3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
   
van DY3 naar DX4 en nu naar DX2
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 19 januari 2009 12:27 PM
  [ # 31 ]

Andries,

Sorry, maar ik weet niet meer uit mijn hoofd hoe ik indertijd deze handelingen heb uitgevoerd. Ik kan me je twijfel en terughoudendheid voorstellen, maar de gebruiksaanwijzing op de verpakking moet uitsluitsel geven.
Je doet er verstandig aan je hele koelsysteem vantevoren zo goed mogelijk en uitvoerig te spoelen. Als je een tuinslang met stromend water bovenin je radiateur hangt en radiateuraftapkraantje en aftapplug in onderblok (dop 21) opent, stroomt het wel door. Dit kan met draaiende motor, mits je in de gaten houdt dat er voldoende water in je blok blijft. Afwisselend kun je de aftappunten dichtdraaien en/of openen. Aan de helderheid van het afgetapte water kun je zien hoe ver je bent. Ik zou er ruim de tijd voor nemen, ik denk dat het het allerbelangrijkste is dat je de basis, in dit geval de binnenzijde van je koelsysteem, zo schoon mogelijk hebt om het meest optimale resultaat te behalen. Eventueel spoel je s’avonds, en de volgende morgen opnieuw.

succes!

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 13 juni 2013 03:20 PM
  [ # 32 ]

Het scheurtje heb ik nooit dichtgekregen.
Ik ben het nu zat, en ga het onderblok vervangen.
Na advies inwinnen heb ik ervoor gekozen niet weer een DX4 blok te gebruiken.
Het wordt nu een DX2.
Ik heb intussen een leeg onderblok gekocht, en nieuwe bussen/zuigers. De rest gaat allemaal van mijn lekke blok in/aan/op het “nieuwe"blok, want de DX4 liep verder fantastisch.

In het lege blok zie ik aan de binnenkant wel wat bruine “aanslag” (ketelsteen?)
Die wil ik zoveel mogelijk verwijderen. Is er iets op tegen om het blok in een bak met azijn te leggen, ter opvulling en azijnbesparing grof grind en oude waaltjes erbij in, en een dag laten intrekken?

bvd Andries
p.s. ander ombouwtips zijn welkom

Profiel  
 
nltecoko
> 700 berichten
RankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 760
Geregistreerd: 10-12-2006

- Xsara Break 1.6 16V
- C5 2.0 HDiF Break Exclusive
- ID/DS DS21 Pallas BVH
- ID/DS DS 23 Break bv5
Gepost: 13 juni 2013 08:38 PM
  [ # 33 ]

Goed plan. En nee, er lijkt mij niks op tegen om het blok te omringen/vullen met azijn, grind en oude waaltjes. Behalve dan dat het misschien jammer is voor de waaltjes…

‘67 DS21bvh: “de nieuwe”
‘74 DS23 break, 5bak: poetsmobiel
‘05 C5 break: daghap / ‘02 Xsara 1.6 Break; voor de kids
ex ‘06 C5 2.0 HDIf exclusive break
ex ‘70 DS21ie, bvh, pallas: winterbak / rallywrak
ex ‘97 Xantia 1.9TD Break: total loss / ex ‘98 XM tct ambiance: stille zweef /
ex ‘72 DS23bvh: helaas total loss / ex ‘68 DS21bvh: sloper, ex-winterwrak / ‘00 Xantia 2.0HDi break/ ex ‘00 Xsara 1.6 Coupé

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 14 juni 2013 08:49 AM
  [ # 34 ]

Volgens mij kun je ook water nemen, maakt geen krassen…
Voor de ontkalking maakt het mi niet uit.

knuffel

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 14 juni 2013 09:15 AM
  [ # 35 ]

Andries,

Je schrijft dat je DX4 blok fantastisch loopt. Is het voor jou de moeite om nog een poging te wagen om het lek ( de scheur in je onderblok) dicht te krijgen?
Bij de automaterialenhandel kun je een “Womi radiateur lekstop, 250 ml” kopen voor ik meen 14 euro. Volg de gebruiksaanwijzing, en baat het niet, het schaadt ook niet. Nu ben ik helemaal geen voorstander van zogenaamde wondermiddeltjes, maar als laatste poging…
Bij mijn motorblok (DX2) heb ik de scheur daarmee weten te dichten, daarna nooit meer koelwaterverlies geconstateerd, en geen “kokende” motor meer. En ik heb ook niet kunnen waarnemen of dit middel andere doorgangen heeft doen dichtslibben, wat vroeger bij gebruik van dit soort middelen (Bears Leak) “standaard” was.

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 14 juni 2013 01:21 PM
  [ # 36 ]

De lekkage is er al sinds 2009. Mijn eerste reparatie was een middel van binnenuit, en hielp niet. Daarna 4 middeltjes van buitenaf.

Wondarweld
Dichtol / Plastic Metal
Bison Kombi Metal
Devcon A

Maar uiteindelijk kwam de lekkage steeds terug. Ik zie het scheurtje ook steeds langer worden. Eerst ongeveer 4 cm, in de kuil tussen cilinder 1 en 2, boven de startmotor. Maar nu is het al 8 cm. Ik denk dat het field exit is voor dit blok.

Vorige week zitten dubben om nog een ander middel te proberen: JB Weld, maar ik zie daar vanaf, ondanks de fantastische verhalen op internet. We gaan sleutelen.

Omdat ik begreep dat dit met name bij de DX4/DX5 blokken voorkwam, heb ik nu een DX2 blok gekocht.
@Repelsteeltje, ik zie dat het bij jou bij een DX2 blok is gebeurd?

voor degene die het scheurtje willen zien:

http://www.mijnalbum.nl/Album=ELRDRYCF

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 14 juni 2013 01:25 PM
  [ # 37 ]

deze foto’s zijn trouwens van 2011, tijdens de 2e reparatie. Intussen is de scheur alweer langer en loopt door naar de uitstulpingen voor de kopbouten.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 14 juni 2013 01:54 PM
  [ # 38 ]

Dichten met lasrupsje misschien? scheurtje evt inslijpen voor betere lasdiepte.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 15 juni 2013 09:58 AM
  [ # 39 ]

Onderblokken kunnen gaan scheuren, en ik heb de pech gehad dat dat met mijn DX2 gebeurde terwijl de auto gewoon gebruikt werd. Deze motor had ik eerder uit een sloper gehaald, ik had op dat moment geen keuze om het grondiger aan te pakken. Na de “Womi”-behandeling is het lekken gestopt, de scheur is groter geworden, maar beslist geen koelwaterverlies meer. Nog twee jaar mee rondgereden zonder problemen.
Natuurlijk wilde ik ook gewoon een goede motor, en heb nu sinds twee maanden een gereviseerde ingebouwd. Maar wat pak je als basis? Welk type blok? Ik heb toen eens rondgevraagd bij garage- en revisiebedrijven die ervaring met de ds-blokken hebben. En mensen gesproken die de vervelende ervaring hadden dat een blok ging scheuren na revisie, of na het natrekken van de kop. Wie gaat welke kosten betalen, wie heeft welk risico?
Ik heb een DY3 onderblok gekozen, heel goed gereinigd aan de binnenkant, en onder supervisie van Hijnekamp Motorrevisie Wageningen omgebouwd naar DX2. Ik heb er nu een dikke 2000 km opzitten, en ik ben heel blij dat dit blok heel gebleven is (ja… afkloppen).

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 15 juni 2013 12:33 PM
  [ # 40 ]

Mijn basis is nu ook een DY3. Dat staat tenminste op het typeplaatje. Ik zie nu helemaal niets dat op scheurvorming lijkt. Maar dat was destijds bij het DX4 blok ook niet. Het is toen begonnen na het natrekken van de kop (netjes op 65 nm). Ik hoop dat het dit keer goed gaat.

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 15 juni 2013 01:08 PM
  [ # 41 ]

Ik heb een DY3 met scheur… Tussen derde en vierde cilinder, achter de motorsteun. Ook begonnen na het natrekken van de kop. Met dat Womi spul zit het al een jaar dicht.

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 15 juni 2013 01:42 PM
  [ # 42 ]

@JanO: heb nog een kaal onderblok DY3 (in de weg) staan…

(Met excusus voor topic-vervuiling)

knuffel

Profiel  
 
JanO
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 682
Geregistreerd: 27-08-2006

Gepost: 15 juni 2013 03:25 PM
  [ # 43 ]

@Vlietmansje: Ik heb er al een (in de weg) staan voor als Womi niet meer werkt. Maar bedankt voor het aanbod…

XM 2.0i Ambiance, 1991, dagelijkse auto, afgebrand cry
2CV6, 1982, restauratie klaar, verkocht!
ID20, 1970, hopelijk eeuwigdurend rijdend project. Dagelijkse auto, wil nooit meer iets anders

https://picasaweb.google.com/103064345882443643149

Profiel  
 
Andries
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 115
Geregistreerd: 05-03-2005

- ID/DS ID20F break
Gepost: 25 juni 2013 03:31 PM
  [ # 44 ]

We zijn in volle gang. Eindelijk de oorzaak van een vreemd bijgeluid gevonden, alsof er een knikker door het blok rolde. Bleek de borging van nokkenas te zijn. De bout klapperde aan de achterkant tegen het nokkenastandwiel aan, maar kon verder nergens heen:

Foto plaatsen denk ik te snappen maar ik doe iets fout. Ik doe dit:
als je op het anwoordvenster van dit forum op de balk boven je bericht op img klikt, zet je dat url tussen de img tekens en als alles goed gaat staat de foto dan in je post.

Ik klik op img, en plak: http://www.mijnalbum.nl/Album=XWTGE3JI#D8HR4NWW tussen de 2 img blokjes

De link naar het album lukt wel: http://www.mijnalbum.nl/Album=XWTGE3JI#D8HR4NWW

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 juni 2013 03:37 PM
  [ # 45 ]

boutje is ook gaar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
 
3 van de 6
 < Vorige 1 2 3 4 5 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook