Pfff. Afgelopen dinsdag is mijn, in vier jaar tijd grotendeels zelf omgebouwde, cabriolet door de RDW goedgekeurd. Een heerlijk gevoel!
Afgelopen vrijdag op weg naar de APK, zodat we over twee weken voor een welverdiende vakantie naar de Pyreneeën kunnen vertrekken. Je wordt wel eens zwetend wakker of dat allemaal wel goed zal gaan. Mijn ergste droom werd vrijdag werkelijkheid.
Op weg naar de APK bemerk ik een lichte trilling van de auto. Ik steek dat op het nog uit te balanceren linker achterwiel. Bij de oprit naar de A12 lijkt het erop dat de auto iets aan vermogen verliest. Na 2 km begint de anders zo heerlijk rustig lopende motor te ‘fluiten’. Op het moment dat ik besluit op de vluchtstrook te parkeren stijgt een gerammel op uit de motor, het lijkt op het ‘hameren’ van een oude diesel. Een beetje blauwe rook ontsnapt uit de motorruimte. Oliepeil op orde, waterpomp loopt…. Afijn, met een sleepwagen naar de dichtstbijzijnde specialist. Diagnose: een ‘klassieke’ vastloper: een kapot krukaslager…..Woorden schieten dan even te kort om te omschrijven wat je dan voelt.
Volgens de specialist zijn er dan een paar opties. De eerste is uiteraard een complete revisie van de motor. Immers, als je de motor er toch al uit hebt pak je alles meteen aan. Ben ik het helemaal mee eens maar als ik dat moet laten doen kost dat (veel) meer dan ik me op dit moment kan veroorloven. Al mijn centjes zitten in de 4 jaar durende ombouw. Voor mij hoeft de originele motor er niet per sé in te blijven.
Een andere optie is dan een vervangende motor zoeken en die in te bouwen.
Ik moet even bijkomen van deze tegenvaller maar ben nu dus op zoek naar de voor mij meest haalbare optie. Haast heb ik nu niet meer, de cabriolet vakantie is met minstens een jaar opgeschoven. Ik weet inmiddels best veel van de carrosserie en hydrauliek maar verstand van de motor heb ik nauwelijks, die deed het altijd….. Vandaar deze vragen:
De auto is een DS 19A uit 1967, halfautomaat met een DY motor.
1. De DY motor schijnt niet de meest ideale motor te zijn. Is revisie dan wel aan te raden en wat zou dat redelijkerwijs moeten kosten als ik dat zou laten doen?
2. Andere mogelijkheid is op zoek te gaan naar een rijdende DS20 waar een DY2 of DY3 motor in zit. Vraag: ik zie op Marktplaats verschillende DS20’ers te koop. Maar dat zijn allemaal handgeschakelde auto’s. Is een blok van een handgeschakelde auto over te bouwen op een halfautomatische transmissie of is motor-halfautomaat altijd een vaste combinatie?
3. Zijn er nog andere alternatieven: waarom kan ik niet bijv een DX blok gebruiken?
4. Heeft iemand toevallig een bruikbaar DY2 of DY3 motor liggen?
Alvast bedankt voor het meedenken!
DS!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat is ontzettend zuur…. Bij mijn weten maakt voor de halfautomaat het blok niet uit. Ik had een 21 IE handbak en daar zat ook het oog voor de bevestiging van de centrifugaalregelaar op. Volgens mij als je de bak + koppelingshuis van je huidige motor overzet moet het gewoon kunnen. De koppeling overzetten, maar wel eerst kijken of het vliegwiel hetzelfde is. Waterman weet dit beter, maar die is op pad met Boog dacht ik. Stuur hem anders een pb. Als je snel een ander blok vindt kun je gewoon nog op vakantie!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Da’s inderdaad pech!
Het is toch niet gebruikelijk dat een DS motor vastloopt?
Heb je al een idee wat de oorzaak is geweest?
Ik heb nog wel een 1911 motor, maar dat gaat niet passen volgens mij…






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Motor wisselen is fysiek geen probleem ,
let wel dat je de automaat onderdelen moet kunnen laten passen ( aanpassen )
op je andere type blok en carburateur .
De steun voor de centrifugaal is nog het makkelijkste .
Of je moet een motor uit een andere halfautomaat kunnen gebruiken ..
Walter
Meten is weten , gissen is missen
jantje1948 schreef:Dat is ontzettend zuur…. Bij mijn weten maakt voor de halfautomaat het blok niet uit. Ik had een 21 IE handbak en daar zat ook het oog voor de bevestiging van de centrifugaalregelaar op. Volgens mij als je de bak + koppelingshuis van je huidige motor overzet moet het gewoon kunnen. De koppeling overzetten, maar wel eerst kijken of het vliegwiel hetzelfde is. Waterman weet dit beter, maar die is op pad met Boog dacht ik. Stuur hem anders een pb. Als je snel een ander blok vindt kun je gewoon nog op vakantie!
Dat zou heel goed nieuws zijn zeg! Ik zal Waterman direct een pb sturen! Wat de oorzaak is weet ik nog niet. Het feit dat ie eerst ‘floot’ en er wat blauwe rook opstijgt doet vermoeden dat er geen oliesmering was. Defecte oliepomp? Oliefilter was pas vernieuwd en er zat voldoende (schone) olie in.
DS!
Oliefilter op de juiste manier gemonteerd ??? driehoek naar driehoek wijzend ??? anders krijgt het blok geen oliesmering…......
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.
Dat mag ik dan toch hopen. Ga ik nog even controleren. Ik heb de auto nog niet thuis. Dat wordt pas dinsdag….
DS!
Daar zat ik ook aan te denken, maar dan zou het oliedruklampje bij stationair loop toch moeten branden?
Of is die toevallig doorgebrand?
Of de bout op dat deksel is onderweg losgetrild…
Stel dat het oliefilter idd verkeerd zat, dan krijgt ie bovenin ook geen smering? Onder het kleppendeksel was voldoende olie…
Maar gesteld dat het filter fout zat en er dus onvoldoende smering was dan helpt me dat wel bij de beslissing over de mate van revisie. Want dan hoef ik ‘alleen’ de krukkenas en lagers te vervangen. Of is dat te optimistisch gedacht?
DS!
Olielampje doet het trouwens goed en ging niet branden….
DS!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Je kunt de volgende motoren gebruiken voor de ombouw:
Dx, dx2, dx4 (ds23), dy, dy 2 en dy 3. Het oog voor de centrifugaalregelaar zit vast aan het waterpomphuis. Dat kan je overzetten. Let wel op, een DY motor heeft verdeler aan de achterkant en dus geen uitsparing in het koppelingshuis voor een voor geplaatse verdeler. Dan moet je een gat slijpen als jouw auto zo’n koppelingshuis heeft of een ander koppelingshuis op de bak zetten. Waar zit de verdeler op de motor die nu in je auto zit???
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Elk DS (geen ID) blok is toch als halfautomaat geleverd?
In de eerdere bouwjaren had je niet eens een handbak, die handbakken kwamen pas later omdat er vraag naar was.
waterman schreef:Je kunt de volgende motoren gebruiken voor de ombouw:
Dx, dx2, dx4 (ds23), dy, dy 2 en dy 3. Het oog voor de centrifugaalregelaar zit vast aan het waterpomphuis. Dat kan je overzetten. Let wel op, een DY motor heeft verdeler aan de achterkant en dus geen uitsparing in het koppelingshuis voor een voor geplaatse verdeler. Dan moet je een gat slijpen als jouw auto zo’n koppelingshuis heeft of een ander koppelingshuis op de bak zetten. Waar zit de verdeler op de motor die nu in je auto zit???
Dat is goed nieuws zeg!! Bij mijn motor zit de verdeler aan de linker-achterzijde. Het slijpen van een gat is wel erg rigoureus? Ik zou dan het liefst een ander koppelingshuis op de bak zetten. Zijn die nog wel te krijgen?
Dus samengevat: ik kan op zoek naar een DX, DX2, DXx4, DY, DY2 of DY3 motorblok en die (al dan niet met een ander koppelingshuis) op mijn halfautomaat versnellingsbak monteren?
Als dat klopt dan slaap ik vanavond tenminste weer….
DS!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Dat klopt inderdaad. Als je het niet aandurft om zelf dat koppelingshuis te wisselen kom je maar langs met je bak en een ander koppelingshuis.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
O ja, ik heb eigenlijk ook nog wel een DY3 motor voor je. Probleem: hij staat 660 km van Utrecht… In Frankrijk…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
waterman schreef:Dat klopt inderdaad. Als je het niet aandurft om zelf dat koppelingshuis te wisselen kom je maar langs met je bak en een ander koppelingshuis.
Wat een geweldig aanbod. Ik ga op zoek en maak daar graag gebruik van!
DS!