1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Maximale centrifugaalvervroeging
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 18 juli 2013 03:28 PM

Hallo

Gister eens de casette ontsteking voor mijn DX2 blok uit een doos gehaald en deze in orde gemaakt.
Na het opschuren van de contactpunten en het afstellen van de contacthoek heb ik de vervroegingscurve gecontrolleerd.
De curve heb ik goed af kunnen regelen , alleen hij vervroegd niet verder dan 12 graden.
Dit is mechanisch ook niet mogelijk, tenzij ik de begrenzing van de gewichten er uit haal.
Dan gaat ie een heel stuk verder.
Dit terwijl in het WPH de vervroeging nog een stuk doorloopt.
Maar de begrenzing er uit halen is natuurlijk niet de bedoeling , zo heeft SEV het ontworpen en blijft het ook.
Ik vraag me dan alleen af waarom heeft citroen de curve dan wel verder door laten lopen?

Ik heb de verdeler trouwens afgeregeld op de sureau testbank die ik bezit , dus niet op de gok of terwijl ie op de auto gemonteerd zat.
Is er misschien nog iemand in bezit van een testbank en zou diegene dan eens willen checken of mijn bevindingen juist zijn.

Gr Bjorn

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 juli 2013 03:44 PM
  [ # 1 ]

En hoeveel voorontsteking geef je hem?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 18 juli 2013 04:32 PM
  [ # 2 ]

Hallo

Ik heb in dit verhaal niets te maken met voorontsteking.
Voorontsteking stel je af bij montage op de motor.
Het heb het over de vervroegingskromme van de verdeler.
Dus hoe veel hij vervroegd bij welk toerental.

Gr Bjorn

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 18 juli 2013 04:34 PM
  [ # 3 ]

Volgens mij laat ie de absolute vervroeging zien. Bij 2000 rpm moet ie 22 graden zijn. als ie een 10 graden voorontsteking heeft klopt die 12 graden wel..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 18 juli 2013 06:25 PM
  [ # 4 ]

Het verloop van de centrifugaalvervroeging is niet lineair , maar verloopt volgens een bepaalde curve met een of meerdere knikken er in , afhankelijk van welke verdeler je gebruikt.
Dit is op te zoeken in het WPH.
Dan heb ik het niet over de tabel met vervroegingsgegevens , maar de grafieken behorende bij een bepaald type ontsteking.
Als je kijkt bij verdeler testen op tetbank word naar deze grafieken verwezen.
Dit is dus puur alleen de vervroegingskromme , deze kromme kun je controleren met een testbank.
Een testbank voor verdelers zouden de meeste toch moeten kennen? een stroboscoopshcijf die rond draait , die maakt de contacthoek , centrufugaal en vacuüm vervroeging zichtbaar.

En wat jij noemt kam ook wel , maar dat is dan op een bepaald punt in deze curve , of die curve verder klopt weet je dan nog niet.

Ik maak van verschillende verdelers , één goede spelingsvrije , en stel met behulp van de testbank het verloop van de vervroeging en contacthoek af.

Zo kan ik ook zien of de 4 contacthoeken nog juist zijn , of de punten niet gaan zweven.

Ik heb de verdeler met 4000 touren laten draaien (8000 motor toeren) dan moet de vervroeging echt wel maximaal zijn , en dan nog komt ie niet boven de 12 graden vervroeging.
Alleen met een ducellier heb ik 13 graden bereikt.

Bekijk de grafieken en je weet meteen wat ik bedoel.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 18 juli 2013 09:24 PM
  [ # 5 ]

Precies, en zoals Bogaard zegt, 10 + 12 = 22

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 18 juli 2013 09:38 PM
  [ # 6 ]

Ik denk, bjorn, dat je écht nog even goed het wph moet lezen want je maakt idd een rekenfoutje Wink

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 18 juli 2013 10:17 PM
  [ # 7 ]

Hallo

Voor alle duidelijkheid:
Jullie rekenen de vaste voorontsteking + vervroeging toch?

Gr Bjorn

Profiel  
 
Matthijs164
> 400 berichten
RankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 487
Geregistreerd: 04-05-2011

- (Grand) C4 Picasso 1.6vti Lumiere
- HY Type H
- ID/DS DS19 Cabriolet Usine
- 2CV 2CV6
Gepost: 18 juli 2013 10:26 PM
  [ # 8 ]

Ja

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 18 juli 2013 10:33 PM
  [ # 9 ]

Lees D 210-0 pagina 8
VII Controle van een stroomverdeler op de testbank.
Dan alinea 6 (controleer de centrifugaalvervroeging)
En kijk dan bij D 210-0 pagina 5 , grafiek C12.
Dit is de vervroegingscurve de maximale vervroeging moet liggen tussen 15,5 en 17,5 graden.
Dit betreft alleen de vervroeging die de verdeler geeft.
De maxiamale vervroeging krijgt ie vanaf 2400 verdeler touren/min.
Alleen ik kom niet verder dan 12 graden , zelfs niet met de veren verwijderd.
De begrenzing in de verdeler voorkomt dat ze verder dan 12/13 graden gaan.
Dit terwijl dit volgens het wph verder door zou moeten lopen.

Gr Bjorn

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 19 juli 2013 08:27 PM
  [ # 10 ]

Klinkt als het verschil tussen theorie en praktijk maar dan op z’n Frans uitgevoerd.
Wat is het hoogste toerental dat de kromme nog klopt ?
Edit: vorige post stelt dit op 2400 toeren, nagenoeg 5000 motor-toeren. Met een 4-bak of korte 5 bak heb je dan toch al behoorlijke snelheid in de hoogste versnelling. Bij accelereren schakel je waarschijnlijk ook eerder. Blijft over:
1) De rally & race-DS rijders die in deze gevallen wel een goede ontsteking willen
2) Begrip waarom dit inderdaad niet klopt met de theorie.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 19 juli 2013 09:04 PM
  [ # 11 ]

Hallo

Nou in theorie zou de vervroeging verder door lopen danin de praktijk haalbaar is.
Dis is geen makement aan de verdeler , dit is echt het maximaal haalbare omdat de gewichten dan een max. uitslag hebben.
Maar waarom plaatst citroën dan een grafiek die verder doorloopt , terwijl dit helemaal nie haalbaar is met de door hun genoemde verdeler.
In de rally wereld is met modificaties alles mogelijk.
Gemodificeerd kan hij zoals ik al vermelde zeker een heel stuk verder.

Maar om zekerheid te hebben zou nog iemand die in bezit is van een testbank dit moeten controlleren.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 juli 2013 10:11 PM
  [ # 12 ]

Ik kan niet geloven dat de curven in het WPH niet correct zijn. De curven staan er in om op een testbank een verdeler te testen.
Klopt jou testbank wel?

Als ik een keer aan mijn DSbr sleutel, zal ik met de stroboscoop en de gradenboog op de auto eens kijken wat de max vervroeging van mijn Ducelier is. Ik zal dan de vervroeging die hij heeft bij stat er af trekken.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 19 juli 2013 11:24 PM
  [ # 13 ]

Testbank is 100% in orde.
Het effect van het vervroegen is het zelfde als het handmatig verdraaien van het verdelerhuis in de houder.
Het resultaat is dat de 4 vlakken een x aantal graden verschuiven.
Een afwijking wat betreft het aantal graden vervroeging is niet mogelijk , dit is een ring , verdeeld in 360 graden.
Hier is door een mechanisch of electronisch defect niets aan te veranderen.
En dit zijn logisch genoeg verdelergraden en geen krukasgraden.
Verdraai ik de verdeler 180 graden , verschuiven de vlakken ook 180 graden enz.

Het enige wat mis kan gaan is dat de contacthoek , toerental en onderdruk verkeerd aangegeven kunnen worden.

Ik heb de vervroeging ook nog eens gecontrolleerd met de verdeler gemonteerd op de motor.
Dit mbv de stroboscoop en dan kom ik op hetzelfde resultaat uit.

Gr Bjorn

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 19 juli 2013 11:30 PM
  [ # 14 ]

Het onderwerp wordt inderdaad steeds boeiender!

Zodra de koppakking van mijn DS cabrio vervangen is, ga ik kijken naar de vervroeging van de Ducelier in mijn DS break. Ik ben benieuwd.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
Bjorn Kusters
> 200 berichten
RankRankRank
Totaal aantal Berichten: 230
Geregistreerd: 24-08-2007

- ID/DS DS 21 Pallas BVH
Gepost: 19 juli 2013 11:37 PM
  [ # 15 ]

Ik kon het eerst ook niet geloven , en twijfelde ook aan de testbank.
Ik weet van wie de testbank ooit geweest is ,en die was wat betrouwbaarheid van geleverde onderdelen (defecte ,bij anderen vervangen ds onderdelen , werden aan een ander als i.p.st. verkocht) betreft niet erg betrouwbaar.
Maar ik heb de testbank helemaal nagezien (electronisch en mechanisch) en heb alleen de strobo lamp en een snaar hoeven te vervangen.

Gr Bjorn

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook