Auto slaat gas over
Ww79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 11-06-2013

Gepost: 11 juni 2013 12:19 PM

Hallo,

Auto wordt vandaag nagekeken. Wat ik niet begrijp is dat de auto 24 april nieuwe apk heeft gekregen, 5 weken vervolgens stilstaat en nu start- en rij problemen heeft. Auto wil niet starten: alleen met gas erbij, maar dan verzuipt de auto. Verder is de koelvloeistof papperig, maar ik kan geen lekke kop ontdekken. Wel wat zweterig. Hoop dat het meevalt.

Groeten,
WW

Afbeelding Bijlagen
102148_hnpl05_3.jpg
Klik op de thumbnail om de hele afbeelding te zien
Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1971
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 11 juni 2013 01:23 PM
  [ # 1 ]

Bij een APK wordt niet specifiek naar de technische staat gekeken als dit geen gevaren vormt voor de verkeersveiligheid. Er wordt gekeken of de auto veilig is op de weg en er geen grote hoeveelheden roest zitten (wat bij ZX’en vaak toch een non-issue is, ze roesten niet), maar niet naar bijvoorbeeld een slechte accu, of een bobine die op z’n eind is

Hoeveel gas moet je bijgeven en heb je al eens wat minder gas geprobeerd? Wat ik bij mijn ZX heb is dat ik bij warme motor wat gas bij moet geven, maar meestal slaat hij zonder gas te geven ook wel aan, ik vermoed dat ‘m dat in het inlaattraject zit, en dat het gasklephuis gewoon smerig is vanbinnen, waardoor hij niet genoeg lucht binnen krijgt om te starten. Kun je wel meer gas geven, maar dan verzuipt ie inderdaad

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Ww79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 11-06-2013

Gepost: 11 juni 2013 07:29 PM
  [ # 2 ]

Helaas lekke kop!!!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1971
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 11 juni 2013 08:29 PM
  [ # 3 ]

Hoe ben je daar achter gekomen? Mayonaise in de olie?

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Ww79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 11-06-2013

Gepost: 11 juni 2013 10:03 PM
  [ # 4 ]

Een autobedrijf heeft het nagekeken, maar dat is mij een te dure operatie: 4 banken. Ik weet niet of de kop krom is of alleen de pakking. Mijn broer heeft een momentsleutel en kan het oplossen. De koelvloeistof is idd net mayonaise. Koud loopt de auto niet goed, maar op temperatuur wel. Ik denk dat de de kop wat samentrekt. Zonde om de wagen naar de sloop te brengen.

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1971
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 11 juni 2013 10:09 PM
  [ # 5 ]

Meestal is het andersom en lijkt de olie op mayonaise (even peilstok en olievuldop checken, als die onder de witte drab zitten weet je het).

Olie in de koelvloeistof komt bijna niet voor, omdat het een onder een hogere druk staat dan het andere. Zou ook een probleem met de warmtewisselaar kunnen zijn.

Een koppakking vervangen van een 1.4 is niet heel spannend heb ik me laten vertellen, als de kop echter krom is dan moet die inderdaad gevlakt worden. Of hij nog vlak is of niet weet je pas als de kop eraf is, dus als je broer daar niet zelf een machine voor weet te staan dan moet je dat laten doen. Ik zou de kosten van reparatie even vergelijken met de kosten voor een evt. andere cilinderkop bij een sloper halen (moet je wel zeker zijn dat die kop wel goed is).

Wat bedoel je precies met 4 banken? € 400,- ? Volgens mij is dat voor een nieuwe pakking en vlakken nog best een aardige prijs. Bij mij (1.8 8v maar niet veel meer werk dan jou 1.4) werd € 700,- gerekend. Maar dit was geloof ik met distributieset + spanrollen en waterpomp erbij.

Niet teveel over nadenken, als er verder niks met de wagen aan de hand is, lekker die koppakking vervangen en nog jaren plezier van hebben!

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
Ww79
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 11-06-2013

Gepost: 11 juni 2013 10:43 PM
  [ # 6 ]

Oke, ik zal morgen even kijken. De koelvloeistofdop ziet er wel zo uit. Lijkt echt op mayo en is erg papperig.

Oke, bedankt voor de tip. Zal eens kijken op sloperijen.

Ja, 400 euro vragen ze voor de reparatie. Ja, die auto is het nog wel waard om verder te rijden. Hiervoor had ik een BX en de laatste een Saxo. Saxo leuk autootje, maar vraag veel onderhoud. Net als bij een ax. De hele wielkassen waren verrot, dus toen heb ik hem weggedaan.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook