ds5 automaat versnellingsbak tuning
MrCool
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 07-04-2009

- DS 5 Hybrid4 Sport Chic
Gepost: 29 september 2013 04:41 PM

heeft iemand ervaring met het laten tunen van de versnellingsbak ?

ik rijd nu zelf de ds5 hybride en ik vind de bak nogal heel traag schakelen en inhouden zelfs bij het opschakelen , vorige auto was een C6 2.2hdi en die trok naar mijn gevoel een pak vlotter op dan de ds5 en de c6 is toch ook geen echt lichtgewicht te noemen !

heb al eens aan het googlen geweest voor eventuele specialisten om de bak te optimaliseren en vond deze firma http://www.tvsengineering.nl/ , kent iemand deze of kennen jullie betere bedrijven ?

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 29 september 2013 10:03 PM
  [ # 1 ]

Heb je al gevraagd of ze uberhaupt iets kunnen met de DS5? Ik denk namelijk niet dat ze iets voor je kunnen betekenen.

De bak van een DS5 is echt totaal anders dan een bak met dubbele koppeling.

Het probleem van het schakelmoment valt zoals te lezen is in t item over chiptuning goed op te lossen door het koppel van de motor te verhogen.

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
MrCool
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 07-04-2009

- DS 5 Hybrid4 Sport Chic
Gepost: 29 september 2013 11:18 PM
  [ # 2 ]

of ze iets voor me kunnen doen weet ik nog niet , heb al mail gestuurd en wacht nog ff op antwoord !
laat het hier wel weten zodra ik iets van ze verneem !

het koppel verhogen ( aka tunen ) is altijd iets fijner rijden natuurlijk , maar ik doelde meer op het overschakelen zelf tussen de versnellingen , de tijd die de bak neemt in auto mode is echt wel lang en heb tijdens een beurt in de garage op hun diagbox pc gezien dat ze parameters voor de egs-bak kunnen instellen !
bij navraag daarover antwoorde de monteur aldaar dat ze dit kunnen aanpassen als een klant met echt specifieke eisen komt voor bijvoorbeeld het moeten slepen van een caravan of zware aanhangwagen !

dus zou een kwaliteitsvolle tuningfirma daar ook wel iets aan kunnen bijstellen om de schakeltijd te verkorten veronderstel ik !

of is het zo dat bij een tuning deze esg-bak door de tuner automatisch ook word aangepast mss !

Mvg , kim !

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 30 september 2013 09:41 AM
  [ # 3 ]

We hebben het toch wel in zekere zin over hetzelfde, alleen de weg er naar toe is anders: juist door het hogere koppel worden de schakelmomenten korter, zo leert de ervaring. dat was voor mij ook de reden om de auto te laten tunen.

Of er al een bedrijf is welke zich waagt aan het herschrijven van de software voor de bak waag ik te betwijfelen,wellicht dat Citroen zelf met update nummer zoveel een keer zo ver is dat we tevreden zijn Wink

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
MrCool
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 07-04-2009

- DS 5 Hybrid4 Sport Chic
Gepost: 01 oktober 2013 11:23 PM
  [ # 4 ]

klopt enigzins wel vermits ik per mail antwoord heb gekregen van tvs engineering waarin ze vriendelijk stellen dat ze nu momenteel nog niet kunnen helpen maar dat dit in de toekomst wel zal kunnen !
de enige die volgens hen kan helpen is de psa dealer zelf waar er met de merkgebonden software (diagbox) voor de elektromotor van de hybride wel instellingen kunnen aangepast worden !

ga ook nog is ff op planete-citroen kijken wat men daar dan weer juist mee bedoelt voor die elektromotor en ja het zal wss citroen zelf zijn die alle troeven in de hand houd ivm oplossing voor de esg-bak !

Profiel  
 
MrCool
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 22
Geregistreerd: 07-04-2009

- DS 5 Hybrid4 Sport Chic
Gepost: 01 oktober 2013 11:26 PM
  [ # 5 ]

by the way thiery ,heb je ook een hybride en waar ben je juist geweest voor de tuning en heb je nog wat verdere info hierover !

Alvast bedankt , kim !!!

Profiel  
 
FastFred
> 1900 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 1966
Geregistreerd: 28-06-2012

- C4 (2004-heden) Coupe VTS 2.0 16v
Gepost: 01 oktober 2013 11:41 PM
  [ # 6 ]

Ik meen me te herinneren dat de versnellingsbak in de DS5 geen normale automatische versnellingsbak is, maar een gerobotiseerde bak. Dus er zijn actuatoren en armpjes die de tandwielen op hun plek duwen voor de volgende versnelling.

Aan die mechanische beweging die gemaakt moet worden om te schakelen valt weinig te versnellen

Het schakelmoment is wel aan te passen denk ik, dus bij welk toerental of bij een bepaalde hoeveelheid koppel afhankelijk van hoe ver je het gas in trapt, er geschakeld wordt. Maar de snelheid waarmee geschakeld wordt is weinig aan te doen. Dus de tijd die het duurt vanaf het punt dat er gekoppeld wordt, tot het punt waar er ontkoppeld wordt.

Ex: ZX NP-JZ-34

Franse auto’s gaan niet stuk, die staken gewoon

Profiel  
 
NeufegliseThierry
> 800 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 813
Geregistreerd: 06-06-2011

Gepost: 02 oktober 2013 06:36 AM
  [ # 7 ]

@MrCool: auto is getuned bij KC Performance, Oisterwijk. Stelletje vakidioten in de beste zin des woords, die weten écht waar ze het over hebben. En ja: Hybrid.

Dat ze juist daar veel ervaring al hebben opgedaan met de DS5 komt omdat er in die contreien veel rijders vanwege de bijtelling uit de BMW, Audi en Mercedes gejaagd worden en dat dan de verfijning van de bak van de DS5 (of het gebrek daaraan haha) ze zo tegenvalt. Ze hebben inmiddels ook een oplossing voor het bokkige karakter van de auto na ‘t verlaten van een drempel. Maar ‘t prijskaartje wat daaraan hangt is me (voorlopig?) te gortig.

@FastFred: precies mijn punt waarom of dat ik denk dat sleutelen aan de software voord e bak weinig zin heeft. De enige mij nu bekende manier om de schakelmomenten soepeler en sneller te laten verlopen is een hoger koppel, daar schijnt, correctie: blijkt, de bak goed op te reageren.

Ik ben nu al weer bijna 3.000 km verder (weekje gehad van 2.500 km) en ben nog steeds uitermate content met m’n ‘nieuwe’ DS5. Wie niet gelooft wat voor invloed een hoger koppel op de bak heeft mag gerust eens een blokje met me mee omrijden Wink

O wat is het toch mooi op de weg met al die Citroëns…

Nu na lange Citroënloze periode een C6, daarvoor DS5 Hybrid 2013, daarvoor DS5 Hybrid eveneens 2013, C3 2012, DS3 2011, Xsara Picasso (2x), ZX (2x), ZX Break, AX (2x), BX (2x), Visa 4-cyl, Visa 2-cyl.

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook