





















Totaal aantal Berichten: 3909
Geregistreerd: 26-03-2005
- CX 25 GTi Turbo 2 KdFi
- CX 2400i Prestige
Doen ! Break / familiale is een machtige wagen.
Roest: ja. Dus goede basis proberen te vinden, antiroest behandeling, en als er te veel roest ontstaat, kan je dat altijd aanpakken.
Veiligheid….. gaat wel, modern spul zal wel veiliger zijn. Defensief rijden.. ?
Deels is de CX wat goedkoop/simpel aangekleed, maar het gaan best.
Betrouwbaarheid….. Goed het onderhoud bijhouden, niet alleen af en toe een kleine beurt, maar ook preventief werk. Anders heb je een redelijke kans dat je af en toe wat tegen komt op een onhandig tijdstip…...
Oude slangen, oude bekabeling/stekkers….... Ik ben wel een paar keer stil komen staan….. (mijn Prestige staat nu stil….).
Mede daarom ben ik overgestapt naar een modern motormanagement met volledig nieuwe bekabeling/kabelboom in mijn CX (Turbo 2). Mijn CX rijdt hierdoor een stuk beter/soepeler (en dus meer zweefgenot ).
Als je hier wat mee wil zoals jullie haar willen gebruiken, zoek een goed exemplaar en zorg voor een totaal rondje aan (achterstallig) onderhoud, antiroest, en je komt niet onder de 4-5 duizend euro uit, ws. meer.
Zoals ik al zei, het rijdt wel fenomenaal, en is een super uitvoering.
Suc6 !
Citroen CX - magnifiek zweven !! mijn Flickr foto stream mijn CX GTi Turbo 2 KdFi draadje
Het hangt helemaal van je persoonlijke en gezinsomstandigheden af. Ik zie de CX puur als hobby en wil hem zo lang mogelijk in dezelfde staat houden tegen minimale kosten en minimale inspanning en tijd. Dat betekent in mijn geval er maar af en toe mee rijden. De rest van de tijd staat hij feitelijk in huis en slijt en roest hij niet. Omdat ik als hobbyist het niet zou kunnen aanzien dat hij langzaam (of snel….) vergaat tot een hoopje roest zou ik dagelijks gebruik vreselijk vinden. Nog los van de kosten en de tijd die gaat zitten in het proberen de strijd in jouw voordeel te beslechten.En dan komt een ander aspect om de hoek kijken: als de rest van het gezin de auto ziet als een stofzuiger die het gewoon moet doen (zoals bij mij ) dan kan een dagelijks gebruikte klassieker behoorlijk aan de huisvrede knagen. En dat is van te voren moeilijk in te schatten omdat dit fenomeen vrij geleidelijk z’n intrede doet. Maar op zich is een CX van 30 jaar oud niet slechter of beter dan al z’n tijdgenoten. Ze hebben allemaal in meer of mindere mate (onzichtbare) roest, kijk maar eens naar de fotorapportages van Frank, en hebben veel meer onderhoud nodig dan de hedendaagse producten. Dat was al zo toen ze nieuw waren, laat staan nu er allemaal zaken bij komen omdat de technische levensduur al tig keer voorbij is.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Het is natuurlijk hoe je het bekijkt,voor de 1 is de cx echt iets om eeuwig te koesteren.
De andere wil graag dagelijks rijden in zijn hobby.
Doe ik ook mijn break gaat 1 of twee keer per jaar naar de garage,en na ruim drie ton heeft mijn eerste blok het begeven.
Mijn nieuwe blok ligt er al weer 25 K in.
De enige opmerking met de APK was kijk af en toe even naar je olie pijl.
En nog drie nieuwe lampjes en nieuwe bandjes,.
Begin gewoon met een goede basis en laat deze preventief nakijken en waar nodig vervangen.
Dit kost wat,maar dan kun je jaren genieten van een cx ook in de winter.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.

Totaal aantal Berichten: 97
Geregistreerd: 12-06-2007
- C5 3.0 HDI Tourer Exclusive
- C3 Pluriel 1.6 16v sensodrive
- CX 2400 GTi
Jaren gedaan, de hele familie in de familiale, een meer ideale gezinsauto bestaat niet. Inderdaad een technisch betrouwbaar exemplaar zoeken en goed beschermen tegen roest en je hebt jaren rijplezier.
Qua veiligheid zie ik niet waarom een CX veel zou onderdoen bij onze moderne tanks, geen airbags inderdaad maar genoeg blik om je heen om de eerste klap op te vangen. Zorgen dat alles heel blijft lijkt mij echter het belangrijkste doel van een chauffeur!
Gordels zijn of aanwezig of gemakkelijk te monteren, de middelste passagiers moeten het echter doen met een heupgordel.
Kort om: Prima keus! (zou wel gaan voor een 22 of een 25 overigens.)
FB

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
freek schreef:En dan komt een ander aspect om de hoek kijken: als de rest van het gezin de auto ziet als een stofzuiger die het gewoon moet doen (zoals bij mij
)
Herkenbaar en mijns inziens een belangrijke. Vandaar dat onze dagelijkse auto een moderne is en zal blijven.




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
AZ schreef:freek schreef:En dan komt een ander aspect om de hoek kijken: als de rest van het gezin de auto ziet als een stofzuiger die het gewoon moet doen (zoals bij mij
)
Herkenbaar en mijns inziens een belangrijke. Vandaar dat onze dagelijkse auto een moderne is en zal blijven.
Bij ons moet je het ook dagelijks van de auto hebben 24 uur per dag,daarom rij ik cx en ben ik lid van de ANWB
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.
Hoe vaak bel je met de anwb dan?
CX limousine, TRD I, TRD II, Tatra 603, skoda 110, mercedes 240 TD, mercedes 406, mercedes 206, xantia 16v

















Totaal aantal Berichten: 1626
Geregistreerd: 16-04-2007
- C3 c3 1.0 collection zenith
- 2CV 2CV-6
- ID/DS 21 Pallas BVH
- CX 25 prestige automatic
Al voordat ie vertrekt
z’n laagdaks prestige geeft wellicht nog de minste problemen.
ALs je met een nette begint kan het wel hoor! Ik denk trouwens een een 22TRS break betrouwder is als een C8.
C8 ook niet al te best namelijk, rot dingen.
De gti/25 rijden wel soepeler idd maar zijn wel ingewikkeld.
22TRs of 20 zijn echt eenvoudige autos. Heb je alleen de vering nog.
Nou dat is ook weer niet zo ingewikkeld! en bij een cx best betrouwbaar.
Maar koop geen wrak.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Mehari plage 1986
Vanclee mungo 1980




























Totaal aantal Berichten: 9362
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
erikkuiper schreef:Hoe vaak bel je met de anwb dan?
Vorig jaar 1 maal,toen mijn blok vastliep,om af te laten slepen.
Als je gewoon een 2500 platte diesel koopt ,kan er eigenlijk niks gebeuren.
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.




















Totaal aantal Berichten: 1929
Geregistreerd: 18-03-2012
- C5 Break Prestige 2.0 16V
- CX 25RD Turbo
Als je met kleine tegenslag kan leven zou ik het zeker doen.
Ik zelf heb de BX als dagelijkse auto opgegeven toen ik een opdracht mis liep toen de auto (weer)
pech had. Het hangt dus af van je karakter (en dat van je gezin) en hoe betrouwbaar je auto moet zijn.
Aan de andere kant ken ik iemand met een CX Prestige die daarmee de favoriete vader is voor het vervoer
van zijn voetballende zoons en vriendjes. (Maar hahaha, of je daar nu blij mee moet zijn)
JW
Is een XM break fase 2 geen optie. 2 liter 16 klepper is een betrouwbaar blok en met de veiligheid en bouwkwaliteit is het ook beter gesteld.
Maar ook deze beginnen zeldzaam te worden.
Ax (1991),Xantia 2.0 sx (1993),Xantia break turbo ct (1997),2 maal zx (1997 en 1998),XM turbo diesel (1999) en als opknapper een BX GTI uit 1992












































Totaal aantal Berichten: 27954
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Daar passen geen 4 kids op de achterbank met gordel
XM valt dus af, dan houd je over:
DS Familiale
CX Familiale
Evasion
C8
C4 GP
Bedankt allemaal voor jullie reacties!
Ik was/ben zo gecharmeerd van het idee, dat ik een beetje een roze bril op heb. Daarom waardeer ik het ontzettend dat jullie allemaal meedenken vanuit liefde voor de auto, maar met oog voor de realiteit. Geweldig!
Om heel eerlijk te zijn had ik nog totaal niet stilgestaan bij de veiligheidskwestie. Voor ik mijn huidige Picasso had, heb ik 3 verschillende BXen gereden, en me daar ook nooit onveilig in gevoeld. Terwijl die toch goeddeels uit plastic bestaan Ben zelfs 2 keer aangereden, gelukkig niks aan overgehouden behalve een total losse BX…
Maar evengoed is het wel iets om rekening mee te houden, en in ieder geval moet ieder kind wel gewoon een gordel om kunnen doen.
Qua betrouwbaarheid is het gelukkig zo dat we twee auto’s rijden, dus er is niet direct een gigantisch probleem als we eens een keer pech zouden hebben.
De techniek is wel een punt. We zijn op zich wel handig, maar (nog) niet met auto’s. Dus dat is ook iets waar we rekening mee moeten houden. We zouden ons kunnen verdiepen in de techniek, of de auto extra goed laten onderhouden. Gelukkig zijn we niet afhankelijk van de MeerdereGroteMerkenDealer in de stad, er zijn in onze omgeving 3 in citroen gespecialiseerde garages.
Qua roestvorming heb ik nog wel een vraag. Jullie adviseren om een goed exemplaar te kopen (logisch) en vervolgens tegen roest behandelen. Wat komt daar bij kijken, en wat kost dat?
En het advies om niet voor een 25 te gaan, is dat puur gebaseerd op het principe dat ingewikkeldere techniek vaker problemen veroorzaakt?
Als laatste dan de lijst met alternatieven:
de C4 GP vind ik een mooie auto, en is natuurlijk veiliger en betrouwbaarder. Maar ik moet dan wel veel bagageruimte opgeven.
De C8 is een optie. De Evasion niet; als ik een oudere auto kies, is het om de wow-factor, die heeft de Evasion voor mij niet.
Een DS staat nog op mijn lijstje als droomauto, voor later. Maar dan ben ik heel specifiek in wat ik wil,
tot aan de kleur toe, en ik vind de belijning van de familiale bij de DS niet mooi.
Als het om uiterlijk, rijbeleving en ruimte gaat, wint de CX het op zijn sloffen van de rest. Nu nog even goed nadenken over de andere factoren.












































Totaal aantal Berichten: 25678
Geregistreerd: 31-07-2003
- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Ik zou een goede harde 25 turbo diesel zoeken. Dan Dinitrol behandeling en gaan! dat kost ongeveer 800 euro.
Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>