1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
trechter oliekoeler gemonteerd en nu de koeling verbeteren
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 11 juli 2013 04:13 PM

Ik had nog steeds geen koellucht aansluiting op mijn oliekoeler die op mijn motor zit ondanks dat het een BVM is. Van het weekend in Kudelstaart de speciale tunnel gemonteerd, maar zowel van onderaf als bovenaf is de luchttrechter niet te monteren. Ik kan er amper bij en dan die kleine schroefjes….
Ik ben bang dat na demontage van alleen de dynamo de koeler nog te weinig bereikbaar is. Door o.a. de waterslangen van de ‘koude motor luchtschuif’.
Heeft iemand een idee om er beter bij te kunnen?
Ik denk in het ergste geval: Li spatbord, accu (+houder), dynamo, nog meer?

Of kan ik beter de oliekoeler demonteren, trechter er op en weer monteren? Dan ook nieuwe rubbers zeker?

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 11 juli 2013 05:19 PM
  [ # 1 ]

Ik denk dat de laatste optie uiteindelijk de snelste is. Met nieuwe o-ringen natuurlijk. BVM met oliekoeler? Volgens de RTA is deze alleen gemonteerd op injectiemotoren met een BVH of automaat. Zit de schakelbediening niet in de weg?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Goddess'71
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 412
Geregistreerd: 23-04-2008

Gepost: 14 juli 2013 12:16 PM
  [ # 2 ]
jantje1948 schreef:

Volgens de RTA is deze alleen gemonteerd op injectiemotoren met een BVH of automaat.

Klopt inderdaad. Ik heb ook een half automaat omgebouwd en voorzien van een lange vijf bak. Toch kon ik er van bovenaf wel redelijk gemakkelijk bij. Ik heb zelftappers gebruikt IPV schroefjes en het zit als een huis.

Je kan ook de koelslangen inclusief de dynamo verwijderen om zo hopelijk voldoende ruimte te creeren.

C’est une voiture du ministre !

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 15 juli 2013 03:35 PM
  [ # 3 ]

Het is gelukt!
Als een soort van kijkoperatie uitgevoerd, wel dynamo/accu/accuhouder/spatbord gedemonteerd. Waterslangen (aftappen, slangen los, etc) as me te veel werk.
met looplamp+telescoop spiegel+verlengde kruiskop schroevendraaier met klein parkertje met plakband de boel vastgezet.
Zoals gewoonlijk komen andere nodige reparaties aan het licht:
- laadstroomkabel van accu bij kabelschoentje te heet gewest/verkleurd, dus nwe schoen er op
- tripoide hoes met ligarex niet goed dicht, overal spetters vet in motorruimte. Nieuw vet toegevoegd en met verlengde (gaatjesband/popnagels) slangeklem vastgezet.

Verder:
- oliezender op koeler vettig, kijken hoe snel weer vet is.

Met ritje naar Rdam/NorthSea gisteren niet veel verbetering gemerkt, wijzer nog steeds tegen rood aan.
Desnoods demonteer ik de thermostaat voor zolang.

Dus voor het inbouwen gasregel-met-lambdasonde systeem (ander topic) nog geen tijd gehad, en ik wil wel vrijdag op vakantie!

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
ppvandep
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 168
Geregistreerd: 18-01-2009

- ID/DS DSuper 5
Gepost: 15 juli 2013 08:11 PM
  [ # 4 ]

Welke termocontact voor de electrische koelvin heb je er inzitten? Ik heb er een in zitten die op twee standen kan inschakelen. Bij 88 en bij 92 graden. Hij staat nu dat de koelvin bij 88 graden aanspringt. In combinatie van heel veel andere aanpassingen, waaronder het lambdagestuurde gassysteem, is deze makkelijk voor vrijdag voor je vakantie nog uit te voeren.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 15 juli 2013 11:17 PM
  [ # 5 ]

Maar, ook zonder die extra koelfan moet het gewoon goed gaan! Is die radiateur wel écht ok?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 16 juli 2013 04:05 PM
  [ # 6 ]

Ik heb het standaard thermocontact, dus maar 1 stand. Ik wil nog de koelfan van achter het stuur kunnen bijschakelen. Het is maar 2 draden van schakelrelais naar binnen voeren en aansluiten. Het schema heb ik al gemaakt en de schakelaar met lampje (brandt ook als je niet handmatig schakelt) zit al in het dashboard.

Radiator als eens gespoeld bij de motorwissel van DX3 naar DX5 (in 2009, nu 65 dkm mee gereden). Daarvoor stond de temp meter netjes midden in het witte vlak, met de DX5 bovenin het witte vlak.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juli 2013 04:14 PM
  [ # 7 ]

Is de DX5 gereviseerd?

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 16 juli 2013 04:21 PM
  [ # 8 ]

nee, van de ‘plank’ (vd Laan) gekocht. Wel de boel doorgespoeld en na een jaar een gereviseerde kop (nwe kleppen/zetels/geleiders/seals) er op gedaan.

Ik heb wel door de tijd verschillende kleuren koelvloeistof gebruikt bij de koprevisie en kachel de/montages. Ik weet niet of ik vloeistof in de motor vebruik, want had wat lekkages aan de kachels en slangen. Zijn nu hopelijk dicht, dus hopen dat ‘verbruik’ over is.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juli 2013 04:25 PM
  [ # 9 ]

Ik denk dat je gewoon last van roest en ketelsteen op de cilinderbussen hebt. Is een beetje een kwaaltje van motoren die lang gestaan hebben of waarvan de koelvloeistof niet regelmatig vervangen is helaas. Een 2300 is daar veel gevoeliger voor dan een 20 of 21 omdat er gewoon minder ruimte voor doorstroming tussen de bussen is. Spoelen helpt. Een beetje. Wil je het echt oplossen dan moet de hele motor uit elkaar….. Shocked

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 16 juli 2013 07:06 PM
  [ # 10 ]

Toch vreemd dat die olie koeler wel gewoon past bij een 5 bak, waarom zouden ze het dan weggelaten hebben?
Het argument wat je altijd hoort is dat er geen ruimte voor is…

Ik zie dat je auto uit 74 komt, hoe komt het dan dat daar eerst een DX3 in zat?

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 16 juli 2013 07:08 PM
  [ # 11 ]

Het past prima als je de hogedrukregelaar verplaatst. Maar een motor gekoppeld aan een 5 bak heeft gewoon geen koeler nodig omdat hij minder toeren maakt op snelheid.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 17 juli 2013 03:16 PM
  [ # 12 ]
Arjan Verkade schreef:

Ik zie dat je auto uit 74 komt, hoe komt het dan dat daar eerst een DX3 in zat?

Ik kocht de DS als een 23ie, maar later bleek er een DX3 (21ie) motor in te zitten. Daar kwam ik achter omdat ik zo braaf was om de trekgegevens op te vragen bij de RDW voor in de autopapieren vanwege de door mij gemonteerde trekhaak. Ik kreeg een afwijzing en bij navraag bleek dus dat het type motor niet klopte met de papieren.

Toen de DX3 motor versleten bleek, heb ik voor een DX5 als vervanger gekozen.

waterman schreef:

Een 2300 is daar veel gevoeliger voor dan een 20 of 21 omdat er gewoon minder ruimte voor doorstroming tussen de bussen is.

Ik dacht dat alleen de binnendiameter van de bussen is vergroot bij de 23 t.o.v. de 21. Zogenaamde ‘opgeboorde 21 bussen’ en dus dunnere wanden.
Niet dus, maar kan ik het inwendige van het blok niet met soda of azijn of chemicaliën behandelen zoals Antikal of middeltjes voor een koffiezetapparaat schoon te maken?

Uit elkaar halen kan altijd nog, eventueel met de ‘Egbert-methode’ van bovenaf.

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 17 juli 2013 03:20 PM
  [ # 13 ]

zit er een goede radiator in?

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 17 juli 2013 04:43 PM
  [ # 14 ]
camemBert schreef:

Ik heb het standaard thermocontact, dus maar 1 stand. Ik wil nog de koelfan van achter het stuur kunnen bijschakelen. Het is maar 2 draden van schakelrelais naar binnen voeren en aansluiten. Het schema heb ik al gemaakt en de schakelaar met lampje (brandt ook als je niet handmatig schakelt) zit al in het dashboard.

Radiator als eens gespoeld bij de motorwissel van DX3 naar DX5 (in 2009, nu 65 dkm mee gereden). Daarvoor stond de temp meter netjes midden in het witte vlak, met de DX5 bovenin het witte vlak.

Ik heb het vorig jaar met de achterruitverwarmingsschakelaar gedaan, die had mijn break toch niet en door dit knopje te gebruiken en ingang van het dashboard ging het achterruitverwarmingslampje branden wanneer de fan aansloeg, handmatig of automatisch.

Profiel  
 
camemBert
> 1500 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006

- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
Gepost: 23 juli 2013 10:00 PM
  [ # 15 ]

zit nu een 4 tal dagen in FR en gedurende de reis stond de meter 1-2 mm boven het witte vlak. Temperatuur hier (Allier) 30-35 graden! Na omschakelen op benzine zakt de meter 1 a 2 mm.
Na de DS wegzetten blijft de fan nog een poos doordraaien, ik heb de voeding direct naar de accu omgeleid met een zwevende zekering.
Op weg in Belgie de li voorwieldop verloren door een gat in de snelweg naar de Liefkenshoek (tol) tunnel, vanwege de files. Grrrr

Du pain, du vin et… Citroën!

Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook