





















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Origineel zijn maar drie studs van de aandrijfassen geborgd in de flenzen .
Op zich ok want het heeft veertig jaar gehouden .
Nu zou ik adviseren de studs allen met blauwe loctite te borgen , niet de moeren !
Walter
Meten is weten , gissen is missen





























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bjorn, het is niet de ds die vergeten was de moeren vast te zetten.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Vanmorgen de radiateur uitgebouwd en terug naar Piet Lück om hem te laten solderen.
Dit is inmiddels gebeurd.
Ik heb meteen gebruik gemaakt van de situatie om de thermostaat te controlleren.
Deze opend bij +- 80 graden en is volledig open bij +- 100 graden.
Dit lijkt mij normaal aangezien het een thermostaat van 79 graden is.
Mocht dit niet zo zijn dan hoor ik het wel van jullie.
Als ik de bevestiging heb dat deze oke is zal ik hem ook weer terug plaatsen.
Nu alleen nog even kijken voor een temp. voeler+meter. waarbij de voeler in de bovenste slang gemonteerd kan worden.
En natuurlijk niet te vergeten het aandraaien van de moeren.
In mijn herinnering had ik deze destijds aangedraaid , dat had ik gedaan toen de motor+bak naast de auto lagen.
Maar waarschijnlijk is hier toch het een en ander mis mee gegaan.
De fout ligt in ieder geval bij mij.
Ik koos er destijds voor om hem van apk naar apk te slepen zeg maar en heb hier en daar een noodoplossing toegepast.
Dit zou ik dan later definitief oplossen.
Zo is het dus ook met de moeren gegaan.
Ik dacht destijds ik draai de moeren nu goed vast zonder momentsleutel , en morgen draai ik ze definitief vast.
Maarja dan kwam er wat tussendoor en werd het vergeten.
Gelukkig weet ik zeker dat verder alles goed gegaan is!
En deze keer vergeet ik het niet meer.
Zodra ik iets zie wat moet gebeuren schrijf ik dit op en handel het een voor een af.
Destijds werkte bij mijn eigen auto’s nogal chaotisch.
Bij auto’s van kennissen heb ik altijd volgens lijstjes gewerkt.
Bij mijn eigen auto’s toepassen van lijstes vondik niet zo nodig…..hoe eigenwijs kan een mens zijn hahaha.
Gr Bjorn




























Totaal aantal Berichten: 9363
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Je kunt ook alles wat vast zit even merken ,met typex of iets dergelijks.
Zo vergeet je het ook niet ,en draai je de dingen ook niet twee keer vast.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
De radiateur zit er weer in.
De thermostaat heb ik ook teruggeplaatst , ondanks ik nog geen reactie had over de temperatuur waarbij hij opend (open bij 80 graden - vol open bij 100 graden).
Mocht dit niet goed zijn dan is die snel verwijderd en vervangen door een ander exemplaar.
Maar m.i. zou dit goed moeten zijn.
Het enige wat mij in twijfel brengt is dat nu bij warme motor de doorstroming minder is dan zonder thermostaat.
Ik heb nu de kachelradiateur verwijderd en de slangen tijdelijk doorverbonden.
De kachelradiateur zit zoals verwacht ook pot dicht , nog erger als bij de grote rad. het geval was.
Ook de koelribben zitten vol zand.
Ik heb hem nu afgevuld met azijn en laat hem eens een nachtje weken waarna ik hem zowel in als uitwendig doorspoel.
Nu is dit niet de voornaamste radiator , en is er , zeker in de zomer , geen verwarming nodig.
Dus als hij niet perfect schoon zou worden vind ik dat geen prioriteit om hem direct te vervangen.
Dit kan alsnog later (hmmm waar ken ik dat toch van)
Zometeen eerst eens met het werk beginnen waar ik me al een paar dagen op verheug…..aandraaien van de eerder genoemde moeren.
Ik weet niet waarom , maar ik heb een hekel aan het verwijderen van de wielen:S
Ik heb het aanhaalmoment opgezocht in het wph , dus voorlopig gaan ze niet meer los!
Gr Bjorn












































Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Volgens mij moet ie helemaal open bij 80 graden. Mijn kapotte thermostaat deed iets vergelijkbaars als die van jou.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo
Ik had het vanmorgen ook al eens nagevraagd bij Piet Lück die mijn radiateur heeft gereviseerd.
Hij zei dat hij moet beginnen te openen bij 80 graden.
Ik vind het alleen wel erg laat als hij pas helemaal open is bij 100 graden.
Nu is het zo:
80 graden -> begint te openen
95 graden -> 2 a 3 mm open
100 graden -> vol open
Het zou volgens Piet Lück goed moeten zijn , maar ik heb er geen goed gevoel bij.
Vooral omdat hij pas echt iets doet tussen de 95 en 100 graden.
Gr Bjorn












































Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik vind het ook te laat. mijn nieuwe begint te openen bij 79-80 en als ik die temp handhaaf of iets hoger leg—85 graden gaat hij helemaal open. En ook best vlot…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Ik kan me herinneren dat het destijds bij mijn 404 ook anders verliep.
Daar zat geen 15 graden tussen open gaan en geheel open zijn.
Daar was het zodra hij begon te openen , ging ie ook evenredig met het stijgen van de temp. verder open.
Ik vond de gegevens van de thermostaat van de 404 zo snel niet terug , anders had ik dat als referentie kunnen gebruiken.
Zo veel verschil zit er niet in karakterestieken kwa openen , alleen de temp waarbij het gebeurd verschild.
Ik zal zo nog even kijken of er iets in het wph van de ds staat over het testen van een thermostaat , maar ik denk dat het einde oefening voor hem is.
Gr Bjorn



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
update:
In het wph staat dat de temp. waarbij hij begint te openen 79 graden hoort te zijn.
Echter er staat geen temp vermeld waarbij hij geheel open hoort te zijn.
Volgens het wph zou het goed moeten zijn ,maar ik vind het verloop van hoe ie open gaat maar een vreemde zaak.





























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dit klopt echt niet. Uit de RTA: in water van 90C moet de thermostaat tussen 20 en 50 seconden helemaal open zijn.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Hallo Jan
In het wph staat hetzoals ik eerder beschreef.
in de RT zou het best anders , beter beschreven , kunnen zijn.
Ik moet toch LHM en motorolie bestellen bij De Graaf , dus dan ga ik niet moeilijk doen over een twijfelgeval van een euro of 15.
De thermostaat word dus gewoon vervangen.
Ik heb zojuist met de ds MET thermostaat gereden , de kermisverlichting bleef uit, maar ik vertrouw het toch niet.
Ik wil met een redelijk gerust gevoel kunnen rijden en dan ga ik geen risico lopen voor een euro of 15.
Wat betreft de moeren van de tripoïdehuizen/remschijven deze zitten weer vast.
In het wph werd een moment van , ik dacht , tussen 10 en 13 kg/m vermeld.
Ik aangetrokken met een moment van 12kg/m , dus mag er van uit gaan dat ze nu vast blijven zitten.
Toen ik bezig was met de moeren aan te draaien zag ik lhm druppelen aan de linkerkant.
Mijn eerste reactie was: verd***e wat nu weer!
Dit bleek de treiterslang te zijn , het slangklemmetje bij het driewegstukje iets vaster aandraaien bleek de oplossing.
En verder….wat rijd het toch heerlijk!
Nooit gedacht dat mijn halfautomaat zo fijn zou gaan rijden!
Als mensen hem zien geven ze er op het eerste oog nog geen 100 euro voor.
Hij heeft 3 kleuren en het plaatwerk is niet meer al te best (heb nog goed plaatwerk liggen)
Ik zal een dezer dagen eens foto’s plaatsen van hoe hij er uit ziet , en een verslagje maken wat ik er in de afgelopen 5 jaar aan heb gedaan.
Dan zal je zien dat zelfs een slecht uitziende ds nog niet eens zo slecht hoeft te zijn.












































Totaal aantal Berichten: 25703
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Heb je een thermostaat in de slang of in het huis?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>



Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007
- ID/DS DS 21 Pallas BVH
in de slang , hoezo?





























Totaal aantal Berichten: 10551
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Bjorn Kusters schreef:Hallo Jan
In het wph staat hetzoals ik eerder beschreef.
in de RT zou het best anders , beter beschreven , kunnen zijn.
Ik moet toch LHM en motorolie bestellen bij De Graaf , dus dan ga ik niet moeilijk doen over een twijfelgeval van een euro of 15.
De thermostaat word dus gewoon vervangen.Ik heb zojuist met de ds MET thermostaat gereden , de kermisverlichting bleef uit, maar ik vertrouw het toch niet.
Ik wil met een redelijk gerust gevoel kunnen rijden en dan ga ik geen risico lopen voor een euro of 15.Wat betreft de moeren van de tripoïdehuizen/remschijven deze zitten weer vast.
In het wph werd een moment van , ik dacht , tussen 10 en 13 kg/m vermeld.
Ik aangetrokken met een moment van 12kg/m , dus mag er van uit gaan dat ze nu vast blijven zitten.Toen ik bezig was met de moeren aan te draaien zag ik lhm druppelen aan de linkerkant.
Mijn eerste reactie was: verd***e wat nu weer!
Dit bleek de treiterslang te zijn , het slangklemmetje bij het driewegstukje iets vaster aandraaien bleek de oplossing.En verder….wat rijd het toch heerlijk!
Nooit gedacht dat mijn halfautomaat zo fijn zou gaan rijden!
Als mensen hem zien geven ze er op het eerste oog nog geen 100 euro voor.
Hij heeft 3 kleuren en het plaatwerk is niet meer al te best (heb nog goed plaatwerk liggen)Ik zal een dezer dagen eens foto’s plaatsen van hoe hij er uit ziet , en een verslagje maken wat ik er in de afgelopen 5 jaar aan heb gedaan.
Dan zal je zien dat zelfs een slecht uitziende ds nog niet eens zo slecht hoeft te zijn.
Een goed afgestelde halfautomaat rijdt heerlijk. Alleen jammer dat er geen 5 op zit.
En… Nieuwe thermostaat: goed idee!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.