beste forumleden
na 10 jaar dacht ik om mijn ds nog eens te bekijken en onder het stof te halen.
het bleek een iets moeilijkere klus te zijn dan gedacht.
ik wist van vroeger dat er een roestplek zat aan de chassisbalk, die bleek ondanks in een verwarmde garage te staan uitgegroeid tot een heel gat in de balk…
enfin jullie kennen het waarschijnlijk heel veel laswerk aan het chassis en dan maar meteen het plaatwerk ook aangepakt.
ik had gelukkig heel wat verzamelt zodat ik een lederen interieur kon plaatsen en wat pallas attributen, ik blij als een kin en dan het moment supréme rijden dacht ik batterij erin, tank gekuist, nieuwe olie en lhm en wat nieuwe benzine en starten, het ratelde en piepte alsof er nergens meer olie inzat een knal en er sprong een riem waar ik nog een foto van moet maken maar die hoort volgens mij helemaal niet in een ds, misschien hebben de kinderen er wel ooit eens iets laten in vallen.
na die knal draaide de motor als een naaimachine
prachtig dacht ik ik stap uit duw de voorkant naar beneden heerlijk soepel dan de achterkant zo hard als een muur…
bollen had ik nog wel liggen en dankzij het forum achteraan deelbare gestoken alles prima na een verder check bleken de lekzakken ook lek dus dat moet ik nog doen en nog wat andere zaken natuurlijk met een ds blijf je bezig…
mijn vragen eigenlijk:
-hoe kunnen beide bollen achter stuk gaan?
-is er ergens in belgie nog een garage die weet heeft van ds?
vroeger ging ik naar gommaire maar die zit blijkbaar ondertussen in roemenie
mijn complimenten verder voor dit forum als ik ergens over twijfel hoef ik maar hier even te srfen en meestal vind ik het antwoord
best car ever
Als één bol stuk is dan veert die hele as vrijwel niet meer.
Als je het wilt controleren kan je het beste aan één kant op de wagen duwen.
Bij de kant van de goede bol zit er nog een klein beetje beweging in.
Of beide membranen waren al zo vergaan dat ze verkleefd waren met de wand van de bol.
Als je ze dan weer onder druk zet gaan de membranen kapot.
Vooral oude deelbare bollen kunnen daar last van hebben.
Hier se nog ne Belg op het forum. Welkom. Waar woon je ergens? Anders kan ik je Jos Vrijssen in Peer aanraden. Veel kennis van DS, CX, TRACTION en zelfs SM.
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand
blijkbaar waren de beide bollen achteraan stuk ik heb ze vervangen door enkele deelbare die ik nog had liggen.
ik ben van antwerpen dus peer is een beetje ver
best car ever












































Totaal aantal Berichten: 27985
Geregistreerd: 21-09-2004
- CX 25 GTi Turbo 2
- ID/DS 23 IE Pallas Mécanique
- C5 3.0 V6 HDi Exclusive
Bollen kunnen, zeker na 10 jaar ook gewoon leeg zijn.
Deelbare bollen moet je zeker niet weggooien, die kunnen gewoon gevuld worden. Als ze toch echt stuk zijn kan er een nieuwe membraam in.
En na 10 jaar moet je je de rest van je bollen ook gewoon vullen
Veerbollen best om de 2jaar op druk controleren. Deelbare bollen gewoon terug binnen doen, deze worden nl gerecycleerd. Als je bollen al 10jaar oud zijn, zijn ze bijna zeker aan vervangingen toe. Mijn (gelaste) bollen waren van 2009 en versleten. Vergeet zeker je hoofdbol niet, succes trouwens met deze te vervangen. In mijn geval was het gemakkelijker om bol met HD-regelaar te verwijderen. Check eerst aanslaan van de HD-pomp. In het beste geval slaat deze ongeveer om de 50-60sec aan. Bij aanslaan onder de 10sec kan de HD-regelaar lek zijn. En als je deze er dan toch uit hebt kun je deze best gelijk vervangen. Ik denk altijd in geval van twijfel, is er geen twijfel meer. Gewoon vervangen. Zo kun je deze ook later uitsluiten bij eventueel ander lekken in je HD-systeem
CITROEN DS If I have to explain you wouldn’t understand