1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
DS21 IE BW: Motor slaat niet aan
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 14 april 2013 12:11 PM

Onze DS staat op stal in de pekelperiode. Op blokjes en zo. Dan laat ik hem een keer per maand even een tijdje lopen. De accu ligt aan de druppellader.

Een maand geleden startte ze nog zonder problemen. Vanochtend wil ik starten, maar meer dan het horen van de brandstofpomp en dan een simpele klik als je probeert te starten volgt er niet. Kortom, de startmotor gaat niet draaien.

Dus, dan denk ik aanslingeren. Heb ik nog nooit moeten doen. Ik weet niet eens of ik wel een geschikte slinger heb en hoe die er uit zou moeten zien. Kan iemand me vertellen wat ik daarvoor nodig heb of verwijzen naar een instructie (liefst met plaatje)?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 april 2013 12:13 PM
  [ # 1 ]

Een BW kan je niet aanslingeren of aanslepen. Helaas. Eerst maar eens een klap(je) op de startmotor geven met een hamer een stalen pen om er bij te komen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 april 2013 12:47 PM
  [ # 2 ]

Of je accu is toch op sterven na dood…
Even dim- of grootlicht aanzetten, als dat wegvalt dan moet je een nieuwe accu aanschaffen.
Als de verlichting goed blijft branden dan is de tik tegen de startmotor een goeie tip.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 14 april 2013 12:56 PM
  [ # 3 ]

Kan ook een eenvoudig massa-probleem zijn.

Schoonmaken van accupolen en -klemmen, en bevestiging van massa-kabel op de waterpomp idemdito.

knuffel

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 14 april 2013 01:12 PM
  [ # 4 ]
waterman schreef:

Een BW kan je niet aanslingeren of aanslepen. Helaas. Eerst maar eens een klap(je) op de startmotor geven met een hamer een stalen pen om er bij te komen.

Aanslepen kan inderdaad niet (vanwege de koppelomvormer). Maar aangezien het aanslingeren puur een motorkwestie is (bak in vrijloop) zou dat wel moeten kunnen, toch?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 april 2013 01:19 PM
  [ # 5 ]

Dat zou kunnen als de slinger aan de distributiekant zou zitten. Een beetje weinig ruimte daar….

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 april 2013 01:21 PM
  [ # 6 ]
gctwnl schreef:

aangezien het aanslingeren puur een motorkwestie is (bak in vrijloop) zou dat wel moeten kunnen, toch?

Nee, om dezelfde reden als dat aanslepen niet kan. Daarbij heeft de BW-bak geen aansluiting voor een slinger hé Wink Zoals Jantje al zegt zou je hem alleen kunnen aanslingeren als je de slinger direct op de motor zet, aan de achterzijde dus, bij het schutbord.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 14 april 2013 01:37 PM
  [ # 7 ]
waterman schreef:

Een BW kan je niet aanslingeren of aanslepen. Helaas. Eerst maar eens een klap(je) op de startmotor geven met een hamer een stalen pen om er bij te komen.

De accu is prima. Ik kan het groot licht aanzetten en dat blijft gemakkelijk langer branden.

Wel, die startmotor zit achter zo’n schermpje en achter het uitlaatspruitstuk. Ik heb een draadeind op het uiteinde gezet en er wat klappen (niet extreem hard) op gegeven, maar zonder resultaat.

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 14 april 2013 01:37 PM
  [ # 8 ]
waterman schreef:
gctwnl schreef:

aangezien het aanslingeren puur een motorkwestie is (bak in vrijloop) zou dat wel moeten kunnen, toch?

Nee, om dezelfde reden als dat aanslepen niet kan. Daarbij heeft de BW-bak geen aansluiting voor een slinger hé Wink Zoals Jantje al zegt zou je hem alleen kunnen aanslingeren als je de slinger direct op de motor zet, aan de achterzijde dus, bij het schutbord.

Ach ja natuurlijk, waar zat ik met mijn gedachten.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 14 april 2013 02:10 PM
  [ # 9 ]

Heel vaak proberen wil soms wel eens helpen…
Ook even alle contacten wiebelen.
Anders klinkt het toch een beetje als defecte startmotor.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 14 april 2013 02:19 PM
  [ # 10 ]

en, slaan terwijl een ander de sleutel op “starten” houdt natuurlijk!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 14 april 2013 08:01 PM
  [ # 11 ]

Ik heb een extra draadje lopen zodat ik de startmotor een zetje kan geven. Ik geloof dat bij normale DS-en de mogelijkheid is om vanaf de accu te starten. Een hele enkele keer heb ik dat zetje nodig om te kunnen starten. Het lijkt voor mij alsof het relais het desbetreffende tandwiel wel naar voren probeert te krijgen, maar niet de aansluiting vindt met de starterkrans.

Waarschijnlijk een vaag verhaal van mijn kant, maar ik zou proberen de startmotor even een zetje te geven zodat deze wel de aansluiting vind. Of de motor een zetje geven, zodat het vliegwiel net even anders staat en de startmotor de aansluiting vindt.

Succes, grt Peter

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 15 april 2013 09:43 AM
  [ # 12 ]

Afhangende van de startmotor zit er en zwart rubber dopje aan het startrelais aan de voorkant, daar kun je makkelijk bij. Als je dat dopje eraf wipt kun je zien of het relais de starterkrans uittrekt (boutje achter het zwarte dopje verdwijnt)
Je kunt hem anders even een handje helpen.
Bij mij was uiteindelijk de koolborstel versleten en het anker aangeslagen waardoor de stroom door de spoel moelijk naar massa kon;
Zie draadje;
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewreply/1670240/

Succes!

Profiel  
 
gctwnl
> 200 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 245
Geregistreerd: 06-04-2006

Gepost: 20 april 2013 04:29 PM
  [ # 13 ]

En wat was het nu? Kapot contactslot. Hier wreekte zich weer mijn gebrek aan kennis: ik kon hem zo starten met het knopje op het startrelais bij de accu (alleen wist ik niet dat daar het startrelais zat - nu wel).

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 20 april 2013 08:59 PM
  [ # 14 ]

Weer wat geleerd en die godin blijft ons steeds verrassen Smile

Profiel  
 
robbertkars
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 839
Geregistreerd: 11-02-2007

- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 IE Pallas BVH
Gepost: 20 april 2013 10:10 PM
  [ # 15 ]
gctwnl schreef:

En wat was het nu? Kapot contactslot. Hier wreekte zich weer mijn gebrek aan kennis: ik kon hem zo starten met het knopje op het startrelais bij de accu (alleen wist ik niet dat daar het startrelais zat - nu wel).


start je een BW ook met de versnellingspook of echt met het contactslot? Als dat eerste het geval is dan zou ik toch maar even naar de twee draadjes en de schakelaar kijken die bij de pook gemonteerd zit en die opnieuw bevestigen/schoonmaken. Je moet daarvoor wel de bovenkant van het stuurhuis en het tellerhuis verwijderen om er goed bij te kunnen. Kijk ook even naar de draadbundel van het contactslot. Als alleen de starter het niet doet maar de motor wel loopt met ingeschakeld contactslot denk ik namelijk niet dat die ineens stuk is. Ik had hetzelfde euvel en dat bleek uiteindelijk 1 van de relais aan de accubak te zijn die kaduuk was. Makkelijker te vervangen dan een contactslot tongue wink

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook