2 van de 2
 < Vorige 1 2
   
Retrospectie, de maandelijkse forumterugblik
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 06 oktober 2012 12:22 AM
  [ # 16 ]

van de voorpagina

Retrospectie september

Zoals gebruikelijk blikt de redactie weer even terug op de afgelopen maand. Het is altijd een streven om een bepaalde mix aan onderwerpen nog eens de revue te laten passeren. Mogelijk dat jullie aan de hand van de topics die hier aan bod komen nog eens een kijkje nemen in bepaalde delen van het forum.  De redactie werd in ieder geval blij verrast door een aantal gastschrijvers. Misschien ook iets voor jou?

En waarom ook niet? Maak je een leuk evenement mee of is er ergens een bijzondere Citroën gerelateerde actie op touw gezet? De redactie staat altijd open voor een leuk verslag, en dat proberen we uiteraard zo snel mogelijk te plaatsen om zo “boven op het nieuws te zitten”. Laat het ons wel even van te voren weten. De redactie kunt u in ieder geval bereiken via .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)

Zoals gezegd hebben we de afgelopen maand een aantal gastschrijvers gehad. Zo werd de jubileummeeting van de BXclub gevierd met een heus concours d’élégance, en forummer Bossinkje schreef er een leuk verslag over. Kees “VisaGTI115” heeft op een van zijn trips een bijzondere ontmoeting gehad met zijn rallyidool: Bob Neyret. Het prachtige verhaal zoals we dat inmiddels van Kees kennen, voorzien van een aantal fraaie foto’s, kan je hier vinden.

We zijn nog niet klaar met de evenementen, in de mailbox van een van de redacteuren kwam een kort verslag binnen van Martijn “CitroenAZU” over de 13e internationale besteleendenmeeting. 35 Besteleenden kwamen samen om er een gezellig weekend van te maken. De onvermijdelijke toerrit stond natuurlijk op het programma en het avondprogramma werd gevuld met een BBQ en een heuse band! Via deze link kun je ook de foto’s vinden van deze meeting.

In dit topic zijn we hele lange tijd zeer uitgebreid geïnformeerd over het restauratieproces van een DSpécial. Forummer SPAM heeft ons al die tijd meegenomen in dat proces en hij heeft dit jaar een werkelijk fenomenaal mooie DSpecial op de weg gezet. Stilzitten is kennelijk niet weggelegd voor hem en voilà een nieuw project wordt gestart: een heel vroege DS19 uit 1958 wordt nu gerestaureerd.

Het DS3 forum blijft flink in beweging. Deze keer aandacht voor het DS3 Cabriolet draadje. In maart 2010 werd dit geopend met de vraag of er al iets bekend is over een mogelijke Cabrioletversie van de DS3. Zo af en toe kwam er wat nieuws voorbij, van eerste tekeningen en fotobewerkingen tot de eerste scoops. Nu is de DS3 cabriolet op de markt en wat schetst mijn verbazing ? Of je de achterlichten van de cabriolet ook op de bestaande DS3 kan zetten, is de vraag die de DS3-ers in opwinding brengt . Sommigen vinden dit onderdeel zelfs het mooiste deel van de hele auto. 
Voor de geïnteresseerden: de cabriolet achterlichten zijn gewoon te bestellen en op de gewone DS3 te zetten.

Patrick Hogervorst

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 02 november 2012 11:00 PM
  [ # 17 ]

Van de voorpagina

Retrospectie oktober

Zoals gebruikelijk blikt uw redactie nog even terug op de voorbije maand. Wat is ons opgevallen in de diverse subfora van het forum, en zijn er nog bepaalde onderwerpen die we graag nog eens onder de aandacht willen brengen? Tenslotte kan je als forummer niet alles bijhouden tenzij je daar een dagtaak van wilt maken. Kortom: de retrospectie van de maand oktober ligt voor u klaar.

De herfst is goed en wel aangebroken maar we dromen stiekem weer van het voorjaar en de zomer. Op de voorpagina van het forum en in dit topic is alweer tijdig de volgende Citron Pressé aangekondigd. Je kan er niet snel genoeg bij zijn zal ik maar zeggen. De inschrijving van dit prachtige en sportieve evenement is inmiddels gestart. De organisatoren luisteren altijd goed naar de deelnemers en waar nodig passen ze verbeteringen toe. Zo ook in deze editie. Hier lees je er alles over en in de openingspost is een link gemaakt naar de officiële website van Le Citron Pressé. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/218318/

Afgelopen week kwam ik in het Xantiaforum weer een prachtig voorbeeld tegen van de kracht van dit forum. In zeer korte tijd kon een forummer met een specifieke vraag geholpen worden met goede adviezen. Temperatuurproblemen weer opgelost. Zo zien we het graag. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/217714/#1672025

Winterbanden, altijd maar weer winterbanden. In diverse subfora kom je in deze tijd van het jaar het onderwerp wel tegen. In het BX forum wordt er gevraagd naar gebruikerservaringen met winterbanden op een BX. Ja, ook bij die groep eigenaren houdt men zich bezig met de bandenwisselweken. Uiteraard komt de discussie wel of geen winterbanden ook weer snel op gang. De vragensteller krijgt uiteindelijk diverse ervaringen te horen en daar gaat het om. Alleen welk merk nu is aangeschaft door de vragensteller hebben we nog niet mogen vernemen. http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/219020/

Eind oktober maakt de aankomende coalitieregering zijn plannen bekend in het zogenaamde regeerakkoord. Op hoofdlijnen wordt het beleid en de plannen voor de komende regeerperiode op allerlei terreinen bekend gemaakt. Al snel blijkt dat de plannen nadelig uitpakken voor de bezitters van klassieke automobielen. De plannen voorzien erin dat de vrijstelling van de motorruituigenbelasting voor deze groep auto’s zal vervallen. In notime staan alle autogerelateerde websites bol van dit onderwerp. Onder klassieker liefhebbers is het eigenlijk het gesprek van de dag. Uiteraard zijn het nog plannen die moeten worden uitgewerkt en natuurlijk gaan de overkoepelende organisaties nog praten in Den Haag, of lobbyen zo u wilt. We zullen moeten afwachten hoe de regeling daadwerkelijk gaat uitpakken en of er nog een overgangsregime wordt ingesteld. Worden echt alle klassieke auto’s over één kam geschoren, of worden de recent geïmporteerde auto’s waarmee hoge kilometrages worden gemaakt aangepakt? We zullen de berichtgeving blijven volgen. In dit topic wordt er uitgebreid over gediscussieerd: http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/187727/P585/#1670113

Tekst: Patrick Hogervorst

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 04 december 2012 12:03 AM
  [ # 18 ]

van de voorpagina

Retrospectie november 2012

Zoals gebruikelijk blikken we even terug op de afgelopen maand. Wat hield het forum bezig, wat was “trending topic”? Ook opmerkelijke vondsten of nieuwe projecten mogen best voor het voetlicht treden nietwaar? Net als de vorige keer kan de terugblik van deze maand niet om de kabinetsplannen rondom de vrijstelling motorrijtuigenbelasting heen, de ontwikkelingen worden door de forumgebruikers op de voet gevolgd.  De laatste stand van zaken lees je ook hier.

Bijna als een rode draad door deze maand, de kabinetsvoorstellen rondom de vrijstelling van de motorrijtuigenbelasting. Ik pak dit onderwerp op vanaf 25 november. Op dat moment was duidelijk geworden dat er vanuit de Tweede Kamer wijzigingsvoorstellen zijn ingebracht op het onderwerp, waarbij de strekking van het verhaal is dat de klassiekerliefhebber dis slechts weinig kilometers maakt blijvend ontzien wordt voor de MRB. De discussie gaat natuurlijk gewoon verder. Vanuit het topic zijn zelf, m.i. goede voorstellen gedaan voor alternatieve regelingen, maar niet iedereen geeft zich zomaar gewonnen. De KNAC heeft recent nog een enquête opgesteld, maar terecht wordt opgemerkt dat deze te eenzijdig is ingestoken: te gericht op het hobbymatig gebruik van een klassieker. In ieder geval is en blijft dit topic een boeiende discussie die gevoerd wordt door de liefhebbers van de “ouwe meuk”.

Onlangs is er weer een heuse bollendag georganiseerd voor de forumleden. Bij autobedrijf van der Laan in Abbenes kon men terecht voor onderhoud aan het hydraulieksysteem. LHM verversen, veerbollendruk controle en zo nodig bijvullen, vervangen van veerbollen, het was allemaal mogelijk op die dag. Er is dan ook goed gebruik gemaakt van dit aanbod, tot ver in de middag is de werkplaats gevuld geweest. Aan de inwendige mens werd natuurlijk ook gedacht, onder andere kon men zich tegoed doen aan de fameuze groene oliebollen. Als bijzonderheid is nog de automaatspoelmachine van garagebedrijf Oldenhage in actie geweest, waarbij de automaat van de C6 van ons gewaardeerde redactielid Rens Korevaar onder handen werd genomen. Dat het nodig was kun je terug lezen in het topic, waar je ook de nodige foto’s van de meeting kan vinden.

In het DS4 forum kunnen we gebruikerservaringen lezen: een jaar DS4 rijden. Het verbruik in combinatie met de EGS bak wordt als negatief ervaren. Persoonlijk vind ik 1 op 13.9 in een auto van dit formaat en met 155 pk niet eens tegenvallen. Verder zijn er wat klachten over het geluid van de THP motor en het geluid van de versnellingsbak,  ook komt weer aan bod dat het interieur niet helemaal rammelvrij zou zijn. Het uiterlijk van de auto en het weggedrag wordt zeer positief ervaren. Inmiddels zijn er ook andere ervaringen in dit topic gedeeld.

Verhalen over het ophalen van auto’s zijn boeiend om te lezen, en uit eigen ervaring weet ik dat het erg leuk is om mee te maken. Forummer CitroënAzu heeft (weer) een haalverhaal voor ons opgetekend. Met een verwijzing naar een recent opgehaalde besteleend wordt het verhaal verteld van een bijzondere ophaalactie!

Tekst en foto: Patrick Hogervorst

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 03 januari 2013 10:01 PM
  [ # 19 ]

van de voorpagina

Retrospectie december 2012

De oliebollen zijn weer verorberd, er is voor 70 miljoen aan vuurwerk de lucht in geblazen, alle goede wensen zijn weer uitgewisseld en er is Champagne gedronken. Kortom het nieuwe jaar hebben we met zijn allen weer ingeluid. Toch laat het oude jaar ons nog even niet los en daarom blikt de redactie nog een keer voor u terug op de laatste maand van het jaar 2012.

Voor mijn gevoel is de feestmaand omgevlogen. Zo ben je nog bezig met de voorbereidingen van Sinterklaas en zo sta je in de straat de handen van je buren te schudden. Toch is er ook de afgelopen maand weer het nodige gebeurd op het forum dat wij zo goed kennen.

Er worden Citroëns in vele soorten en maten aangeboden op het forum. Je kunt dat terugzien in het marktgedeelte van het forum, of in de diverse aan- en verkooptopics van bepaalde types. Bijgaande C35 kampeerwagen wordt nu te koop aangeboden. We zetten deze advertentie hier nog een keer in het zonnetje omdat bij verkoop van de C35 ook een donatie aan het forum wordt gedaan. Dat vinden wij natuurlijk een bijzondere en aardige geste.
Overigens kunt u natuurlijk te allen tijde een donatie doen aan het forum. Laat ik voor het gemak de donatielink nog maar eens plaatsen hier.

Al lezend in het CX topic viel mijn oog op het volgende onderwerp: “Steely Dan, de CX break de Bogarde”.  Nu mag ik graag luisteren naar de muziek van de gelijknamige band en konden de dames in de USA ook op een andere manier genieten van onze Steely, in dit geval is Steely Dan vooral van toepassing op de grootte van deze fraaie Citroën.  Op de laatst verschenen pagina’s in het topic kan je nog eens nalezen wat er zoal komt kijken bij een koppelingswissel van een CX. Zo ongeveer tegelijkertijd komt er ook nog eens een turbodiesel blok beschikbaar. Een grote operatie is het gevolg. Afijn, je kan het verhaal gelardeerd met een grote hoeveelheid foto’s, rustig in het desbetreffende topic nalezen.

In een ander topic kom ik de volgende opmerkelijke titel tegen: “Autoradio herprogrammeren met behulp van een Lexia”. Mijn nieuwsgierigheid is gewekt en ik heb het topic even doorgelezen. Nu blijkt dat een kapotte radio (van een C5) niet zomaar vervangen te kunnen worden door een andere radio, nee die moet opnieuw worden geprogrammeerd! Dat zijn dan weer de nadelen van een computer die van alles aanstuurt. De dealer kan dat herprogrammeren regelen, maar rekent daar (terecht) een bedrag voor. Of het met een Lexia gaat lukken is me nog niet duidelijk. Er schijnen ook andere mogelijkheden te zijn. Wie weet lezen we nog wat uiteindelijk de gekozen oplossing wordt.

Tekst en foto: Patrick Hogervorst

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 05 februari 2013 12:06 AM
  [ # 20 ]

van de voorpagina

Terugblik op januari 2013

Terugblikken op januari betekent terugblikken op een heerlijk ouderwetse wintermaand. Terwijl binnen weer ijverig gesleuteld werd aan diverse projecten, konden buiten de mooiste sneeuwfoto’s worden gemaakt. Zoals iedere maand wisselden ook in januari weer Citroëns van eigenaar. Een van die nieuwe eigenaren waande zich zelfs in het Walhalla. Bovendien viel er heel opmerkelijk Citroën-nieuws te lezen. Groen, groener, groenst: Hybrid Air!

In het A-typeforum gingen de Fluistereenden van TractionElectrique.nl in première. Hun electrische voertuigen in klassieke Citroën-omhulling zijn niet alleen fluisterstil en voorzien van alle officiële goedkeuringen, ze zijn ook nog eens tot in de puntjes afgewerkt. De Jacht naar een Besteleend in datzelfde A-typeforum bood ons eerst een heerlijk haalverhaal, gevolgd door een restauratieverslag. Die restauratie was net op tijd klaar om de Eend in de sneeuw te laten poseren. Het resultaat mag gezien worden, ook op de voorpagina! Tjerks eerste autootje, een AX, is een ander project dat in januari met een APK en met de eerste zelfgereden kilometers afgesloten wordt, voorlopig dan toch. De grondigst aangepakte forumauto’s zijn op dit moment nog altijd de CX Prestige van Frank “F.SvM” en de DS19 van SPAM. Daar maken we hier verder geen woorden aan vuil: het volstaat de uitgebreide fotoverslagen te bekijken!

De C6’en uit de 21ste eeuw worden nog niet gerestaureerd. In januari meldden meerdere forummers wel er een aangeschaft te hebben. JanSr dacht zich met de aankoop van zijn C6 zelfs een plaatsje in het Walhalla verschaft te hebben. Hoe hoog het entreegeld voor het Walhalla was weten we niet, maar nu is al duidelijk dat het weinig zin heeft om daar zonder onderhoudsbudget binnen te gaan.

In het DS3-forum konden we “live” de geboorte van een club meemaken: de DS3 Club Nederland. De groep liefhebbers van Citroëns vlotste model heeft met veel enthousiasme meerdere geslaagde evenementen georganiseerd en is nu erkend door Citroën Contact, het overlegorgaan van alle Nederlandse Citroën-clubs. Dit betekent dat de club in mei ook op CitroMobile aanwezig zal zijn en gaat meedoen aan de thematentoonstelling “Citroën en de vrouw”. De reacties op de bekendmaking van het thema in het CitroMobile-subforum doen vermoeden dat dit thema op heel verschillende manieren ingevuld kan worden. Wat duurt wachten lang, als je ongeduldig bent.

In het subforum Citroën Nieuws is in januari een zeer opmerkelijk bericht verschenen. PSA en Bosch zouden werken aan een nieuwe hybridetechniek. De verbrandingsmotor wordt gekoppeld aan een hydraulisch systeem dat druk opbouwt tijdens het remmen en dat deze tijdens het accelereren weer kan vrijgeven aan de achterwielen. Of dat geen innovatieve manier is om de Citroën-hydrauliek een tweede leven te gunnen? Hoe groen LHM ook is, Hybrid Air klinkt toch nog groener!

tekst: RensKorevaar, foto: CitroenAZU

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 08 maart 2013 06:44 PM
  [ # 21 ]

van de voorpagina

Terugblik op februari 2013

De winter liet zich in de maand februari nog diverse keren van zijn “barre” kant zien, terwijl menigeen dolgraag zijn ouwe getrouwe klassieke Citroën weer op ‘s lands wegen zou willen uitlaten zonder dat het zout hem aantast. Veel gedoe ook deze maand over paarden, en dan geen gesjoemel met paardenkrachten van een auto, neen het ging over paardenvlees en dat het niet op etiketten zou staan.

Jazeker. Denk je vooral rundvlees te nuttigen, zit er ook een percentage paardenvlees in. Ik heb er zelf geen minuut minder om geslapen, maar kreeg wel steeds BBQ-visioenen bij de berichtgeving. Ach, er zijn ook heel wat auto´s die de opgegeven verbruikscijfers niet halen. Sterker nog, juist de zuinigste auto’s met A-label verbruiken soms het dubbele! Mja, als ik zie hoe Priussen en dergelijke hun ruimte opeisen op de linkerbaan en als volleerde bumperklevers doordrammen, dan verbaast het verbruik me ook niet eens. Uiteraard met alle respect voor de Prius-rijder die zich als een ware heer of dame door het verkeer begeeft. Feit is wel dat deskundigen het erover eens zijn dat de voorgeschreven verbruikstest zoals die door de fabrikant wordt uitgevoerd, flink realistischer dient te worden.

Wat mij verder voor u opviel in de afgelopen maand is de drukte in het BX-forum. Omdat ik zelf een BX bezit, ligt het wellicht voor de hand dat ik regelmatig in dit deel van het forum vertoef. Er zijn diverse BX´en bijgekomen die nu weer dagelijks worden ingezet. Er worden, als gebruikelijk zou ik bijna willen zeggen, weer wat interieurs verwisseld. Let op: berline en break zijn gewoon uitwisselbaar, dat je dat even weet. Forummer Gert “GWHENDRIKS2” is nog steeds druk bezig met zijn Digit. Inmiddels is de BX getaxeerd op een keurig bedrag en nu wordt de hand gelegd aan het oppoetsen van de lichtmetalen velgen. Het komt zelfs voor dat de ene forummer, twan238, een BX ophaalt voor een andere forummer, “verzamelaar” Goofblikscha. Dergelijke verhalen zijn leuk om te lezen.

Her en der op het forum merk je in ieder geval wel dat het voorjaar er toch zit aan te komen en daar wordt door menigeen reikhalzend naar uitgekeken. Ook Ree doet dat in het HY-forum. Zijn busje behoefde “wat” aandacht, maar inmiddels lijkt het meer op een volledige restauratie. Zodra de temperaturen wat zomerser worden, zal hij over de ideale camper kunnen beschikken. Nu maart alweer een eindje op weg is, hebben ook de eerste toerritten en meetings weer plaatsgevonden. Heb je overigens nog een mooi verhaal van een meeting of een toerrit? Je kunt je bijdrage altijd inzenden naar .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken).

tekst en foto: hogervp

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 08 maart 2013 07:16 PM
  [ # 22 ]

Die tulpen op de voorgrond zijn wel leuk, maar die vlieg op het spatbord, die maakt het voorjaarsgevoel pas echt compleet! Wink

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
hogervp
> 8000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 8156
Geregistreerd: 15-08-2004

- Ami Super
- C3 1.4 Exclusive automaat
- C5 Tourer2.0 HDi FAP
Gepost: 08 maart 2013 07:52 PM
  [ # 23 ]

Scherp!
De originele foto is trouwens breedbeeld, maakt de compositie nog wat evenwichtiger.

.


Maar eerst nog even wat winter zien door te komen. hmz

Iemand nog doneren?

Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 06 april 2013 01:02 AM
  [ # 24 ]

van de voorpagina

Terugblik op maart 2013

De lentemaand brengt huilende wind en bijtende kou. Zelfs in zulke barre omstandigheden kun je het in een eendje zonder verwarming goed uithouden. Hoe? En hoe kun je in een grote Citroën met airconditioning en andere gemakken de reizigers in het rode eendje overtreffen in heldhaftigheid? Daarvoor moet je echt je best doen. Daarvoor moet je met een groep forummers op stap gaan.

Het belangrijkste nieuws in de lentemaand was toch wel de hernieuwde inval van Koning Winter. CitroenAZU dacht met zijn 2CV de lente tegemoet te rijden, maar moest zich door sneeuwwallen en over ijsvlaktes voortbewegen. Het reisverslag van het heldhaftige rode eendje heeft de voorpagina al gesierd, maar waar de redacteur van dienst niet ver genoeg doorvroeg, deed forummuze La Léo dat wel: hoe kon het toch dat de eend uren bleef steken op de snelweg en dat de bestuurder het toch niet koud had gehad? Het bleek de gezellige voorbank te zijn geweest die onze hoffotograaf voor een jammerlijke bevriezing bewaard heeft. De deelnemers aan de Tour de la Femme Fatale wilden in heldendom niet onderdoen voor de reizigers in het rode eendje. Een CX-rijder ging zelfs zo ver dat hij zijn auto van de verijsde weg in de besneeuwde berm liet slippen om met sterke verhalen te kunnen thuiskomen.

In het BX-forum heerst in maart opnieuw een gezellige activiteit. Gert’s Digit, door hemzelf de Karakterbak genoemd, nadert zijn voltooiing. Zou er op het forum ooit eerder een BX zijn geweest die met zo veel oog voor detail is opgeknapt? Logo’s, ruitewisserarmen, wielbouten: niets ontsnapt aan het kritische oog van Gert.

In de C-serie wordt nog niet gerestaureerd, maar de oudere exemplaren beginnen wel om opknapbeurtjes te vragen. Ook de C1 als kleinste van de actuele Citroëns ontkomt daar niet aan. Het C1-forum is relatief rustig omdat veruit de meeste absoluut probleemloze torretjes zijn, maar her en der heeft er een te kampen met water in het interieur. De rubber dichtingen van achterlichten en ventilatie-openingen blijken nog weleens te willen uitdrogen.

De opgefriste C3 Picasso staat zijn mannetje. Heeft de professionele autopers het bij dergelijke auto’s over een ruimtewonder of een grote auto van binnen en een kleine van buiten, de testrijders van Citroën-Forum.nl drukken zich origineler uit. Zij spreken van een grote auto die in een kleine parkeerruimte past.

De DS3 is de Citroën voor degene die zich wil onderscheiden van de massa. Alleen als mensen dat met bijzonder schakelgedrag willen doen, blijkt de DS3 daar met traditionele waarden een stokje voor te steken. Hij staat het zijn bestuurders niet toe om tijdens sneller dan stapvoets rijden van de tweede naar de eerste versnelling terug te schakelen. Haal je het dak van zo’n DS3 af, dan kun je nog gemakkelijker ontsnappen aan de sleur van het alledaagse. “Escape the Ordinary” is de slogan in marketing-Nederlands waarmee Citroën ons tijdens de marktintroductie van de DS3 Cabrio opriep om onze fantasie de vrije loop te laten. In de categorie van de professionele ontwerpers won forummer Jaco met een schitterende uitbeelding van anders durven zijn dan anderen.

Onder de bezitters van XM’s met automaten zijn er die persé willen uitrollen in de N-stand. Het schijnt dat de bak daarvan bovenmatig slijt, maar dat kan deze spaarders tot de laatste druppel niet deren. De ironie van het brandstofsparen in een ouwe zuipschuit als de XM schijnt hen daarbij te ontgaan. We willen hen graag een proefritje in een C3 of DS3 met PureTech VTi68-motor aanbevelen. Die hebben een schermpje dat de bestuurder al bij 80 km/h aanmaant om naar z’n vijf op te schakelen. Zo kun je pas echt brandstof sparen!

Ontbreekt er iets wat in een maandoverzicht niet zou mogen ontbreken? Reacties zijn welkom!

tekst:RensKorevaar, foto: CitroenAZU

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 03 mei 2013 09:42 PM
  [ # 25 ]

van de voorpagina

Terugblik op april 2013

April doet wat hij wil. Citroëns doen dat ook. De Karakterbak en Steely Dan tonen karakter en ook andere projecten doen van zich spreken. Zo lijkt er een nieuwe Twingo-dakentrend te ontstaan. Bij de bedrijfswagens wordt te kort overwogen en te zwaar geploeterd. Alle klussers kunnen weer verse moed opdoen door te lezen over de inspirerende plannen voor CitroMobile 2013.

Het kon niet uitblijven, na CitroenAZU’s vele aanstekelijke haalverhalen, restauratie- en reisverslagen, wil BroerAZU ook een 2CV. We hopen dat ook deze Eend mooie avonturen gaat beleven en dat we die hier kunnen lezen. De BX van Banaanepit is 20 jaar geworden, maar ze staat er nog fris bij. Het Twingo-dak kreeg eerder van andere BX’en veel belangstelling, maar krijgt nu navolging bij een XM, een Xantia en een Ami. Daar Nederlanders graag voor ieder model en ondermodel een aparte club oprichten, onstaat binnenkort misschien de Club voor Citroëns met Twingo-daken. Gerts Karakterbak is een project dat we al enige tijd volgen. De bak blijft karakter vertonen en weigert om een nieuwe verflaag aan zich te laten hechten. Bij de CX’en kan Steely Dan van bogaard77 ook geen gebrek aan karakter verweten worden. Een echte specialist had de gescheurde kop al op een fotootje op postzegelformaat ontdekt. Die is nu vervangen, dus misschien kan het genieten eindelijk gaan beginnen.

Op een ernstigere toon werd in het CX-forum verder verslag gedaan van de uitvaart van forummer harry45. Dit gebeurde, zoals hij wilde, dus met soortgenoten van zijn geliefde Femme Fatale. Hoe treurig ook, is deze gebeurtenis toch een hoogtepunt voor ons forum, omdat het duidelijk maakt dat we ook in moeilijke tijden wat voor elkaar kunnen betekenen.

In het DS3-forum lijkt het wat stiller te worden. Zou de glans van Citroëns tofste karretje wat minder worden? De DS3-rijders moeten komend weekend eens op CitroMobile gaan kijken. Het bestuur van hun kersverse club heeft heel actief meegewerkt aan de invulling van het thema en zal iets zeer opvallends presenteren, waardoor alle DS3-poetsers, -stikkeraars en –plastidippers weer nieuwe inspiratie kunnen opdoen! Ook van andere clubs konden we de plannen voor CitroMobile (4 en 5 mei in Expo Haarlemmermeer te Vijfhuizen) lezen. Citroën Nederland pakte uit met een interessante actie op haar facebook-pagina die 250 forummers in staat stelt om gratis naar CitroMobile te gaan. Citroën Nederland toont er de DS3 in de begerenswaardige Cabrio-uitvoering. Als historische vergelijking komt de bloedstollend mooie B2 Sport Caddy (1923) vanuit het Conservatoire naar Vijfhuizen.

Tussen de verhalen over GS’en valt vooral dat van Jochem “japv” op. Zijn nokkenas was gebroken en hij kluste er 1-2-3 een nieuwe motor in, zodat hij toch kon deelnemen aan de Visa- en GSA-tocht en daarvan op de voorpagina verslag doen. In contrast met al deze daadkracht kun je in het Xsara-forum het weemoedige loflied van Daan “2d” op zijn pijnlijk gemiste Xsara 2.0 HDi lezen: een pareltje!

Waarmee zullen we afsluiten? Met een bericht uit het bedrijfswagenforum? Kees56 heeft zich daar gemeld met een topic “Ik ben nieuw en overweeg een C35”. Had hij inderdaad maar wat meer overwogen. Nu zit hij weliswaar met een redelijk goede bus, maar ook met een onderbemeten motor die lang niet alle aansluitingen biedt die een C35 nodig heeft. Zwalkend tussen moed en wanhoop ploetert hij voort. Kijk eens in zijn werkplaats en geef hem eens een schouderklopje!

Indien je vindt dat hier iets ontbreekt wat in een maandoverzicht niet zou mogen ontbreken, dan kun je hier je reactie plaatsen. Als jij een van de volgende maandoverzichten zou willen schrijven, kun je dat graag bij .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) melden.

tekst: RensKorevaar, foto: Automobiles Citroën

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 03 juni 2013 11:39 PM
  [ # 26 ]

van de voorpagina

Terugblik op mei 2013

De maand mei is al jaren de drukste Citroën-maand van het jaar. Ook in 2013 heeft mei ons veel evenementen gebracht, waarover uitgebreide aankondigingen en nabesprekingen op het forum zijn geplaatst. Daarom houden we het hier kort wat evenementen betreft en concentreren we ons op de verhalen van heel bijzondere auto’s van heel bijzondere forummers.

Bij de A-types is het de door Maurice “makado” voltooide restauratie van zijn Ami6 die in het oog springt. In september 2011 zou het in een half jaartje gepiept zijn, maar het is toch iets grondiger aangepakt. Dat en het blinkende resultaat zijn redenen genoeg om deze Ami binnenkort eens op de voorpagina in het zonnetje te zetten.

Bij de Berlingo’s valt veel hulpgeroep te beluisteren. Heeft de een last van knikkers onder de motorkap, bij de ander gaat het om een op hol geslagen aanjager en bij weer een ander om een op hol geslagen radio. Er wil zelfs iemand het uiterlijk van zijn auto verrijken met tuningonderdelen en die schijnen voor de Berlingo nog te bestaan ook! Een BX die met opzet van een grote opening in de dakplaat voorzien was, laat nu ook ongewenste openingen in de bodemplaat zien. Gelukkig worden die voortvarend aangepakt.

Het grote nieuws bij de Picasso’s is natuurlijk de aanstaande introductie van de geheel nieuwe C4 Picasso. In de aanloop naar de Salon van Genève werd deze nog als studiemodel betiteld om de verkoop van de huidige C4 Picasso niet helemaal de nek om te draaien, maar in april kwamen foto’s en technische specificaties naar buiten en in mei is daar de prijslijst bijgekomen. We zullen deze veelbelovende nieuweling binnenkort eens gaan testen en het testbericht op de voorpagina plaatsen.

De CX “Steely Dan” van bogaard77 blijft een patiënt voor de Intensive Care. Het begon met dotteren, het ging verder met het vervangen van hartkleppen, maar nu blijkt zelfs dat niet genoeg te zijn geweest en wordt een harttransplantatie voorbereid. We wensen de patiënt een voorspoedig herstel. “La belle française” van JWH heeft ook een dieselhart. Deze bewijst dat CX’en daarmee kerngezond kunnen blijven. Hier dus geen enge operaties, maar volgens een van de reacties “belachelijk mooie foto’s.”

De SM van waterman is door Autoweek geëerd met een artikel en een filmpje. Een auto die twee keer het klokje rond is, er fantastisch uitziet en ook nog eens fantastisch rijdt, is zo’n eerbetoon natuurlijk alleszins waard!

Mei blijft toch vooral de maand van de evenementen. CitroMobile is hartverwarmend geweest, Le Citron Pressé modderig, Forever Young zonnig, La Fête des Limousines bitterkoud en de internationale SM-meeting in vele opzichten verrassend. Het kampeerweekend van ons eigen Citroën-Forum dat op 31 mei begint, is erg rokerig rond het kampvuur, maar vooral beregezellig.

Indien je vindt dat hier iets ontbreekt wat in een maandoverzicht niet zou mogen ontbreken, dan kun je hier je reactie plaatsen. Als jij een van de volgende maandoverzichten zou willen schrijven, kun je dat graag bij .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) melden.

tekst: RensKorevaar, foto: 2400gti

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 01 juli 2013 09:58 PM
  [ # 27 ]

van de voorpagina

Terugblik op juni 2013

In juni hebben bijna alle clubs kampeerweekends en rondritten georganiseerd, bijna alle. Ligt het aan die extra kilometers dat veel youngtimers nu haperen, sputteren en stuiteren? Bij de actuele modellen heerst rust en tevredenheid, vooral de C1 is “een fijn karretje”. Dan zal par eXeMple! er wel goed aan doen om in een jonge C6 te stappen en zijn CX en XM bij het oud ijzer te zetten?

In juni hebben aardig wat Berlingo-eigenaren om hulp gevraagd. Tewee vindt dat hij te veel warm moet lopen. Hoe dat op te lossen? Wel tewee, ook al wordt je Berlingo-blokje sneller warm dan je verwacht, zo lang de temperatuurmeter niet in het rode bereik komt, kun je blijven rijden in plaats van lopen. Wil je nog meer risico’s uitsluiten, ga dan luchtig gekleed en vermijd zo mogelijk warme dagen. Ook onder BX-rijders is behoefte aan hulp. Er lekt van alles: hydrauliek en brandstof, leidingen en pompen. Er wordt gehaperd, gesputterd en gestuiterd. Als de BX-club nog geen ideeën had voor toekomstige technische bijeenkomsten, hoeft daar niet langer meer naar gezocht te worden. De Ami-club heeft een autozegening georganiseerd. Zou deze de Ami’s werkelijk van dergelijk malheur vrijwaren? In dat geval weten we allemaal wat ons te doen staat.

De XM van wimb krijgt voortdurend troetelonderhoud van de hoogste orde en glimt onder de motorkap oogverblindend. We geloven Wim graag wanneer hij beweert dat deze TCT met 300.000km pas halverwege is. Ook bij de C1 doen zich geen problemen voor. Er worden tips uitgewisseld over luidsprekers en mistlampen en de tijdelijke C1-rijder bastelaar meldt zich met een nieuw topic: “Wat een fijn wagentje, zeg!” Zulke enthousiaste berichten lezen we graag. Ook bij de C4 zijn positieve berichten te lezen. Forummer Bingo rijdt nu al 57 jaar schadevrij. Weinigen zullen hem dat kunnen nadoen. Zijn huidige Citroën is een C4, zijn eerste was een Besteleend. Bingo haalt herinneringen aan dat wagentje op die duidelijk maken hoezeer het automobiel zich sindsdien ontwikkeld heeft. Wie stopt er nog handdoeken in de ventilatie-openingen om het interieur droog te houden?

Terug naar het heden! Sterker: door naar de toekomst! Begin juni is in Portugal de persintroductie van de nieuwe C4 Picasso. Ook Citroën-Forum.nl is vertegenwoordigd en brengt een uitgebreid verslag met vele fraaie foto’s. We zijn zeer onder de indruk van de lichtere en dynamischere Picasso die vol zit met technische snufjes om het rijden en het meerijden aangenamer en veiliger te maken. Het verbaast ons niet dat direct bij de publieksintroductie met open huis bij de merkdealers forummers hier hun aankoop melden. Tegen het einde van juni verspreidt Citroën ook de eerste foto’s van de Grand C4 Picasso (hier afgebeeld). De enthousiaste reacties doen vermoeden dat ook de grote variant op een mooie toekomst mag rekenen.

Bij de C6 doet par eXeMple! verslag van zijn jongste aanwinst: een C6 2.7d in de zelden geziene kleur vert nova. Ook vraagt hij welke auto hij nu weg moet doen, de CX of de XM. Zoals te verwachten was, krijgt hij daarvoor tegenstrijdige adviezen. Zullen we Peter dan maar aanraden ze beide aan de oud-ijzerboer mee te geven? Wat wil je tenslotte nog met die ouwe meuk, wanneer je je in een C6 kunt verplaatsen?

Dan de evenementen. Misschien was de kalender van juni niet zo overladen als die van mei, maar er waren fijne uitjes bij. Allereerst de toertocht van Citroën-Forum.nl zelf. Dit hoofdonderdeel van het gezellige kampeerweekend voerde ons meermaals over de Maas ten zuiden van Nijmegen, steeds door schitterende landschappen. Ook de CX’en hebben gekampeerd en de SM’s gebarbecued. Wie is er in juni eigenlijk niet naar buiten geweest? Alleen van de DS3-club hebben we niets gehoord. Kom op, stuur jullie karretjes weer eens in een kleurig lint over bochtige weggetjes!

Indien je vindt dat hier iets ontbreekt wat in een maandoverzicht niet zou mogen ontbreken, dan kun je hier je reactie plaatsen. Als jij een van de volgende maandoverzichten zou willen schrijven, kun je dat graag bij .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) melden.

tekst: RensKorevaar, foto: Automobiles Citroën

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
RensKorevaar
> 17000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 17339
Geregistreerd: 15-10-2006

Gepost: 04 augustus 2013 11:39 PM
  [ # 28 ]

van de voorpagina

Terugblik op juli 2013

We kunnen terugblikken op de maand waarin Citroën-Forum.nl tien jaar jong is geworden. Tien jaar klusproblemen en –oplossingen, tien jaar gezelligheid en vriendschap. Ook deze maand kent zijn hoogtepunten. Bij deze zomerse temperaturen betreffen die heel toepasselijk vooral het open rijden. Dat kan nu extra voordelig in de DS3 Cabrio, extra snel in de DS3 Cabrio Racing of extra gezellig in de Pluriel.

Ook over dit forum zelf valt zo nu en dan wel iets te zeggen. Op 27 juli bestond het precies tien jaar. Erik Wijngaarden wilde in oktober 2003 met zijn DS rijden, maar zat op 27 juli 2003 nog met veel vragen. Hij heeft een forum ingericht, zijn vragen gesteld en zijn DS rijdend gekregen! Uit de verjaardagsfelicitaties blijkt dat het forum voor velen toch meer is dan een bak met informatie over auto’s. Hier ontstaan ook vriendschappen. Het kampeerweekend in het tiende forumjaar is al in mei geweest, maar hoogstwaarschijnlijk komt daar volgend jaar een vervolg op!

Het julihoogtepunt bij de A-types betreft de nieuwe Dyane van Midfriesland. Hem overkwam dat waar vast veel liefhebbers van oude auto’s op hopen. Hij parkeerde ergens zijn GS, stapte uit en werd direct gevraagd of hij de Dyane van tante Klaske wilde overnemen. Tante was de eerste eigenaresse, had er altijd goed voor gezorgd, maar zag nu zo slecht dat ze er toch echt afscheid van moet nemen. Midfriesland hapte toe en heeft nu een knaloranje Dyane uit 1978 met slechts 35.000 km op de teller.

De leukste van alle C3’s blijft de Pluriel. Helaas kent de eigenwijze dakconstructie ook haar problemen. Zodra die opgelost zijn of zodra we een lange zomerse periode kennen, is het puur genieten in zo’n Pluriel. Folkert Brouwer wil die genieters bij elkaar brengen en organiseert op 22 september een rondrit over de Utrechtse Heuvelrug. Heb je zo’n gebakje, zorg dan dat je erbij bent.

Er komen nog steeds C6’en bij op het forum. Kopers van een gebruikte 2.7d zijn naarstig op zoek naar een oplossing van de vertraging die zij ervaren tussen het indrukken van het gaspedaal en het oppakken van de motor. Kopers van een 2.2d roemen de rust. Nu mag je van een rassportwagen verwachten dat hij nerveus is en van een limousine dat hij inderdaad rust uitstraalt. Rust voel je in een limousine die vermogen heeft, terwijl jij besluit dat vermogen niet aan te spreken. Is dat vermogen er niet, dan is de auto niet rustig, dan is hij sloom. Kortom, C6-kopers, kies een motor waarmee deze mooie auto vooruit wil.

Bij de DS3 heerst volop zomer. Op het Goodwood Festival of Speed heeft Citroën voor het eerst het studiemodel DS3 Cabrio Racing getoond. Ook is al aangekondigd dat deze op de IAA in Frankfurt te zien zal zijn. Natuurlijk wordt druk gespeculeerd of het echt maar om een studiemodel gaat, of dat deze auto in kleine oplage geproduceerd zal worden. Dat hopen we! Wil je daar niet op wachten, dan kun je gebruik maken van een wel heel bijzondere actie. Tot eind augustus krijg je de DS3 Cabrio voor dezelfde prijs als de vergelijkbare uitvoering met een vast dak. Het voordeel bedraagt zo’n €3.000, dus het loont de moeite om even een sprintje naar de plaatselijke Citroën-dealer te trekken.

Indien je iets mist wat in een maandoverzicht niet zou mogen ontbreken, dan kun je hier je reactie plaatsen. Als jij een van de volgende maandoverzichten zou willen schrijven, kun je dat graag bij .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken) melden.

tekst: RensKorevaar, foto: Automobiles Citroën

Doneer, zo blijven we draaien! 
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!

Profiel  
 
 
2 van de 2
 < Vorige 1 2
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook