennis: ik kon hem zo starten met het knopje op het startrelais bij de accu (alleen wist ik niet dat daar het startrelais zat - nu wel).
Weer wat geleerd en die godin blijft ons steeds verrassen









Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
gctwnl schreef:En wat was het nu? Kapot contactslot. Hier wreekte zich weer mijn gebrek aan kennis: ik kon hem zo starten met het knopje op het startrelais bij de accu (alleen wist ik niet dat daar het startrelais zat - nu wel).
start je een BW ook met de versnellingspook of echt met het contactslot? Als dat eerste het geval is dan zou ik toch maar even naar de twee draadjes en de schakelaar kijken die bij de pook gemonteerd zit en die opnieuw bevestigen/schoonmaken. Je moet daarvoor wel de bovenkant van het stuurhuis en het tellerhuis verwijderen om er goed bij te kunnen. Kijk ook even naar de draadbundel van het contactslot. Als alleen de starter het niet doet maar de motor wel loopt met ingeschakeld contactslot denk ik namelijk niet dat die ineens stuk is. Ik had hetzelfde euvel en dat bleek uiteindelijk 1 van de relais aan de accubak te zijn die kaduuk was. Makkelijker te vervangen dan een contactslot