




























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Eerst de 2 bouten aan de voorkant van de klauw lossen. Dan de bouten van het tripoidehuis aandraaien. Die zetten ook de schijven vast!!! Daarna de blokken er goed in en borgen. Vervolgens iemand op de rem laten trappen (draaiende motor) en de bouten aan de voorkant van de klauw weer vastzetten. Het kan heel goed zijn dat de schijf scheef is gaan zitten doordat de bouten/moeren van het tripoidehuis loszaten. Let goed op de aanhaalmomenten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo Jan
Het erge is dat ik 2 jaar geleden een andere motor er in heb gelegd.
Destijds heb ik de schijven en remblokken ook vervangen.
De klauw heb ik destijds gecentreerd enz.
Ik begrijp alleen niet hoe ik dit over het hoofd heb kunnen zien , waarschijnlijk het rappe tempo waarop hij toen in elkaar gezet moest worden en alle afleiding om me heen.
Gelukkig is dat nu allemaal anders en kan ik er opmijn gemak aan werken.
De remklauw zelf is ook scheef! het pasvlak tussen de 2 helften sluit niet goed meer aan , dit loopt v vormig!
De beugel waarin de klauw ophangt is ook scheef , en de dikke bouten waarmee hij op de bak vast zit ook!
Dat ik zo iets destijds op heb kunnen bouwen!
Gelukkig heb ik nog 3 sets klauwen enz liggen ,anders werd het eennog duurdere grap.
Ik heb de klauw er nu uit , en ga morgenvroeg even een andere pakken en monteren , dan kan ik eindelijk verder met het inbouwen van de radiateur.
Gr Bjorn





























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
ppvandep schreef:Vandaag, 18 juni, is het heel erg warm, 26,6*C, bij thuis komst net voordat ik de garage in rij gaat het temperatuurlampje en de rode stoplamp branden. Dat verbaasd mij.
Een klein stukje toelichting. Ik heb een 2L blok met een 2300-koeling. Ik heb een termocontact van 92/88*C - 82*C aan de electrische vin gekoppeld. Het temperatuurmetertje stond op de grens van wit naar zwart daarna het zwart en het rood nog komt. Dus de motor is goed warm en dat vind ik met het weer vandaag niet raar, maar dat de stoplamp aan ging vind ik eigenlijk wel een beetje vreemd.
Gezien het bovenstaande verhaal, waar zou ik moeten beginnen om te vinden waar het probleem kan zitten?
Zou de ontsteking te laat kunnen staan met het op gas rijden? Maar aan een 123ignition is toch niet veel af te stellen of wel?
Het koelwater is helemaal schoon, de leidingen/slangen inclusief de kachels zijn goed, niet te hard, niet te zacht, maar wel gloeiend heet. O ja, er loopt geen koelwater uit expansievat door dat slangetje.
Laatste opmerking, de olietemperatuur in het carter is mooi constant 118*C.
Ik kan me voorstellen dat er nog vragen zijn dan hoor ik het graag, als iemand een idee heeft waar ik kan beginnen met zoeken naar een mogelijke oorzaak, dat de stoplamp met temperatuurlampje gaat branden, dan houd ik mij aanbevolen.
123 moet natuurlijk wel op tijd gezet worden. Dat doet het ding niet zelf. Dan kun je natuurlijk iets extra vervroeging geven vanwege de lpg. Met een 21 ie op lpg is bij mij maar 2 keer de electrische fan aangeslagen bij een temperatuur van 40+ (Drôme, 2003). Dat gebeurde pas als de meter maar een halve mm van het rood was. Maar nooit de stoplamp aangehad.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Bjorn Kusters schreef:
Ik heb de klauw er nu uit , en ga morgenvroeg even een andere pakken en monteren , dan kan ik eindelijk verder met het inbouwen van de radiateur.
Gr Bjorn
Neem dan even de moeite om gelijk de dichtingen van de rempistons te vervangen .
Nu een uurtje extra werk , als ze lekken ben je een hele dag bezig !
Walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
?? Als de pasvlakken niet meer aansluiten moet de lhm er uit spuiten tijdens het remmen!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Jan , ik bedoel de vilt en o-ring van de remzuigers .
Walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik reageerde op de post van Bjorn
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Dank jullie wel voor de reacties. Bij mij gaat de rode lamp aan bij het bovenste gedeelte van het wit. Dat is dus te vroeg. Ik ga eerste de controle van de sensoren doen om zeker te weten hoe het er echt voor staat.
Sorry, dat de verhalen een beetje door elkaar gaan met de remklauwen. Maar volgens mij kunnen we dat wel aan…



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo Jan
Raar maar waar….de klauwen lekte niet , nog niet eens een druppel.
Dit verbaasde mij trouwens ook toen ik de opening zag.
Misschien dat het bovenaan waar de V ij elkaar komt nog net afdicht.
Gr Bjorn
De hydraulische doorverbinding tussen de 2 klauw helften gaat bij een DS buiten om door een leiding. Dit itt citroens na de DS. Dus ook al zitten de 2 helften los van elkaar, dan nog lekt er niets.
Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl
Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma
Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016
Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper





























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ah, weer een nuttige opmerking van Egbert. Je hebt gelijk, daat had ik nog niet aan gedacht!
Over het temperatuurlampje: Bij de diverse dssen die ik had ging dit altijd pas branden als de meter een stukje in het rood was. Inderdaad de sensor meten. En anders de meter, maar dan heb je toch een probleem.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Gisteren tot zonsondergang aan de ds gewerkt.
Ik heb de linkerklauw vervangen , die zit nu weer recht.
En daarna de radiateur ingebouwd.
Tot mijn verbazing hoorde ik gesis toen ik na het afvullen met water in de slangen kneep.
Dit kwam bij de vuldop vandaan.
Ik dacht eerstdat deze om de een of andere reden opeens niet goed meer afdichte.
Toen met een hand er op gedrukt en het sissen werd minder.
Toen ik mijn hand weg trok zat de tuit + dop scheef , deze was dus niet opnieuw gesoldeerd , ondanks mijn waarschuwing dit te doen.
Maar ieder mens kan een foutje maken.
Morgenvroeg kan ik terug gaan met de radiateur en dan word hij gesoldeerd.
Als ik hem weer inbouw spoel ik het cirquit nog eens met water want het heeft weer een bruin kleurtje.
Ik had de ds gisteravond ondanks het lek toch nodig.
Dus een spanbandje om de radiateur zodat de tuit er niet af zou vallen zodra er druk op kwam te staan.
Op deze manier heb ik vandaag nog een ritje van +- 45 minuten naar het zwembad gemaakt.
Ondanks de temeratuur die dik boven de 30 graden lag , en op de snelweg een snelheid van 120 KM/H geen kermis meer gehad.
En dit ondanks het iets lagere kookpunt doordat hetcirquit niet geheel op druk kon komen door de lekkage!
Eerst redde hij dit niet eens met een dicht ciquit bij een temperatuur van 20 graden en een snelheid van 100KM/h.
Dus de 3 rijer is toch wel een zinvolle investering geweest.
De echhte test moet nog komen maar tot nu toe valt het me allemaal heel erg mee.
Als eerste begin ik , nog voordat ik met deradiateur terug ga morgenvroeg , met het definitief aandraaien van de moeren waar de remschijven en tripoïdehuizen mee vast zitten op de naven.
Zoals ik reeds eerder vermelde zaten deze aan een zijde bijna allemaal los.
Deze heb ik gister uit nood even aangedraaid met een ringsleutel.
Morgen draai ik ze vast met de momentsleutel , en voorzie ik de tripoïdes meteen van nieuw vet.
Word vervolgd!
Gr Bjorn












































Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Dapper om 120 te gaan rijden met assen die niet 100% zeker vast zitten…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>





























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bjorn, ik denk dat je koelprobleem meer met vervuiling dan met 2-rijer te maken heeft. Als het systeem goed schoon is werkt het gewoon goed.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Nou dat is zeker dapper , het risico van lostrillen was zeker nog aanwezig.
Maar ik heb ze best goed aangedraaid , alleen is het natuurlijk niet de bedoeling zo tientalle km’s te maken.
Dat is het gewoon vragen om problemen.
Morgen worden ze definitief aangedraaid , want het geeft toch geen erg gerust gevoel hoor.
Ik let nu sowiso al heel erg op lampjes , rare geluiden en hydraulische probleme…..moet ff het vertrouwen terug krijgen hahaha.
Net als je bedonderd bent in een ralatie , of je kapt er dan mee of jemoet weer leren vertrouwen.
Nou dat eerste zal ik niet snel doen , daarvoor roep ik te hard dat de ds best een goede auto kan zijn.
Maar het vertrouwen moet ik wel weer terug krijgen.
Pas dan zal ik echt ontspannen achter het stuur zitten.
Nou een 2 rijer zal het zeker redden , heeft ie bij mijn ds tot voor kort ook altijd gedaan.
Maar die 1/3 meer aan koeling geeft toch iets meer zekerheid.
En het werd toch een kwastie van reviseren , dus dan s de keuze snel gemaakt.