1 van de 41
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
   
C3 Pluriel, dakproblemen en -oplossingen
pijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-04-2013

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 14 april 2013 06:40 PM

Hallo allemaal,

Sinds enkele weken rijdt m’n vriendin in een leuke oranje Pluriel uit 2003. Gekocht met een gokje, want het dak functioneert niet. Nu heb ik een aantal vragen aan de kenners hier, want ik hoop het dak zelf te kunnen repareren.

Wat doet het wel: dak sluit, bij het ingedrukt houden van de knop in sluiten stand (telkens klein stukje). Dak opent per keer een klein stukje (10-15 cm ongeacht in welke positie het dak staat en en welke positie de knop gedraaid wordt).
Het dak kan dus geopend worden door de knop op een willekeurige positie te draaien, dak opent 15 cm, dan 1 cm dicht doen, dan weer de knop op een willekeurige positie draaien, etc.

Het openen en sluiten gaat gepaard met knarsen en knakken….  een en ander loopt niet erg soepel. Het ‘knakken’ komt echter uit de aandrijving. Ik kan niet inschatten of het dak op zichzelf soepel genoeg schuift.


Nu heb ik een en ander los gehaald en constateer dat het tandwiel (cilindrisch met schuine tanden - geen foto gemaakt Sad) in de aandrijving van de duw/trekveren waarschijnlijk versleten is.
Dit betreft dus niet het tandwiel op de motor of de verbinding daarmee maar de buitenste vertanding.

Is dit probleem bekend? En zo ja kent iemand een adresje waar ik zo een tandwiel EN liefst ook niet nieuwe trek-/duwveren kan verkrijgen?

Ook ben ik op zoek naar een methode om het dak dan uiteindelijk weer te resetten en vanuit welke positie dit moet (helemaal dicht/helemaal open).

Hopelijk kan iemand me verder helpen?

Met groet,
Marco

Profiel  
 
twannet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 20-01-2013

Gepost: 16 april 2013 10:37 PM
  [ # 1 ]

http://www.kfzteile-profis.de

U heeft nodig de onderdelen:  8401Z0 en 8484C4

Wij hadden hetzelfde probleem, kraken, en gedeeltelijk openen/sluiten.

Na het vervangen van de kabels en het monteren van het tandwielrevisiesetje werkte het dak weer.

Profiel  
 
pijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-04-2013

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 16 april 2013 11:14 PM
  [ # 2 ]

Beste Huub,

Ik heb inderdaad afgelopen maandag al de kabels en het tandwiel besteld. Bij de Citroen dealer in Hilversum.

Ik ga deze dit weekend monteren en hoop dat het probleem verholpen wordt. Heb jij ervaring met het opnieuw ‘inleren’ van de computer? Hier is waarschijnlijk een procedure voor?

Dank alvast!

Mvg
Marco

Profiel  
 
twannet
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 19
Geregistreerd: 20-01-2013

Gepost: 17 april 2013 09:03 PM
  [ # 3 ]

Dag,

We hebben na het monteren van de nieuwe onderdelen niets bijzonders gedaan.
Gewoon het dak bediend, niets met inregelen of zo. Loopt als een trein(tje)

Huub

Profiel  
 
pijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-04-2013

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 08 mei 2013 10:47 AM
  [ # 4 ]

Naar aanleiding van een vraag van Bart via de Mail:

Beste Bart,

Reden dat ik nog niet gereageerd heb is omdat ik nog bezig ben met het dakje….

Het vervangen van de kabels en tandwiel ging zeer gemakkelijk, maar het dak is (omdat het voortstuwingsmechanisme nu wel goed werkte) vastgelopen en helaas zijn de sliders aan de voorzijde afgebroken.
Ik overweeg nu deze te vervangen….of de auto naar de sloop te brengen want zo’n dak is uiterst frustrerend.

Dat laatste is een grapje Smile.

Als jij tips voor mij hebt dan hoor ik ze graag!

Met groet,
Marco

Profiel  
 
pijk
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 4
Geregistreerd: 14-04-2013

- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
Gepost: 08 mei 2013 11:02 AM
  [ # 5 ]

Voor de geinteresseerden:

Interslides hebben artikelnummer: 8401HW & 8401HV

waarbij ik niet weet welke (V of de W) voor links of voor rechts is.

Profiel  
 
merksbart
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 01-05-2013

Gepost: 13 mei 2013 10:10 AM
  [ # 6 ]

Huub, Marco,
hoe het mij is vergaan, bij http://www.kfzteile-profis.de spullen besteld. ondanks de vakantie dagen was het na een week bij mij thuis. op moederdag het dak open gezet tot op de achteruit, gaat de achteklep niet open. dak weer van de ruit geschoven, de aandruiving verwijderd en het dak uitgelijnd. nu lukt het wel.

de ruit met dak in de achterbak gekanteld en de aandrijving verwijderd. het dak uit de rail geschoven en daar begind het gelazer. tijdens het uitschuiven van het dak tref ik wat losse onderdelen, de voorste slede zijn op diverse plaatsen gebroken. tot overmaat van ramp, breek ik zelf nog de grendelnok van een van de sledes af. wat nu! Grrrr ik weet het echt ff niet!

toch de nieuwe kabels en het nieuwe tandwiel gemonteerd, het geheel weer in de rail geschoven, incl. alle lossen brokken, het dak uitgelijnd, aandrijving gemonteerd en op hoop van zegen stap voor stap het dak dicht geschoven. ondanks de afgeproken kabelhouders en afgebroken grendelnokken. gaat het dak moeizaam maar probleemloos open en dicht. cheese 

ik zie dat Marco een ander probleem heeft, maar ook schade heeft aan de voorste sledes van het dak. alvast bedankt voor de onderdeel nummers ik vandaag de nieuwe sledes bestellen.

groeten Bart

Profiel  
 
merksbart
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 2
Geregistreerd: 01-05-2013

Gepost: 28 mei 2013 05:03 PM
  [ # 7 ]

Huub,Marco

de klus is geklaard! very good mijn dak gaat weer open en dicht. maar het gaat niet makkelijk surrender en denk dat de motor van de aandrijving aan zijn eind is. wie weet wat het bestelnummer is van de motor? ik hoor het graag.

de klus is geklaard maar ik ben nogal wat hindernissen tegen gekomen tijdens het monteren van de nieuwe sledes.

door een montage fout bij het monteren van de sledes, ging het dak niet meer dicht, is er een error ontstaan in het sluitprogramma en ging ook de achtruit niet meer open.

uiteindelijk heb ik alle uitdagingen kunnen oplossen en ook het dak opnieuw kunnen inleren.

tot de volgende uitdaging Groeten Bart Merks

Profiel  
 
Jacqootje
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 3
Geregistreerd: 03-07-2013

Gepost: 03 juli 2013 12:19 AM
  [ # 8 ]

Hallo, ik heb ongeveer dezelfde klacht; het dak en het achterraam gaan niet meer open en ik heb geen idee waar ik moet zoeken. Ik lees hier iets over een rails en bedrading. Maar ik kan nergens bij! Sad

Profiel  
 
MikeH
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 1
Geregistreerd: 06-07-2013

Gepost: 10 juli 2013 12:30 AM
  [ # 9 ]

Hallo Mijn dak is scheef dichtgegaan en uit de rails gelopen tevens vergrendeld de achterraam niet meer aan een zijde lijkt iets afgebroken . Heeft iemand tip hoe ik het dak handmatig kan openen

Alvast bedankt voor de reactie Laughing

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 11 juli 2013 04:13 PM
  [ # 10 ]

Oh wat goed dat er nu wat mensen met echt verstand van Pluriels op dit forum komen!  Razz
Ik heb onlangs een tweedehands Pluriel uit Belgie geimporteerd, 5 jaar oud en 92.000, en diesel.
Het dankje doet het niet meer: het aandrijftandwiel slaat zo te horen over. Het dak wil nog wel een beetje open, en sluit dan weer met veel geratel.  cool mad
Een nieuw setje aandrijftandwiel besteld (kost 30 Eu) en erin laten zetten door de vakgarage (kost misschien 175). Nu belt hij zojuist, dat ook de aandrijfkabels ‘versleten’ zijn. Volgens de vakgarage is dat echt een groot karwei om ze te vervangen.
Ik zal natuurlijk eerst mijn leverancier in Belgie proberen, maar die heeft daar zeker en vast geen zin in.

Vraag: Ik ben zelf vrij handig maar hier waag ik me toch niet zo maar aan. Kan iemand dat voor me doen? of weet je iemand die dit kan?

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 30 juli 2013 11:35 PM
  [ # 11 ]

We zijn inmiddels twee weken verder. Vervangende aandrijfkabels besteld bij die Duitse site, 77 Eu. incl verzenden. Met hulp van een van de gebruikers van dit forum de zaak aangepakt. Alles leek zo zonnig… je snapt het al, met nogal wat gepruts (want dat is het wel hoor) die kabels vervangen, alles weer in elkaar gemonteerd, alles bijelkaar maar drie kwartier werk. Dakje ging stap-voor-stap gewoon dicht! Bij het laatste stukje sluiten weer die harde kraken, achterin de bij de raamaandrijving. Dat is het tandwiel dat over de ribbels van de kabels springt. En bij het volledig openen ook weer.
Je kunt de aandrijfkracht van het tandwiel instellen met een stelschroef (met contramoer) op het tandwielhuis, maar dat had geen zin: ook daarna sprong het tandwiel nog over. Na 20 min prutsen: kabels en tandwiel helemaal gaar gedraaid.
Bij nadere inspectie bleek een van de 3 bouten waarmee de motor vast zit, in een afgebroken moer te draaien…. very very sad
Nu op zoek naar de juiste lijm, een hulpconstructie maken, nieuwe kabels en nieuw tandwiel bestellen, en maar weer proberen…
Zo’n mooi wagentje he, die Pluriel!  love

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
Escher
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013

- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Gepost: 23 september 2013 06:02 PM
  [ # 12 ]

Ik ben sinds september 2010 bezitter van een C3 Pluriel Côte d’Azur uit 2006. Het is mijn eerste auto en toen we op zoek gingen naar een Pluriel was ik me reeds bewust van de mogelijke dakproblemen. Daarom extra goed uitgekeken en eentje gekocht met weinig km’s en een vol jaar garantie. De eerste twee jaar heeft mijn Pluriel zich voorbeeldig gedragen, tot augustus 2012… Toen wilde mijn kofferruit plots niet meer goed sluiten; op het oog leek hij gesloten, maar als je er wat aan trok, merkte je dat het rechterslot niet aangreep. Gevolg: openen dak onmogelijk. Ik ben vervolgens ettelijke keren van het kastje naar de muur gestuurd door mijn vaste Citroën-dealer die ook toegaf dat hij er zelf niet veel vanaf wist. Na een hele hoop gepruts (later bleek dat men het probleem eigenlijk alleen maar erger had gemaakt), bleek dat de behuizing van de rechterkabel verbogen was en speling had. Die drukte hierdoor op het kofferslotje en daardoor wilde dat niet sluiten. De garage had er niets beter op gevonden dan de kabel te verduwen waardoor het slot wel terug sloot, maar de kabel onherstelbaar beschadigd was en het dak opnieuw niet meer kon openen. Voorstel: vervangen van het gehele dak à € 4.700. Dat was als student financieel niet haalbaar en ook economisch gezien gekkenwerk. Toch kon ik het idee van een werkend dak niet uit mijn hoofd krijgen en ging ik deze zomer verder op zoek naar een oplossing. En die vond ik uiteindelijk op de Franse zoekertjessite Leboncoin. Daarop adverteerde SBAuto59 met alle mogelijke onderdelen voor je Pluriel, maar ook met uitgebreide reparaties van Sensodrive-versnellingsbakken en (2de-hands) Plurieldaken. Na wat heen er weer gemail werd afgesproken om de hele cassette te vervangen, met behoud van de stof van mijn kap, aangezien die er haast nieuw uitziet.

Om 9u45 draaide er een Renault Mégane met Frans kenteken de straat in en kon het werk echt beginnen. Het was een leerzame dag: normaal gezien ben je er niet bij als je eigen auto zo grondig uit elkaar wordt geschroefd. Verder heb ik begrepen dat Citroën perfect op de hoogte is van de problemen en ook van mogelijke oplossingen, zonder dat hiervoor de volledige cassette vervangen moet worden (tenzij het dak echt zo kaput is als in mijn geval). Het kabelmechanisme is trouwens overgenomen op de nieuwe DS3 Cabrio, dus de reparateur verwachtte zich binnen een jaartje of 4 aan veel nieuwe klanten… Natuurlijk heb ik de nodige foto’s van de werken genomen!

Afbraakwerken; vakkundig wordt het dak deel per deel uit elkaar geschroefd:

Delen van de zijbekleding van de kofferruimte:

Manueel ‘overriden’ van het dakmechanisme, aangezien in het mijne geen spoor van leven meer zat… De centrale motorsteun (die zich in de omlijsting van de achterruit bevindt) was op twee plaatsen gebroken en dat is terminaal voor een Pluriël-dak. De kabels die door het centrale tandwiel moeten, gaan zo overschieten en zichzelf ahw afslijten, waardoor ook die schade oplopen en vervangen dienen te worden. Er zit niet anders op dan de hele cassette (dak + achterruit) te demonteren en te vervangen!

Vervangdak in de eerste installatiefase met m’n vader als hulpje Smile Let vooral niet op de gigantische scheur in de stof van het vervangdak; later is het stoffen gedeelte van mijn oude kap overgezet. Enkel het (perfect werkende) mechanisme en de ongeschonden achterruit van het vervangdak is behouden.

Na het dakmechanisme van de vervangkap gecentreerd te hebben (een tijdrovend werkje), kunnen de elektronica getest worden—> geen problemen! Vervolgens de stof van mijn ‘oude’ dak overgezet; looking good…

... tada!!!



De hele klus heeft uiteindelijk iets meer dan 4 uur in beslag genomen, wat naar Pluriël-normen zeker vlot te noemen is!

Zijn tarieven zijn scherp, zelfs als de hele cassette moet vervangen worden (hoewel dit volgens hem meestal niet het geval is). Er zit ook een jaar garantie op de stukken en het werk. Ik moet eerlijkheidshalve wel bekennen dat ik er gebruik van moet maken: één van de klemmetjes die het dak bijeenhouden wanneer het over de achterruit is gevouwen wil in volledig geopende stand (dus over de achterruit) niet meer lossen, waardoor de linkerkant van het dak scheef trekt; zolang ik het dak echter gebruik tot de laatste stand zonder het over de ruit te laten glijden, werkt het perfect. Intussen is een nieuwe afspraak gemaakt om dat onderdeel nog te vervangen, waarna alle dak-kopzorgen eindelijk van de baan zullen zijn. Ik hoop dat ik mede-Pluriellers hiermee geholpen heb!

2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 02 oktober 2013 07:03 PM
  [ # 13 ]

Beste Joram, dank voor je uitgebreide bericht! Ik zal er mijn voordeel mee doen, ik heb me voorgenomen dat voor 31 december het dakje van mijn Pluriel Cote d’Azur diesel het weer gaat doen!

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
Taco
> 100 berichten
RankRank
Totaal aantal Berichten: 182
Geregistreerd: 11-10-2006

- C3 Pluriel 1.6 hdi Dolce Vita
- (Grand) C4 Picasso 1.6 eHDI, 5zits exclusive
Gepost: 14 oktober 2013 02:16 AM
  [ # 14 ]

Update. Allereerst wordt escher heel erg bedankt voor zijn uitvoerige relaas met foto’s. Het wordt hier steeds interessanter!
Maar nu de rest van het goede nieuws: het dakje doet-het-weer!!!! E-C-H-T-W-A-A-R!!

Het probleem was (zie ook hierboven): de aandrijfkabels van het dakje en het bijbehorende tandwiel waren versleten. Na vervanging zijn ze direct weer kapot gedraaid. Oorzaak bleek een afgebroken motorsteun die in de rand van het achterraam zit. Reparatie bij de vakgarage zou naar schatting 4000 eu kosten, nl een complete nieuwe dakcassette (=raam+dakje).

Ik heb het zelf opgelost. Bij garage Oldenhage in Nieuw-Vennep kon ik een tweedehands raam krijgen. Er schijnt maar 1 versie van te bestaan die dus altijd past. De kabels zaten er nog in en waren goed, verder geen linnen dak, motor of electronica. Ik heb voor de zekerheid een nieuw tandwiel besteld.
Op zaterdagochtend aan de slag: eerst een paar hele grote schone werktafels neergezet. Vervolgens met behulp van de werkplaatshandleidingen het achterraam (de ‘cassette’) helemaal uitgebouwd. Dat is al 2 uur werk. Daarna het raam kaal gemaakt: alle benodigde onderdelen er af gemonteerd. Ook het linnen kapje kan je er met beleid af schuiven (let op! er zitten heel veel erg breekbare plastic uitsteekseltjes aan….). Daarna het nieuwe raam op de werktafel gelegd en volgens de handleiding alles in omgekeerde volgorde er weer aan gemonteerd. met beleid en langzaam werken is de clou.

Alles opnieuw in de auto gehangen. Alles past weer. Heel af en toe heb je een tweede man of vrouw nodig trouwens. Er is een veerdemper die ik niet vast heb gekregen maar dat kan de garage dan toch doen. Na aansluiten en controle zat er toch een van de nokjes in het schuifdak niet goed, maar uiteindelijk zate er zo maar weer beweging in! het dak gereset (resetprocedure: dakje helemaal opendoen, draaiknop 18-25 sec ingedrukt houden).
Ayeto buurman. Op deze manier 3700 Eu verdiend!

voor meer info: een PM is welkom hoor.

C4P 1.6 HDIF EB6V ambiance gris fer
C3 pluriel 1.6 HDI Dolce Vita (!)

Profiel  
 
Escher
> 100 berichten
RankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 155
Geregistreerd: 16-09-2013

- C3 Pluriel 1.4i Côte d'Azur
- C3 Pluriel 1.4i
Gepost: 14 oktober 2013 09:41 AM
  [ # 15 ]

Gefeliciteerd! Het doet me veel plezier dat er weer een Pluriel-rijder ten volle kan genieten van alle kwaliteiten die de Pluriel te bieden heeft (ik heb tot vorige week haast elke dag open gereden). Knap ook dat je de klus zelf hebt geklaard; ik heb de hele reparatie van mijn eigen auto gevolgd en vond het er knap ingewikkeld uitzien. Jammer dat veel eigenaars deze manier van herstellen nog niet hebben ontdekt en vaak moedeloos de auto verkopen aan een onterecht lage prijs of er zich bij neerleggen en blijven rondrijden met een gesloten dak. Als je met die veerdemper trouwens de zichtbare geleiders in de koffer bedoelt die de dakcassette in de bodem doen klappen, snap ik de problemen. Daar zijn we ongeveer een uurtje zoet mee geweest; uiteindelijk is het gelukt om ze terug op hun plek te krijgen met een hydraulisch mini-krikje!

Erg veel plezier gewenst; ik duim voor enkele mooie zonnige dagen!

2006 Citroën C3 Pluriel 1.4i Côte d’Azur & 2007 Citroën C3 Pluriel 1.4i

Profiel  
 
 
1 van de 41
 1 2 3 Volgende >  Laatste »
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook