













Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Beste alwetende deessers
Heb vandaag de bollentester/vuller gekregen, maar hij is incompleet en er zitten een aantal onderdelen bij die ik niet begrijp
Help!
Wie weet waar deze voor zijn?
Hier moet ik nog een beugel voor maken; om de afdicht kap op de bol te klemmen;
Heb ook nog een zak met seals gekregen waarvan ik niet alles ken; Ook help!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Wat een prachtige vondst! Ik zou erg blij worden met zo’n deal/gift!
Vooral de bollenvuller trekt mijn aandacht en ik zou daar erg graag tekeningen van hebben…
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Ben hardstikke blij!
Heb de vuller in eeuwige bruikleen gekregen in ruil voor goedkope service aan citrofielen in 250 km omtrek.
Heb al een schets gemaakt voor een tafeltje die ik morgen ga maken in een aparte kamer in het huis. Er zitten ook 2 grote gasflessen met stikstof bij, die komen tussen tafeltje en muur.
Maar wie oh wie kan mij helpen met de losse onderdelen? waar is alles voor? Die grote bak? heeft bollenschroefdraad. Mischien om een bol stevig in te zetten tijdens het vullen? (maar waarom dan niet gewoon de bol in het schroefdraad schroeven?)
Hoe ziet de andere kant van dat ding eruit? Heb je daar ook een foto van?
Misschien is het wel een zelf gefabriceerde veerbol of voorraadbol…
Verder ziet het er ingenieus uit!
O, wacht hij staat geloof ik op de 8e foto…
Gewoon hol dus?
Hmmm, Past er op een of andere manier een bol in?












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Mischien een adapter voor een remaccu?
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Die hele kleine ringetjes lijken voor de aansluiting van het stuurhuis














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
dat zal het zijn! Op die “bak” uitwendig veerbol-schroefdraad namelijk!
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
Zit er trouwens gewoon een gat in die bus?
Misschien kan je hem op het testding zetten , vullen met LHM en dan een paar keer pompen om het geheel te ontluchten?
Een soort voorraadbeker dus?














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nee dr zit geen gat in, in elk geval geen doorlopende, gewoon een centreergat voor de draaibank waarin hij is gemaakt. Ik denk dat testen van de remakku gedaan moet worden met een van de verloopstukken met hydraulische leiding. (dus dat is al een hulpstk/leiding waarvan ik nu weet wat het is)
Ik ben morgen vroeg klaar met werk, ga de hele middag klootviolen met dit ding!















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Ik wordt toch wel een beetje benieuwd naar hoe de transactie gegaan is, zo van:
Hier heb je een tooling om zelf bollen te vullen en wat losse spulletjes. De handleiding heb ik ergens nog op zolder liggen ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.
bogaard77 schreef:Mischien een adapter voor een remaccu?
Oh wacht, remaccu in die adapter, vastschroeven op het vulding, vuldeksel er op en dan vullen.
Maar zit er nog iets bij om de druk daarna te controleren?
Iets wat de remaccu oliedicht afsluit?
Edit: antwoord heb je al gegeven zie ik.
Ik ben benieuwd of je hem werkend krijgt. Ziet er veelbelovend uit!














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nou; die transactie ging zo;
Aardige gozer kwam vanaf zijn 16e bij overbuurman in de citroen garage helpen, nu 40 jaar later overbuurman dood, Buurvrouw wilde alles weggooien, aardige gozer hoorde dat en kocht alles op voor een habbekrats (ze hadden helaas net alle smalle DS radios weggegooid!!!)
Aardige gozer is niet zo technisch en vond het zonde om het apparaat incl. de gasflessen niet te gebruiken dus wilde het weggeven aan iemand die in ruil daarvoor tegen kostprijs ds liefhebbers in de regio zou helpen met testen en vullen. Hij vertelde dat aan iedereen die op de Pietermaritzburg cars in the park carshow was bij de citroen club, daar was ik ook. Hij wilde het eigenlijk aan iemand in Durban geven toen ik hem daarover belde, ik ging langs en vertelde hem dat hij de eigenaar mag blijven (het was zijn overbuurman) en ik zou het ding werkend maken en teruggeven waneer hij maar wil. Dat was voor hem genoeg om het mij in eeuwige bruikleen te geven. Citroenners helpen elkaar!
Elke dag dat ik dat ding in mijn huis heb en mee kan klooien is er een en ik zal hem met liefde en dankbaarheid weer terugbrengen zodra hij hem terug wil (maar ik denk eerlijk gezegd dat dat de komende decennia niet gaat gebeuren)
Oh ja, handleiding???
die is er dus niet, maar de werking van het apparaat zelf is redelijk vanzelfsprekend; we hebben oliedruk (linker klok) en stikstof druk (rechter klok) en alle leidingen zijn open en bloot dus volgbaar.. Ronald van Citrotech helpt me ook een beetje met de werking. De hulpstukken snap ik nog niet helemaal…















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Zeer mooi verhaal. Nu wil het toeval natuurlijk dat die buurvrouw deze apparatuur nooit heeft gebruikt gok ik ?
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.














Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011
- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Nee, die buurvrouw weet ook niks, anders had ze nooit al die smalle DS radios weggegooid…
Heb vandaag 5 van de 6 bollen getest (allemaal behalve remaccu)
Voor waren 45 en 47 bar (moet 59 zijn)
Achter waren 45 en 10(!) bar (moet 26 zijn en dus alletwee ontzettend fout!)
en voorraadbol was 55 bar (moet 60 bar zijn)
Heb al wat hulpstukken van de tester kunnen benoemen; sommigen zijn om op de auto af te doppen en druk op de auto te testen.
Vandaag missende bracket om vuldop op de bol te klemmen ontworpen, deze laat ik maandag lasersnijden zodat ik de bollen op druk kan brengen!
Toch gek dat de rijkwaliteit heel behoorlijk was ondanks de totaal verschillende en verkeerde druk in de achter bollen!
Voelde wel heel anders dan de break, maar dacht dat het zo hoorde. Ben benieuwd naar het verschil met goede boldrukken!






















Totaal aantal Berichten: 3198
Geregistreerd: 16-06-2005
- SM 2.7 Carburateur
- C5 exclusive
- Berlingo 1.4 I multispace
- 2CV special
Die hoge druk op één achterbol doet mij vermoeden dat dit GEEN veerbol voor achteraan is !
Hier ergens op het forum zweeft een foto en uitleg rond hoe je DS en SM bollen kan identificeren .
Niet alleen de druk is belangrijk ,
ook het demperpaket onderin de veerbol geeft grote verschillen in rijeigenschappen .
Walter
Meten is weten , gissen is missen