sludge in de motor
gkn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 25-06-2005

Gepost: 11 januari 2006 05:45 AM

Heeft iemand een tip om -liefst zonder demontage van het DX blok- die troep te op te ruimen? Wat een bende!
Het ding roet ook als een slecht afgestelde diesel. De oorzaak is bekend: de oil seals van de klepgeleiders moeten worden vervangen.

Profiel  
 
bogaard77
> 25000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 25401
Geregistreerd: 31-07-2003

- Ami 6
- SM 2.7 i.e.
Gepost: 11 januari 2006 11:29 AM
  [ # 1 ]

Als de motor lekker heet wordt ( ga een paar uur snelweg rijden) verdampt alle vocht. Tap daarna de motor olie af en verse erin!
Cool

Zelfbenoemd Citroën Specialist!
Main Entry: bo·gart
Pronunciation: ‘bO-“gärt
Function: verb
1 : BULLY, INTIMIDATE.
2 : to use or consume without sharing. <don’t bogart that joint, pass it over>

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 11 januari 2006 11:36 AM
  [ # 2 ]

En doet dan de rits in de koeltunnel open,zodat hij minder gekoeld wordt.
De olie moet nl. boven de 100gr.C komen om het vocht kwijt te raken

Profiel  
 
gkn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 25-06-2005

Gepost: 13 januari 2006 03:53 AM
  [ # 3 ]

Heren!
Het gaat niet om mayonaise. Nee om zwarte, pikzwarte sludge. Door de kapotte klepseals werden uitlaatgassen het blok ingeblazen. (De slurry bevat geen metaaldeeltjes en de compressie = perfect)

Ben van plan om een litertje ATF bij de olie te doen. Daarna de zaak onbelast op 1500 toeren warm te draaien.  Vervolgens aftappen, nieuw filter en nieuwe olie.

Nog een optie: Olie aftappen, blok vullen met 6 liter petroleum, bougies eruit en een poosje draaien met de startmotor.

Wie schiet?

Profiel  
 
Gerard2cv
> 400 berichten
RankRankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 480
Geregistreerd: 30-07-2003

- Xantia Turbo Diesel Break
Gepost: 13 januari 2006 10:58 AM
  [ # 4 ]

Dan is de motor schoon en na een paar maanden weer precies eender.
Je kan beter die Valve Seals vervangen.Als je per cilinder de zuiger in het
BDP.zet kan je ze zo vervangen zonder de kop te demonteren.

Profiel  
 
kreazyv8wuppo
> 12000 berichten
RankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRankRank
Totaal aantal Berichten: 12563
Geregistreerd: 04-06-2009

Gepost: 13 januari 2006 11:19 AM
  [ # 5 ]

je kunt een rondje spoelolie proberen.
te verkrijgen bij de betere automateriaal handel.

olie wissel,en dan een ritje maken van 20 km.
weeer wisselen en nieuwe olie erin + filter.

normaliter ben je dan van de grootste troep verlost.

mvgr wupke:die zelf het carter en de kop eraf zou halen, om vervolgens de zaak te reinigen ,en weer in elkaar zou ploppen. Wink

Profiel  
 
gkn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 25-06-2005

Gepost: 17 januari 2006 05:20 AM
  [ # 6 ]

sludge in de motor

De sludge is nu weg. De klepseals zijn vernieuwd. Maar…

Er komt nog steeds een grote hoeveelheid zwarte rook uit de uitlaat!
De compressie is volgens het boekje.
Kan het zijn dat de olieschraapveren vastgekoekt zitten?

groet
Gerard

Profiel  
 
IJspeert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 17 januari 2006 10:09 AM
  [ # 7 ]

Zwarte rook is brandstof(overschot), olie rookt blauw…...

Martin.

Profiel  
 
gkn
< 100 berichten
Rank
Totaal aantal Berichten: 43
Geregistreerd: 25-06-2005

Gepost: 17 januari 2006 02:55 PM
  [ # 8 ]

sludge in de motor

Dank, Martin

Maar om benzine uit te sluiten heb ik tijdelijk een andere carburateur gemonteerd.
En toch lijkt het wel een slechte diesel.

Profiel  
 
IJspeert
< 100 berichten
Rank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 87
Geregistreerd: 15-12-2005

Gepost: 17 januari 2006 03:09 PM
  [ # 9 ]

Je kan het eens proberen zonder luchtfilter, als het een carburatie probleem moet het zonderluchtfilter minder zijn.
Kan het zijn dat (gezien de sludge) er benzine de motor (cilinders) inloopt??, kan tevens verklaren dat tijdens en net na het starten de zwarte rook te zien is….
Hoe zien de bougies eruit?? nat/vet/zwart?
Maar als het olie zou zijn zou de rook toch echt blauw zijn en niet zwart.

Groetjes,
Martin.

Profiel  
 
mike
> 300 berichten
RankRankRank
Avatar
Totaal aantal Berichten: 339
Geregistreerd: 08-08-2003

Gepost: 22 januari 2006 08:44 PM
  [ # 10 ]

Kijk eens rechts aan de zijkant van je inlaatspruitstuk net onder de carbarateur voet, daar zit een soort van pijpje waar door middel van een Tstuk je carterontluchting op aan gesloten zit.
Verwijder het pijpje met sleutel 10 en kijk of het gaatje in het pijpje nog open is.
Het is een calibrering van ongeveer 1mm die open moet zijn.

Ajeto!!!

Profiel  
 
 
 
© Citroën-Forum 2003 - 2024 | adverteren
Facebook