




























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Ik heb het nog maar een keer nagekeken in de RTA: 3 relais voor hydr. en 2 voor mec.
Evenzo: extra startrelais op de accu voor hydr. en niet voor mec.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
jantje1948 schreef:Sorry Camambert: 3 relais voor hydraulique; 2 relais voor mecanique.
Je was me net voor..
Gelukkig, dan klopt het wel bij mij. Zit het verschil in de manier van starten: contactslot bij mech of selectiehandle bij semi-aut??
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Dat weet ik eigenlijk niet. Het kan zijn dat ze bedacht hebben dat een contactslot makkelijker te vervangen is dan de bediening bij het pookje. De hydr heeft tenslotte ook al een extra relais op de accu.
Ik denk dat beide relais er zijn om de contacten in het pookje zoveel mogelijk te sparen.
Nog even over de koudstartinjecteur: bij deze buitentemperatuur moet een van de aansluitingen van de stekker op de injecteur aan massa liggen. (0 Ohm, heb je een multimeter?). Op de andere aansluiting moet tijdens het starten 12V komen. Als het koelwater >20C is, of als het spoeltje het bimetaal genoeg verwarmd heeft, wordt de massa-aansluiting onderbroken. Ik had met mijn sm een keer het omgekeerde: draadje maakte massa waardoor zolang ik de sleutel omgedraaid had er geinjecteerd werd. Verzopen dus.
Als dit allemaal klopt en de injecteur doet het nog steeds niet istie overleden!
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Mecanique heeft -volgens mij- geen startrelais op de accu, omdat je die in de versnelling kan parkeren. Dan zou starten op de accu vervelend uitpakken….
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ook een mechanique kan een relais op de accu hebben. Mijn IE mechanique van 70 had het en mijn 71’er ook. Pas mijn 72’er 23 IE had het niet meer.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste





























Totaal aantal Berichten: 10299
Geregistreerd: 22-03-2005
- GS/GSA 1220 club break
- Overig Panhard 17 break
- GS/GSA X1
- ID/DS DS23H Pallas
- ID/DS ID20F break 21 5-bak
Kan wel natuurlijk, maar dan is de vraag: Zat het er al op af fabriek?
Citroen!














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Ja, bij beide auto’s zat het er af fabriek op. Ook volgens de schema’s. De startmotor was ook “doorgelust” af-fabriek.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
jantje1948 schreef:Dan horen er op het achterste relais gewoon 4 stekkers te zitten.
Er zijn 2 draden naar het thermocontact. in de ene zit een platte verbinding; in de andere een ronde.
In het thermocontact zit een bimetaaltje en daar omheen een spoeltje. Als het kouder is dan 20C moet je op de ene draad 0 Ohm meten en op de andere een aantal ohm. (dat spoeltje verwarmt namelijk het bimetaaltje.
Een andere controle: Als het kouder is dan 20C (voorlopig wel!) moet op een van de aansluitingen van de stekker op de injecteur 0 ohm staan tov massa. De andere moet dan 12V krijgen tijdens het starten (die is er altijd tijdens het starten, ongeacht de temperatuur).
Weet je zeker dat de draden goed zijn aangesloten op het relais?
Ik heb een donkerbruin vermoeden dat mijn koudstart-injecteur het niet doet (gemerkt bij wat koudere temperaturen en vervolgens erg moeilijk starten). Nu ben ik eens gaan meten. Het is misschien niet de ideale temperatuur nu om het e.e.a. te checken, maar het volgende gemeten. Met een multimeter de weerstand gemeten tussen massa (- accu) en de afzonderlijke beide polen van de stekker die op de koudstart-injecteur gaat. Op de ene stekker pool meet ik ca. 7,5 ohm op de andere stekker meet ik ca. 27 ohm. Wat kan ik hieruit afleiden??
Ik heb ook nog getracht te bekijken of de injecteur zelf nog sproeit tijdens het starten, maar helaas niets. Ondanks een koele garage (ca. 20 gr.) was het misschien toch al te warm voor de koudstart-injecteur om mee te doen.
Wie kan mij van een reactie bedienen?
gr.
Rob
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012
















Totaal aantal Berichten: 1533
Geregistreerd: 26-06-2006
- Traction Avant 11BL
- ID/DS 23IE Pallas mech
- (Grand) C4 Picasso 1.8 Ambiance
je kan het koude start contact doorverbinden, dan moet de startinjector het doen bij starten.
Du pain, du vin et… Citroën!
Citroen-forum.nl: ...omdat je Citroën nooit af is!
camemBert schreef:je kan het koude start contact doorverbinden, dan moet de startinjector het doen bij starten.
Dank voor je snelle reactie, ga er mee aan de slag ! Voor de extra check; deze zit toch ergens tussen de 2e en 3e cilinder aan het blok aan de bestuurderszijde? En de twee hiermee verbonden draadjes met elkaar doorverbinden?
gr.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012





























Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006
- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Volgens mij tussen 3 en 4 van voor af gerekend.
ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
De draadjes die uit de draadboom komen..
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>
bogaard77 schreef:De draadjes die uit de draadboom komen..
Het probleem is intussen verholpen met jullie aanwijzingen. Probleem was wat corrosie op de contacten her en der. Dank ! T.a.v. het doorverbinden van het thermocontact kan ik melden dat dat niet werkt door het doorverbinden van de draadjes uit de kabelboom. Ook nog ff een handleiding erop nageslagen (van zo’n ie testkast). Blijkt dat je de grijze platte steker naar het thermocontact moet loshalen en op de massa moet aansluiten. Nu wordt het thermocontact gepasseerd en zal de koudstart injecteur tijdens starten blijven sproeien ongeacht temp.
DS21 i.e. Pallas 1971
C6 3.0 HDi Exclusive 2012












































Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Goed bezig !
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>