koplampbakken
Om nog maar eens met nummers te gooien: RAL 7035 komt overeen met AC 130. AC is de codering van citroen en RAL is de moderne codering welke tegenwoordig in alles gebruikt wordt.
succes Rens
id19b 1970, gris d’anjou,zwart dak met schuifdak Coenen, aftermarket airco ( project console gevraagd!, zwart sky int.
kleur
je ziet op de nieuwe wagens al een tijdje dat de koplampkleur vervangen is door mooi ‘chroom’-plastic spuitwerk.
iemand een idee of men dit kan spuiten ????
heb al eens geprobeerd om dit na te doen maar lukt niet 100%
chroomverf? goed spul, zie http://www.motip.nl/index.php?page=23&id=697















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Even weer on-topic:
Als je je koplampbakken gaat overspuiten betekent dit dat je scherm eraf moet. Natuurlijk heb je dan alle draadjes van je kabelboom vooraf al gemerkt (stomme opmerking maar het verzuimen hiervan is minstens zo stom… ).
Ga vooraf in gedachten ook even na hoe de licht-opbrengst van je koplampen de laatste tijd was. Als dit een beetje matig is, kijk dan of je reflectors ge-oxideerd zijn. Zo ja, overweeg dan vervanging als je de handel toch uit elkaar hebt liggen. Ik heb zelf hiervoor dus alles 2 keer los gehad. Let ook op dat origineel je waarschijnlijk H1 lampen hebt en nieuwe reflectoren waarschijnlijk H4 lampen nodig hebben, waardoor je én nieuwe lampen én nieuwe kabeltjes naar die lampen nodig hebt.
H4 lampen in het geel bestaan trouwens ook (Sanders) :
Nu is dit misschien op het randje on - off topic, maar goed…..
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Nu mijn DS bij de spuiter staat wil ik ook de koplampbakken laten spuiten aangezien ze er toch uit liggen nu. Maar je kan nieuwe kopen voor zo’n 50 euro per stuk. Wie heeft er ervaring met de nieuwe koplampbakken? Passen ze goed? Zijn ze mooi? Blijven ze mooi?












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Misschien dat ik het totaal verkeerd ingeschat heb, maar ik heb het idee dat ze bakken bij mij van een soort kunstof zijn dat helemaal wit is. In elk geval zijn die dekseltjes die je eruit kan halen van een soort kunstof.
Is dat bij die nieuwe ook? Dan hoef je ze in elk geval nooit meer te spuiten.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ja ze zijn allemaal van plastic, maar dat verweert, wordt bruin.. Met lak houd je dat tegen.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ah op die manier
Ik zal volgende keer eens opletten of er lak op zit.















Totaal aantal Berichten: 1425
Geregistreerd: 19-10-2007
- 2CV 6 Club
- ID/DS DS21 M Pallas '67
Origineel zijn ze van gekleurd plastic. Veel mensen/bedrijven spuiten die koplampbakken bij de restauratie van een DS omdat het plastic gelig/bruinig is geworden door het licht. Dat kan natuurlijk omdat de gemiddelde DS al zo’n 40 jaar oud is. Nu bij mij komt die verf na 4 jaar op wat plekken los.
Als die nieuwe bakken niet goed in de voorschermmen passen of na 1 a 2 jaar alweer verkleurd zijn doe ik het maar niet. Dan laat ik de originele bakken wel weer spuiten (is duurder als nieuwe)
Maar ik ken niemand die er ervaring mee heeft.
Dit is typisch een klusje wat jezelf kan doen, desnoods de bak laten opstralen met glasparel ( of schuurpapier, etc). Netjes in de primer en daarna in de lak spuiten. Is een leuke klus en heb je alleen maar plezier van , als je er zelf naar kijk









Totaal aantal Berichten: 809
Geregistreerd: 08-05-2005
- ID/DS Dsuper
- C3 1.6 e-HDI Dynamique
Wat SPAM zegt, prima klus om zelf te doen. Ik heb die van mij vorig jaar gedaan, kan dus nog niet goed beoordelen hoe lang het mooi blijft. Vooralsnog heel mooi.
Van de andere kant, nieuwe behuizing voor 50 euro ps klinkt niet onredelijk, ik zou ze naast een oude behuizing houden om te kijken hoe goed het het origineel benadert.
ik zie, ik zie wat jij niet ziet en het is Blue Danube.
het is een DSuper, met 5-bak, LPG en leer!












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Tja voor 50 euro kan je ook geen bult vallen, zolang het maar echt past.
De oude bewaren, mochten de nieuwe niet bevallen kan je de oude gewoon een keer (laten) spuiten en daarna weer terug plaatsen mocht dat echt nodig zijn.
Twee keer vijftig dus, de buil wordt ietsje groter…
Want natuurlijk pak je beide kanten tegelijk aan, dat is wel zo netjes.
Ik heb die nieuwe aanmaak eens bekeken, meerdere exemplaren, en ik vond ze nogal ruw afgewerkt.
Goede gebruikte koplamphuizen zijn prima op te knappen. Zoals SPAM zegt, het is zelfs leuk om te doen.
Let er op dat er geen stukken van de bak afgebroken zijn, en dat het onderste draadeindje M5 er netjes in zit.
Veel tijd gaat zitten in schuren en vetvrij maken van de bak, de voorbereidingen dus. “Motip kunststof primer” en de juiste grijze kleur, in meerdere dunne lagen spuiten, en het resultaat kan heel lang goed mee. Ook hier valt of staat de kwaliteit met de zorg en het geduld waarmee deze klus gedaan is.
Ik heb mijn bakken in 1998 gespoten en ze zijn nu nog even mooi als toen (en ja, ik rij met die auto…).
En natuurlijk is het een kostenafweging. Jouw tijd en materiaalkosten met perfect resultaat tegen gekocht namaak waar de kwaliteit zich nog van moet bewijzen…
En heb je de lampebakken gedemonteerd, dan is het natuurlijk wel leuk om meteen gele verstralers te monteren, en, zoals hiervoor al beschreven, de kans om nieuwe reflectoren (die wel van goede kwaliteit blijken te zijn) te plaatsen met H4 geel… en misschien ook eens mooie rvs koplamprandjes monteren… dan is het helemaal af…
Mocht je er tegen op zien om ze zelf te spuiten…........... bij Citro Classique liggen oude, die nieuw zijn gespoten.





















Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007
- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Heb inmiddels ook de koplampbakken gedemonteerd, lichtjes geschuurd en in de primer van Action gezet.
Resultaat valt helemaal niet tegen: mooi mat grijs geworden.
Nu vraag ik me af of ik zou kunnen volstaan met alleen deze primer, of wordt dit snel lelijk?