1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Stotterende motor
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 26 juli 2013 10:58 AM

Gisteren thuisgekomen van een bloedhete vakantie in Frankrijk met de DS. In Parijs ging de motor steeds slechter oppakken met deellast. Alleen bijna volgas accelereren verliep vlekkeloos, wel lastig in een file met 32 graden. Na Parijs de wagen aan de kant gezet en laten afkoelen, was natuurlijk bloedheet. Een kennis gebeld en op zijn advies gecontroleerd of het `loodpropje`in de acceleratiesproeier aanwezig was. Dat was in orde. Bij het constant 110-120 rijden bleef de wagen hinderlijk hikken en inhouden. Om het mengsel constant te verrijken, bij accelereren liep de wagen wel goed, heb ik de choke gedeeltelijk open gezet. Dat loste het probleem grotendeels op en het gekke was dat het benzineverbruik beter dan 1 op 10 bleef. Heeft iemand een idee wat er aan de hand is?

Profiel  
 
capt kok
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 406
Geregistreerd: 19-05-2009

Gepost: 26 juli 2013 11:51 AM
  [ # 1 ]

Mijn eerste idee: vervuiling in je carburateur (1e sproeier).

en…. niet vergeten: zelf de slingers ophangen cool smile

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 26 juli 2013 01:10 PM
  [ # 2 ]

Inderdaad een verstopping in de eerste trap (neem aan dat je een webber hebt)
Choke is extra benzine via apart kanaal, aparte sproeier.

Schoonmaken van de webber is erg makkelijk;
stangetje van choke naar gasklep loshalen (niet boven grindpad, want het klemmetje springt weg en vind je nooit meer)
4 schroefjes aan de bovenkant loshalen,
voorzichtig deksel loshalen; let op dat het asje van je vlotter en het klemmetje van je vlotternaald niet ook in het grindpad valt (pingfuckit!) en dat je de pakking niet scheurt.

Nu in je vlotterkamer de sproeiers een voor een losdraaien, schoonblazen, doorheen kijken of er geen verstopping meer zit (nooit doorprikken!!, je kunt een verstopping wel met remmenreiniger of MEK oplossen) en terugzetten.

Meteen ook even je vlotterhoogte controleren (wph) en je vlotterkamer schoonmaken

Al met al half uurtje werk, hoort bij regulier onderhoud.

Profiel  
 
Egbert
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2986
Geregistreerd: 29-04-2006

Gepost: 26 juli 2013 09:46 PM
  [ # 3 ]

Klinkt als een te arm mengsel.
Kan losgelopen houder van de vlotternaald zijn, als die naar beneden draait wordt het vlotternivo steeds lager. Of andere reden dat vlotternivo te laag is geworden.

Voorzitter stichting DS-TT
http://www.ds-tt.nl

Citroen Expert ( niet zelfbenoemd), chef-werkplaats in Citroen garage in jaren 70, met het benodigde diploma

Chef werkplaats SOS Noodgarage ICCCR 2016

Auto’s: GS birotor, ID 21 f break, DS cabrio 4deurs, Ami6 berline,
Peugeot Expert Alibi camper

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 28 juli 2013 10:39 AM
  [ # 4 ]

Bedankt voor de reacties. Ik zal eens een exploded view van de carburateur zoeken en dan wat gaan pielen.

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 28 juli 2013 12:47 PM
  [ # 5 ]

Niet direct gaan “pielen” aan de afstelling.

eerst de carburateur schoonmaken zoals al aangegeven is, dan is het probleem denk ik verholpen

succes

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 28 juli 2013 03:41 PM
  [ # 6 ]

inderdaad; deksel eraf en sproeiers schoonmaken, niet afstellen, dat verloopt niet zomaar.

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 28 juli 2013 07:02 PM
  [ # 7 ]

Ik heb vanmiddag het deksel van de carburateur gehaald, best wel spannend. In de vlotterkamer zat wat bezinksel maar wat mij opviel is dat de hele carburateur aan de binnenkant redelijk vies is. Alle sproeiers heb ik bekeken en doorgeblazen maar daar zag ik geen verstopping in. Ook het groffilter bij de aansluiting van de benzinetoevoer heb ik opengemaakt, daar zat aardig wat `zand` in. Na afloop alles weer gemonteerd en de wagen startte gelukkig. Maar het probleem is niet opgelost. Ik heb het vlotterniveau niet gecontroleerd want ik heb geen schuifmaat om de afstand te meten. Zou het vlotterniveau de oplossing zijn of zit er in de carburateur verder nog vervuiling? Gevoelsmatig denk ik aan het laatste.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 juli 2013 11:28 PM
  [ # 8 ]

De vlotter kan je ook controleren door de deksel (met pakking) ondersteboven te houden en dan met een boortje 4.5 mm onder het tonnetje door te schuiven. Voorschrift is 4,75mm als ik me niet vergis dus als een 4,5 boortje net wel onder het tonnetje doorgaat en een 5mm niet dan zit je aardig in de richting…

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 28 juli 2013 11:31 PM
  [ # 9 ]

Het lijkt me dat het vlotterniveau niet zo maar spontaan verandert…

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
H@ns
> 5000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 5396
Geregistreerd: 24-05-2010

Gepost: 28 juli 2013 11:37 PM
  [ # 10 ]

Dat lijkt mij ook, maar als je het toch wilt contoleren kan het ook redelijk zonder schuifmaat.
Het kan zijn dat er toch weer nieuwe prut in de sproeier is gekomen, misschien helpt een paar keer reinigen wel.
Als het blijft aanhouden zou ik ook even het filter in de tank reinigen.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 29 juli 2013 12:02 AM
  [ # 11 ]

En de tank zelf. In ieder geval altijd de tank zo vol mogelijk houden ivm condensvorming en roest als gevolg daarvan.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 29 juli 2013 08:41 AM
  [ # 12 ]

Je kunt ook zoeken in de richting van een te heet geworden bobine/slechte condensator?

knuffel

Profiel  
 
Stef Sep
> 1300 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1351
Geregistreerd: 03-02-2011

- ID/DS Pallas 2.3 carb BVM (Gebouwd in Zuid-Afrika)
Gepost: 29 juli 2013 11:17 AM
  [ # 13 ]
H@ns schreef:

De vlotter kan je ook controleren door de deksel (met pakking) ondersteboven te houden en dan met een boortje 4.5 mm onder het tonnetje door te schuiven. Voorschrift is 4,75mm als ik me niet vergis dus als een 4,5 boortje net wel onder het tonnetje doorgaat en een 5mm niet dan zit je aardig in de richting…

Zo doe ik het ook altijd

Profiel  
 
Citrobenz
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 479
Geregistreerd: 28-10-2010

- Xsara Picasso
- Ami 8 berline
- Berlingo 1.4 grijs kenteken
Gepost: 29 juli 2013 01:42 PM
  [ # 14 ]

Is het zeker dat je het deksel ondersteboven moet houden?

Volgens mij moet je het deksel verticaal houden tijdens het meten.
Maar misschien bij deze carburateur niet hoor, kijk het voor de zekerheid even na.

Groeten van Henk uit Steenwijk.
doei

Profiel  
 
pieterc
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 483
Geregistreerd: 22-02-2008

Gepost: 29 juli 2013 06:13 PM
  [ # 15 ]

Het is denk ik niet de bobine want ook toen de wagen koud was, en de bobine ook, deed het verschijnsel zich voor. Ik heb een 123 ontsteking, zit er dan nog wel een condensator in?

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook