Je hebt al het antwoord in de voorgaande opmerkingen en adviezen. Zorg ervoor dat je blok goed is schoongespoeld, het advies van Han is hierin het meest voor de hand liggende.
Plaats geen zeef in een van de slangen, dit geeft alleen maar juist een grotere kans op verstoppingen. Een en ander beperkt, op den duur, ook de doorvoer van je koelwater. Als het nodig was geweest dan had het er naar alle waarschijnlijkheid wel ingezeten of naderhand als optie bijgeplaatst.
Kortom: gewoon monteren zoals het het hoort en je kan weer los.















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Als ik dit topic lees, heb je al behoorlijk wat gedaan om je gehele koelsysteem schoon te krijgen. Als je niet zeker bent, zou ik nu de moeite en tijd nemen om zonder radiateur nogmaals door te spoelen en reinigen. Slangen zou je kunnen vervangen of inwendig reinigen met een borstel. Dit voorkomt dat dit vuil loslaat en verbetert de doorstroom. Daarna alles monteren zoals het bedoeld is, zonder zeefje.
Ben een beetje voorzichtig met water als koelmiddel; het is kalkhoudend. Als het gaat koken zal de kalk zich ergens gaan afzetten. Wellicht een scheutje natuur-azijn toevoegen ?
Succes, Bart
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Als d zaak schoon is koelvloeistof er in! Ik heb cylinderkoppen gezien waar heel veel van weggevreten was door leidingwater (electrolytische corrosie). Ik denk dat azijn dat nog erger maakt.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
En vergeet vooral je huis van je waterpomp niet ( en de pomp zelf) , ik heb er al heel wat gezien die gewoon weggevreten waren. Alleen omdat de eigenaar geen koelvloeistof in het blok had zitten, voor mij nog steeds onbegrijpbaar. Echter ik neem aan dat je het water alleen gebruikt om te spoelen.
Hier zo’n gevalletje…. (ook vanaf dit forum)











Totaal aantal Berichten: 1069
Geregistreerd: 06-11-2008
- ID/DS DSuper
- BX 16 TRS
- ID/DS DSuper
- BX GTI automaat
- BX 19TGD Break
Beetje mosterd na de maaltijd,
Maar als je dergelijke problemen hebt onderweg kan het helpen als je de afdichtrubbers bij de wielkasten en motorkap verwijdert zodat de warme lucht de motorruimte sneller kan verlaten. In extreme gevallen kun je ook nog de motorkap een stukje openzetten (iets eronder en dichtbinden) om thuis te komen…



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Ik gebruik het water alleen voor te spoelen.
Ik ben terwijl ik op de radiateur wacht nog even wat andere klusjes aan de ds aan et doen.
Zo heb ik recent een noodreparatie aan de retourslang van de bloc hydr. uitgevoerd , deze slang heb ik vervangen.
De treiterslang was ooit deels door de vorige eigenaar vervangen , hier was gewoon de bocht bij de drukregelaar verwijderd en een nieuw stuk er aan gezet. deze heb ik nu ook geheel vervangen.
En de rubber verbinding van brandstofleiding naar de pomp was ook niet al te best meer , deze dus ook vervangen.
Nu de radiateur , dynamo en bocht tussen radiateur en pomp verwijderd zijn is dit net iets beter bereikbaar dan gewoonlijk.
De overige rubber slangen zijn nog in goede staat maar zullen later dit jaar ook preventief vervangen worden.
Gr Bjorn
Pas op met het preventief vervangen van slangen.
Nieuw rubber is soms mindere kwaliteit dan goed gebruikt!
Vuistregel:
Het beste is origineel, daarna komt goed gebruikt en daarna komt nieuw imitatie( uitzonderingen daar gelaten).
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper












































Totaal aantal Berichten: 27966
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Sommige nieuwe delen zijn toch ook nog steeds verkrijgbaar als origineel?














































Totaal aantal Berichten: 43393
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Egbert schreef:
Vuistregel:
Het beste is origineel, daarna komt goed gebruikt en daarna komt nieuw imitatie( uitzonderingen daar gelaten).
Helemaal mee eens!!!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Eindelijk het “lange” wachten is voorbij , ik hrb zojuist de radiateur opgehaald.
De oude 2 rijer , nu voorzien van 3 rijen en mooi gestraald en gespoten.
Zometeen , ondanks de hitte , de boel maar eens monteren.
En dan , als de DS zich gedraagd , morgen in de hitte eens een stukje er mee gaan touren.
Alleen houd ik het deze keer bij het zuid limburgse heuvelland , want een beetje nerveus ben ik toch wel hoor.
Maar als hij met dik 30 graden het heuvelland aan kan , zou hij ook als het iets koeler is naar Thüringen moeten kunnen rijden.
Maarja zo ging het de vorige keer ook : slingerweggetjes binnendoor berg op geen probleem , lang trekkende minder stijle hellingen was het kermis!
Oh en vor ik het vergeet : ik was altijd nog van plan de bodemplaat onder de motor te plaatsen….. dat laat ik dus voorlopig ook maar even achterwege.
Gr Bjorn





























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Heeft jouw 21 de extra elektrische fan? Die was dacht ik alleen bij de 23. Zo niet, dan is het zaak de motor voldoende op toeren te houden.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo Jan
Hij heeft geen electrische fan.
Misschien wel een idee om er in de toekomst een in te bouwen , is altijd beter bij langzaam rijden.
En dat ik nu niet moet proberen om tot het uiterste te gaan kwa balasting (berg op in een te hoge versnelling) lijkt me logisch.
Maar goed een gewaarschuuwd mens telt voor twee natuurlijk.
Ik heb zojuist nog de poreuze benzineslang naar de benzinepompvervangen , oke het is een aanvoer , dus extreem lekken zal die niet i.v.m. de onderdruk , maar het geeft wel een veilig gevoel.
Liever nu ik het constateer meteen vervangen dan dat de ds van een lapjeskat in een kaal zwartgebrand exemplaar veranderd.
De treiterslang had ik al vervangen , dit was in het verleden al gebeurd maar die bestond uit 2 delen.
Hij zag er echter nog goed uit maar toen ik hem weer wilde monteren scherde hij in de lengte richting.
Zo goed was hij dus toch niet meer!
De fan heb ik ook vervangen , ik dacht dat deze in orde was maar hij miste een blad!
En in de verbindingsslang tussen radiateur en pomp zat uitwendig een beginnende scheur.
Deze had ik eventueel kunnen laten zitten maar dat is vragen om problemen.
Hij zoudan steeds verder scheuren tot er een lek ontstaat…dan was het weer kermis!
En geloof maar dat ik de kermis in geleen een aantal weken geleden , waar ik samen met vriendin en dochter was een heel stuk leuker was dan de kermis in de auto (STOP KOELWATERTEMP!)
Zometeen begin ik met het spoelen van het koelsysteem en daarna het monteren van de radiateur , dynamo (losgehaald wegens bereikbaarheid van bepaalde onderdelen) en de koeltunnel.
Dan vul ik hem weer af met water en rij er zo een paar dagen mee , waarna ik hem nogmaals spoel.
Dit herhaal ik enkele keren totdat het water schoon blijft waarna ik het vervang door koelvloeistof.
Gr Bjorn
Vandaag, 18 juni, is het heel erg warm, 26,6*C, bij thuis komst net voordat ik de garage in rij gaat het temperatuurlampje en de rode stoplamp branden. Dat verbaasd mij.
Een klein stukje toelichting. Ik heb een 2L blok met een 2300-koeling. Ik heb een termocontact van 92/88*C - 82*C aan de electrische vin gekoppeld. Het temperatuurmetertje stond op de grens van wit naar zwart daarna het zwart en het rood nog komt. Dus de motor is goed warm en dat vind ik met het weer vandaag niet raar, maar dat de stoplamp aan ging vind ik eigenlijk wel een beetje vreemd.
Gezien het bovenstaande verhaal, waar zou ik moeten beginnen om te vinden waar het probleem kan zitten?
Zou de ontsteking te laat kunnen staan met het op gas rijden? Maar aan een 123ignition is toch niet veel af te stellen of wel?
Het koelwater is helemaal schoon, de leidingen/slangen inclusief de kachels zijn goed, niet te hard, niet te zacht, maar wel gloeiend heet. O ja, er loopt geen koelwater uit expansievat door dat slangetje.
Laatste opmerking, de olietemperatuur in het carter is mooi constant 118*C.
Ik kan me voorstellen dat er nog vragen zijn dan hoor ik het graag, als iemand een idee heeft waar ik kan beginnen met zoeken naar een mogelijke oorzaak, dat de stoplamp met temperatuurlampje gaat branden, dan houd ik mij aanbevolen.












































Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou de stoplamp sensor eens testen in een waterkoker met een goede thermometer.
Mijn 2300 LPG met standaard radiator en geen elektrische fan is nadat de nieuwe 3-rijer erin kwam, op lange ritten in frankrijk nooit oververhit. ook niet na uren file bij 35 graden in de schaduw..
Thuis bij 5 graden wel omdat de thermostaat te laat opende…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Zojuis wilde ik de radiateur monteren, en zag iets vreemds.
De remblokken van de linker klauw staken boven de schijf uit , en aan de rechterkant niet.
Toen ik de linker klauw eens bekeek schrok ik…..de hele klauw zit scheef.
Het is moeilijk uit te leggen maar hij staat schuin t.o.v.het oppervlak van de remschijf.
Net alsof er vanaf de zijkant met een hamer tegen geslagen is.
De oorzaak kan ik zo snel even niet verklaren maar vind het vreemd dat een remklauw in die weg scheef kan zijn.
Hij zit iig niet los!
Dit is bij de tripoidehuizen wel zo , daar zijn bouten los gekomen , deze zal ik opnieuw aandraaien.
Weet iemand met welk moment dit gedaanmoet worden?
Anders vliegt me volgende week o zo een aandrijfas van de bak af , en gaat ie heel vreemd remgerag vertonen.
Nu heb ik dus ook vermoedelijk de oorzaak gevonden van het trillen tijdens remmen op hoge snelheid….en ik maar denken dat het een kromme schijf of aandrijfas met speling zou zijn.
Hier wilde ik eigenlijk later nog eens naar kijken , maar dat later komt iets eerder dan gepland!
Gr Bjorn