1 van de 2
 1 2 Volgende > 
   
Deksel oliefilterhuis lekt
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 380
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 24 januari 2012 08:49 PM

Ik heb al talloze keren het oliefilter vernieuwd, probleemloos. Maar na de afgelopen keer houd ik een kleine lekkage langs de deksel - druppel per dag. Ik ben altijd huiverig om bouten te vast te draaien. De vraag is derhalve: hoe vast mag ik de boutjes vastzetten? Ik heb een momentsleutel, maar kom de aandraaiwaardes nergens in de handboeken tegen.

Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 24 januari 2012 08:52 PM
  [ # 1 ]

inderdaad niet te vast. Het deksel wil nog wel eens vervormen (door te strak aandraaien) waardoor de boel gaat lekken.

Het deksel netjes vlak kloppen met een hamer wil vaak wel helpen….

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 24 januari 2012 09:24 PM
  [ # 2 ]

Heb je wel de goede dikke (kartonnen) pakking er tussen?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 24 januari 2012 10:03 PM
  [ # 3 ]

Aandraaien doe ik altijd met ongeveer 1 kgm. Geen lekkages en ook geen problemen met draad uitdraaien, maar of dit het meest ideale aandraaimoment is weet ik niet.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 380
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 24 januari 2012 10:52 PM
  [ # 4 ]

Heb je wel de goede dikke (kartonnen) pakking er tussen?

Dank voor de reacties tot dusverre. Ik heb de originele pakking geplaatst. Ik ga het aanhaalmoment controleren.

Groet, Marcel

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 25 januari 2012 10:43 AM
  [ # 5 ]

Platkloppen van het deksel is gevaarlijk want er zit een richel in gefelst! Die moet je niet eruitkloppen. Ik gebruik wel vloeibare pakking er tussen.

Overigens, als je de platte ring uit je deksel hebt gehaald door de twee lipjes uit te buigen is nu wel je deksel krom. Haal een andere!

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
furriegurrie
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2142
Geregistreerd: 11-03-2006

- ID/DS D super
- C3 Pluriel 1.6 sensodrive
- C5 2.0 Benzine Exclusive
- C35 Fiat 242
- C6 (2005-2012) 2,7 HDI exclusive
Gepost: 25 januari 2012 10:47 AM
  [ # 6 ]

Uiteraard moet je die richel er niet uitslaan. Het gaat om het “vlakken” van de stukjes rondom de boutgaten. Op de 10K beurt workshop van de club was dit een van de tips overigens….

Profiel  
 
citroen23
> 7000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 7354
Geregistreerd: 18-01-2004

- SM 2.7 carb
Gepost: 25 januari 2012 02:33 PM
  [ # 7 ]

De orginele (te) dunne pakking is een pakking welke gauw gaat lekken. Er is een dikkere voor in de plaats gekomen. Gebrukite altijd die dikke versie nadat die dunne een keer begon te lekken. Zinsdien geen lekkage meer gehad.

Citroën SM: Ceci n’est pas une voiture…..c’est un art de vivre !!

history: BX gti (2x), BX sport, BX 16V MK2,Xantia 2.0 SX, DS23 pallas injection.

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 380
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 25 januari 2012 07:13 PM
  [ # 8 ]

Boutjes allemaal met 1kgm nagetrokken - proefritje gemaakt. Kurkdroog Smile

Allen wederom dank voor tips en suggesties.

Groet, Marcel


P.S. Ben sinds kort in het bezit van een 4-koloms brug. Dat maakt sleutelen tot een echt genot!

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 25 januari 2012 08:33 PM
  [ # 9 ]

En 1kgm voelt nog best degelijk aan toch?

Heb je een 4-kolomsbrug die vrij op de vloer geplaatst kan worden en ook te verrijden is?

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
Marcel Gosselink
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 380
Geregistreerd: 24-08-2006

Gepost: 25 januari 2012 08:57 PM
  [ # 10 ]

Een vaste, dus niet-verrijdbare brug. Man, wat je allemaal ineens ziet….  En je kunt er zo heerlijk bij.

En die 1 kgm is inderdaad vaster dan ik met de hand altijd deed.

Groet

DS-rijden is heerlijk - vooral na weer eens een paar uurtjes sleutelen (-:

Profiel  
 
charlesdegaulle21
> 500 berichten
RankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 581
Geregistreerd: 29-03-2006

- ID/DS DS21H
- ID/DS ID21F
- Traction Avant 11BL
Gepost: 25 januari 2012 09:03 PM
  [ # 11 ]

Wij hebben ook een brug, en idd heel veel klusjes worden opeens simpel, even olie verversen, flexibele stuk van de uitlaat vervangen, ff rondje inspectie, het stelt niks meer voor.

Als een kind naar zijn auto vraagt dient het niet te zeggen, papa geef mij mijn auto, maar papa geef mij mijn citroën

Profiel  
 
vlietmansje
> 2000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 2967
Geregistreerd: 15-01-2007

- ID/DS DSuper LPG 4bak Méchanique
Gepost: 06 september 2013 08:00 PM
  [ # 12 ]

Inmiddels bijna 100.000km gereden met mijn bruine D(eigenlijk een DSuper), zelf onderhoud gedaan, dus ook diverse keren oliefilterdeksel losgehad en vastgezet voor vervangen van oliefilter.

De eerste keer (1987) merkte ik dat er één draadgang van de 8 beschadigd was, maar tot op heden steeds zonder lekkage kunnen doorrijden. Ergens in 2006 ben ik het boutje uiteindelijk verloren, en heb vervolgens een keer oliefilter niet vervangen.

Wegens de te verwachten problemen…

Nu ben ik van plan om de auto twee jaar te stallen, dus wilde toch het blok van nieuwe olie voorzien én het filter vervangen: dat zat er intussen een kleine 30.000km in!

Afijn, keurig gewerkt, dikke pakking gebruikt (wel twee jaar op de plank gelegen), maar met 7 boutjes lekt er nu elke 40 seconden een druppel: veel te veel dus.

Ander deksel geprobeerd, met zelfde resultaat.

Graag advies over de nu te volgen werkwijze?


Nogmaals proberen, met recent aan te schaffen pakking? Droog monteren (doe ik tot op heden), of voorweken in olie of zo?
Vloeibare pakking gebruiken, maar welke dan?

Aangezien ik er nu nog mee rijden kan (en apk eind september verloopt), ben ik nog mobiel met de auto.
Uiteindelijk beland ik anders óf bij de specialist, of ik moet het hele blok lichten om de carterpan te vervangen…

knuffel

Profiel  
 
jantje1948
> 10000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 10631
Geregistreerd: 21-04-2006

- Overig Mercedes CLA 250 shooting brake
Gepost: 06 september 2013 08:30 PM
  [ # 13 ]

Kun je aale 8 de boutjes genoeg aandraaien?

ex 2cv 15pk, 11BL 1938, dspecial 1973, ds pallas 23 IE bvh 1973, gs, austin princess 2300, cx 2400 break, bx 19 d, cx 2500 trd, xm 2.0 16v, mgb, mgc, Suzuki vitara, ds 21 ie pallas 1971, saxo 1.1i, sm 2.7 ie, xantia 2.0 16v, C5 3.0V6 exclusive, C4 1.6HDI, C4 1.6 16v.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25737
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 06 september 2013 08:39 PM
  [ # 14 ]

Neem goede vloeibare pakking en monteer. Een ander Carter kan altijd nog..

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
waterman
> 40000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005

- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Gepost: 06 september 2013 09:10 PM
  [ # 15 ]

7 boutjes werkt dus duidelijk niet. Het moeten er toch ook gewoon 8 zijn, maar dat is niet moeilijk want het gare draadgat kun je gewoon naar m8 optappen.

Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!

Doneer, zo blijven we draaien!

disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste

Profiel  
 
 
1 van de 2
 1 2 Volgende > 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2025 | adverteren
Facebook