Zin en Onzin ? Ik ken geen DS 6 cylinder.. maar wel leuk om te lezen
Niels
Hier ligt as, er kwam een vonkje bij het gas
Wat ik me meen te herinneren had men voor de DS een 6cilinder boxer voor ogen. Maar omdat deze niet op tijd klaar was (te veel problemen) en om de kosten te drukken op de verkoopprijs zijn ze terug gevallen op de motor van de oude traction. De boxer was ook veel kleiner. En paste beter onder de lange motorkap. Omdat de auto in zijn eind stadium zat hebben toen het traction-blok ze ver naar achter geplaatst totdat die paste. Vandaar ook de iet-wat vreemde opstelling en de (motor)bult in het interieur
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ook een 4-cilinder boxer. Maar het rendement was een knelpunt (een 1200 cc kever was normaal gesproken ook een zuipert). En bij de 6-cilinder ook de koeling van de achterste cilinders. Bijkomend detail: Levebrve was een vliegtuigbouw ingenieur. Voornamelijk geinteresseerd in zwaartepunt, wegligging en gewichtsbesparing.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Haha wat een onzin komt er in die reacties voorbij!
jantje1948 schreef:Bijkomend detail: Levebrve was een vliegtuigbouw ingenieur. Voornamelijk geinteresseerd in zwaartepunt, wegligging en gewichtsbesparing.
Wat bedoel je daar precies mee?
Het kon hem niet schelen welke motor erin lag of was hij op zoek naar een hoger rendement?





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Motoren hadden gewoon niet zo zijn interesse, die moesten het gewoon doen. Algemeen bekend. Daarom was dat budgettair gezien een beetje een ondergeschoven kindje.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Nou ja zo slecht heeft het ook weer niet uitgepakt, die motoren zijn over het algemeen best goed.
Er zijn genoeg modellen uit die tijd die veel meer motorische problemen hebben/hadden.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
jantje1948 schreef:Ook een 4-cilinder boxer.
Volgens mij klopt dat niet Jan. In de eerste instantie is er alleen getest met een 1500 en 1800 cc 6 pitter, zowel lucht als watergekoeld.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik denk dat je gelijk hebt. Even gekeken in mijn foto’s van het conservatoire laat idd alleen 6 cilinders zien. Lucht en watergekoeld. Maar in het boek van de Lange wordt de 4 cilinder boxer wel genoemd.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
typisch iets voor Fok.nl om de ID dan maar een ‘pauperbak’ te noemen omdat deze niet de stuurbekrachtiging van de DS had. Alsof alle auto’s van 1955 dat al hadden!
Ik wil dan al niet meer verder lezen….
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Het stukje is niet negatief over de DS.
Sommige reacties eronder natuurlijk wel.
Andere geven weer reacties met foute inhoud, zoals dat het veersysteem op 65 bar werkt, wat eerder een boldruk is…





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Drukregelaar schakelt tussen 45 en 65 bar….
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Welke? Van de koppeling?
De hoofddruk wordt toch afgeregeld op iets rond de 170 bar.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Je hebt helmaal gelijk! Er moet bij mijn cijfers een 1 voor.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Oké, dan zijn we het eens















Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007
- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Leeuwis schreef:
Zin en Onzin ? Ik ken geen DS 6 cylinder.. maar wel leuk om te lezen
Niels
Een lucht-gekoelde 6-cylinder boxer was de bedoeling maar is niet doorgezet vanwege problemen en tekort aan budget om dit op te lossen, bovendien gooide ook een oliekrisis roet in het eten.
Als het origineel niet is toegepast, dan maar zo….
DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
En daarom hebben we die bult in het interieur. Oorspronkelijk was de bedoeling een 3-persoons bank voorin. Onder de motorkap dezelfde layout als bij de eend. Boxermotor voorin om de aflopende neus mogelijk te maken. Toen besloten werd de tractionmotor te gebruiken moest er dus wat bricolage aan te pas komen.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.