

Totaal aantal Berichten: 83
Geregistreerd: 08-02-2010
- Ami Ami8 Break
- ID/DS Dsuper5
- Berlingo Multispace
Hallo,
ik ben op zoek naar een mooie DS. Nu wordt er mij een halfautomaat aangeboten. Ik zie echter een beetje op tegen de complexiteit en was ik eigenlijk op zoek naar een vijfbak, met name voor de rust op langere stukken.
Is de vierbak van de halfautomaat dezelfde als de vierbak mechanique. Maw hebben deze bakken dezelfde verhoudingen???
Wellicht is dit de gulden middenweg: BVH5 (halfautomaat 5 versnellingen)
http://www.ds-vitesse.com/nl/5-bvh.html
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
serve_vliegen schreef:Ik zie echter een beetje op tegen de complexiteit
Dus… Laten we het nog ingewikkelder maken met onbewezen techniek…
BVM-4 en de BVH ontlopen erkaar niet veel. Er is ook nog een korte - en een lange 5-bak…
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
Is maar hoe je het leest/intreperteerd…........
serve_vliegen schreef:ik ben op zoek naar een mooie DS. Nu wordt er mij een halfautomaat aangeboten. En was ik eigenlijk op zoek naar een vijfbak, met name voor de rust op langere stukken.
Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!
history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Proberen kan geen kwaad toch, misschien bevalt het je wel niet dan kan je elke Hydraulique gewoon laten staan.
Dan ook even een BVM proberen met lange 5 bak, dan weet je het verschil.
Ik denk dat 1 van de lastige zaken van het BMH systeem is dat er erg veel aan af te stellen is.
Lijkt me wel heel leuk om eens mee te rijden, dat heb ik helaas nog niet gedaan.
Ik dacht begrepen te hebben dat die korte 5 bak voornamelijk op een DSuper met optionele 5 bak zat. (DSuper5 heeft wel weer een lange bak, die zit dan weer aan een DX2 blok uit een DS 21).
Klein nadeelte van een 5 bak is dat je je linker voet soms niet altijd even lekker kwijt kan omdat links van de koppeling ook weer het pedaal van de parkeerrem zit. Maar dat went uiteindelijk ook wel weer





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Om je een idee te geven: een 4-bak doet 100 km/h bij 3000 rpm en een lange 5-bak 120.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
Een DS zal nooit een stille wagen worden, dus als je dat zoekt zit je verkeerd. Een goed afgestelde hydraulique rijdt heerlijk ontspannen, zoals Citroen het bedoeld heeft. Maar maakt meer herrie op de snelweg. Maak met beide typen wagens eens een rit. Realiseer je dat tussen 2 verschillende wagens met dezelfde motor en bak een groot verschil kan zitten, dus zoek net zolang tot een een goede hebt.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Behalve het geluid en makkelijker onderhoud heeft een BVM natuurlijk nog meer voordelen.
Zuiniger door minder toeren.
En doordat je 5 versnellingen heb, liggen de verzetten ook dichter bij elkaar, dus meer power in elk verzet.
Er is ook nog een lange 4 bak, zat op de ID19 (DV) Heeft bijna dezelfde V1000 als de lange 5 bak.
Maar met een lange 5 kan je natuurlijk iets lekkerder inhalen.
De 5bak laat in de hoogste versnelling volgens mij wel meer tandwielen draaien dan een 4bak, dus dat geeft dan ook weer iets verlies.
Verbruik tussen 4- en 5bak scheelt overigens niet veel, viel mij een beetje tegen.
Ik had origineel een korte 4 (want die is er ook nog) en nu een lange 5.
Alleen het geluid is al de moeite waard om voor een lange hoogste versnelling te kiezen.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Als die lange 4 bak in een ID19 zat is dat natuurlijk geen BVH.
Ik kan me eigenlijk niet anders voorstellen dat bij een lange rit op de snelweg een lange 5 bak gewoon zuiniger is dan een BVH…
Wat voor motor heb je er zelf in liggen?
Nee, gewoon een handgeschakelde 4 bak.
Ik heb zelf gewoon een 1985CC (DV3 dacht ik)
Verbruik met originele bak op de snelweg 1:10,3 , dezelfde motor met lange 5bak 1:10,5.
Bij 110km/u, de wissel deed ik toen 100 nog de max snelheid was.
Maar ondanks de behoorlijke reductie in toeren is het verbruik niet veel beter geworden (ook niet slechter).
Ik wijt het maar aan de extra tandwielen die meedraaien, of het rendement van de motor neemt misschien minder af bij hogere toerentallen dan je zou verwachten…
De weerstand van de motor is immers maar een klein deel van de totale rijweerstand.
De 5bak kwam uit een Dsuper5 met 21 motor trouwens…





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Op zich is dat niet vreemd. Het verbruik wordt voornamelijk bepaald door het rendement van de motor en de lucht/rolweerstand.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bedoel je hiermee dat een motor met meer vermogen wel zuiniger is met een 5 bak en een lichte motor er minder van profiteerd?





Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006
- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Bij het kopen van een 5-bak is het eigenlijk wel ‘belangrijk’ kennis te nemen van het feit of het een lange of korte 5-bak is. Met een korte 5-bak kom je in de hoogste versnelling ongeveer gelijk uit als met een 4-bak BVH (4-bak BVH is trouwens langer dan 4-bak BVM), alleen heb je onderweg een versnelling meer (handig voor de caravan of iets dergelijks. Een lange 5-bak daarentegen zal voor ‘rust’ in de auto gaan zorgen, dit is de beste rpm/snelheid combinatie voor een DS. Corrigeer me wanneer ik het fout heb…
Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Arjan Verkade schreef:Bedoel je hiermee dat een motor met meer vermogen wel zuiniger is met een 5 bak en een lichte motor er minder van profiteerd?
Dat klopt.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
charlesdegaulle21 schreef:Bij het kopen van een 5-bak is het eigenlijk wel ‘belangrijk’ kennis te nemen van het feit of het een lange of korte 5-bak is. Met een korte 5-bak kom je in de hoogste versnelling ongeveer gelijk uit als met een 4-bak BVH (4-bak BVH is trouwens langer dan 4-bak BVM), alleen heb je onderweg een versnelling meer (handig voor de caravan of iets dergelijks. Een lange 5-bak daarentegen zal voor ‘rust’ in de auto gaan zorgen, dit is de beste rpm/snelheid combinatie voor een DS. Corrigeer me wanneer ik het fout heb…
Klopt ook. Ik heb nog één lange 5-bak, geheel nagezien, in de aambieding voor de liefhebber.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste