1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
Kokend koelwater tijdens weekendje weg naar Thüringen
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 09 juni 2013 07:57 PM

Hallo

Zaterdag heel vroeg vertrokken richting thüringen.
Van Zuid limburg tot Keulen (+- 120km) geen merkbare problemen.
Toen kwam de eerste heuvel in zicht , en ging het meteen mis.
Halerwege deze heuvel STOP koelwatertemperatuur.
Toen heb ik de auto iets af laten koelen , thermostaat verwijderd en de ontsteking een tikkeltje later gezet en op benzine verder gereden.
De thermostaat ging niet meer geheel open ,en dat terwijl het water kookte!

Hiermee zal het probleem wel opgelost zijn dacht ik toen.

Maar niets was minder waar , nog niet eens boven aangekomen ging weer de kermisverlichting aan.

Weer gestopt op een parkeerplaats en een deel an het koelwater er uit laten lopen.
Toen scheen in met een zaklamp in de radiateur en schrok behoorlijk.
Vol los vuil en dichtgeslipte kanalen.

Het losse vuil eruit gespoeld ende kanalen die via de vulpening bereikbaar waren zo goed als mogelijk doorgestoken met ligarexband.
Daarna d.m.v. een handpomp voor vloeistoffen warm koelwater door de radiateur gespoeld.
Ondertussen had ik al contact gehad met de anwb/ADAC om afgesleept te worden naar een garage waarbij hij voorstelde het koelsysteem helemaal te laten spoelen.

Bij de garage aangekomen bleek dit zoals verwacht boven mijn budget te gaan en zou hij MISSCHIEN laat in demiddag aan de beurt zijn.
Ik heb toen besloten om een reinigingsmiddel voor het koelsysteem te kopen en nog een poging te wagen.

Als eerste een km of 10 binnendoor (sterk stijgende slingerweggetjes naar boven) gereden.
Dit gaf geen problemen , dus toen richting snelweg.
Maar halerwege de eerstvolgende lang terkkende heuvel was het weer zo ver , KERMIS in de auto!!!

Weer gestopt , koelwater deels afgetapt , en kanalen voor zover bereikaar doorgestoken.
Hierij bleek dat de kanalen op diepere plekken , deels of geheel dicht zaten.
Bij de eerste keer doorprikken dacht ik dat ik de bodem bereikt had ,maar dat bleek dus niet zo te zijn.
Nu had ik me op mijn gemak de bereikbare kanalen geheel doorgestoken terwijl de medepassagiers in de auto lagen te slapen.

Hierna reed ik verkeerd en reed ik zo the middle of nowhere in met dezelfde lang trekkende pittige heuvels als op de snelweg.
Hierbij traden geen problemen meer op (teminste geen kermistoestanden in de auto , en fonteinen vanuit de radiator)

Ondanks dat had ik besloten de planning om te gooien en een hotel in de buurt tegaan zoeken.
We waren immers ruim 9 uur op weg (3:00 - 12:00) op een stuk van 160KM.
Na een nachtje slapen zijn we vanmorgen in de auto gestapt en met een snelheid van 80 km/h naar huis vertrokken.
Hierbij hebben we ook de 4 pittige heuvels op de snelweg weer moeten nemen.
Alleen met één groot verschil geen kokende motor meer.

Dit is natuurlijk iets wat aangepakt moet worden , aangezien we over een tijdje weer vanplan zijn nog een poging te wagen om naar Thüringen te gaan.

Alleen is mijn vraag wat is wijsheid? de radiator geheel schoonmaken , of vervangen.
En indien vervangen , voldoet dan een 2 rijen (zit er nu ook in) , of kan ik beter een 3 rijen plaatsen.
Want de ds rijd daaglijks in een gebied vol heuvels!

En één ding ga ik buiten dit ook monteren: een koelwater temperatuur voeler in de slang en meter onder het dash!

En is het trouwens normaal dat de dikke slang boven aan de radiateur zich opblaast door de overdruk in het systeem , er zit namelijk een kunstof band omheen.
Alleen weet ik niet of deze als bescherming dient tegen mechanische beschadigingen of tegen het te veel opblazen van de slang.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Han S
> 4000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 4965
Geregistreerd: 04-06-2006

Gepost: 09 juni 2013 08:34 PM
  [ # 1 ]

Bjorn, als je op LPG rijdt in heuvelachtig gebied, zou ik er een nieuwe 3 rijen in zetten, maar niet nadat ik het hele koelsysteem grondig zou hebben gereinigd. Je hebt geen idee hoeveel bagger er in zo’n motor kan huizen. Ik heb indertijd een aansluiting voor een slang gemaakt op het aftappunt onder het uitlaatspruitstuk en met de slang boven op de radiateur in een stuk regenwaterpijp de boel goed schoongemaakt. De radiateur op zijn kop doorgespoten met hoge druk (2 rijen) de boel weer gemonteerd, gewoon kraanwater er in, paar dagen rijden en de spoelbeurt nogmaals herhaald en weer kwam er een bak roestwater uit.

Geen problemen meer gehad sindsdien, ook niet met 130km/u bij 30 graden buitentemp.

Je kunt die verstopte kanalen boven in de radiateur redelijk schoon krijgen door er met een tuitenreiniger doorheen te raggen, verkrijgbaar bij Blokkertje.

Overigens zal de motor met latere ontsteking allen heter worden.

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 09 juni 2013 10:50 PM
  [ # 2 ]

Ik zou voor een drie-rijen radiateur gaan en de zaak goed doorspoelen…. Zoals Han ook voorsteld.

Succes.

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1347
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 10 juni 2013 08:32 AM
  [ # 3 ]

En tot die tijd de verwarming + fan aanzetten, tijdens mijn (mislukte) experimenten met alleen de electrische fan op de DS heeft deze truuk mij elke keer weer thuisgebracht. Geeft blijkbaar toch een behoorlijke extra koeling.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 10 juni 2013 10:44 AM
  [ # 4 ]

Nieuwe of gereviseerde radiator met 3 rijen en je bent klaar!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
wbogaerts
> 3000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005

- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Gepost: 10 juni 2013 07:07 PM
  [ # 5 ]

Ik zet ook in op een nieuw drie rijen net .

En dan ook gelijk het radiatortje van de verwarming laten open maken , zal ook wel dicht zitten !

Walter

Meten is weten , gissen is missen

Profiel  
 
JoF
> 600 berichten
RankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 606
Geregistreerd: 20-03-2005

Gepost: 10 juni 2013 08:43 PM
  [ # 6 ]

Heb enkele jaren geleden een vergelijkbare situatie gehad.
Ik heb toen alles zo goed mogelijk doorgespoeld, kachelradiator schoongemaakt, een 3-rijen radiator én een temperatuurmeter in de bovenste slang geplaatst, zodat ik de temperatuur kan aflezen vóórdat de kermis gaat oplichten. Sindsdien géén probleem gehad: in de week vóór Pinksteren heb ik nog een tocht van 2.400 kilometer gemaakt (in 1 week) naar Karinthië en Noord-Italië en terug. Eén klein probleempje: voetje van kachelkraan bleek gescheurd (minimaal), zodat er een kleine hoeveelheid koelwater lekte. Dus als je toch bezig bent…....controleer dat meteen ook even. Heb er een goed gebruikt exemplaar op gezet: klaar !
Succes ermee.

JoF

Jumpy 2.0 HDi 136 PK FAP 9/2008, Buscamperuitvoering (Gris Fer Metallic)
Xsara Picasso 1.6 Image 7/2007 (Gris Aluminium)
2CV6 Spécial 6/1988 (Blanc Meije)
Renault 4 TL Savane 1990 (Rouge), in restauratie
(in verleden 2x Acadiane, 3x2CV, DS21, Visa, GSA-Break, 2xBX D, 2xXantia D, C5 HDi)

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 10 juni 2013 09:42 PM
  [ # 7 ]

Hallo

Jullie advies is duidelijk en ga het ook op deze manier oplossen.
Hele systeem goed spoelen , en dan een 3 rijer er in.
Dit had ik zelf ook al in gedachte.
aar ik twijfelde alleen over of ik dan de 2 rijer moet laten voorzien van een nieuw koelblok of meteen een 3 rijer plaatsen zodat de koeling bedrijfszekerder is.

Dan heb ik alleen nog 2 vragen over de dikke slang boven aan de radiator:

Is het normaal dat deze uitzet als de motor warm is , en is de kunstof band die er om heen zit om te veel uitzeten e voorkomen?

En dan nog een vraag over de radiateur:

Stel ik bied de 2 rijer aan bij een revisiebedrijf , is er dan ruimte (diep) genoeg om er een 3 rijer van te laten maken?
Of word het toch echt een 3 rijer kopen?

Gr Bjorn

Profiel  
 
Ex-gebruiker 01
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 1938
Geregistreerd: 18-07-2009

Gepost: 10 juni 2013 09:53 PM
  [ # 8 ]

Gewoon een 3 rij radiateur kopen….

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2983
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 10 juni 2013 10:04 PM
  [ # 9 ]

De kunststof mof om de bovenste waterslang is volgens mij als mechanische bescherming, de tuut van het luchtfilter kan hem daar heel makkelijk raken. Normaal voelen de slangen onder druk wel snoei haar aan, maar blazen ze geen van allen op.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 10 juni 2013 10:45 PM
  [ # 10 ]

Hallo

Zouist even de radiateur gedemoneerd…..weer dicht!
Wat een rommel kwam er met het koelwater naar buiten toen ik de slangen losmaakte , dus het laat zich al raden wat erui komt tijdens het spoelen dmv een tuinslang.
De radiateur ligt nu in de douchebak te spoelen met heet water vanuit de onderkant van de radiateur naar boven.
Zometeen even de doorstroomrichting veranderen en kijken wat er dan ui komt.
In ieder geval tot nu toe een en al roest en vieze toestanden.

De reiniger die ik oegevoegd had onderweg heeft zeker gereinigd , er is nog meer vuiligheid losgekomen.
Maarja zoals ik al eerder vermelde het systeem word toch gespoeld , en dan nog een paar keer herhaald na een x aantal kilometers.

Gr Bjorn

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 13 juni 2013 10:46 PM
  [ # 11 ]

Als reinigingsmiddel zou je ook (natuur) azijn kunnen gebruiken. Je loopt bij elk reinigingsrisico kans op lekkage van de radiateur omdat de vuiligheid ook een afdichtende functie kan hebben. Als de vuiligheid weg is….
Ik heb eens een artikel gelezen over een verkeerde of verkeerd afgestelde radiateurdop. Indien de veer te strak staat, zou er wel eens teveel druk opgebouwd kunnen worden in het systeem zodra de 100 graden bereikt wordt.

Heeft je fan nog alle bladen ? Staat je ontsteking wel goed afgesteld ? Is de auto té arm afgesteld op LPG (dit creëert meer warmte in het blok indien dit zo is). Koelkanalen vrij, ook van de kachel (testen via dat de radiateur evenredig over het gehele oppervlak even warm moet aanvoelen als alles op temperatuur is) ?
Is de rits van je tunnel nog wel dicht ? Probeer een opening te creëren onder de motorruimte, door bijvoorbeeld de voorste horizontaal liggende spat-flappen een beetje open te buigen, eventueel aan de voorkant een extra opening te maken aan de bodemplaat. De warmte onder de motorkap kan maar slecht weg zonder modificaties.
Bevestig een nieuwe thermostaat, die van mij begint bij 70 graden reeds te openen.
Mocht de temperatuur oplopen, dan is inderdaad overschakelen naar benzine een optie omdat hier minder warmte bij vrij komt. Je kunt ook wat langzamer rijden / met een hoger toerental. Een hoger toerental veroorzaakt meer wind via de fan en minder snelheid veroorzaakt minder warmte generatie.

Zoek eens rond op het forum. De DS heeft een vrij kleine radiateur voor de grootte van het blok. Tevens staan we tegenwoordig vaker in files en zijn veel koelsystemen (gedeeltelijk) dichtgeslibd.

Succes,

Bart

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 14 juni 2013 01:12 AM
  [ # 12 ]

Als de radiateur lekvrij blijft door de rommel die er in zit is het toch wel tijd om er een nieuw blok in te zetten dacht ik zo. LPG zorgt inderdaad voor een hogere temperatuur van de kop omdat het koelend effect van de verdampende benzine er niet is. Daar staat natuurlijk tegenover dat er warmte nodig is om de LPG in de verdamper te laten verdampen. Ik denk dat het uiteindelijk voor de koelwatertemperatuur niet uitmaakt of die warmte nodig is in de kop of in de verdamper.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 14 juni 2013 08:43 AM
  [ # 13 ]

Bij overstap naar LPG na jarenlang benzine te hebben gereden komt na verloop van tijd extra rommel uit het blok los en verstopt de radiateur. Deze ervaring heb ik opgedaan na 8000km LPG rijden aansluitend op 220.000km benzine rijden.

Met 2-rijen wordt die nooit te warm (bij mij dan).

knuffel

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 15 juni 2013 11:00 AM
  [ # 14 ]

Hallo

Eergisteren heb ik de radiateur eens goed kunnen bekijken na het verwijderen van de zwarte kunstof kap.
Ik zag onderaan al een groene aanslag , vermoede een , al dan niet oude lekkage.
In een laatste poging de 2 rijer te redden heb ik de bovenkant van de radiateur los gesoldeerd.
Daarna de kanalen met ligarexband doorgestokenen een nachtje in azijn laten weken.
Als laatste heb ik de radiateur met heet water uitgespoeld en onder druk gezet.

Ik belde ,terwijl de radiateur onder druk stond , met Piet Luck uit kerkrade of hij de radiateur dicht wilde solderen.
Dat wilde hij best doen , maar hij zei dat kost de helft van het bedrag om er een 3 rijer van te maken , en de kans op lekkages is erg groot.

Toen heb ik gezegd dat ik even afwacht hoe de radiateur zich houd en hem later terug zou bellen.
Dat later terug bellen was maar ongeveer een uurte later ,nadat het water er uit was gelopen ,op een plaats waar het niet uit hoort te lopen.
Dat was te verwachten ,maarja niet geschoten is altijd mis.

Ik heb hem terug gebeld en gevraagd of ik de radiateur af kan leveren , en dat was prima.
Dus gister de radiateur afgeleverd , en dinsdag krijg ik hem waarschijnlijk al terug.
Maar dan niet meer als 2 rijer…..ik laat hem ombouwen naar een 3 rijer.
Op deze manier heb ik wat betreft de koeling een stuk meer zekerheid dat het goed gaat.

Ik stelde hem tevens de vraag hoe hij er over dacht om een zeefje op te nemen in de bovenste slang naar de radiateur.
Hiermee wil ik het vuil opvangen dat na het spoelen (vóór montage 3 rijer) alsnog los zal komen.
Dit raadde hij af i.v.m. de doorstroming die door het zeefje belemmerf word.

Hoe denken jullie hier over , want ik heb eigenlijk geen behoefte om binnenkort met een verstopte 3 rijer langs de weg te staan.
En daarbij 300 euro is toch best even een investering , en daar wil ik toch beetje zuinig op zijn.

Gr Bjorn

Profiel  
 
75-amitolee
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 145
Geregistreerd: 16-07-2008

Gepost: 15 juni 2013 11:56 AM
  [ # 15 ]

Björn,

Ik denk dat dit zeefje inderdaad GEEN goed idee is.

Ik zou gewoon het hele koelsysteem met normaal water afvullen er dan nadat het hele systeem goed ontlucht is met de auto gaan rijden en als ik dan weer thuis was het koelwater aan de onderzijde van de gemonteerde radiateur aftappen en daarmee ook het losgekomen vuil eruit laten lopen en als laatste dan het systeem met koelvloeistof vullen.

De kanalen in de nieuwe radiateur zijn goed open en daarmee ook groot genoeg om het nu losgekomen vuil door te laten.

Mocht er na jouw idee nog veel troep in het afgetapte water zitten ,dan gewoon opnieuw met water vullen weer gaan rijden en dan op een later moment alsnog het koelsysteem vullen met koelvloeistof.

Rene ter Veer

Profiel  
 
 
1 van de 5
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook