





























Totaal aantal Berichten: 11895
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
OK, cool! Werd ik op het verkeerde been gezet omdat dat het enige zinnige spoor van een eventueel plaatje was op die bak. Nou ja, even een keer tandjes tellen. Trouwens, een lange bak met een tweeliter, is dat wel wat?
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Ja hoor, rijdt prima, stuk rustiger dan de korte 4bak.
Acceleratie scheelt niet zoveel, en even inhalen in de polder bij 80 schakel je gewoon even terug naar 4.
Haalt de 160 ook nog wel, met de oude bak ook.














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
In nederland gaat het best. Bij heuveltjes duidelijk minder.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste






























Totaal aantal Berichten: 11895
Geregistreerd: 06-05-2007
- Xantia TD SX
Mooi, dan kan-ie sowieso blijven zitten dus. Scheelt toch een klusje. Laten we de 4-bak van de DSloper lekker op reserve liggen. En heuveltjes, ach. Thüringerwald vice versa met een opgereden M-B W115 220D met 60 pk waarvan 15 in de wei, en toch ging dat gewoon goed.
Derk
Doneer, zo blijven we draaien!
Een tip voor de kalender? Een bijdrage voor de voorpagina? Schrijf .(JavaScript moet ingeschakeld zijn om dit e-mail adres te bekijken)!
Nou, dat valt best mee.
Je hebt immers een versnelling extra.
Ik heb aardig wat plezierige kilometers in Frankrijk gemaakt…
(sorry, dubbelpost, deze mag weg)
waterman schreef:In nederland gaat het best. Bij heuveltjes duidelijk minder.
Nou, dat valt best mee.
Je hebt immers een versnelling extra.
Ik heb aardig wat plezierige kilometers in Frankrijk gemaakt…
Effe mee liftend op deze topic…
Ik heb een DV motor en een 107 en een 108 bak op zolder staan. Welke zouden jullie mijn adviseren om te monteren? Ik heb begrepen dat de DV motor mogelijk te weinig vermogen zou hebben voor de 107 bak? En kan ik straffeloos de kilometerkabel op beide v.bakken monteren?
Wie kan er zijn licht over laten schijnen….














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Bij een DV motor met een enkele carbu kun je wel een 107 monteren maar het hangt een beetje van het bouwjaar van die motor/auto af. Bij een 66/67/68 kun je het doen maar het maakt geen moer uit voor het toerental bij 100 of 120 km/h: die motoren hebben een 4 bak met een zelfe eindoverbrenging in 4 als een 107-bak in 5 namelijk.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste
(Thanks Waterman!) Mijn Id komt uit sept “66. Als ik jou goed begrijp kan ik net zo goed mijn 4 bak in de auto laten. Want het gaat er natuurlijk om de toeren bij 120km p/u om laag te krijgen. Het wormwiel-kilometerverhaal maakt allemaal niet uit?












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Zoals ik het zie, als de hoogste versnelling hetzelfde is ben je beter af met een 5 bak, dan hoeft de motor minder hard te werken omdat je een versnelling meer heb




























Totaal aantal Berichten: 9372
Geregistreerd: 25-05-2010
- CX break 2500 RD diesel 1986
- ID/DS pallas 1967
- CX Prestige 2400 1976
- CX 2200 diesel super
- CX 25IE automaat
- CX 2500 pallas diesel
Arjan Verkade schreef:Zoals ik het zie, als de hoogste versnelling hetzelfde is ben je beter af met een 5 bak, dan hoeft de motor minder hard te werken omdat je een versnelling meer heb
Nee,de vier is in dit geval gelijk aan de vijf
Alleen heb je bij een vijfbak 1 versnelling meer om naar de hoogste versnelling te komen,dus dat is een rustiger verloop.
Of bedoel precies hetzelfde?
Dan heb ik niks gezegd
VgF
De boer is troef
Après cette énième cx
https://www.flickr.com/photos/126190970@N08/
http://www.citroen-forum.nl/forums/viewthread/223616/
Restauratie Prestige laagdaks, er is weer vooruitgang.












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Ja, dat is precies wat ik bedoel.
Je kan dus in een gunstiger toerental rijden.
Op de snelweg maakt het idd dan niet uit. Maar wel om er te komen


































Totaal aantal Berichten: 15756
Geregistreerd: 16-05-2005
- Traction Avant 11B Forest
- Overig Peugeot 306 1.6 Cabriolet Saint Tropez
- Overig Volvo 240 DL estate
- Panhard Dyna Z1 ToutAlu
- 2CV 2CV6 Spécial
- Overig Volvo V60 T5 Inscription
- GS/GSA Special
Hoeveel rustiger is dat verloop als je tussendoor een keer meer moet schakelen? Volgens mij kost dat juist brandstof.
Ik was (of ben) helemaal in de war en heb de zoek functie maar weer eens gebruikt. De 108 bak is een overdrive 120km/3350rpm en de 107 is een lange bak met 120km/3310rpm dus met een echte extra versnelling.
Als ik het goed begrijp is de 4 bak van mijn ID uit sept, 66 een zeer lange bak. Dus op een dsuper uit 72 was het een echte versnelling geweest maar nu is het qua rpm op 120km overbodig.
Zo klopt het toch?














































Totaal aantal Berichten: 43461
Geregistreerd: 26-02-2005
- Overig Jaguar 3.4 litre saloon
- Overig Someca SOM 20D
- Overig Volvo C70n
Goed. De ID19b met de DV motor, waar we het over hebben in dit geval, heeft een 4 bak. Een hele vreemde 4 bak. Een relatief korte 1,2 en 3 en een heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeele lange 4. Tussen 3 en 4 gaapt een groot “gat”. Zet je er een lange 5 bak in dan heb je éigenlijk een “tussen"versnelling want de 4 van de lange 5 bak valt min of meer precies in het gat tussen 3 en 4 van de lange 4 bak.
Ik ben niet arrogant. Ik ben de beste.
gediplomeerd Citroën Specialist!
Doneer, zo blijven we draaien!
disclaimer: al mijn adviezen komen voort uit opleidingen en professionele werkervaring. Let op, gebruik van mijn tips, trucs en adviezen geschiedt op eigen risico en autotechnische kennis is een vereiste