Verstopte brandstofpomp IE
jelte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 09-08-2012

- SM IE
Gepost: 22 april 2013 09:34 PM

Iemand ervaring met het inwendig reinigen van een Bosch brandstofpomp? Ik ben vrijdag op 500 meter van mijn huis gestrand….  na het nemen van een rotonde viel de diva stil…. Gelukkig kreeg ik snel een sleep zodat ik niet volledig aan de grond stond…. Zonder stuurbekrachtiging is het nemen van rotondes echter wel een crime… Na wat diagnosewerk bleek dat de brandstofpomp vast zat… Niet kapot maar vol met roestdeeltjes uit de tank….waardoor hij niet meer draait…. Ik ben nu van plan om voor de pomp ook een filter te plaatsen, iemand daar ervaring mee? Uiteindelijk de tank maar eens verwijderen en ontdoen van de inwendige roest… Mooi winterklusje…

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 22 april 2013 09:44 PM
  [ # 1 ]

Roest in de injectie tanks is een groot probleem aan het worden !

Europese carbu wagens hebben een kunsttof tank .

De oude pomp herstellen is geen garantie op succes ( althans de onze toch niet )

ik heb hem uiteindelijk toch moeten vervangen door een nieuw model Bosch pomp .

Vervang dan wel gelijk ALLE rubber slangen ,voor en achter , want die zijn ook al zeker 40 jaar ,

en de huidige benzine is veel agressiever dan vroeger .

Zie mijn topic over gates barricade slang .

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jelte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 09-08-2012

- SM IE
Gepost: 22 april 2013 09:59 PM
  [ # 2 ]

Slangen en pomp zijn nieuw…. Lijkt je het idee van een voorfilter wat? Met een lopende motor is het verwisselen van een filter zo gebeurt…. Nu was het een crime om het wiel van de auto te krijgen… Garagekrik op straat…enz. Zal binnenkort me ook eens voorstellen… En foto’s van mijn sm plaatsen….

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 22 april 2013 10:21 PM
  [ # 3 ]

Er is maar een klein stukje slang tussen tank en pomp. Inline past daar geen filter. Tank schoonmaken is een betere optie.

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 22 april 2013 10:22 PM
  [ # 4 ]

Nu kan ik even niet volgen , wat bedoel je met een nieuwe pomp ?

De originele pomp heeft de ingang en de uitgang in 90 graden staan .

Nieuw model pomp ( blauw ) heeft de in en uitgang in het verlengde .


De originele filter zit op de voorvleugel , dus daar kan je zo bij .

Een extra voorfilter beschermd dan wel je pomp , maar raakt ook (snel ) vol roestpartikels .


Ik weet uit ervaring dat die benzinetanken vreselijk kunnen roesten .

Een lid van de Belgische club heeft zich vorig jaar verloren gezocht achter een goed gebruikte tank ,

en uiteindelijk het secreet middendoor gedaan , ontroest en terug in elkaar gesoldeerd   sick 

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jelte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 09-08-2012

- SM IE
Gepost: 22 april 2013 10:30 PM
  [ # 5 ]

De pomp in mijn sm is een Bosch pomp vorig jaar september gemonteerd…. Aan - en uitvoer inderdaad in elkaars verlengde…. Ik probeer te voorkomen dat ik Bosch pompen per dozijn moet gaan bestellen….het is natuurlijk een lapmiddel… Maar volgens mij moet er een filter achter de afdekplaat passen…. Dat filter zal dan ook wel snel vol gaan zitten maar dat ga je merken tijdens het rijden doordat de benzine druk minder wordt en dus de prestaties zullen verminderen…op deze manier hoop ik mijn pomp heel te houden….

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 22 april 2013 10:53 PM
  [ # 6 ]

ben je zeker dat deze pomp defect is gegaan door roest ?

Er zijn ook Chinese imitatie Bosch pompen te koop voor weinig , maar die gaan heel snel stuk !

Nietwaar Joris ??

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
U-Niek
> 1000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 23-10-2007

Gepost: 22 april 2013 11:40 PM
  [ # 7 ]

Tank schoonmaken. En er voor zorgen dat je tank vol zit als je hem langere tijd weg zet. lijkt mij de beste optie.
Te veel filters is ook ook niet goed.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43056
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Mercedes E200 cabriolet
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
Gepost: 23 april 2013 09:11 AM
  [ # 8 ]

Jelte, ik weet niet in welke regio je zit, maar vroeger kon je via garage ds keizer in Amsterdam een stalen benzinetank chemisch laten reinigen. Ik weet alleen niet of ze dat nog steeds doen, maar het kan een belletje waard zijn. Tel 020-6824431, vragen naar David.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

Profiel  
 
jelte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 09-08-2012

- SM IE
Gepost: 23 april 2013 01:23 PM
  [ # 9 ]

Pomp is gekocht bij Cyril, niet uit China neem ik dan aan. Is een tank van binnen te reinigen zonder deze uit te bouwen?

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3189
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 23 april 2013 01:33 PM
  [ # 10 ]

Dat is volledig afhankelijk van de ernst ven de roest ; oppervlakking of hele pellen .
Nu in een IE bak zitten wel wat schotjes , dus plaats genoeg om te roesten .Ik zou zeggen , trek de pick-up even uit de tank en kijk even tot onderin .
Ook kan het zijn dat de groffilter in de tank kapot is .
Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
jelte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 09-08-2012

- SM IE
Gepost: 23 april 2013 01:37 PM
  [ # 11 ]

Thnx, ga ik doen. Ik gok dat er met het groffilter iets mis is, er komen dermate grote roestkorrels uit de pomp dat ik me niet voor kan stellen dat deze niet in het groffilter hadden moeten blijven zitten. Blijft vreemd, vorig jaar sinds september 5000 km gereden en geen enkel probleem, auto met volle tank weggezet en nu na 400 km pomp vast…

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25391
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 23 april 2013 03:13 PM
  [ # 12 ]

Ik heb mijn pomp schoongemaakt door em om te polen. Dan spoelt de boel eruit. ANders de top eraf halen en schoonmaken.
Die immitatie troep is rotzooi!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
jelte
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 09-08-2012

- SM IE
Gepost: 04 mei 2013 11:13 PM
  [ # 13 ]

Pomp ingebouwd met ervoor geplaatst een zeef en een filter…. Met dit weer moet er gereden worden…. Deze winter devtank maar eens van binnen onderga den nemen….bedankt allemaal voor de adviezen en suggesties…. Voor alle IE rijders… Er is achter de afdekplaat ruimte genoeg voor een filter…. Heb een mooi compact alu filter gevonden met 30 mu filter capaciteit…. Meer dan genoeg om de pomp te beschermen…. Filter heeft 2x 12 mm aansluitingen dus kan zo in de bestaande aanvoer geplaatst worden…

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook