1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
   
Koplampen DS: H1 versus H4?
Jos Basyn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-03-2009

Gepost: 24 augustus 2013 05:09 PM

Op mijn DSuper van ‘72 zitten Cibié koplampunits met telkens 2 H1-lampjes in. Al bladerend door een paar koplamptopics op dit forum leerde ik dat ze ook wel eens “kangoeroes” genoemd worden. Ik ben al een paar jaar met de hakken over de sloot door de keuring geraakt en ik ben bang voor volgende maand: het licht schijnt zo wazig te zijn dat ze moeilijk af te stellen en af te lezen vallen. Het zou kunnen dat de reflector mat begint te worden.

Een paar vraagjes:
1. (waar) kan je er nog aan geraken? Op beurzen heb ik ze maar zelden gezien. Eén keer wel wat gevonden in Reims, maar die hadden gele kapjes (de mijne zijn wit en dat wil ik zo houden). Of kan die reflector een nieuwe spiegellaag krijgen?
2. Ik vond de lichtopbrengst zelf al verre van denderend, meende eerst dat het door de mogelijks matte reflector komt. Maar in de voornoemde koplamptopics op dit forum las ik ook dat ze minder opbrengst hebben dan H4-units (die voordien? nadien? in de DS gemonteerd werden). H1 vervangen door H4 zou dus een optie kunnen zijn. Maar dan moet wellicht ook de kabelboom aangepast worden, én heb ik “niet-originele” koplampen in mijn ‘72er DS zitten. Iemand ervaring hiermee?

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 augustus 2013 05:39 PM
  [ # 1 ]

Reflectors laten verzilveren kan. Is niet goedkoop. Je kunt natuurlijk de lampjes ook vervangen door xenon H1. Ongeveer 5000K voor normaal wit licht. Gebruiken minder stroom en hebben een hogere opbrengst.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
BEsuper
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 555
Geregistreerd: 04-04-2007

- ID/DS DS21ie Pallas Hydraulique
Gepost: 24 augustus 2013 06:38 PM
  [ # 2 ]

Ik zie dat je van Brugge bent, voor verzilveren kun je eens informeren bij Belcroom in Roeselare en vragen naar Karl. Ben niet zeker of ze het doen, gewoon verzilveren van bvb siervoorwerpen doen ze wel.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 24 augustus 2013 07:17 PM
  [ # 3 ]

Nieuwe H4 reflectoren zijn te koop bij diverse leveranciers, en geven een prima lichtopbrengst. Je hoeft je kabelboom daar niet voor aan te passen: “plug and play”.

Als je toch je Cibie wil vervangen door dezelfde units, kun je één nieuw en ongebruikt exemplaar (in de doos) van mij overnemen. Ik kan proberen een tweede te pakken te krijgen, maar dat weet ik volgende week.

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 24 augustus 2013 07:37 PM
  [ # 4 ]
jantje1948 schreef:

Reflectors laten verzilveren kan. Is niet goedkoop. Je kunt natuurlijk de lampjes ook vervangen door xenon H1. Ongeveer 5000K voor normaal wit licht. Gebruiken minder stroom en hebben een hogere opbrengst.

Xenon krijg je niet door de APK….

http://www.autoweek.nl/video/3410/klokje-rond-citroen-sm  (vanaf minuut 2….)

Zou voor de repelsteeltje optie gaan.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 augustus 2013 07:43 PM
  [ # 5 ]

Kul! Complete kul! Na het afstellen kwam ie gewoon de apk keuring door!

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
F.SvM
> 9000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010

- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Gepost: 24 augustus 2013 08:06 PM
  [ # 6 ]

Ook bij dezelfde keurmeester ?

De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/

http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/

Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 augustus 2013 08:13 PM
  [ # 7 ]

Wat maakt dat nou weer uit? De regels van de rdw zijn duidelijk, keurmeester mag daar niet van afwijken. Klaar.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 augustus 2013 08:13 PM
  [ # 8 ]

Mijn sm is met xenon gewoon goedgekeurd

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 24 augustus 2013 08:18 PM
  [ # 9 ]

Die van joris ook… En nog een stuk of wat.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
bartjes
> 1400 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1452
Geregistreerd: 02-02-2007

- ID/DS DSuper LPG 5bak
- Xantia 1.8 16v Break
Gepost: 24 augustus 2013 09:53 PM
  [ # 10 ]

H4 pit is groter als H1 en heeft misschien daarom meer lichtopbrengst ?
H4 heeft 3 stiftjes, H1 heeft er maar 1. Je hebt daarom een ander stuk kabelboom nodig, het gaat hier echter om de laatste 15 cm van de kabelboom.

Mijn H1 kangaroe-reflectors zijn zo vervangen door H4 zonder ‘buidel’. De H1 reflector had een geel glaasje erin (kon dus een witte H1 pit monteren om geel licht te krijgen). De nieuwe H4 reflectors hebben geen geel glaasje en een witte H4 pit zal daarom wit licht op de weg brengen.
Ik heb via garage Sanders H4 pitten met een geel glaasje kunnen krijgen om toch geel licht op de weg te kunnen hebben:

De combinatie van oude reflector met H1 ombouwen naar nieuwe reflector met H4 samen geeft behoorlijk wat meer lichtopbrengst, ook al is het geel licht.

DSuper 1.9 LPG blue d’ Orient 01-1972
Het enige wat ik in een andere auto zie is de reflectie van die van mij.

Profiel  
 
repelsteeltje
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 428
Geregistreerd: 26-02-2006

Gepost: 24 augustus 2013 10:30 PM
  [ # 11 ]

klopt, Bartjes, je hebt gelijk.

Je hebt idd een kort kabelboompje nodig, aan de ene kant een zwart blokje waar de drie stekers in passen, en aan de andere kant een geel vrouwtje, een groen vrouwtje en een bruin mannetje. Verkrijgbaar bij dezelfde leverancier als de h4 reflectors.

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 25 augustus 2013 01:46 AM
  [ # 12 ]
bartjes schreef:

H4 pit is groter als H1 en heeft misschien daarom meer lichtopbrengst ?
H4 heeft 3 stiftjes, H1 heeft er maar 1. Je hebt daarom een ander stuk kabelboom nodig, het gaat hier echter om de laatste 15 cm van de kabelboom.

Mijn H1 kangaroe-reflectors zijn zo vervangen door H4 zonder ‘buidel’. De H1 reflector had een geel glaasje erin (kon dus een witte H1 pit monteren om geel licht te krijgen). De nieuwe H4 reflectors hebben geen geel glaasje en een witte H4 pit zal daarom wit licht op de weg brengen.
Ik heb via garage Sanders H4 pitten met een geel glaasje kunnen krijgen om toch geel licht op de weg te kunnen hebben:

De combinatie van oude reflector met H1 ombouwen naar nieuwe reflector met H4 samen geeft behoorlijk wat meer lichtopbrengst, ook al is het geel licht.

De fysieke grootte van een lamp zegt niets over de lichtopbrengst. De H1 lampen in een sm zijn gewoon 55W.

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
Jos Basyn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 8
Geregistreerd: 15-03-2009

Gepost: 25 augustus 2013 11:00 AM
  [ # 13 ]

Aan de Nederlandse forummers: de discussie over apk voor xenon-ombouw is denk ik niet relevant voor de Belgen, volgens mij geraken wij er niet mee door de autokeuring.

Ik weet wel dat bv. Philips verschillende kwaliteiten halogeenlampen aanbiedt met meer lichtopbrengst. Misschien leveren bv. die Blue Visions meer op?

Profiel  
 
Arjan Verkade
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004

- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Gepost: 25 augustus 2013 02:02 PM
  [ # 14 ]

Eerst zorgen dat de basis goed is:

Goede reflectoren.
Schoon glas, zowel van de unit als de binnen en buitenkant van het glas waar ze achter zitten.
Zorgen dat de lampen via een relais geschakeld worden, de stroom gaat dan niet meer via de schakelaar in het dash, dat levert je een hoger voltage op aan de lampen. Oftewel meer licht.

Profiel  
 
Evan
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2431
Geregistreerd: 18-04-2005

Gepost: 25 augustus 2013 04:20 PM
  [ # 15 ]

In mijn CX heb ik 100W H4 zitten, via relaisboompje, en met goede reflectoren. Scheelt toch een flinke borrel ten opzichte van origineel! Komt ie gewoon mee door de apk, want het lichtbeeld is prima en zelfs na dit geknutsel is een moderne koplamp qua lichtopbrengst echt wel beter.

CX GTi Turbo 2 - All Black

Profiel  
 
 
1 van de 3
 1 2 3 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook